Complete maaltijden uit de airfryer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Complete maaltijden uit de airfryer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:42

Ik ben dramatisch met koken. Ik vind het niet leuk, ik ben er niet goed in, ik krijg het na een werkdag met moeite voor elkaar.

Vorige week ontdekte ik dat je met een airfryer veel meer kunt dan alleen maar frietjes bakken. En dat was voor mij het moment er 1 aan te schaffen. En nu staat die mooi te pronken op mijn aanrecht.

Ik heb nu een voorraad aardappel wedges, verschillend vlees, oven groente ed. in de vriezer en daar nu al een aantal keer het standaard “aardappeltjes groente vlees” kostje mee gemaakt.

Ook al een erg succesvol burrito recept geprobeerd waar ik heel enthousiast over ben.

En toen dacht ik er zijn vast bokkers die ook snelle en lekkere “volledige maaltijd” recepten voor de airfryer hebben.

Baktijd boeit me niet, als de prep tijd maar zo kort mogelijk is :+

Riddershow

Re: Complete maaltijden uit de airfryer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:46

Hij staat al even stil, maar er is een topic over de airfryer:
[VT] Airfryer, wat doe jij ermee?

Daar vind je in ieder geval een hoop recepten, enthousiastelingen en ervaringsdeskundigen :Y)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:51

Thanx! Had al gezocht naar ik kon recent niks vinden. Ik zal het topic zeker doorlezen, maar denk oud genoeg om niet terug omhoog te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:03

Oooh ik lees even mee. Inderdaad altijd gedacht dat het alleen voor snacks en patat zou zijn, dus niet interessant. Maar als je er hele maaltijden mee kunt maken... <<)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:10

Mijn man kreeg met kerst een speciaal AirFryer kookboek. Daar staan wel heel veel recepten in. Helaas nog niet mogen proeven.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:18

Ik heb er ook een aantal vragen over,

* kun je er spaghetti in koken?
* kun je er een complete maaltijd (aardappelen, vlees, groenten) in kunnen koken voor 3 personen (2 volwassenen en een peuter van 4)
* welke friet/snacks moet je gebruiken? De gewone of speciale ovenfriet.
* Kun je er ook brood/cake/taart in bakken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:20

Voor snacks de oven snacks en friet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 14:26

Mijn probleem met kookboeken is dat het vaak van die complexe recepten zijn met veel te veel ingrediënten.
Ik wil

Simpel
Snel
Simpeler
Sneller

Burrito recept is een mooi voorbeeld van simpel en snel vind ik. Voor 8 stuks
8 medium (whole wheat) burritos
4 kipfilets
2 avocado’s
3 tomaten
1 grote ui
200 ml crème fraiche
Geraspte kaas

Zout, peper, kipkruiden (ik heb met cayennepeper)

Sla kip plat/dun. Op beide zijde met zout/peper/kipkruiden. 10 minuten op 180 graden in airfryer.

Intussen tomaat, avocado en ui klein snijden.
Smeer wraps in met crème fraiche, en bestrooi met kaas. Snij als de kip klaar is ook die in reepjes.
Vul de burritos met kip, tomaat, avocado en ui. Strak oprollen.
Afbakken in de airfryer voor 9 min. 180 graden.

Ik heb er zelf aan 1 genoeg. De rest gaat voor de laatste afbak stap de vriezer in. Gisteren eentje uit de vriezer afgebakken in de airfryer. Het is dan nog een beetje zoeken naar de juiste stand/wel niet eerst ontdooien etc, maar de smaak was nog net zo goed!

1 keer voorbereiden is voor mij dus 8 keer eten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 14:29

haffiefreak schreef:

* kun je er een complete maaltijd (aardappelen, vlees, groenten) in kunnen koken voor 3 personen (2 volwassenen en een peuter van 4)

Ik heb de XXL en er is meer dan genoeg plek voor aardappelen groente en vlees voor 1 persoon. Voor 2 denk ik ook wel. 3 wordt krap. Je zou wel aardappeltjes los kunnen koken en alleen de groente en vlees erin kunnen doen. Gekookte aardappels hoef je immers ook alleen maar op te zetten. Brood/cake/taart kan in principe allemaal, maar niet in van de grote overenschalen. Eigenlijk is het gewoon een snelle oven.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:33

haffiefreak schreef:

Je kan er geen pasta in koken.
Er kan geen water in de AF (airfryer)
Qua volledig maaltijd kan je er ovenschotels in bereiden.
Je moet het zo zien. De Af is een kleine snelle oven.
Alles wat je in een normale oven maakt, kan in de AF.
Dus ook cake/brood.
Er kunnen normale snacks in.
Ovensnacks en ovenfriet zijn dikke onzin en extra vet.
Het enige waar ik wel een ovenvariant van koop zijn kroketten/bitterballen.

Edit: wij zijn met z'n 5en. En ik heb 3 airfryers :')
Ik heb een XXL en 2x de XL
Wil je echt volledige maaltijden bereiden met gekookte aardappels/groente e.d dan kan je beter de Multicooker van Philips kopen. Daar kan je ook cake, brood,vlees, aardappels, stoofgerechte enz enz enz in maken.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 06-02-19 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:33

Shiloh schreef:
haffiefreak schreef:

Ik heb de XXL en er is meer dan genoeg plek voor aardappelen groente en vlees voor 1 persoon. Voor 2 denk ik ook wel. 3 wordt krap. Je zou wel aardappeltjes los kunnen koken en alleen de groente en vlees erin kunnen doen. Gekookte aardappels hoef je immers ook alleen maar op te zetten. Brood/cake/taart kan in principe allemaal, maar niet in van de grote overenschalen. Eigenlijk is het gewoon een snelle oven.

Dat is wat ik me dus afvraag, wat is de meerwaarde van een airfryer ten opzichte van de oven? Want ik bak ook hele maaltijden in de oven en dat kan voor veel mensen tegelijk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:35

Ik rooster graag groente in de airfreyer, wortels worden heerlijk zoet :9 of krieltjes en dan kruid ik ze met roosmarijn, tijm, zeezout.

Oja ik ben ook fan van schnitzel uit de airfreyer en tostis.

Voordeel is dat het veel sneller klaar is dan uit de oven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 14:39

Sneller, en lekkerder vind ik zelf. Althans, als het op friet aan komt. Ik vind de frietjes en aardappelwedges uit de airfryer veel lekkerder en krokanter dan uit de oven. Voor de rest weet ik het nog niet kwa smaak, maar ben tot dusver alleen maar enthousiast.

Je hoeft de airfryer niet voor te verwarmen en de baktijden zijn korter. Makkelijker schoon te maken dan een oven. Je haalt de onderdelen eruit en wast ze simpel af in de gootsteen of doet ze in de vaatwasser. Voor mij hoeft het juist niet voor heel veel mensen tegelijk. Ik ben alleen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:40

Croo schreef:
Dat is wat ik me dus afvraag, wat is de meerwaarde van een airfryer ten opzichte van de oven? Want ik bak ook hele maaltijden in de oven en dat kan voor veel mensen tegelijk.

Ik vind het zelf een groot voordeel dat de airfryer binnen een paar minuten op werktemperatuur is en dat je iets veel knapperiger kunt bereiden dan in de oven en veel sneller ook.
Als ik bijv. een paar kipfilets bak dan heb ik ze inclusief opwarmtijd in een minuut of 12 lekker knapperig met een mooi bruin korstje. Dat lukt in de oven (althans, in mijn oven) niet. Afbakbroodjes zijn ook in 5 minuten klaar, de gewone oven doet daar minstens de dubbele tijd over.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:41

Croo, het voordeel is dat de AF veel sneller is
Waar mijn oven bv eerst al bijna 15 min moet opwarmen om op 220 graden te komen, heb ik in de Af in diezelfde tijd al 15 broodjes gebakken bij wijze van.
Voor 10 man koken kan niet.daar is ie te klein voor.
Ik vind hem ideaal en de XXL gebruik ik minstens 4x per week. Ook in combinatie met de Multicooker