Welke gerechten makkelijk in te vriezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Welke gerechten makkelijk in te vriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 20:49

Ik ga voor een bekende koken omdat het prive niet zo goed gaat met hem.

Ik heb natuurlijk al wel wat ideeen van gerechten die goed in te vriezen zijn maar ik zou wel veel willen varieren.
Dingen die ik tot nu toe op mijn lijstje heb staan;

- diverse pasta (zijn champignons ook in te vriezen?)
- diverse soepen
- nasi
- bami

Wellicht kunnen stamppotten ook? Eventueel met een gehaktbal?
Belangrijk is dat het wel lekker blijft na het ontdooien. Ik kook altijd graag met verse groenten.

Brand los graag! :))

verootjoo

Re: Welke gerechten makkelijk in te vriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:51

Champignons zijn prima in te vriezen als je ze al verwerkt hebt in de pastasaus.

Stampotten gaan prima, alleen andijviestamppot vind ik vies uit de vriezer, omdat de andijvie dan weer opgewarmd moet worden en dan smaakt het naar gekookte andijvie :r Maar anderen doen het wel geloof ik. :P
Gehaktbal gaat ook best ingevroren, je kan ze ook ingevroren kopen :P

Verder weet ik niet wat je nog meer kan invriezen buiten wat jij zegt.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 20:54

Ew gekookte andijvie :')
Gelukkig zijn er nog veel andere mogelijkheden voor stamppot haha.

Zijn bijvoorbeeld ovenschotels of lasagnas ook in te vriezen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:55

Lasagne wel. Maar die rekende ik tot de pasta.
Ovenschotels geen idee. Maar die kan je ms ook helemaal klaar maken, maar nog niet bakken in de oven, dat hij hem gewoon zelf die dag of de volgende dag in de oven doet?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-01-19 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:55

Volgens mij kun je eigenlijk alles invriezen, zelf vind ik aardappels uit de magnetron minder lekker maar die kun je ook opbakken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:58

Ik vries bijna alles in v stoofpotje tot stampot boerenkool en hutspot tot gadogado sn pasta schotels of gewoon gehaktballen.

BarbaravdW

Lasagne gaat prima in de vriezer, veel andere ovenschotels ook. En gevulde paprikas bijvoorbeeld ook, gaat super.

marygoround

Quiche laat zich ook goed invriezen.

Sansevieria

Pastasauzen, lasagna, stoofvlees, goulash, erwtensoep, linzensoep, bonensoep, chili con carne, maar ook appelcompote kun je bijv. ook heel goed invriezen.
Vaak gerechten waar je dan alleen nog wat pasta, rijst of aardappelen bij hoeft te doen.

Heel veel wat je kunt invriezen, anders gewoon eens uitproberen en zelf testen?

Vind het wel heel aardig van je dat je dit doet :j

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:59

Macaroni, chili con carne, kip met satesaus, gehaktballen, zuurkoolschotel, rode kool, etc.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:59

Ik persoonlijk vind ingevroren pasta niet lekker.

Ik kook dus pasta saus vries die in en het moment van eten kook in de pasta. Maar dat is persoonlijk.

Zoetzure saus met groente en kip gaat ook prima. Kun je eten met noedels.

Indisch <3 heerlijk.

Zuurkool stampot

Laagje water,zuurkool spek er in, zuurkool er op en daar boven de worst geheel aan de kook brengen.

Andere pan aardappelen koken tot ze gaar zijn. Tot purree stampen. Pakje boursin roomkaas er door roeren.

Zuurkool afgieten. Spek in stukjes snijden, worst in plakjes en alles door de aardappelpurree roeren. Eventueel met jus serveren! MJAMMM

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:04

Hier gaat eigenlijk alles de vriezer in. Zijn maar met 2 en soms zijn die bakjes wel handig als we laat thuis zijn.

Stamppotten vries ik in maar doe ze niet in de magnetron maar bak het op. Blijft het een stuk lekkerder van.
‘Gewoon’ aardappels, groente, vlees vries ik niet in. Vind de aardappels dan erg droog worden.

Soepen, mihoen/mie, pasta’s etc kun je prima invriezen. Maar zoals gezegd gaat hier alles de vriezer wel in :D gemak dient de mens denk ik maar :+

Edit
Wat wel lekker is om bij stamppot te doen is wat jus erdoor te doen. Dan wordt het sowieso niet droog :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:08

Ik vries alles wat ik gekookt heb in. Vooral rijst en pastagerechten en Hollandse pot/stampot. Maar bijvoorbeeld Chili con carne kan je ook invriezen en dan met de rijst apart of een keer wraps erbij of zo. Die vries ik dan niet in. Gnocchi wordt trouwens niet lekker, en kaas ergens doorheen vind ik zelf ook niet lekker uit de diepvries.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 21:14

Heel veel is er mogelijk dus!
Nooit gedacht!

Hoe zit het met gebraden/gebakken vlees?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:16

Stoofvlees invriezen gaat heel goed. Dan weer langzaam opwarmen of verder stoven :j

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 21:20

En bijvoorbeeld een gebraden kippenbout oid?
Heb inmiddels al een heel A4tje vol met ideeën dankzij jullie!

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:21

Ik vries eigenlijk alles in en heb nog nooit iets weg hoeven gooien omdat het vies werd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:55

Ik vind aardappel ovenschotels altijd heerlijk uit de vriezer.

Als je een aantal een-persoons siliconen bakvormen koopt dan kun je meerdere schotels tegelijk maken, die vries je na het bakken gewoon in de bakvorm in, en als ie bevroren is haal je de bakvorm eraf en doe je de ovenschotel in een vaccuum plastic zakje. Zo kun je heel makkelijk en goedkoop een mooie voorraad aanleggen, en je kan alles makkelijk stapelen, zonder dat je tig bakjes nodig hebt.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:01

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:09

Kippenpoten gaat ook prima, al haal ik wel vaak het bot er uit voordat ik het invries. Neemt minder ruimte in. (Restjes) Jus vries ik los in in de ijsblokjesvorm en dan in zakje. Pak je de hoeveelheid die je nodig hebt.
Stoofvlees doe ik portie in bakje met wat jus erbij invriezen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:31

Ik mik bijna alles in de vriezer, maar wat ik echt goor vind is ei: gekookt ei wordt rubber (roti bv, dus eieren vers koken) en quiche vind ik ook geen succes, dat wordt wat waterig en dat vind ik ook vies. Overschotels, stamppotten, pasta, rijstgerechten, bami, gehaktballen en ander gebraden of gestoofd vlees alles prima!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:39

Hier nog een tip : vries goulash niet, ik heehaal niet in. De saus gaat schiften, wordt korrelig als een malle en t vlees zelf taai en droog. De paprika is al helemaal niet te doen.
Ik ging zo ongeveer over m’n nek na een hap :+

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:40

Ik heb niet alles doorgelezen wat er al genoemd is, maar wie weet heb je nog wat aan mijn tips

-boerenkool
-hutspot (voor beste smaak na het ontdooien even in de pan opbakken in plaats van opwarmen in de magnetron)
-andijvie (ook even in de pan opbakken. Word het wat knapperiger en blijft voller van smaak)
-gehaktballen (in een laagje jus)
-losse jus, zowel die met boter als die met water aangemaakt is
-hachee
-gebakken kipfilet (zowel naturel als gekruid)
-filetlapjes, schnitzels. Goed doorbakken, daarna invriezen
-spaghetti
-macaroni
-lasagne
-kip tandori - waarbij ik de rijst in hetzelfde bakje invries
-kip madras - ook de rijst erbij
-kip met noodles, zijn er tegenwoordig in vrij veel smaken.
-de meeste wereldgerechten van Knorr, vries ik ook in. Mocht er een wrap oid bij moeten, koop ik deze los voor de 2e keer dat we ervan eten
-soepen, groente, erwtensoep, tomatensoep. Een broodje erbij uit de vriezer.

-de verse gerechten van de Plus, denk aan couscous, groene curry etc. Ook deze vries ik in met de rijst er al bij.

Aardappelgerechten zoals schotels vries ik niet in. Maar zijn na het maken nog beperkt houdbaar in de koelkast. Deze zou je evt vers mee kunnen geven? Ik weet niet of je hem eenmalig gaat voorzien van wat maaltijden of wekelijks?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:42

Bijna alles doen we wel in de vriezer, alleen lasagna niet, omdat ik dat als je het nog 1 keer opbakt niet meer te eten vind. Alles in sausvorm vriezen we verder gewoon in en ook alles qua vlees. Stamppot gaat hier vrijwel altijd in 1x op en de halve vriezer ligt vol soep :=

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 23:32

Hier gaat ook eigenlijk alles in de vriezer. Het geheim zit hem in het opwarmen. In de koekenpan, oven of magnetron. Er zit best veel verschil in de smaak afhankelijk van de keuze.

Oja, wat ingevroren is geweest moet je niet nog een keer invriezen zegt men. Of dit ook geldt als het product al bereid is weet ik eigenlijk niet. Gebeurt hier wel met gehakt en kip in gerechten bijvoorbeeld, nog nooit wat aan gemerkt,