Houdbaarheid kokosmeel, amandelmeel etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Houdbaarheid kokosmeel, amandelmeel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 12:29

Hello!

Ik heb momenteel 2 weckpotten met meel (amandel en kokos) staan, waarvan ik mij meen te herinneren dat de houdbaarheid tot midden 2018 was toen ik ze uit het zakje overgoot.

Wat is wijsheid? Gewoon nog gebruiken om mee te bakken, of leegkieperen? Lijkt verder niks mis mee zo op het eerste oog...

lies_sparkle

Re: Houdbaarheid kokosmeel, amandelmeel etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:37

Gewoon lekker gebruiken, helemaal als het in (schone) potten heeft gezeten,
is het nog prima houdbaar. Die datum moet er op maar is natuurlijk helemaal voor droge producten maar een indicatie.
Ik heb ook wel meel staan die al een tijdje staat maar zolang er geen kleurtje op zit of beestjes in lopen is er niks aan de hand :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 12:43

Als netjes droog in gesloten schone pot, die goed afgesloten is en er lopen geen beestjes in, dan kan je het gewoon eten. Als je het ziet bewegen... en het niet verkleurd is gewoon opeten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:17

Amandeelmeel is officieel maar een week of 2 houdbaar na openen. Als je bedenkt hoe een bakje noten ook vaak al vrij snel niet lekker meer is... Nee daar zou ik niet kapot van zijn om nog te gebruiken. Kokosmeel daarintegen zou ik als t niet muf is gewoon gebruiken nog.

Amandelmeel is ook echt niet vergelijkbaar met een gewoon glutenmail dus goed dat je aangeeft wat voor melen het zijn want is dus wel belangrijk in dit geval.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 07:14

Alwiene schreef:
Amandeelmeel is officieel maar een week of 2 houdbaar na openen. Als je bedenkt hoe een bakje noten ook vaak al vrij snel niet lekker meer is... Nee daar zou ik niet kapot van zijn om nog te gebruiken. Kokosmeel daarintegen zou ik als t niet muf is gewoon gebruiken nog.

Amandelmeel is ook echt niet vergelijkbaar met een gewoon glutenmail dus goed dat je aangeeft wat voor melen het zijn want is dus wel belangrijk in dit geval.

Ja maar dat is open, een weckpot sluit luchtdicht af, dus is vergelijkbaar met noten in gesloten zak en die blijven jaren goed.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 19:50

Bedankt allemaal! :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:26

Ik doe meestal als ik iets overdoe in een weckpot o.i.d. een gedeelte van de verpakking met wat het is en de houdbaarheidsdatum met een elastiekje om de pot. Dan zie ik zo in elk geval of het al ( ver) over datum is of niet. Natuurlijk wel opletten hierbij dat een aantal producten na opening veel korter houdbaar zijn, die datum zet ik er vaak nog even met zwarte viltstift bij.