Nasi met ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:37

Nasi met kipfilet en verse groenten erdoor (witte kool, tauge, courgette, paprika), nasikruidenmix, chilisaus (niet scherp), oestersaus. Erbij een gebakken eitje, augurkjes (lievelings zijn die van de IKEA) en satésaus gemaakt van pindakaas & ketjap, gebakken uitjes en evt. kroepoek/casave

Anoniem

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:41

Rundergehakt.. Kip vind ik te droog en HOH gehakt te vet :j

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:42

De echte lekkere nasi maak je door je rijst te koken af te gieten en dan even met deksel er op vijf minuten te laten staan. Vervolgens schraap je de rijst helemaal los van elkaar zodat het mooi fluffy word.



Hierna zet je het een nacht in de koelkast. Dan vul je je wok(zonder anti aanbaklaag) met kruiden en wij serveren nasi nog met prei, mais en spekblokjes. Het spek geeft het een heerlijke smaak en geeft wat extra vet.
Temperatuur op volle sjas dan de rijst er bij. Goed bakken en ja de onderkant mag zelfs een beetje aanbakken, maar niet zwart worden uiteraard. Dan nog wat wokolie erdoor en serveren maar.

Vooral de rijst laten rusten en wokken geeft het beste resultaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:45

Wispeltuur schreef:
De echte lekkere nasi maak je door je rijst te koken af te gieten en dan even met deksel er op vijf minuten te laten staan. Vervolgens schraap je de rijst helemaal los van elkaar zodat het mooi fluffy word.



Hierna zet je het een nacht in de koelkast. Dan vul je je wok(zonder anti aanbaklaag) met kruiden en wij serveren nasi nog met prei, mais en spekblokjes. Het spek geeft het een heerlijke smaak en geeft wat extra vet.
Temperatuur op volle sjas dan de rijst er bij. Goed bakken en ja de onderkant mag zelfs een beetje aanbakken, maar niet zwart worden uiteraard. Dan nog wat wokolie erdoor en serveren maar.

Vooral de rijst laten rusten en wokken geeft het beste resultaat!

Klopt :j Nasi is van origine ook een gerecht dat gemaakt werd van overgebleven rijst om te voorkomen dat het verspild zou worden, waardoor de rest van de ingrediënten vaak ook 'kliekjes' zijn en er dus niet echt een vast recept is.

Als je het wel direct wil maken overigens wel goede rijst gebruiken. In mijn ervaring werkt zilvervliesrijst of een andere droge, harde korrel het best (in ieder geval geen plakkende rijst als basmati oid) en die kan je het best niet helemaal gaar koken maar op een minuutje er vandaan van het vuur halen. Als je het dan bij de rest van de ingrediënten schept met wat ketjap oid gaart het nog het laatste minuutje door.

Oh, en afmaken met een eitje :)) Gewoon er doorheen scheppen op hoog vuur.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:46

Oscar schreef:
Zou kunnen natuurlijk, maar in mijn beleving smaakt het toch anders. Meer als 'puur vet' en niet dat ietwat vettige wat bouillon achterlaat.


Trassi gaat er door.

Dat maakt het vettig en umami.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:50

Ohja het eitje en de trassi yum! Al is trassi misschien iets waar sommige aan moeten wennen :+

san4nie
Berichten: 3570
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:57

SusanH schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat er in nasi zonder zakjes en pakjes gaat. Ik gebruik de mix van Versteeghen omdat daar geen suiker aan is toegevoegd. Ik vind hem ook lekkerder als die van Conimex. Ketjap kan ik niet gebruiken.


Ja ben ik ook wel benieuwd naar. Wat voor kruiden doen jullie er dan in?

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:00

san4nie schreef:
SusanH schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat er in nasi zonder zakjes en pakjes gaat. Ik gebruik de mix van Versteeghen omdat daar geen suiker aan is toegevoegd. Ik vind hem ook lekkerder als die van Conimex. Ketjap kan ik niet gebruiken.


Ja ben ik ook wel benieuwd naar. Wat voor kruiden doen jullie er dan in?


Geen idee, ik kook nooit. Maar ik weet dat mijn man zelf kruiden mixt want in die kant en klare bende zit zoveel zout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:01

san4nie schreef:
SusanH schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat er in nasi zonder zakjes en pakjes gaat. Ik gebruik de mix van Versteeghen omdat daar geen suiker aan is toegevoegd. Ik vind hem ook lekkerder als die van Conimex. Ketjap kan ik niet gebruiken.


Ja ben ik ook wel benieuwd naar. Wat voor kruiden doen jullie er dan in?

Djinten, laos, djahe en een snufje gemalen korianderpoeder. Van die eerste drie mag er best wat in, gewoon een beetje experimenteren. Verder doe ik er altijd dus ketjap en wat maggi doorheen, maggi geeft ook redelijk zoute umami af en bij gebrek aan trassi voldoet dat best :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34682
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:07


Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:08

Ja wij eten bijna altijd uitbreid <3 nomnomnom.

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:12

Wij eten altijd banaan bij de nasi :o

pien_2010

Berichten: 43466
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:14

Relaxed schreef:
Rundergehakt.. Kip vind ik te droog en HOH gehakt te vet :j


Kip bak ik apart paar minuutjes en doe het op het laatste moment bij de nasi. Niet te lang laten bakken anders word het te droog. Ook niet te kort natuurlijk vanwege risico. Kip en vis luistert vrij nauw. Wordt te droog gauw.

Ik eet namelijk weinig of geen varken- en rundvlees maar vooral vis, gevogelte of ei of alleen maar groente. Vind het leuk dit, want ik heb weer eens voor vandaag de kip gemarineerd met ketjup, zoete chili, verse knoflook, koriander. Was lang geleden, maar ik kreeg dit idee door een post hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:15

Ik eet m'n Nasi met maillonaise. :Y)

Celiien

Berichten: 13257
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:38

Ik doe altijd hamlappen door de nasi! Minder droog dan kip :))

Supervixen

Berichten: 12862
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:42

Resistance schreef:
Ik eet m'n Nasi met maillonaise. :Y)


Wat is dat? Of bedoel je mayonaise?

Independence
Berichten: 1379
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:43

Speirs schreef:
Gehakt? Hoe dan?

Hier kip en geroerbakt ei, soms spekjes.

Wij eten het altijd met gehakt. Dus ik denk eerder: kip? Hoe dan?

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:53

Ik heb een slowcooker dus vind het lekker om er bijvoorbeeld rundvlees rendang bij te eten. Dat laat ik dan lekker lang, 7 uur gaar smoren in de slowcooker. Heb je ook geen werk aan want de pan doet het werk. En dan lekker met kokos en pinda's erover. Of ajam smoor, hoeft niet zo lang te smoren.
Gewoon met kant en klare boemboe's met wat extra zout, pepertje en knoflook.

Steenbok12
Berichten: 7849
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:59

Mijn vriend maakt hem zelf elke keer wat anders. Qua kruiden sowieso trassi djinten kurkuma garam masala maggi geloof ik. Verder met spek hamreepjes en kippendijen en omelet en allerlei soorten groente, boontjes, wortel, prei, ui sowieso en zilvervlies rijst.

Ik vind het heerlijk met atjar augurk gebakken uitjes kroepoek of sateaus.

Dit is wel de luxe variant maar maken ook zeer grote porties allemaal voor in de vriezer omdat we onregelmatig werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:02

Supervixen schreef:
Resistance schreef:
Ik eet m'n Nasi met maillonaise. :Y)


Wat is dat? Of bedoel je mayonaise?



Ik dacht al dat er iets mis ging. :+

roxiie

Berichten: 7829
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:06

pien_2010 schreef:
temphé ken ik niet roxiie is dat hetzelfde als tahoe blok (woon in Frankrijk)? En wat doe je dan in de marinade, alleen ketjap of ook nog kruiden en welke groente?
Casava ken ik ook niet, is dat een soort groente? En hoe maak jij het dan Lieveli, dus welke groente, kruiden etc. Want als ik in Nederland ben koop ik altijd grote voorraad nasi kruiden van conimex en de wok olie ook, maar ik zou het ook graag helemaal vers willen maken maar dan wel met de echte pittige oosterse smaak erin.

Kletskoekje jouw manier ligt heel dicht bij mijn manier. Die gebakken uitjes klinkt ook lekker om er los bij te doen.


Tahoe ken ik dan weer niet, maar als ik t google, lijkt tahoe en temphé wel aardig op elkaar.
Ik laat het alleen even trekken in de ketjap, verder gebruik ik geen kruiden, ik vind die kruidenzakjes (waar vaak garnalenpoeder in zit) weinig toevoegen qua smaak.
Qua groentes doe ik er uit, paprika, tauge, courgette, prei etc (en als ik snel moet nasi/bami groente van de AH/Jumbo)

Casave is een soort kroepoek, maar dan plantaardig (op basis van casavewortel.)

pien_2010

Berichten: 43466
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:14

Ok. Dank je roxiie!

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:16

Nasi met kip of nasi met scampis. Heerlijk!

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:32

Obelix95 schreef:
Wij eten altijd banaan bij de nasi :o


En dan nu even een anekdote.

Mijn vader is geboren op Sumatra, mijn opa had daar een plantage. Als er dan een tros bananen rijp was werden alle buren ingeschakeld om te oogsten omdat er zoveel bananen van zo'n boom kwamen.

Einde anekdote.

blackstar

Berichten: 3190
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:39

SusanH schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat er in nasi zonder zakjes en pakjes gaat. Ik gebruik de mix van Versteeghen omdat daar geen suiker aan is toegevoegd. Ik vind hem ook lekkerder als die van Conimex. Ketjap kan ik niet gebruiken.


Ik gebruik deze mix en halveer het zout


Ingrediënten
1 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel laos (Thaise gember)
½ theelepel gemberpoeder
½ theelepel chilipoeder
½ theelepel ketoembar (korianderzaad)
½ theelepel sereh (citroengras)
½ theelepel koenjit (kurkuma)
½ theelepel djinten (komijnzaad)
¼ theelepel kaneel
2 theelepels fijn zeezout

Voor 4 personen nasi kan je 2 theelepels mix gebruiken. Ik gebruik altijd 2 volle theelepels