Nasi met ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:16

Wij eten veganistisch dus dit is wellicht heel wat anders dan anderen zouden doen :D

Eerst grofgesneden gember, ui en knoflook in de wokpan in behoorlijk wat olie totdat het helemaal bruin is. Dan eruit vissen. De overgebleven olie heeft nu veel smaak en daarin ga je bakken.

Groente wat erin gaat is bij ons eigenlijk standaard bosui en doperwtjes. Verder vind ik taugé ook erg lekker door de nasi. Daarnaast marineer ik ook tahoe (met knoflook, gember, ketjap manis, sojasaus, ahornsiroop, rijstazijn, sesamolie en soms wat limoensap) wat ik krokant bak. Als de tahoe krokant is bak ik de bosui mee, vervolgens de doperwtjes en eventueel de taugé (beide geblancheerd). En dan de rijst van de dag ervoor erbij. Beetje zout en peper erbij, klein beetje sesamolie en een scheut water zodat de rijst weer mooi gaat glanzen.

Wij hebben er vaak gebakken uitjes, augurken en zelfgemaakte pindasaus bij. Cassave is ook erg lekker (maar halen we niet zo vaak).


Misschien dat anderen dit ook interessant vinden :)

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:45

Drunksheep schreef:
Misschien dat anderen dit ook interessant vinden :)
Zeker weten! Dank je wel. Ik ga het zeker maken.

blackstar schreef:
Ik gebruik deze mix en halveer het zout


Ingrediënten
1 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel laos (Thaise gember)
½ theelepel gemberpoeder
½ theelepel chilipoeder
½ theelepel ketoembar (korianderzaad)
½ theelepel sereh (citroengras)
½ theelepel koenjit (kurkuma)
½ theelepel djinten (komijnzaad)
¼ theelepel kaneel
2 theelepels fijn zeezout

Voor 4 personen nasi kan je 2 theelepels mix gebruiken. Ik gebruik altijd 2 volle theelepels

De mix ga ik zeker proberen, want als dee bevalt, dan maak ik de zakjes conimex op en ga ik over op deze eigen gemaakte mix. Door de normale namen erachter, zie ik dat ik de meeste spullen hier ook kan krijgen op het citroengras na, maar dan ga ik onze citroen tijm voor in de plaats zetten of eventueel wat limoen raspen.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:58

Ik ga die mix inderdaad ook eens proberen, het meeste heb ik toch al staan en ben ik gek op.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:05

Laatst was ik lui en had geen mix meer staan en geen tijd om te maken. Heb toen een pakje gekocht van Knorr denk ik (nasi speciaal). Echt niet eten dat spul, heb dus ook heel de pan met eten weg gemikt en ben naar de mc donalds gereden.
Toen heel gauw weer overgestapt op zelf maken en nu weer heerlijke nasi. Ik maak hem vaak iets pittiger door meer chilipoeder er in te stoppen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:13

Nasi....het is nasi goreng, want nasi betekent gewoon rijst. Dus als je nasi maakt, dan maak je gewoon witte rijst. Maak je nasi goreng, dan maak je 'gebakken nasi', dus met van alles er door heen. Als je zegt ik eet nasi, maar je bedoeld nasi goreng in een indo familie, dan krijg je de wind van voor haha ;)

Ik maak altijd hele simpele nasi eigenlijk, volgens oma's recept:
Varkensvlees (ik gebruik speklappen in stukjes)
Pandan rijst, van te voren gekookt (dag van te voren bv)
Sjalotjes fijn gesneden
knofloof met de vijzel fijn gestampt samen met zout
Trassi
Veel sambal
Eieren

Eventueel sereh koken met de rijst voor extra smaak. Verder niets bijzonders eigenlijk. Lekker met atjar ketimoen (komkommer)

Varkensvlees kan je ook vervangen voor ander vlees of vis (garnalen zijn ook lekker). Of vegetarisch kan ook prima, dan kan je er sambal goreng tempeh bij doen ;)

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:17

Rena100 schreef:
Nasi....het is nasi goreng, want nasi betekent gewoon rijst. Dus als je nasi maakt, dan maak je gewoon witte rijst. Maak je nasi goreng, dan maak je 'gebakken nasi', dus met van alles er door heen. Als je zegt ik eet nasi, maar je bedoeld nasi goreng in een indo familie, dan krijg je de wind van voor haha ;)


Ik kom ook uit een Indo familie, maar dit valt wel mee hoor := nasi bekt een stuk lekkerder dan nasi goreng, en iedereen weet wat bedoeld wordt.
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 10-01-19 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:20

Drunksheep schreef:
Rena100 schreef:
Nasi....het is nasi goreng, want nasi betekent gewoon rijst. Dus als je nasi maakt, dan maak je gewoon witte rijst. Maak je nasi goreng, dan maak je 'gebakken nasi', dus met van alles er door heen. Als je zegt ik eet nasi, maar je bedoeld nasi goreng in een indo familie, dan krijg je de wind van voor haha ;)


Ik kom ook uit een Indo familie, maar dit valt wel mee hoor := nasi bekt een stuk lekkerder dan nasi goreng, en iedereen weet wat bedoelt wordt.


Ik ben zelf gewoon Nederlands hoor, maar mag het echt niet zeggen van mijn vriend die wél Indo is, wordt ie boos :') :P Haha...valt ook wel mee hoor, maar veel mensen weten het eigenlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:59

blackstar schreef:
Ik gebruik deze mix en halveer het zout


Ingrediënten
1 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel laos (Thaise gember)
½ theelepel gemberpoeder
½ theelepel chilipoeder
½ theelepel ketoembar (korianderzaad)
½ theelepel sereh (citroengras)
½ theelepel koenjit (kurkuma)
½ theelepel djinten (komijnzaad)
¼ theelepel kaneel
2 theelepels fijn zeezout

Voor 4 personen nasi kan je 2 theelepels mix gebruiken. Ik gebruik altijd 2 volle theelepels


Klinkt simpel en nom , gewoon met een klets water ?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:36

Bekend verhaal, Rena. Maar deze is dan weer niet handig:

Citaat:
Ik maak altijd hele simpele nasi eigenlijk, volgens oma's recept:


Eerst een hele uitleg geven over waarom het toch echt nasi goreng is, en het dan zelf gewoon nasi noemen :D

Afijn. Die kruidenmix klinkt goed! Doen jullie die na het mengen nog even aanlengen met een scheutje water?

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:52

Geen nasi zonder trassi :D :D

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:08

Oscar schreef:
Afijn. Die kruidenmix klinkt goed! Doen jullie die na het mengen nog even aanlengen met een scheutje water?
Ook de conimex kruiden gooi ik gelijk bij de groente erbij zonder dat ze in het water hebben gestaan. Groente geeft altijd heel veel vocht en dan kan het van begin af aan lekker meepruttelen. Ik vind dat erg lekker. Later als alles klaar is, doe ik er dan nog het eigeel bij van één eitje zodat alles mooi stolt. Ik roer dan heel goed zodat het zich mooi als gele stukjes verspreid.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:09

Oscar schreef:
Bekend verhaal, Rena. Maar deze is dan weer niet handig:

Citaat:
Ik maak altijd hele simpele nasi eigenlijk, volgens oma's recept:


Eerst een hele uitleg geven over waarom het toch echt nasi goreng is, en het dan zelf gewoon nasi noemen :D

Afijn. Die kruidenmix klinkt goed! Doen jullie die na het mengen nog even aanlengen met een scheutje water?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:11

Oscar schreef:
Bekend verhaal, Rena. Maar deze is dan weer niet handig:

Citaat:
Ik maak altijd hele simpele nasi eigenlijk, volgens oma's recept:


Eerst een hele uitleg geven over waarom het toch echt nasi goreng is, en het dan zelf gewoon nasi noemen :D

Afijn. Die kruidenmix klinkt goed! Doen jullie die na het mengen nog even aanlengen met een scheutje water?


Hahahah OMG wat erg 8)7 _O-
Ben ook maar een Hollander :') :') :')

Oh oeps, dubbel gepost :(

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:17

Ik voeg geen water toe.
Zijn immers geen gedroogde groenten die erin zitten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:18

Haha, ik vond 'm wel leuk hoor! Vooral omdat ik zoiets zelf ook regelmatig doe :D

Pien, daar heb je gelijk in. Ik denk dat ik uit gewoonte altijd een scheutje warm/kokend water erbij doe, maar dat stamt nog uit de tijd dat ik van die zakjes gebruikte waarin harde stukjes gedroogde groenten zaten die geweld moesten worden. Bij fijngemalen kruiden heb je dat natuurlijk niet. Ik ga dat voortaan ook doen, bedankt voor de tip!

KDonna
Berichten: 129
Geregistreerd: 25-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:20

Met kip, groenten, gebakken ei, zoetzure komkommer en kroepoek.

Ik weer wat we vanavond eten haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:20

Die kruidenmix klinkt handig :j meeste van die zaken staan toch al standaard bij ons in het kastje :-)

Op dit moment gebruik ik meestal een Boemboe van Conimex.

Vandaag in de kantine was er nasi :9 met kip en gamba's :9

Anoniem

Re: Nasi met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:04

Wij eten overigens wel de nasi altijd ook met pindasaus, atjar en uiteraard een spiegelei. En een biertje erbij, haha.