Wat te doen met overrijpe kaki's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:41

Toch neus dicht en opeten :p ze zijn zooo gezond!

Gaaf trouwens, in de tuin. Wist niet dat dat lukt in nl.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat te doen met overrijpe kaki's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 16:57

Ik heb ze inmiddels allemaal verwerkt tot jam, en de meeste potten hebben we weggegeven als kerstkadootje :))
De eerste paar kilo's had ik volgens een recept van internet gemaakt, met extra suiker en met weinig versteviger, maar dat vond ik zelf niet zo'n succes. Érg zoet en te snotterig. Mijn vriend lustte het wel, maar was er na twee potten ook op tegen gegeten haha. Mijn moeder vond em lekker (die is wat meer zoetigheid gewend haha) dus die potten hebben we weggegeven.
Met de rest van de kaki's heb ik het recept aangepast, met minder suiker, wat meer citroensap, en veel meer versteviger (agar agar) en die is heel veel beter :D
Ik denk dat we daar nog máánden van eten.

Klopt Hannanas, ik had ook nooit gehoord van kaki in Nederland, maar ze kunnen toch een beetje vorst hebben en groeien hier prima. Voor de kaki's zelf is het eigenlijk net wat te koud, ze worden aan de boom niet helemaal rijp, maar rijpen wel prima na als ze geplukt zijn.
Ik ben er inmiddels wel achter dat er meerdere soorten zijn, en dat sommige vrij hard blijven als ze rijp zijn en anderen (die wij dus hebben) bijna soep worden :+