Bokt's keukenprinsessen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:52

Feta, heerlijk. Als lunch bij deze temperaturen met watermeloen en rode ui (liefst beide uit eigen tuin)
En dan in de avond met komkommer, tomaat, rode ui en paprika. Beetje rucola en een berg verse kruiden uit de tuin. JUMMIE.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:59

Ik praat ook graag mee, nog niet alles gelezen maar dit is mijn favo vega curry. Ik vertaal hem uit het zweeds dus hoop dat alles goed is :+

1 zoete aardappel
2/3 van een pak bevroren spinazie (hier is alles vers verschrikkelijk duur)
1 blikje/pakje kokosmelk
1 pakje kikkererwten
en halve rode chili
2 tenen knoflook
1 ui rood of geel wat je lekkerder vind
1 eetlepel gele curry poeder
1 theelepel paprika poeder
2 eetlepels tomaten puree
ik doe zelf ongeveer een dl groente bouilion
klein beetje koolzaad olie, maar sesam olie is ook lekker

ik doe de koolzaad/sesam olie in de pan en daarna gepureerde stukjes gele/rode ui, gehakte knoflook en chili. Snij de zoete aardappelen in stukjes, Voeg het toe bij de ui. Daarna strooi ik de paprika poeder en curry poede erover. Doe de spinazie erin dan giet de kokosmelk erbij en de bouillon naar smaak en als laatste de tomatenpuree. Kook de kokosmelk niet te hard, maar laat de zoete aardappelen een beetje zacht worden. Proef en dan naar smaak peper en zout en eventueel meer chili. Voeg als laatste de kikkererwten toe en roer. Serveer in diepe kommen en smullen maar :D

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 18:14

Ohh goede ideeën staan er weer zeg!
Mijn lievelings “kookboek” is een klapper met alle recepten die we ooit geprobeerd hebben en erg lekker vonden. Puilt ondertussen uit en is echt m’n holy grail. Ben van plan een keer alles over te typen en er een boek van te maken.

Knoflook en kaas (parmezaan <3 ) zijn echt onmisbaar. Goed zout en bouillionblokjes ook trouwens.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:17

Ik kom ook mee kletsen :D
Ik ben gek op koken, al heb ik er niet altijd even veel tijd voor.
Maar ik vind het vooral ook leuk om aparte dingen zelf te maken. Ik maak sinds een paar jaar onze eigen wijn, ik bak vaak mijn eigen brood, maak mijn eigen yoghurt, tempeh, pudding, vleesvervangers, sojamelk, hummus, drop, jus, plantaardige kaas enz. Ik gebruik nauwelijks pakjes en zakjes.
Ik ben geen makkelijke eter. Vroeger lustte ik geen groente en bijna niks op aardappels en brood na, dus ik heb mezelf geleerd om heel veel te werken met kruiden en lekkere smaken en verse ingrediënten.
Ik probeer dan ook het liefst zelf recepten te verzinnen ipv recepten van internet te halen. Die vallen me vaak tegen. Maar wie weet kom ik in dit topic wat heerlijke dingen tegen die ik toch ga proberen :D

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:22

lor1_1984 schreef:
Annenas schreef:
Ik meld me ook!
Ik woon momenteel nog bij mn ouders die lekker boers veel vlees eten. Eens in de week ongeveer kook ik eens en is t een uitdaging om een gezonde maaltijd te maken die het liefst vegetarisch is om de rest van de week te compenseren :P

Laatst een lekkere indiase curry met zelfgemaakt naanbrood gebakken, best simpel alleen t naanbrood is een hele frustratie :o

Er is ook een vegetariërs en veganistentopic, mss dat je daar ook wat inspiratie kunt vinden voor je vega-dagen. :)


Dankje voor de tip! Wist ik nog niet, ga eens kijken :)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:52

Het probleem van elk recept. De groente en de noedels vielen in het niks in vergelijking met mijn balletjes.
Kant en klaar pak, natuurlijk flink opgepimpd. Maar helaas de noedels zijn er niet van opgeknapt (zeker wel smakelijk maar gewoon mha) Groente hetzelfde verhaal. Gehakt met zakje kruiden en flink opgeknapt met chili olie, walnoot olie en gemalen koken en ongeroosterde sesamzaad. Daarvan balletjes gedraaid. Zo lekker geworden. Jammer dat het rest van het gerecht mha was...

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:57

Afbeelding

Zonet heerlijk naanbrood met gegrilde groenten gegeten, met muntsaus en feta <3

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:01

Heb je een recept voor het naanbrood? Ziet er lekker uit!

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:37

Ik kook ook supergraag, vooral de snel klaar gerechtjes met 2 jonge kinderen (die áltijd honger hebben)

vandaag gemaakt en klaar op 10’: boekweitpasta met kip en tomaat. Ik kook de pasta gaar zoals aangegeven op de verpakking. Zodra de pasta het kokend water ingaat, zet ik de wok aan voor m’n sausje. Ik bak fijngesneden kipfilet goed aan, gekruid met chilli en zout. Hierbij een viertal lente-uitjes fijn gesneden, en 500g fijngesneden tomaat. Aanlengen met wat kookwater van de pasta. Daarna een handvol basilicum en oregano.
Pasta afgieten, mengen en serveren met geraspte pecorinokaas

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:51

Ik ben fan van de Hairy Bikers :D

Wat ik wel ooit graag nog eens zou willen leren kennen is de Afrikaanse keuken, in al haar diversiteit. En dan ook echt 'exotisch'. Marokkaans is lekker, maar ik zou graag wat meer out of the box willen :)

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:56

Ik heb thuis een heerlijk ethiopisch recept liggen :9

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:02

Ik lees ook mee. Koken doe ik graag vooral als ik de tijd heb ervoor. Vorig jaar een keukenmachine gekregen en dat ding kan ik niet meer missen. Ik haal veel inspiratie uit pinterest of ik Google op een paar ingrediënten die ik nog in huis heb en maak daar iets mee.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:17

Amandavd schreef:
Heb je een recept voor het naanbrood? Ziet er lekker uit!


Men neme een plastic tas, bezoekt den Aldi en plaatst vervolgens het naanbrood in uweren tas.
Bij het uitgaan van den Aldi geeft u te kennen dat u het naanbrood wilt ruilen tegen enkele munten :+

Ik vind de korianderversie erg lekker (en ik griezel echt van verse koriander)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:19

Nachtlampje schreef:
Amandavd schreef:
Heb je een recept voor het naanbrood? Ziet er lekker uit!


Men neme een plastic tas, bezoekt den Aldi en plaatst vervolgens het naanbrood in uweren tas.
Bij het uitgaan van den Aldi geeft u te kennen dat u het naanbrood wilt ruilen tegen enkele munten :+

Ik vind de korianderversie erg lekker (en ik griezel echt van verse koriander)


:') :')

Ik hou enorm van koriander. Schijnt dat je het lekker vind of haat. En dat je het niet kan leren eten als je het niet lekker vind.

Ik zal morgen ook eens een favoriet recept plaatsen.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:01

Nachtlampje schreef:
Amandavd schreef:
Heb je een recept voor het naanbrood? Ziet er lekker uit!


Men neme een plastic tas, bezoekt den Aldi en plaatst vervolgens het naanbrood in uweren tas.
Bij het uitgaan van den Aldi geeft u te kennen dat u het naanbrood wilt ruilen tegen enkele munten :+

Ik vind de korianderversie erg lekker (en ik griezel echt van verse koriander)


Hahaha thanks :')

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:29

8nnemiek schreef:
Ik heb thuis een heerlijk ethiopisch recept liggen :9


Vertel meer *D

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:55

Ik vond koriander nooit lekker, maar sinds een paar jaar vind ik het heerlijk. Je kan het dus wel gaan waarderen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:11

Koriander smaakt naar zeep. >;)

Roodvos

Berichten: 6678
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:04

Nachtlampje schreef:
Amandavd schreef:
Heb je een recept voor het naanbrood? Ziet er lekker uit!


Men neme een plastic tas, bezoekt den Aldi en plaatst vervolgens het naanbrood in uweren tas.
Bij het uitgaan van den Aldi geeft u te kennen dat u het naanbrood wilt ruilen tegen enkele munten :+

Ik vind de korianderversie erg lekker (en ik griezel echt van verse koriander)

Oh ja, die met knoflook en koriander, die is echt goddelijk! :~ :~
Heb je hem ook al eens geprobeerd met gerookte zalm? Evt. met een beetje knoflooksaus of kruidenroomkaas eronder. Simpel en zooooo lekker.

Ik zie mijzelf niet als keukenprinses, maar mijn favo voor-/tussen-/bijgerecht wil ik jullie niet onthouden.

Hoeveelheden afhankelijk van het aantal personen. Als je veel eters hebt pak je een extra ui (want goedkoop). Ben je met z’n 2-en of alleen voor jezelf kan je ook alleen champignons gebruiken. Knoflook naar smaak. Ik hou van veel knoflook.

Champignons (en ui(en)) in plakjes snijden en bakken in koekenpan. Als het een beetje begint te kleuren de fijn gesneden of uitgeperste knoflook erbij. Je kan ook olijfolie met knoflooksmaak gebruiken om in te bakken. Als de ui glazig is afblussen met droge sherry. Even laten uitdampen en serveren.

Als variatie kan je (geroosterde) pijnboompitten erdoor doen. De pitten even kort warm maken in een pan (geen olie oid eronder) en dan afblussen met een beetje citroensap.

Als voor- of tussengerecht kan je er een (stok)broodje bij doen waar je onder de grill een beetje (strooi)kaas op hebt laten smelten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:05

Morgen krijgen we eters.

Ik ga saltimbocca maken. Kalfssnitzels omwikkeld met parmaham en een blaadje salie en dan de jus afmaken met Noily Prat

Na eten we peren gekookt in Limocello

Nu nog een voorgerecht....hmmmm

Ik weet alleen nog geen voorgerecht......

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:11

Ik denk dat het vanavond (en morgen op het werk) courgettepasta al forno wordt. Dus courgette als spaghetti met parmazaanse kaas en mozzarella. En dat met een saus van: rode pesto, tomatensaus, Italiaanse kruiden naar smaak, chilipeper, peper en paprikapoeder. :9

Maak het normaal altijd met gewone pasta maar eens de gezonde optie proberen. :P

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:30

Vandaag word het koreaanse bimbimbap.

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:15

Hier vandaag papa's babi pangang met een salade van chineese kool, wortel en sinaasappel-sesam dressing :9 Mijn vader is eigenlijk de échte keukenprinses :+ Ik probeer alles een beetje van hem af te kijken. Hij kookt ook altijd voor 6, dus ik heb meestal een vriezer vol met gerechten van paps :D

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:54

Ik heb groentensoep opstaan.

bakje runderpoulet of 1-2 riblappen
kippenpoot
evt 250gr gehakt
bouillonblokjes
kruidenbuiltjes
soepgroenten (ik doe minimaal 500gr)
evt vermicelli
kruiden naar smaak

Ik pak een pan van 8l of de slowcooker, leg et rundvlees en de kippenpoot erin en vul water bij tot het vlees onder water staat.
Kruidenbuiltje en/of bouillonblokjes erin en een uur of 4 op klein pitje, laag vuur (of sudderplaatje) laten sudderen, af en toe ff checken of er nog voldoende water in de pan zit en zo nodig aanvullen.
Wanneer het rundvlees uit elkaar valt haal je het vlees uit de pan en trek je het met 2 vorken uit elkaar, daarna doe je het weer terug in de pan.
Kruidenbuiltje kan er ook uit.
Draai balletjes van het gehakt (kruid naar smaak) en voeg die toe aan de soep.
Proef de soep en voeg naar smaak kruiden of een bouillonblokje toe, proef weer en herhaal het kruiden indien nodig.
Voeg de groenten toe en laat 10-20 minuten doorgaren, voeg in de laatste 10 minuten vermicelli toe.
Serveer met stokbrood en kruidenboter, kan ook goed als voor- of bijgerecht.

Emj_23
Berichten: 1193
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:56

Ik kom ook meelezen. Ik kook graag en het gaat ook best aardig. Als ik uitpak is het meestal in de Lebanese hoek. Maar ik maak ook regelmatig uitstapjes in de Franse of Aziatische keuken.
Ik heb een hele berg kookboeken, maar op dit moment liggen op de leesplank Vegarabia van Lucy en Greg Malouf, Plenty More van Ottolenghi, Super food Family Classics van Jamie, Mijn Franse Keuken van Khoo en Souq van Tol/Zerouila. Vanavond staat er iets met kabeljauw op het menu. Moet nog een recept uitzoeken.