Bokt's keukenprinsessen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:58

Volgens mij zijn rijstvellen ook niet om te frituren.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:43

Dat denk ik inderdaad ook, al zagen de foto’s van gefrituurde rijstvellen op internet er veelbelovend uit :+

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:47

Ik zie op inet dat ze misschien te nat waren? Maar goed, geen frituurervaring mee.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:48

Dat zou zeker kunnen, of een te natte vulling.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:25

Wat doe je als je een lekker recept tegen komt maar als je niet de ingrediënt(en) hebt of je wilt extra toevoegen? Dan ga je aan de kitchen improv!

Oorspronkelijk gerecht was couscous met gestoofde wortel, mango en worstjes.
https://www.boodschappen.nl/recept/cous ... -worstjes/

Maar toen ik in de keuken stond, kwam ik erachter dat de honing echt op was. Ik geen mango in huis had en in blik alleen halve perziken (zeer groot blik voor taart) Geen gember en de djahe uit het jaar kruik kwam. Daarnaast had ik biefstuk spiesen die op moesten. En de couscous had ik ook al een tijdje niet meer gegeten. Het geopende pak had als datum april 2016. Aangezien het verkleurd was durfde ik het niet aan.

Nadat ik alles op een boodschappenlijstje had geschreven ging ik even nadenken. Ik wilde toch graag dit gerecht maken want het klonk zo lekker dus uiteindelijk is het dit geworden.

• 2 eetlepels olie
• ½ rode uit (gesnipperd)
• Kaneelpoeder naar smaak (er is bij mij echt een eetlepel ingegaan)
• Flinke scheut gembersiroop
• Mespuntje djahe
• 1 winterwortel geschild met kaasschaaf
• ¼ courgette
• 1 kleine paprika
• 1 stengel bleekselderij
• ¾ kopje meergranenrijst
• 4 biefstuk spiesen
• Zout
Als eerste de rijst koken volgens verpakking, daarna afgieten en de kook eraf.
Vervolgens een pan met dikke bodem op het middelhoog vuur, olie erin en een klein beetje ui en bleekselderij aanfruiten. Daarna kaneel poeder en de djahe in de pan doen even omroeren. Daarna afblussen met dunne gembersiroop. Snufje zout erbij. Daarna alle fijn gesneden groente in de pan en wederom afblussen maar nu met een kopje water. Na een minuutje even het vocht proeven of je nog naar smaak nog kruiden moet toevoegen. Even laten stoven totdat alle groente gaar zijn.
Ik vond het vocht zo lekker dat ik even later de rijst erin heb gedaan.
Vlees bakken naar smaak


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:36

Lekker Chamion!
Ik vind dat altijd een van de leukste dingen, restjes opmaken en dan tot een heerlijk gerecht komen :9
Die rijstvellen moet je inderdaad goed weken in warm water en gelijk opeten na het rollen. Een sausje kan ook de rubbere smaak verbloemen. Zoals ik ze in vietnam heb gegeten heb ik ze helaas nog niet kunnen maken.

DideH
Berichten: 7000
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:18

NatasjavE schreef:
8nnemiek schreef:
Loempia’s van rijstvellen heb ik regelmatig geprobeerd, maar die ontploffen bij mij altijd in de frituur terwijl het rijstvel gewoon zacht en flubberig blijft -O-

Filodeeg moet ik ook eens proberen. Kopen jullie dat ergens of maken jullie het zelf?


Ik frituur ze net.

Ik maak de rijstvelden met heet water zacht.


Dan heb je vast een boel water nodig :oo

kidding :=

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 19:32

Ik heb vandaag geprobeerd pita brood te bakken....
Dat is een uitdaging op zich haha, deeg ging goed, maar bij het bakken bolden de meesten niet op. Dus dát werd gewoon flatbread :') ook lekker. Daarna nog zelf tahin gemaakt en ook nog hummus. Was makkelijker dan ik dacht.


Afbeelding

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:17

Pita moet je toch dubbelvouwen en licht aanrollen met olie ertussen? En dat een paar keer herhalen? Of ben ik nu in de war?

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:35

Nee dat is Roti denk ik? Pita moet je op een hele hete broodbaksteen doen en dan bolt het op vanwege het vocht, dan komt er stoom in zeg maar. Maar ik heb hier alleen een hele slechte oven. Heb het ook in de pan geprobeerd, maar dat is hetzelfde verhaal. Ach ja. Ik blijf proberen. En het was alsnog heel lekker, heb gewoon de hummus gedipt ipv erin gedaan. Prima.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:38

DideH schreef:
Citaat:
Ik frituur ze net.

Ik maak de rijstvelden met heet water zacht.


Dan heb je vast een boel water nodig :oo

kidding :=


:') :')

JesdaJinn

Berichten: 10443
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:40

Morgen moet, nouja ga ik koken voor mij en mijn vader. Mijn vader is gek op vis. Nu wil ik dat eens gaan maken maar ben niet echt een keuken Princess.

Heeft er iemand een makkelijk recept met vis? Soort vis maakt niet uit. Ik moet toch alles kopen

DideH
Berichten: 7000
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:45

JesdaJinn schreef:
Morgen moet, nouja ga ik koken voor mij en mijn vader. Mijn vader is gek op vis. Nu wil ik dat eens gaan maken maar ben niet echt een keuken Princess.

Heeft er iemand een makkelijk recept met vis? Soort vis maakt niet uit. Ik moet toch alles kopen


https://www.keukenliefde.nl/zalm-en-cro ... korstdeeg/

Heb deze wel eens gemaakt, echt superlekker <3

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:21

Als je een goed stuk mooie vis hebt, van een goeie visboer: zo min mogelijk doen. Zeewolf ofzo, alleen even bakken.

Vis uit de vriezer kan prima in dat korstdeeg.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:27

Oef ik heb nou toch wat lekkers gemaakt...
Al is het heel anders geworden als dat de bedoeling was.

Mijn vriend wilde graag riblappen op een oosterse manier maar ik miste steeds wat aan de kruiden en in eens was het een stoofpotje niet geheel oosters :+

Men neme een flinke riblap die in blokjes gesneden wordt. Dan marineren met wokolie, ketjap, gerookte paprika, kerrie, sambal, kaneel, zout, peper, knoflook en nog wat andere kruiden (ik gebruik altijd wat goed voelt)

Dan in een braadpan gerookte paprika, kerrie, sambal, zout, peper en knoflook roosteren... zodra de geuren los komen doe je het vlees er bij. Op hoog vuur aanbakken. Dan wat tomatenpurree er door roeren lekker in laten trekken en afblussen met een scheutje melk...

Opnieuw aan de kook brengen op laag vuur en lekker laten pruttelen tot het gaar is.

Wij aten het met paksoi en krieltjes omdat ik geen rijst meer had :+

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:41

Dat klinkt erg lekker!

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:49

Was ook erg lekker alleen minder oosters dan ik het normaal maak.
De smaak was mij gewoon steeds niet naar de zin :')

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 04:30

lieveli schreef:
Als je een goed stuk mooie vis hebt, van een goeie visboer: zo min mogelijk doen. Zeewolf ofzo, alleen even bakken.

Vis uit de vriezer kan prima in dat korstdeeg.


Zo lekker...Ik heb wel wat tips. pan eerst beetje warm laten worden.... klontje roomboter erin...vis op smaak maken met wat peper en zout. Niet gaan lopen draaien, maar paar minuten op 1 kant laten, omdraaien en dan weer met rust laten. :~

Als je er een sausje bij wil kan je de vis eruit halen, dan wat (kook) room erbij, bv wat halve sherrytomaatjes en wat witte wijn. en op smaak brengen. Ik doe niet aan diëten btw

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:13

Diëten doe ik ook niet aan....maar ik heb makkelijk praten.

Behalve dat we wel minder vlees eten. Maar light doe ik niet aan.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:55

Ik denk dat het er hier gewoon omdraait dat we lekkere recepten met elkaar delen. Voor de een is dat met 'gezonde' recepten en voor de ander niet.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:59

Zelf gemaakte fish and chips is ook altijd zo lekker :9 Hoewel dat bij gebrek aan frituur altijd gewoon een gepaneerd visje wordt, maar dat maakt het niet minder lekker! :D

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:35

Mijn gebakken zalm lukt keer op keer.
Gladde goede kwaliteitpan. Even warm laten worden. Klein beetje olie erin wat goed tegen hitte kan (dus geen goedkope zonnebloemolie ;) ) dan wordt de huid namelijk snel zwart.

Zalm met enkel grof zeezout insmeren. Ook de huid en bovenkant. Zodra de pan heet is de zalm op de huid in de pan. Even hoog laten staan, daarna zachter draaien. Na een paar minuten (zodra je ziet dat de zalm op pakweg 1 cm hoogte begint te verkleuren) draai je de zalm om. En daarna tot smaak laten door garen op de nieuwe kant. Wil je ook een krokante bovenkant? Dan wat boter in de pan en met een lepel de bovenkant begieten met de olie en boter ;) Dan gaart het gelijk door ook aan de bovenkant en is die sneller gaar, dus hou heer rekening mee.

ps de huid van de zalm is krokant eetbaar. Het is echt mijn favoriet. Soms bak ik zalm en haal ik de huid eraf om te snoepen en gaat de rest van de zalm in andere gerecht gesnipperd worden.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:41

Amandavd schreef:
Ik denk dat het er hier gewoon omdraait dat we lekkere recepten met elkaar delen. Voor de een is dat met 'gezonde' recepten en voor de ander niet.


Laten we elkaar ook niks gaan verplichten. Culinair wil niet zeggen ongezond of niet vegan.

Sommige dingen wil je wel uitproberen, andere dingen niet. Respecteer elkaars smaken.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:49

lieveli schreef:
Amandavd schreef:
Ik denk dat het er hier gewoon omdraait dat we lekkere recepten met elkaar delen. Voor de een is dat met 'gezonde' recepten en voor de ander niet.


Laten we elkaar ook niks gaan verplichten. Culinair wil niet zeggen ongezond of niet vegan.

Sommige dingen wil je wel uitproberen, andere dingen niet. Respecteer elkaars smaken.


Sluit ik mij helemaal bij aan.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:03

Ik heb nu het recept van de chili con stoofvlees opstaan :9 Het ruikt heerlijk!

En wat mij betreft mag inderdaad alles hier gedeeld worden, iedereen heeft z'n eigen voorkeuren en je kunt altijd wat van elkaar leren :)