Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight
8nnemiek schreef:Of regelmatig ontbijten met groente en fruit en noten ipv brood met beleg, dat scheelt heel veel. Ik maak tegenwoordig veel smoothies en sapjes. Een hand havermout of andere granen/pitten/zaden door de smoothies zorgt voor een voller gevoel en is lekker gezond, en zonder alle toevoegingen die in brood en broodbeleg zitten.
secricible schreef:8nnemiek schreef:Of regelmatig ontbijten met groente en fruit en noten ipv brood met beleg, dat scheelt heel veel. Ik maak tegenwoordig veel smoothies en sapjes. Een hand havermout of andere granen/pitten/zaden door de smoothies zorgt voor een voller gevoel en is lekker gezond, en zonder alle toevoegingen die in brood en broodbeleg zitten.
Dit dus. Je kan alle samengestelde dingen zelf gaan maken, maar je kan ook naar een natuurlijker eetpatroon gaan waarin je brood met beleg schrapt als hoofdvoedsel en groente en fruut terugplaatst.
antje_vip schreef:Ik lees wel vaak de ingrediënten en vermijd zoveel mogelijk chemicaliën en geraffineerd suiker. Als er iets in zit wat ik niet normaal kan uitspreken kijk ik graag even verder naar alternatieven. En wist je dat er 150 verschillende namen voor suiker zijn?https://gezondr.nl/25-verschillende-namen-voor-suiker/
Sowieso als een verpakking claimt dat het gezond is moet je extra uitkijken
Palmera schreef:secricible schreef:
Dit dus. Je kan alle samengestelde dingen zelf gaan maken, maar je kan ook naar een natuurlijker eetpatroon gaan waarin je brood met beleg schrapt als hoofdvoedsel en groente en fruut terugplaatst.
Ik ben het hier wel mee eens. Maar voor mij gaat het helaas niet op. Ik eet hoofdzakelijk plantaardig, rauw en onbewerkt. En ik merk dat ik met moeite aan 1200 kcal per dag kom. Veel te weinig net mijn bewegingspatroon.
mirim schreef:Oeps...dat is een beetje moeilijk. Ik rommel maar wat aan eigenlijk.
Meestal zoek ik even via Google naar bv Mexicaans kruiden recept, bamikruiden recept enz.
Maar ik doe ook veel op eigen smaak.
Je hebt wel een flinke voorraad aan kruiden nodig, maar uiteindelijk kom je wel aan je verzameling![]()
Weet je wat ook heel lekker is ? Je eigen chutney maken. In de kant en klare potjes zit ook heel veel suiker en andere rotzooi, maar als je hem zelf maakt is hij én lekkerder én gezonder!
Cabelona schreef:antje_vip schreef:Ik lees wel vaak de ingrediënten en vermijd zoveel mogelijk chemicaliën en geraffineerd suiker. Als er iets in zit wat ik niet normaal kan uitspreken kijk ik graag even verder naar alternatieven. En wist je dat er 150 verschillende namen voor suiker zijn?https://gezondr.nl/25-verschillende-namen-voor-suiker/
Sowieso als een verpakking claimt dat het gezond is moet je extra uitkijken
Met de meeste (chemische)benamingen ben ik inderdaad bekend (ook vanwege mijn achtergrond).
Wat ik nu doe is kritisch kijken op verpakkingen wat er aan het product is toegevoegd en zelf nadenken of ik dat nodig acht of niet.
Ik vermijd automatisch light en zero producten. Liever de volle versie van bijvoorbeeld Jam en dan maar wat minder van eten. Ook kijk ik kritisch naar halvarine/margarine ivm. de transvetten die erin zitten (welke ontstaan door de omzetting van vloeibaar naar vast vet). Ik gebruik daarom alleen roomboter en (olijf)olie met bakken en braden. En gebruik verder geen "boter" op brood.
Ontbijten met fruit en groente vind ik eigenlijk wel een goed idee.
Inmiddels heb ik mijn tussen-de-middag cup-a-soup vervangen door een glas karnemelk.
@ Mirim, zou jij de verhoudingen van kruiden van jouw mixen willen geven?
@ verootjoo, Wat zijn jouw tips verder betreft het toegevoegd suikervrij eten?
8nnemiek schreef:Of regelmatig ontbijten met groente en fruit en noten ipv brood met beleg, dat scheelt heel veel. Ik maak tegenwoordig veel smoothies en sapjes. Een hand havermout of andere granen/pitten/zaden door de smoothies zorgt voor een voller gevoel en is lekker gezond, en zonder alle toevoegingen die in brood en broodbeleg zitten.
NenaC schreef:fruitsuikers zijn toch wel wat anders dan geraffineerde suikers denk ik. In conservengroenten zit vaak suiker omdat, dat ook een conserveringsmiddel is natuurlijk. Je zou alle groente vers kunnen kopen, en dan zelf koken, daar heb je geen suiker voor nodig.
Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 25 bezoekers