de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:01

Wauw Marcella!
Hoe maak jij de bieten in, en hoe vries je ze in? Ik heb een speciekuip vol liggen maar geen fantasie wat ik ermee moet nu (behalve uitdelen :') ).

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:05

Zijn jullie wat de konijnenmest betreft niet bang voor encephalitozoön cuniculi? Als het op deze manier al overgedragen kan worden zal de kans vast klein zijn, maar ik ben er om die reden toch wat huiverig voor. :o

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:10


jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 23:27

ik gebruik voor de tuin en ook voor de moestuin de mest van mijn eigen paardjes, maar dan wel oude mest, heb er een flinke berg van ;)

Ryder
Berichten: 1494
Geregistreerd: 30-01-13

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 23:38

Haha ja dat je ze kunt koken snap ik ook :') ik bedoelde meer, wat is je ervaring met inmaken. Maar dat doet je moeder dus, goed geregeld :D

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:37

Mest heeft hier maximaal een half jaar gelegen voordat het de tuin op gaat. Ik verspreid het in het najaar en meng het aan het eind van de winter als de grond even een beetje droog is.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:14

Heerlijk tomaatjes van mijn balkon <3 6 geoogst en er hangen er nog zo'n 10 om door te rijpen. Ik ben zo blij dat ze dit jaar niet zijn gaan rotten!!

Trouwens, heb ze laatst plantenvoeding gegeven maar de onderste stengels en bladeren worden nog steeds geel en vallen er af. Wat kan ik doen? Of moet ik gewoon wachten tot alles geoogst is en dan de plant weggooien?

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 17:26

ik heb een tafeltje aan de weg gezet vol komkommers , haha bordje erbij "gratis !! " :+ en nog kom ik niet van mijn komkommers af , ik heb er al zóveel weggegeven, volgend jaar doe ik maar één plant, nu heb ik er twee

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:58

Heb rot in mijn tomaten planten door het vochtige weer dus die gaan nu bladloos door het leven.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:02

Ik heb er prutsmuts een 8 tal gerooid en de tomaten in het keukenraam gelegd met wat rijpe er bij
Hopelijk blijft de rest vrij van na idd ook een hevige snoeisessie

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:57

Mijn tomaten blijven enorm lang groen, echt stom :+

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:01

Te weinig zonlicht krijgen ze dan.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:00

Ik ken het zonlicht verhaal
Maar ik heb hier planten in de volle zon en schaduw staan , daar zit dus geen enkel verschil tussen
De hoeveelheid blad wel
Maar dan nog gaan de schaduw En zonplanten gelijk op qua rijpen
Degenen die ik flink gesnoeid heb gaan sneller dan degenen die nog veel blad hebben ongeacht of de tomaten zelf dus wel of niet zon vangen
Denk inmiddels dat meer ligt aan de hoeveelheid blad (dat bij flink snoeien de plant moet wel gaan rijpen ivm beperktere bladhoeveelheden omdat het systeem voelt dat de levensduur beperkt word door minder fotosynthese) dan aan de hoeveelheid zon op de vruchten

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:25

Er schijnt gewoon ook te weinig zon tis constant bewolkt of regen van die 2 dagen in de week dat die wel schijnt worden ze ook niet echt rijp -O-

Laurievc

Berichten: 4430
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:33

Hier staan ze ook zoiezo in de serre dusja :+ Zijn er nu denk ik 4 rood geworden

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:45

Hier wel rode tomaten. Ongeveer 4 weken terug kleurde de eerste, natuurlijk toen ik op vakantie was :(. Oppas heeft het een ander geplukt en ik heb ik 2 weken tijd zo'n 4x geplukt. Ligt denk ik nu wel zeker 5 kg tomaten in de diepvries. Nu nog even potten bestellen en dan saus ervan maken :D

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:55

Gister bij action potje gehaald is kijken of het mij lukt om augurken in te maken. Als iemand nog tips heeft voor een makkelijk recept. Heb inmiddels aardig wat kleine vruchten en bloemen aan mijn plant zitten.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:00

Oh mijn augurken zijn vorig jaar echt héérlijk geworden, maar ben bang dat ik het recept niet heb opgeschreven -O-
Eerst in zout inleggen..
Ik heb water met azijn gebruikt uiteraard, maar de verhoudingen weet ik helaas niet meer. En in het potje wat inmaakkruiden erbij gedaan (laurierblad, gesnipperde ui, mosterdzaad, peperbolletjes, dille..).

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 14:25

ik heb net al mijn tomatenplanten gerooid, was een vieze bende geworden, alles omgevallen bovenop andere planten, het blad werd grijs en nauwelijks tomaatjes te bekennen, alleen bruine bolletjes maar, dus alles eruit, ik hoop dat ik er nog iets anders in kan zetten, weten jullie nog iets? ik heb winterandijvie gezaaid in kweekbakje, maar die groeien niet erg hard, hoewel er wel wat van opkomt, zijn er nog andere dingen die ik nu nog kan zaaien?

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:29

Jammer zeg, van je tomaten!
Sla enzo kun je altijd nog zaaien. Peulvruchten gaat ook vaak nog goed. Of wintergroentes. Winterbloemkool, romanesco, spruitjes, boerenkool..

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:36

8nnemiek schreef:
Oh mijn augurken zijn vorig jaar echt héérlijk geworden, maar ben bang dat ik het recept niet heb opgeschreven -O-
Eerst in zout inleggen..
Ik heb water met azijn gebruikt uiteraard, maar de verhoudingen weet ik helaas niet meer. En in het potje wat inmaakkruiden erbij gedaan (laurierblad, gesnipperde ui, mosterdzaad, peperbolletjes, dille..).


Jammer dat ze het niet hebt opschreven. Ga nog wel ff verder google eerst moeten mijn augurken nog wat groeien zijn nu pas 2/3cm groot :=

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:13

jolandje schreef:
ik heb net al mijn tomatenplanten gerooid, was een vieze bende geworden, alles omgevallen bovenop andere planten, het blad werd grijs en nauwelijks tomaatjes te bekennen, alleen bruine bolletjes maar, dus alles eruit, ik hoop dat ik er nog iets anders in kan zetten, weten jullie nog iets? ik heb winterandijvie gezaaid in kweekbakje, maar die groeien niet erg hard, hoewel er wel wat van opkomt, zijn er nog andere dingen die ik nu nog kan zaaien?


Wat jammer! Ik ben net pas begonnen met mijn moestuin, dus verder geen enkele ervaring. Maar wat ik afgelopen week nog gezaaid heb is bloemkool, boerenkool, chineze kool, paksoi, krop en pluk sla, andijvie, spinazie, wortels, uien, rucola, veldsla en snijbiet. Heb dus geen idee of alles nog gaat lukken, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 13:19

joeylover das best veel, ik ga eens zien wat ik nog kan doen, maar ik wil geen groente die de hele winter op de tuin blijft staan, want het peil is erg gezakt en ik moet dus weer aanvullen, en dan moet het weer inzakken en kan ik volgend voorjaar weer zaaien( ik heb een grote verhoogde moestuinbak)

Roosje01

Berichten: 10744
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 14:40

Ik ga niks meer zaaien heb stukje tuin erbij lag nog wat puin. dus nog ff wat aarde bij gooien en omspitten en benesten van het najaar en dan volgend jaar weer zaaien.

Marcella

Berichten: 36828
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:34

Voor het meeste ben je nu te laat om te zaaien tenzij het nog een hele goede nazomer gaat worden.

Afbeelding
Tomaten hebben nu een afdakje hopen dat ze nu weer een beetje bijtrekken. Alleen 2 tomaten planten vallen net buiten het plastic dus die hebben pech gehad.

Afbeelding
Randje nog wat verder bijvult met tuinafval van de buurman. En kwam er nu achter dat afdakje precies over de beugels heen valt waar ik hout/paaltjes en stokken heb liggen.

Afbeelding
Tuin met compost bak met afdak aan de voor zijde. Een paal staat al nu nog de andere 3 palen de grond in. Balk aan de voorkant moet dan op de 2 voorpalen vast geschroefd komen.