de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 23:12

Ik heb nog steeds geen verhoogde bedden. Moestuin blijft dus beperkt dit jaar denk ik. Want ik kan weinig beginnen tegen de muizen, ratten en slakken.

Wel komt er weer een pompoen veldje en de knoflook doet het ook al prachtig.

Dit jaar gaan we ons volop richten op het huis en een paar grote klussen buiten. Zoals hopelijk die moestuinbakken zodat ik er in 2025 weer voor kan gaan.

black_kelpie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 00:19

Nog geen exacte plannen hier, behalve dat ik mijn verhoogde bedden nog moet uitspitten en er gaas in moet maken omdat we nog steeds niet van de ratten af zijn :x

Één van mijn beste vrienden heeft net z'n winkel geopend met zaden en moestuinproducten, dus het kon nog wel eens de spuigaten uit lopen dit jaar :+

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:51

Hebben jullie al iets gezaaid?
Ik heb op 14 jan bij Vreeken besteld en ik heb zo'n zin om te beginnen maar ik het is nog niet verstuurd. Levertijd is 1-3 weken, geld is nog niet afgeschreven.
Heb al gelijk spijt dat ik daar heb besteld, maar ik wilde dit jaar heel graag verschillende variaties van groenten en dat hadden ze wel genoeg.
Duss een tip, geduld is nodig bij Vreeken. Wist ik wel. Maar kon de verleiding niet weerstaan.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:33

Ik ben zoals altijd weer veel te laat met zaaien :=
Rond deze tijd wil ik eigenlijk al lang de paprika, peper, prei en watermeloenen in de grond hebben zitten omdat die zo langzaam groeien, maar ik heb het nog veel te druk..

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:42

Het weer is nog veel te onzeker om al veel te willen (voor)zaaien. Enkel de veldbonen misschien alsnog (konden vanaf oktober bij +5), nattigheid werkt ook niet mee. Is combi groenbemester en uitprobeersel, ze zouden smaken als tuinbonen maar sterker. Misschien interessant als smaakmaker in bv chilli con carne oid.
Ik ben meer en meer bezig om vaste planten te gebruiken en heel kritisch te kijken naar wat voor eenjarigen ik nog genoeg van krijg om het waard te zijn met een minituin zoals de mijne. Dingen als kaukasische spinazie, zeebiet (vaste plant versie rode/snijbiet), oerprei, suikerwortel, pimpernel, kruiden, rode bes, rabarber, asperge, aarbeien, aardaker (ook inheemse plant trouwens) geven een groot deel van het jaar door kleine beetjes oogst of geven vroeg al oogst. Mooi om wat basis vanuit de winkel aan te vullen, kan zijn dat ik lading sjalotten zet, dan hoef ik geen uien meer te kopen. Kom ik uit met iets van 2 courgette planten, lading diepvries bio spercibonen en iets als passata voor groot deel groentes. Voor pepers en tomaten is enkel ochtendzon te weinig.

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:13

Ik zaai ook binnen voor, ik wil eigenlijk een lampje nog.. maar vorig jaar heb ik 12 aubergines voorgezaaid in februari op het noorden, en ik heb 12 mooie sterke planten gekregen.
Dus weet ook niet of het nodig is.

Enkele dingen wil ik ook al in de volle grond zaaien. Onze grond is gelukkig niet nat, ik werk met no dig op een heuvel :')

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 00:21

Ik heb nog niet gezaaid. Ik heb wel deze week de zaden tevoorschijn gehaald om te inventariseren. En binnenkort een tripje naar Vreeken doen. Online bestellen doe ik daar niet zo vroeg in het jaar. Dat had ik dan bijvoorbeeld in november al willen doen.

Marcella

Berichten: 36778
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 00:37

Alleen zomerprei voorgezaaid.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 06:22

Afbeelding
Ook bezig met inventariseren. Met 'hulp'.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12745
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 07:19

Zomerprei, pepers en paprika voorgezaaid :D

De prei is al boven

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6040
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:32

Oei die gaat veel te hard zo! Heb je de bakken toevallig op de verwarming staan? Het ziet er namelijk uit alsof ze veel te veel warmte hebben tegenover de hoeveelheid en sterkte van het licht wat ze krijgen.

Hier zitten de aubergine, paprika en witte kool al in de grond. Even kijken wanneer ik verder ga, dan gaan de doperwten, watermeloen, tuinbonen en nog wat meer kool de grond in, of najha potjes alles nu nog haha.
Ik heb ze onder lampen staan maar heb nog wat moeite met de warmte.

Moet nog even kijken wat ik nu nog meer al kan zaaien ook. :D :D

Volgende week ook de uitjes, aardappelen en knoflook uit de winkel mee nemen :D Ik heb er erg veel zin in dit jaar :D Vorig jaar was er eigenlijk amper wat van gekomen van de hele moestuin, dit jaar wil ik dat ruim goed maken :D

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:40

Ooooh jaloerssss!
Die prei gaat inderdaad erg hard ;(

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:52

Prei groeit altijd heel hoog en smal, dus dat is niet abnormaal.

Kan iemand nog aardperen gebruiken, om te planten of te eten? Ik heb kilo's uit gedaan, maar krijg ze niet allemaal verwerkt :+

Marcella

Berichten: 36778
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:55

Klopt die van mij ziet er ook zo uit, maar die wil ik verhuizen naar de kas op de moestuin.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6040
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:20

Hier gaat de prei nooit zo hard eigenlijk. Ze zijn pas een cm of 30 ofzo als ze potloot dik zijn. Voor die tijd groeien ze maar rustig haha
Misschien doen ze het hier dan juist wel niet goed op het begin.

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:25

Wat leuk dat iedereen bezig is. Mijn (water)meloen zegt pas voorzaaien vanaf april maar dat is dus veel te laat begrijp ik.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:45

Watermeloen kiemt en groeit vrij langzaam, dus moet vroeg in het jaar. Als de meloen buiten komt te staan sowieso, binnen in de kas kan wat later voorgezaaid worden, dan kan de plant iets langer doorgroeien.

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:56

Bedankt voor de uitleg, dan ga ik mijn bakjes maar alvast van zolder halen en de meloen en watermeloen dit weekend in de grond doen. Broccolini stond al op de planning voor deze maand.
Aubergine stond ook later op het zakje maar ik probeer er wel alvast wat nu en dan een paar volgende maand, blijft toch uitproberen allemaal

ElfBeau_067

Berichten: 2001
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:13

Ik ben nog niet bezig. Maar binnenkort ga ik (waarschijnlijk) naar een kweker in de buurt, die hebben zulke leuke plantjes in ‘t voorjaar <3

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12745
Geregistreerd: 27-09-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:05

De prei gaat precies zoals vorig jaar en heb toen prima prei oogst gehad :) Uitplanten doen ik als ze potlood dikte hebben.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:05

Als iemand nog iets leuks te ruil heeft; ik heb Oca in de aanbieding. Een rozerode variant die goed produceert.

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:03

Ik moet nog aarde halen en dus ook nog beginnen. Even kijken waar ik grond ga halen. Dan binnen vast paprika, watermeloen en nog wat starten.
Ik heb vooral in emmers en speciekuipen. Vorig jaar vooral courgette en komkommer wat leuk ging. Tomaat en paprika niet. Mijn saffraan schiet ook niet op. Wil nog gember en zoete aardappel. Ui en knoflook gaan wel lekker nu.

Malenka

Berichten: 7587
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:36

Ik heb besloten het in mijn hoofd anders te gaan benaderen. Vorig jaar hadden we veel pech met dieren die onze oogst opaten. Maar ik realiseerde me ergens in de afgelopen dagen dat we met betrekking tot bepaalde producten wel geheel in onze eigen behoefte voorzien. Zo hebben we pompoen, knoflook, Oca, bladkool en aardperen genoeg. En op den duur lukt dat met het fruit ook helemaal want dat gaat al de goede kant op. Het heeft gewoon meer tijd nodig om zich te ontwikkelen. Wat ik nu wil doen is dat zelfvoorzienend zijn elk jaar met een soort of twee uitbreiden. Zijn het er meer dan is dat mooi meegenomen. Maar dit voelt haalbaar. En ik zie vorig jaar opeens niet meer als mislukking. Want ik hoef dus bijvoorbeeld nooit pompoen en knoflook te kopen. En dat is al prachtig!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12745
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 07:14

Ik heb gisteren besloten om toch eens gaan te kijken bij een moestuincomplex. De ruimte bij huis is helaas niet oneindig en ik merk dat ik meer plannen en wensen heb dan dat hier kan.

Aan de andere kant ook wel weer bang dat het tegen gaat vallen. Dat ik bijvoorbeeld minder vaak er mee bezig ga omdat er ineens een afstand is om naar de moestuin te gaan. Daarnaast is de grootte van het stuk misschien ook wel heel overweldigend en veel. Thuis was het vaak de druppelslang aanzetten savonds en dan wat anders gaan doen.

Gisteren een email gestuurd. Ik ben heel benieuwd. Meer mensen die van thuis moestuinieren overgestapt zijn naar een moestuin verder weg? En wat zijn de ervaringen?

Marcella

Berichten: 36778
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:17

Ja ik, maar dat was toen ik nog thuis woonde en mijn ouders het niet meer in de tuin wilde. Jaar erna zelfs een dorp verderop gaan wonen.

Zo meloenen, paprika en peper ook gezaaid. Tomaten wacht ik nog mee.