de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26086
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:20

IK heb aardbeien gezaaid, maar ze komen niet op, snif snif.

prompter

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:24

Heb je ze wel op de aarde gelegd germie, want het zijn lichtkiemers, dus de zaden willen niet onder een laagje aarde.

germie

Berichten: 26086
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:28

prompter schreef:
Heb je ze wel op de aarde gelegd germie, want het zijn lichtkiemers, dus de zaden willen niet onder een laagje aarde.

Ja. Ik weet niet hoe lang het duurt voordat ze ontkiemen, maar ze staan er zeker al 3 weken. En dat rond de 15 graden gedurende de nacht, overdag wordt het er 16-20.

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 21:29

En anders 1 plantje kopen en na de bloei stekjes afnemen, zo is mijn collectie uitgebreid :P

germie

Berichten: 26086
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 06:57

moonsparkle schreef:
En anders 1 plantje kopen en na de bloei stekjes afnemen, zo is mijn collectie uitgebreid :P

ja, dat is zo, maar ik had zaad gekocht.

Helaas weer wat plantjes verdwenen, in huis nog wel. Door: slakken. Serieus, ik heb NIEUWE potgrond gekocht en gebruikt. Daar moeten eitjes van slakken in gezeten hebben. Meestal gooi ik over potgrond even wat kokend water tegen rouwvliegjes (ook last van), maar dit keer niet. Dus nu en vliegjes en slakken.
-:(- Gisteren 3 van die vervelende gladde jongens (nog wel kleintjes) door de plee gespoeld.

Van de 9 bietenplantjes nog 4 over, snif snif. Ik kan weer opnieuw beginnen vrees ik. Ook al 2 tomatenplantjes ineens weg, en nr 3 ziet er zielig uit.

En door het weer is de voortuin nog geheel leeg, wel netjes omgespit. Maar nog niets gepoot. Ik hoop komende week wat preiplantjes er in te zetten, maar ja, die zijn ook nog klein en dus gevoelig voor slakken.

JudithGigi

Berichten: 4244
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 11:48

Ze staan hier vandaag ook al even buiten te chillen :D

Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:07

Hier ook weer alles naar buiten gesleept :P ik wil alles met een week in de grond zetten dus hoop dat het weer gunstig blijft. Ik laat ze vanavond dan ook wat langer buiten ook als de zon al weg is

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:17

Hier zijn de tomatenplantjes nog erg klein.
Heb bewust ook wat later gezaaid dit jaar. Ik heb zelf niet voldoende zonlicht in huis om veel plantjes mooi in de zon te hebben staan dus ik verhuis ze als ze een paar cm hoog zijn en hun eigen potje hebben naar mijn vader waar ze bij hem in de keuken in de vensterbank kunnen staan tot ze naar buiten gaan.
Daar staan nu al de courgettes, komkommers en 2 tomatenplantjes. Zodra die over een week of 2 naar buiten gaan, kan ik de rest van de tomatenplantjes verhuizen naar m'n vaders keuken :D

Volgend jaar gaat dat hopelijk anders, ik heb plannen voor een kas en ook meer ruimte voor de moestuin.
In de rijbak gaan we van het najaar verder met de aanleg van de kleine boomgaard en dan wil ik ook een stuk gebruiken voor een moestuin.
Nu dus aan het inlezen en op youtube aan het kijken voor het no dig principe. Dat lijkt mij wel wat.

_Siri
Berichten: 677
Geregistreerd: 14-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:02

germie schreef:
prompter schreef:
Heb je ze wel op de aarde gelegd germie, want het zijn lichtkiemers, dus de zaden willen niet onder een laagje aarde.

Ja. Ik weet niet hoe lang het duurt voordat ze ontkiemen, maar ze staan er zeker al 3 weken. En dat rond de 15 graden gedurende de nacht, overdag wordt het er 16-20.


Duurde bij mij een week of 6 voordat ik de eerste zag :j
Ik heb alsnog plantjes gekocht

Hier staan de aardbeien en tomaten buiten. Aantal tomaten staan in een bak onder een kap buiten samen met de peterselie en bieslook.

Verder is mijn man bezig met de voorbereidingen voor de kas en brak ik van de week mijn arm en kan ik dus weinig voorlopig :(

prompter

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:38

Ik heb vandaag pas tomaten gezaaid, ze staan in mijn muurkasje. En in de volle grond vandaag spinazie, raapstelen en wortelen, een courgette en de tweede lading radijzen.

Verder heb ik sla, spitskool en andijvie in mijn mini moestuin van 5 bij 3 meter staan :)

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:56

Ik vind dat niet zo mini hoor :P is toch best een aardig stukje

prompter

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:06

Het is een voormalig schooltuintje :). En je haalt er inderdaad nog verrassend veel vanaf! Maar ik sta ingeschreven voor een tuin van 200 vierkante meter, dat is toch heel wat anders :D

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 16:13

Ik denk dat ik 1.30 bij 2.5 heb en 3 bij 80 en dan nog een stelling met aarbeien en sla :P

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:25

Ik heb het nu nog in moestuinbakken, potten en alles waar maar iets in kan groeien :+
Vroeger had ik wel een moestuin in de volle grond maar dat kostte teveel tijd en later ben ik heel veel gaan reizen en dat was niet te combineren met een moestuin.
Nu reis ik veel minder ivm gezondheid en hoop ik in het najaar wel weer fit genoeg te zijn om (met hulp) de nieuwe moestuin op te zetten.
Dan denk ik aan 10x20m of 15x20m. Maar waarschijnlijk begin ik met een kleiner stuk en ga ik dat langzaam uitbreiden.
Ben nu vooral aan het kijken hoe en wat ik wil en verschillende methodes aan het vergelijken. Spitten doe ik niet meer :+
Hebben jullie nog goede tips voor websites of youtube over de indeling van een moestuin?
Die op de vorige pagina genoemd zijn, ben ik al aan het bekijken :)

prompter

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 19:27

Moestuinweetjes.com :)

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:58

Mijn eerste 4 bakken van 1.20x3.90 zijn klaar om wat in te gaan zaaien. Later gaan we meer bakken maken maar eerst dit maar eens.
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:59

Zo kolen tunnel af en ga toch de prei erbij in zetten. Ben het zat dat ze iedere keer weg gevreten worden. Wat dus een aanpassing op mijn planning betekent.

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:06

Hoe is het bij jullie? Ik heb vandaag de courgette en sperziebonen in de grond gedaan, de tomaten en komkommers durf ik nog niet aan. Alles buiten groeit nu wel snel

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12763
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:20

moonsparkle schreef:
Hoe is het bij jullie? Ik heb vandaag de courgette en sperziebonen in de grond gedaan, de tomaten en komkommers durf ik nog niet aan. Alles buiten groeit nu wel snel



Heel toevallig zat ik net te twijfelen of ik vast wat naar buiten zou gaan doen. Ik heb 8 tomaten die eigenlijk wel uit het potje zijn gegroeid en de voorspellingen zijn de komende week prima. Al hebben ze het ook wel goed na hun zin in de kas met de warmte daar.

Sla gaat hier lekker qua groei. Gelukkig op 2 plekken geplant want op 1 plek zitten blijkbaar slakken, daar verwacht ik weinig meer van de sla.

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:17

Dinsdag staat er forse regenval in de weersverwachting :P daardoor durfde ik de tomaten en komkommers nog niet aan

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12763
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:24

moonsparkle schreef:
Dinsdag staat er forse regenval in de weersverwachting :P daardoor durfde ik de tomaten en komkommers nog niet aan



Ah ik had alleen gekeken naar de temperatuur. Dan laat ik ze denk ik nog even binnen tot woensdag, dan ben ik vrij dus heb ik de hele dag.

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:26

Wat balen Germie. Stomme slakken ook, bij ons eten ze meestal de sla op. Wij vonden ze gister (levend) in de barbecue, gelijk eruit gehaald want dat in je eten vinden is nou ook niet echt waar ik op sta te wachten.

prompter

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:26

Mijn tomaten gaan straks niet naar buiten, die blijven in de muurkas.

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:43

Het is ook wel echt een slakken festijn na de regen, gisteren de sperziebonen en courgette dus gepland en van beide was al gegeten. Gelukkig niet zo erg dat al verloren is.

germie

Berichten: 26086
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:59

Ik vind elke dag slakken op de vensterbank ik huis. Dat komt dus door de grond die ik gekocht heb. Die gaan allemaal door de wc. Maar vervelend is het wel. Het zijn dan nog hele kleintjes, maar ze groeien toch wel een cm in 1 dag hoor. Buiten zitten ze ook echt overal. Ik heb veel planten in potten op een tafel gezet, hopelijk komen ze er dan minder snel bij. Maar er staan ook wat jonge preiplantjes in de tuin en daar vind ik ook steeds weer slakke op. Ben ook daar al de helft aan plantjes verloren door die stomme beesten.