de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 19:25

Wat spannend :D heel veel succes en geluk

Ik ga aankomende week de tomatenplanten weer verpotten

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:17

Vorig jaar de broccoli geplant. En geen resultaat, ondanks dat is ‘ie dit jaar wel opgekomen.

little_birdy
Berichten: 12234
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:35

Spannend van de baby !
De spinazie komt van denoudekastenje uit België en de uiensoepboom (toonboom) van eetbaargoed

_Siri
Berichten: 677
Geregistreerd: 14-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:11

:wave: Hoi,
Ik kom ook graag meepraten hier :)

We wonen sinds 2 jaar in een huis met een grote tuin en een aantal fruitbomen. Gister hebben we een kas gekocht die volgende week komt. Verder heb ik nu alleen nog maar tomaten en aardbeiplantjes in bakken staan.

Hebben jullie tips voor boeken of goede sites om goed in te lezen met betrekking tot zaaien, planten, grond verbeteren en de kas? Het is allemaal nieuw voor ons :')

Macs

Berichten: 7651
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:55

_Siri schreef:
:wave: Hoi,
Ik kom ook graag meepraten hier :)

We wonen sinds 2 jaar in een huis met een grote tuin en een aantal fruitbomen. Gister hebben we een kas gekocht die volgende week komt. Verder heb ik nu alleen nog maar tomaten en aardbeiplantjes in bakken staan.

Hebben jullie tips voor boeken of goede sites om goed in te lezen met betrekking tot zaaien, planten, grond verbeteren en de kas? Het is allemaal nieuw voor ons :')


Youtube!
Charles Dowding
Huw Richards
Self Sufficient Me

Deze kijk ik vaak. En dan kom je ook vanzelf in een youtube-loop met leuke filmpjes haha

Prairy
Berichten: 9181
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:06

Ik ben nu de boeken van Frank Anrijs aan het lezen, de natuurlijke moestuin.

JudithGigi

Berichten: 4244
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:11

Ik heb een grotere vensterbank nodig :')

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9181
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:18

Of je gaat de hoogte in met wat planken boven elkaar :P

Wij zijn bezig met het zagen van planken (uit bomen) voor de moestuin bakken, die gaan we hopelijk morgen in elkaar zetten. Afgelopen zaterdag al 3 kuub compost gehaald om in de bakken te doen. Wol en blad voor onderin ligt ook klaar.

Dan kan ik eindelijk beginnen met zaaien. In de kas zijn de bakken dan ook zo goed als klaar zodat ik daar de pompoenen, kalebassen en courgette in kan voorzaaien, die komen later in een apart gedeelte met paardenmest van vorig jaar.

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:59

Tuinlogica, het net uitgebrachte boek van Iris Veltman vond ik erg goed. Er staat veel in dat ik niet in andere boeken terug vind. Ze heeft ook een heel uitgebreid en prettig blog; Iris garden ecology.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:13

Ik heb eindelijk 2 cm grote tomatenplanten. Maar nog steeds geen pepers en paprika's, ben maar weer opnieuw begonnen.

Boeken over tuinieren lees ik niet. Alles staat wel op internet op dat gebied en ik heb al te veel boeken over duiken en paarden in huis, haha.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12763
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:20

_Siri schreef:
:wave: Hoi,
Ik kom ook graag meepraten hier :)

We wonen sinds 2 jaar in een huis met een grote tuin en een aantal fruitbomen. Gister hebben we een kas gekocht die volgende week komt. Verder heb ik nu alleen nog maar tomaten en aardbeiplantjes in bakken staan.

Hebben jullie tips voor boeken of goede sites om goed in te lezen met betrekking tot zaaien, planten, grond verbeteren en de kas? Het is allemaal nieuw voor ons :')



Welkom :D! Direct fanatiek beginnen met een kas, super leuk!

Ik volg moestuin.advies op Instagram en luister de podcast van hun. Daar heb ik enorm veel van geleerd.

Nog een paar weken wachten en het kan echt beginnen. De kas is op zonnige dagen al lekker warm dus de tomaten, pepers, paprika's staan daar al. Op de koude dagen en koude nachten zet ik ze binnen neer. Gisteren een filmpje van gemaakt ;)
https://www.instagram.com/reel/Crc4GPJO ... MyMTA2M2Y=

_Siri
Berichten: 677
Geregistreerd: 14-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:36

Mjetterd schreef:
[
Welkom :D! Direct fanatiek beginnen met een kas, super leuk!


Ja ik ben nogal van de alles of niets :')
Vorig jaar gingen alle tomaten kapot in de tuin (zware kleigrond, niet goed ingelezen en niks aan de grond gedaan). Dus nu wil ik het goed aanpakken. Ga er vanuit dat er dit jaar een hoop gaat mislukken en dat ik daar een hoop van ga leren.

En bedankt voor alle tips voor boeken filmpjes en sites! Ik ga er eens naar kijken vanavond!


Prairy schreef:
Of je gaat de hoogte in met wat planken boven elkaar :P

Wij zijn bezig met het zagen van planken (uit bomen) voor de moestuin bakken, die gaan we hopelijk morgen in elkaar zetten. Afgelopen zaterdag al 3 kuub compost gehaald om in de bakken te doen. Wol en blad voor onderin ligt ook klaar.

Dan kan ik eindelijk beginnen met zaaien. In de kas zijn de bakken dan ook zo goed als klaar zodat ik daar de pompoenen, kalebassen en courgette in kan voorzaaien, die komen later in een apart gedeelte met paardenmest van vorig jaar.

Tof, eigen bakken maken!

Ik heb net nog 2 paprika plantjes (wilde m’n zoontje) en nog verschillende zaadjes gekocht (komkommer, pluksla, rode biet, struikbasilicum en sugarsnaps)

Kan niet wachten tot de kas komt! En dan moet hij nog in elkaar..

JudithGigi

Berichten: 4244
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:30

germie schreef:
Ik heb eindelijk 2 cm grote tomatenplanten. Maar nog steeds geen pepers en paprika's, ben maar weer opnieuw begonnen.

Boeken over tuinieren lees ik niet. Alles staat wel op internet op dat gebied en ik heb al te veel boeken over duiken en paarden in huis, haha.


Hoe lang geleden heb je de paprika's gezaaid? Die hebben bij mij ook even nodig gehad om op te komen

Marcella

Berichten: 36864
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:56

Afbeelding
Afbeelding
Eerste begin van de kolen tunnel.

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:36

JudithGigi schreef:
germie schreef:
Ik heb eindelijk 2 cm grote tomatenplanten. Maar nog steeds geen pepers en paprika's, ben maar weer opnieuw begonnen.

Boeken over tuinieren lees ik niet. Alles staat wel op internet op dat gebied en ik heb al te veel boeken over duiken en paarden in huis, haha.


Hoe lang geleden heb je de paprika's gezaaid? Die hebben bij mij ook even nodig gehad om op te komen

Klopt, 3 tot 4 weken. Maar zo lang is het al wel. Helaas.

Marcella

Berichten: 36864
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:12

Afbeelding
En tunnel dicht nu nog de kopkanten naaien en gaatjes dicht maken. Moet alleen even een kromme naald halen. *\o/*

ElfBeau_067

Berichten: 2010
Geregistreerd: 03-11-22

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 08:47

Wauw mooie tunnel is het al hoor!

prompter

Berichten: 11296
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:14

Is dat tegen de rupsen Marcella, de tunnel?

Marcella

Berichten: 36864
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:18

Klopt tegen de vlinders. Doek is gebruikt op de steigers bij de flat en ze wilde het weggooien.

prompter

Berichten: 11296
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:05

Oh, mooie vorm van recycling dan ook :))

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:29

Ik had 9 mooie bietenplanten in mijn Makkelijke Moestuin zak. Zijn ze er gewoon bijna allemaal uitgevreten. :(

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:30

germie schreef:
Ik had 9 mooie bietenplanten in mijn Makkelijke Moestuin zak. Zijn ze er gewoon bijna allemaal uitgevreten. :(


Wat zonde, hier laten de slakken ze met rust dus ik ben benieuwd wat ze dan heeft gegeten. Heb je verder ook wel dingen die goed gaan?

germie

Berichten: 26089
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:26

moonsparkle schreef:
germie schreef:
Ik had 9 mooie bietenplanten in mijn Makkelijke Moestuin zak. Zijn ze er gewoon bijna allemaal uitgevreten. :(


Wat zonde, hier laten de slakken ze met rust dus ik ben benieuwd wat ze dan heeft gegeten. Heb je verder ook wel dingen die goed gaan?

Ik heb binnenshuis een paar prachtige tomatenplanten, ze zijn niet groot nog, 3-5 cm, maar die lijken het te redden. Ook heb ik wat preiplanten, het moet nog iets warmer worden, dan gaan ze de tuin in en hopelijk worden ze dan niet aangevreten, ze zijn nu 1mm dik. Ik durf ze wegens de kou 's nachts nog niet buiten te zetten.
Ik heb ook 4 rode koolplantjes van 0.5 cm, die zijn nog niet door de kritische tijd heen, dus kunnen zo weer verdwijnen. Verder heb ik net wat citroenmelisse ontkiemd zag ik net, dus hopelijk komt daar ook wat meer uit dan alleen ontkiemen.
Alles is heel laat bij mij. Het is gewoon echt kouder en minder zonnig dan andere jaren. Bloemkool wil ik nog proberen, maar dat kan eind mei ook nog. Ik kijk eerst wat ik nu levend kan houden.

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:34

Klinkt nog wel wat spannend allemaal, hopelijk gaan ze allemaal goed groeien

Hier alles vandaag buiten gezet en net weer binnen gehaald. Ik hoop alles eind volgende week in de grond te kunnen zetten. En ik zag de eerste aardbeienbloem :D

Afbeelding

Afbeelding

Verder gaan de bieten en wortels eindelijk vooruit in de volle grond.

JudithGigi

Berichten: 4244
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 20:23

Hier ook al een aantal aardbeien bloempjes *\%/* kan niet wachten tot alles rustig op zijn plekje buiten staat, word altijd zenuwachtig van die beginperiode :')