de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunameyza

Berichten: 550
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:23

Mijn tomaten zien er al een stuk beter uit nu en krijgen ook bloemetjes! Had het niet helemaal verwacht nadat ze er zo slecht uit zagen door het slechte weer.

Heb mijn habanero verkocht aan iemand die er wel beter tegen kan := Ben blij dat ie in goede handen is en daarbij heb ik ook nog eens 2 aziatische lelies gekregen! :)

En heb een Loganberry stekje gekregen! Weggever weet niet zeker of hij gaat bloeien wanneer hij groot genoeg is, en ik heb ook geen idee, maar ik probeer het graag uit :D
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:31

Ik heb vanochtend koffieprut in mn tuin gestrooid. Nadat ik de kattenstront eruit heb staan scheppen :r

Wel mezelf buiten gesloten terwijl ik dit deed :')
En vriend was onderweg naar Roermond voor werk (wij wonen aan de kust, voorbij Rotterdam), dus die kon me ook niet helpen.

En uiteraard lag ook mijn telefoon binnen, dus kon ik niemand bellen

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:37

Oshaa schreef:
Het is een cadeautje voor de tuin dit weer!
Tenminste voor sommige in de tuin. Andere planten die hebben het even zwaar, afwachten of die er doorheen komen.

Kleine sfeerimpressie van hoe het er nu voor staat met het eetbare deel vd tuin. Dit weekend zijn de Velt eco-tuindagen en we verwachten zo'n 40 bezoekers aan onze tuin :). Heel benieuwd hoe het gaat zijn!

De hop doet het echt super. Nooit verwacht, want het is super droge, zanderige en beste slechte grond. Maar deze doet het van alle 3 het best.

[ [url=m/R7dgSV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het tomaten-in-de-volle-grond bed is ook klaar. Hier staan de Siberische struiktomaten. Heb ze opgekweekt uit biologisch zaad, maar het was niet makkelijk. Van de 12 zaadjes zijn er nu nog 4 plantjes over. Een deel is niet opgekomen en een deel is verdwenen. Op het bed staat ook asperge (hebben we laten doorschieten), oost-indische kers, peterselie, wilde marjolein en basilicum (ook uit zaad gekweekt, heeft lang geduurd voordat het iets deed, maar heel langzaam aan gaan sommige zich een beetje ontwikkelen). Alles is hier gekozen om elkaar (en vooral de tomaat) te ondersteunen.


[ [url=m/RvzjBP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het bessen en aardbeien stuk gaat ook redelijk. We hebben heel veel vogels, dus of we veel gaan hebben is een tweede. De (spontane) smeerwortel is echt een bijenmagneet, net zoals de bloeiende bieslook. We hebben in ieder geval twee aardhommel nesten zitten, dus daar hebben we het meeste van. Al heb ik tot nu toe 10 soorten hommels en bijen in de tuin geïdentificeerd.


[ [url=m/x8bJGU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/prQJye.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/fJFYfY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan hebben we een stukje potteelt. De tomaten die moeten worden opgebonden staan bijna allemaal in pot. Had zoveel tomaten planten (1 soort kersttomaatjes zelf gekweekt en daarna nog 12 plantjes van een Spaans ras via werk gekregen), dat we een beetje aan het experimenteren zijn wat waar werkt. Hier dus een rij op de oprit, krijgt vooral middag zon, maar dat is in onze tuin altijd een probleem natuurlijk. Nergens is er de hele dag zon. Stuk plastic er overheen om tegen de voorspelde heftige buien te beschermen. De andere tomaten krijgen dat ook nog (ben ik na de foto's gaan doen ;)).
Ook de eerste meloen staat in zijn pot in de "oven", super warm stuk van de tuin, maar ook niet continue zon. Tot nu toe deed hij het al goed daar, dus wie weet. Heb hem vandaag in de grote pot gezet, dus hij is nu een beetje zielig.


[ [url=m/Si6l9e.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qk8r6L.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het frambozen stuk gaat goed. 1 vd planten iets minder, die werd helemaal geel en slap. Heb een stuk gesnoeid en we zien wel wat er gebeurd. De andere frambozen planten gaan heel goed. Net zoals de smeerwortel natuurlijk ;)


[ [url=m/rBqi7S.jpg]Afbeelding[/url] ]

En als laatste het kruiden stukje bij de kippen. Ook deze gaan heel goed (als de kippen er vanaf blijven). Hoop dat de rolklaver binnenkort in bloei komt. Ook hier staat een tomaat tussen als experiment. En een zonnebloem.


[ [url=m/8hTOlA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo rommelen we een beetje aan :). Heb uiteindelijk nog 3 komkommer plantjes kunnen redden (al groeien ze matig, maar ja). de pastinaak is nooit aangeslagen, ondanks dat het een speciaal ras voor wat zwaardere grond was. Misschien nog maar eens proberen. Ga dit weekend ook (als er tijd is) vlierbloesemsiroop maken, er is al weer zoveel :). En de eerste kamille bloemen staan al te drogen. Vorig jaar genoeg kunnen plukken voor een hele winter thee, alleen dit jaar waren ze laat, waardoor er al veel weg is gemaaid... Neem nu bij elke wandeling mijn verzamel zakje mee in de hoop wat te vinden :).


Geweldige tuin <3 hoe doe je dat met de kamille? We hebben hier ook veel wilde kamille, wil ook weleens proberen daar thee van te maken.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:26

Heeft iemand een tip? Mijn komkommerplanten klimmen niet, ze staan nu naast een bamboestok. Ze zakken steeds in zegmaar. Wat kan ik doen?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:27

Dilan93 schreef:
Ik heb vanochtend koffieprut in mn tuin gestrooid. Nadat ik de kattenstront eruit heb staan scheppen :r

Wel mezelf buiten gesloten terwijl ik dit deed :')
En vriend was onderweg naar Roermond voor werk (wij wonen aan de kust, voorbij Rotterdam), dus die kon me ook niet helpen.

En uiteraard lag ook mijn telefoon binnen, dus kon ik niemand bellen


Ohh dat was mooi balen! Hoe heb je dat opgelost!?

Lunameyza

Berichten: 550
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:31

denice schreef:
Heeft iemand een tip? Mijn komkommerplanten klimmen niet, ze staan nu naast een bamboestok. Ze zakken steeds in zegmaar. Wat kan ik doen?


Rekje neer zetten en plant er aan binden?

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:36

denice schreef:
Dilan93 schreef:
Ik heb vanochtend koffieprut in mn tuin gestrooid. Nadat ik de kattenstront eruit heb staan scheppen :r

Wel mezelf buiten gesloten terwijl ik dit deed :')
En vriend was onderweg naar Roermond voor werk (wij wonen aan de kust, voorbij Rotterdam), dus die kon me ook niet helpen.

En uiteraard lag ook mijn telefoon binnen, dus kon ik niemand bellen


Ohh dat was mooi balen! Hoe heb je dat opgelost!?

Bij de buren aangebeld. Geprobeerd met een kledinghanger 'in te breken'. Lukte niet.

Toen was de buurman zo aardig om me naar mijn schoonouders te brengen (sliepen nog). Kreeg ze gelukkig wakker en die gaven me een reservesleutel mee :+

Geen tips helaas voor je komkommers :=

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 00:10

Kan dat de bamboestokken te dik zijn. Rekje of iets met touwtjes knoppen om langs te laten klimmen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:11

Marcella schreef:
Kan dat de bamboestokken te dik zijn. Rekje of iets met touwtjes knoppen om langs te laten klimmen.


Ik heb net inderdaad alles vervangen voor touwtjes! Stukken beter!

moonsparkle
Berichten: 21734
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:43

Afbeelding
:9

Lunameyza

Berichten: 550
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:02

Wat een mooierds! :D

Wij hebben hier ook wat aardbeien planten die al een aantal jaar mee gaan, en nu zijn er ook weer heel wat aardbeien in de maak :D

moonsparkle
Berichten: 21734
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:24

Dit is een 2 jarige, ik heb nog 6 jonge planten ervan staan, hoop dat ze volgend jaar allemaal net zo worden :D

leeslampje

Berichten: 1115
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 21:24

Lekker hoor, ziet er goed uit.

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 23:20

Die aarbeien zien er goed uit :j

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 00:34

Heb al een begin van 3 liter zak vol voor 1/3. En vandaag ook weer bakje vol mee naar huis genomen.

leeslampje

Berichten: 1115
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:36

Hier ineens last van veenmollen... Ze hebben al een paar tomatenplanten vernield, maar bij 1 plant heb ik goede hoop dat ik 'm nog opnieuw kan laten wortelen. Mijn reserveplanten (ik had er 80+ :') ) heb ik al weggegeven, daar baal ik nu van...

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:39

Veenmol cool.

Niet fijn voor je tuin, wél een van de weinige Nederlandse soorten die echt nog op mijn wensenlijstje staan om een keer reallife te zien.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 12:18

Prehistorisch monster. Hier iedere dag coloradokever controle.

Gisteren eindelijk aardbeien bed eens goed schoon gemaakt en wat oude compost erbij gegooid.

moonsparkle
Berichten: 21734
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:51

Afbeelding
Ik heb nu twee dagen achter elkaar zo'n portie peulen geoogst en elke dag wat verse aardbeien :9

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:47

Lekker!

Vandaag andijvie gegeten en verder staat er echt een lading aan eten in de tuin, maar nog niks klaar. Duurt laaaaang!

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 18:52

Vandaag pasta met peultjes en venkelsalade on the side. Morgen koolrabiquiche met botersla en komkommer. En aardbeien toe. Weer lekker winkelen in eigen tuin :9

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:08

Hoi, mag ik me melden? :D ik werd vanuit het Moestuinmaatjes topic doorverwezen hierheen. Mijn vriend heeft een paar weken terug een moestuinbak voor me gemaakt, dus hier ben ik lekker mee aan het klooien. Ik heb op dit moment de volgende dingen erin staan:
- Courgette
- Paprika
- Sperzieboon
- Komkommer
- Radijs
- Wortel
- Sugar Snaps
- Snijboon
- Andijvie
- Boterboon
- Palmkool

En dan heb ik nog ergens aardbeien in een andere pot staan.
Ik ben een beetje laat begonnen dus nog niks kunnen oogsten, maar ik vind het echt heel leuk om te doen! Echt een nieuwe hobby erbij :DAfbeelding

moonsparkle
Berichten: 21734
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:11

Leuk dat je mee reageert *\o/* even een tip courgette wordt echt heel groot, ik heb er een stuk voor van ongeveer 1 bij 1 in de tuin := ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om die nog te verplaatsen?

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:16

Courgette zou ik in een grote ruime pot apart houden, want die worden inderdaad heel groot. Komkommer kan je over de grond laten gaan, maar ook laten klimmen als je weinig ruimte heb maar kan ook behoorlijk groot worden. Let op komkommer niet te dicht op de stam water geven dan heb je risico dat die kapot gaat.

Welkom en succes.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:32

Ik heb niet echt ruimte om de courgette ergens anders neer te zetten, er komt wel een klimrek achter de bak voor de komkommer idd. Ik ga het wel zien, als ie te groot wordt is het pech :')