de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_djoeke_
Berichten: 286
Geregistreerd: 31-10-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:25

Heeft er iemand een idee wat je met chicoria kan maken? Het is een soort sla, maar ik kan amper recepten vinden. Alleen iets met ansjovis, maar dat krijg ik er hier thuis niet door.

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:53

Dat is toch iets wat het midden houdt tussen andijvie en sla? Ik zou zeggen dat je het als beide kunt verwerken.

En koffie maken van de wortels, toch? :D

_djoeke_
Berichten: 286
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:07

Kaka schreef:
Dat is toch iets wat het midden houdt tussen andijvie en sla? Ik zou zeggen dat je het als beide kunt verwerken.

En koffie maken van de wortels, toch? :D


Ja, klopt. Buurvrouw had het over sla, in het recept dat ik heb gevonden koken ze het.
Geen idee wat er goed mee combineert, behalve dan ansjovis.

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:20

Spekjes, net als in andijviestamppot? Of verwerken ipv sla in een Caesar salad?

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:45

Mijn wortels en stengel uien doen helaas niets, maar de rest gaat best goed! Gister ook twee fruitbomen erbij gekocht, een tweede appel en een pruimenboom. Dat maakt dat ik nu twee soorten appel, een peer, een kers en een pruimenboom heb. Erg blij mee!

Manou

Berichten: 3380
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:09

Ik ga vandaag toch maar een hoop overplanten naar de bakken op het balkon. Een aantal soorten zitten nu binnen in te kleine potjes en ik heb te weinig mogelijkheden om alles binnen nog in grotere potjes te doen.

Ik had er niet op gerekend dat een aantal soorten zo massaal op zouden komen, zoals rucolazaad dat al minstens 8 jaar oud is. Andere soorten zijn totaal niet opgekomen, zoals de sperziebonen. De even oude erwten doen het wel fatsoenlijk. Het ruimt wel lekker op in de voorraaddoos al die soorten waar ik alles van heb gezaaid.

Lunameyza

Berichten: 551
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 12:05

Mooier weer is er *\o/* Nu hopen dat mijn tomaten er van opknappen, ze vonden het niet leuk om buiten te staan de afgelopen tijd. Zou ook leuk zijn als de zonnebloemen opkomen bij het graf.

En verder zijn bijna alle 16 pepers van de serrano rood of rood aan het worden :D Van de spaanse pepers heb ik al meerdere keren gebruik kunnen maken en ze zijn nu weer bezig met nieuwe pepers groeien.

Heb mijn pompoen buiten staan maar die is ook niet zo lekker bezig, omknakken enzo, misschien dat het toch meer een klimsoort is dan ik dacht want weet nog steeds niet hoe de soort heet :')

Oshaa
Berichten: 1053
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:13

Ik hoop met je mee!
Hier is vooral de komkommer niet blij en de zonnebloemen gaan super traag... De meloenen staan nog steeds binnen, hopelijk kunnen die ook snel naar buiten. O en de framboos is ook niet helemaal gelukkig (een paar vd planten). De smeerwortel daar in tegen....

Kom maar op met die zon!

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 17:35

Hier waren de tomaten ook niet blij.. gelukkig had ik er ook nog een aantal binnen staan die zijn nu aan het afharden. Radijsjes nog steeds niks ook niet uit het nieuwe zakje evenals de zaai ui. Komkommer heeft het ook te koud gehad maar eens zien of die nog bijtrekken. Framboos gaat hier wel prima, zag nu heel vroeg dat hij bladluis al had dus meteen behandeld. Vorig jaar had ik helemaal geen oogst door de luizen.

moonsparkle
Berichten: 21789
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 17:45

De tomaten lijken nog wel blij hier ook al staan ze buiten, groeide alleen niet snel maar ze lijken niet ongelukkig. Hier alleen twee komkommerplantjes die het zwaar te verduren kregen met het weer een met slakken. Hoop dat ze nu nog gaan opbloeien. Ze zijn in ieder geval nog wel groen maar nog heel klein en aangevreten

Macs

Berichten: 7651
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:26

Hoe hou ik een courgette en komkommer zaailing uit elkaar? Iets met bordjes niet gebruiken :+
Ze hebben nu allemaal 3 a 4 blaadjes, dus 2 ovale en 1 of 2 gekartelde.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:34

De komkommer heeft wat grilligere bladeren, met wat scherpere hoekjes. Lastig uit te leggen. En de bladeren van de komkommer blijven kleiner. Als ze groter worden zie je het verschil beter. De komkommer kruipt terwijl een courgette alleen vanuit het hart vruchten maakt.

Macs

Berichten: 7651
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:39

8nnemiek schreef:
De komkommer heeft wat grilligere bladeren, met wat scherpere hoekjes. Lastig uit te leggen. En de bladeren van de komkommer blijven kleiner. Als ze groter worden zie je het verschil beter. De komkommer kruipt terwijl een courgette alleen vanuit het hart vruchten maakt.
Dank! Ik ga de blaadjes nog eens goed onder de loep nemen.
Dat kruipen en "armpjes" krijgen wist ik inderdaad. Wil ze morgen in de tuin zetten maar ze hebben een specifieke plek, omdat ik de komkommer wil laten klimmen. Dan zou ik ze later weer moeten verplaatsen als ze verkeerd staan..

leeslampje

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:55

Heb je een foto Macs?

Macs

Berichten: 7651
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:44

leeslampje schreef:
Heb je een foto Macs?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 12:51

De laatste is een courgette. De eerste volgens mij een komkommer. Bij die andere twee vind ik het lastiger omdat de blaadjes nog zo klein zijn.

Sherivey
Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-11-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:04

Nou, er heeft dus een kat in onze tuin gezeten -O- allemaal plantjes platgelopen/geknakt....

Kütbeesten.... _-:(

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:41

Katten gaan niet snel op plantjes staan, die lopen er meestal juist heel voorzichtig omheen. Weet je zeker dat ze niet aangevreten zijn? Slakken willen nog wel eens aan de stengel van een plant knagen vlak boven de grond waardoor ze omknakken en het lijkt alsof er iets op heeft gestaan. Emelten/engerlingen doen dat ook, maar dan van onder de grond. En egels kunnen ook vrij lomp zijn, en gewoon overal overheen banjeren.

Sherivey
Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:45

Nja er is meer platgelopen (en in gegraven).

Heb ook al zo vaak een kat uit de tuin moeten jagen of stront moeten scheppen

Nog steeds niets gevonden wat ze uit de tuin houdt :=

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:05

Dilan93 schreef:
Nja er is meer platgelopen (en in gegraven).

Heb ook al zo vaak een kat uit de tuin moeten jagen of stront moeten scheppen

Nog steeds niets gevonden wat ze uit de tuin houdt :=


De hond loslaten helpt hier héél goed om ze weg te krijgen }> (behalve de ene kat vd buren die gewoon echt niet bang voor de hond is -O- )
Maar dan heb je minstens even erg platgelopen planten, want honden banjeren echt overal doorheen :')

Oshaa
Berichten: 1053
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:32

Onze tuin is opgedeeld in zones, waarbij stukken zijn afgezet met een dun draadje wol. Daartussen zijn looppaden voor de hond. Hij blijft er echt perfect achter!
De kippen daar in tegen ;)

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:34

Heeft iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? De komkommer sterft langzaam af. Het begon met bruine stukjes op de bladeren maar nu hangen beide planten helemaal slap en worden ze geel. Ze hebben genoeg water en zon. Het gaat om twee komkommerplanten die we bij het tuincentrum gekocht hebben, die van de moestuintjes lijken nog goed te zijn
Afbeelding

Escada

Berichten: 3862
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:35

Terug gekomen van vakantie en mijn buurvrouw met haar groene vingers heeft wonderen verricht met mijn moestuintje :')

Heb nu mooie grote tomaten, paprika, aardbeien, boontjes en een lenteui plantje. Ben alleen benieuwd wanneer ik het ooit een keer naar buiten ga doen. Vind het zo gezellig hier op de vensterbank :')

Sherivey
Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 12:36

Skippy01 schreef:
Dilan93 schreef:
Nja er is meer platgelopen (en in gegraven).

Heb ook al zo vaak een kat uit de tuin moeten jagen of stront moeten scheppen

Nog steeds niets gevonden wat ze uit de tuin houdt :=


De hond loslaten helpt hier héél goed om ze weg te krijgen }> (behalve de ene kat vd buren die gewoon echt niet bang voor de hond is -O- )
Maar dan heb je minstens even erg platgelopen planten, want honden banjeren echt overal doorheen :')

:')

Hielp idd wel toen ik nog honden had :j
Wel het stukje met planten afgezet anders gingen ze daar in graven/liggen

Marcella

Berichten: 36866
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:08

Heb hier meer last van de eenden die gewoon je tuin opwandelen ondanks de kippen en als ik er gewoon ben. :')