de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:57

Ze staan bij ons in de volle grond. Er ligt nu sinds een week of 2-3 een laag stro tussen het zand en de aardbeien.
Vorig jaar had ik er geen stro liggen, omdat ik dat jaar ook geen opbrengst verwachtte (begin 2019 gezaaid). De aardbeien die we toen toch nog in september hadden hadden dit "probleem" niet.

Bij onze aardbeien is het niet alleen het puntje, maar al het zaad dat op de aardbeien zat!

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:02

Ben ik de enige die benieuwd is hoe het smaakt en ze gewoon met kiempjes en al zou eten? :')

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:09

Welk ras aardbeien is het?

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:14

Kaka schreef:
Welk ras aardbeien is het?

Aardbei Grandian F1, voorjaar 2019 gezaaid en vorig jaar juni uitgeplant in de volle grond.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:23

Cabelona schreef:
Gister de eerste paar aardbeien kunnen oogsten.
Helaas niet eetbaar want de zaadjes op de aardbeien waren al ontkiemd, zoals op deze foto alleen dan nog meer:

[ Afbeelding ]

Hebben jullie enig idee hoe dit kan? Misschien een te hoge temperatuur icm de droogte?
Het gaat om het ras Aardbei Grandian


Wat apart :7 ben wel benieuwd hoe dat komt!

Vraagje: mijn ronde wortels (soort is Atlas) zijn bijna klaar om te oogsten. Kan ik daarna weer zaadjes erin doen voor een volgende lading? Of is het niet zo simpel? Ik heb ze in een diepe grote container op poten dus niet in de grond grond zeg maar.

Trok deze vanmorgen eruit om te checken hoe ze zijn (rechts op de foto zijn de wortels. Links sperziebonen)


Afbeelding

Afbeelding

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:40

De gekke aardbeien worden veroorzaakt door een bacterie: https://www.mooiemoestuin.nl/misvormde-aardbeien/

@woepsie90: ja, geen probleem. Zou wel wat nieuwe potgrond toevoegen, de wortels hebben natuurlijk wat voeding uit de grond opgebruikt.

En, eet smakelijk!

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 00:04

Ik las het volgende:

Welke groenten zijn dol op wat extra mest in de moestuin? Onder andere deze:
• Tomaat
• Courgette
• Pompoen
• Komkommer
• Peper
• Paprika
• Kolen zoals boerenkool, bloemkool, broccoli en spruiten


Zelf heb ik mijn komkommer, tomaat, peper en paprika op mijn verlanglijstje voor volgend jaar op de composthoop staan.

Iemand ervaring met kolen op zn composthoop?

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:24

Zou je daarvoor ook gewoon wat pure paardenmest door het zand kunnen mengen? Is het zo simpel?

Want mest genoeg en er staat er toch al 4 uit dat rijtje in mijn tuin :D

RianneH

Berichten: 28257
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:34

Ik meen dan courgette en pompoen wel erg goed groeien op pure paardenmest.
Wij hebben ook compost van paardenmest, maar liever laat je het een jaar liggen, dan is het al minder mest en beter compost. Nu lag het iets korter en kon je de mest ballen af en toe nog erg goed terugvinden.

We hebben bloemkool en rode kool dat groeit best aardig om bovenstaande grond.

We hebben erg veel luis in onze stambomen, is de groene zeep/spiritus mix ook oké voor de Lieveheersbeestjes die langzaam op komen? Zou hun natuurlijk het liefste het werk laten doen, maar het ziet er nogal zwart uit..

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:56

Wij hebben gisteren 3 courgette, 3 komkommer en 6 aarbei plantjes gekocht. Komkommer moest nog want daar had ik niks van gezaait dit jaar en de courgettes omdat we geen vertrouwen meer hadden in de laatste 2 overgebleven planten.

Nu lijkt 1 van die 2 het toch wel langzaam terug goed te gaan doen. :D Dat word dus met wat geluk veeeeeeel te veel courgettes, en een extra vriezer aan van de winter.

De nieuwe courgettes wil ik er 1 in het stuk zetten bij de tomaten en de andere 2 weer op hetzelfde stuk als eerst.
Hetzelfde met de komkommer. 1 plant op het stuk bij de tomaten en de andere 2 bij de courgettes.
hiermee wil ik kijken wat kwa zon en bemesting het lekkerste werkt.

We hebben 2 stukken moestuin. 1 hebben we vorig jaar ook gebruikt en is best flink bemest met paardenmest en de andere hebben we dit jaar gemaakt en die is zo goed als niet bemest nog.
Verschil 2, moestuin deel 1 ligt toch wel een deel van de dag in de schaduw waar deel 2 veel langer zon heeft.

Wat raden jullie aan voor broccoli, bloemkool en aardbeien kwa deze 2 moestuin stukken? We hebben ook nog paprika, deze gaan op het stuk bij de tomaten, vorig jaar hebben ze op het andere deel gestaan en daar deden ze het niet geweldig, ik denk te weinig zon persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:51

RianneH schreef:
We hebben erg veel luis in onze stambomen, is de groene zeep/spiritus mix ook oké voor de Lieveheersbeestjes die langzaam op komen? Zou hun natuurlijk het liefste het werk laten doen, maar het ziet er nogal zwart uit..

Hier zitten de tuinbonen ook vol. Of zaten, het begint echt al flink minder te worden. Dankzij de lieveheersbeestjes en vooral de larven. Het duurt alleen wel wat langer. Maar wilde ook niks gebruiken waardoor zij dan het lootje leggen.

Ik ga morgen coloradokevers en larven plukken... ellende die krengen -O-

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:09

Het lijkt wel of alles in een dag twee keer zo groot is dankzij de regen :') dat terwijl ik elke dag water gaf

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:55

moonsparkle schreef:
Het lijkt wel of alles in een dag twee keer zo groot is dankzij de regen :') dat terwijl ik elke dag water gaf


Ja, behoorlijk! Mijn aardappelplaag is echt mega gegroeid in 1 dag!

Edit: plant, geen plaag.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 20:22

Ja in de regen lijkt er toch altijd iets extra te zitten! Is hier ook zo.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:22

Ik heb heel veel last van bladluis op mn komkommers en frambozen. Lijken 2 verschillende? Op frambozen lichtgroen en op komkommers zwart. Mengsel van froene zeep en spiritus doet niks. Wat kan ik het beste nu doen? De mieren hebben ze wel al gevonden geen loeveheersbeestjes te zien. Wil ze nu toch wel gaan bestrijden

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 07:52

Ik heb ook een aantal planten met luis.. Vanalles geprobeerd van groene zeep tot brandnetelgier en gewoon veel water, maar het helpt allemaal niet. Je kan wel lieveheersbeestjeslarven kopen, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Aangetaste/kromme blaadjes eraf halen lijkt hier nog het beste te werken, maar dat kan niet bij elke plant.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:26

Wij hebben ze rond de lavendel gezet en dat lijkt goed te helpen, maar inmaal al in de volle grond is dat natuurlijk moeilijker. Ze houden dus blijkbaar niet van dille, lavendel en nog een paar kruiden. Ik wilde ze eerst in sprayen met een water mengsel met essentiele olie lavendel erin (wel 1 waarvan ik zeker weet dat het echt een goede olie is en geen goedkope fake rommel O:) )

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:47

Blij dat het op het moment stikt van de lieveheersbeestjes op mijn tuin.

Joy_Mennings

Berichten: 2310
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:24

Hoi allemaal, wij zijn afgelopen jaar verhuisd naar een huis met een grotere tuin. We hebben nu een moestuintje. Helaas eet iets de bladeren van bepaalde groenten op. Het gaat voornamelijk om de courgette, cherry- en trostomaten, komkommer en munt planten.

Ik heb helaas geen beestjes gezien behalve eentje, waar ik geen goede foto van heb.

De courgette staan in een lage bak, zo'n 30cm van de grond. De rest staat in een hoge bak zo'n 1m van de grond.

Hieronder een paar foto's Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit is de foto met het beestje dat ik zag. Ik heb er maar 1 gezien. Het lijkt een rupsje, maar is het niet want het vloog later weg
Afbeelding

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:26

heb je geen slakkensporen lopen? Ziet er uit als slakken namelijk...

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:07

Zijn het geen trips.

Heb mijn eerste aardappel oogst binnen van wat er in de lage bak stond. Kan ik daar binnenkort mijn sier kalebassen zetten. Iemand die weet of ze van veel mest houden waaronder ook verse kippenmest.

Fenneeee

Berichten: 2991
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:46

Ik zag dit topic en dacht oh leuk ! Wij hebben een moestuin in onze achtertuin. Vriendlief doet al het werk, ik pluk en eet :')

Hieronder wat foto’s van wat we allemaal in de tuin hebben staan. Alle houten bakken in de tuin heeft hij helemaal zelf gemaakt. Hij is elke dag nog trots op zijn tuin en besteedt er ook flink wat uurtjes in !
Hij heeft grotendeels ook alles zelf gekweekt, ik geloof de bessen en de frambozen niet. Maar de rest is allemaal zelf gekweekt vanuit een zaadje

We hebben dit jaar al spinazie en suger snaps gegeten uit de tuin. En de frambozen en aardbeien kunnen we nu ook heerlijk van smullen

De tuin vanaf boven
Afbeelding
Afbeelding


3 potten met daarin 1 kiwi bes, en ik geloof 2 soorten frambozen. Wat munt en paksoi
Afbeelding

In de achterste bak staan hoge bonen en nog wat bloemen, en in de bak aan de rechterkant staan lagen bonen
Afbeelding

2 bakken met aardbeien en ik geloof een Japanse wijnbes?
Afbeelding

5 verschillende soorten frambozen struiken
Afbeelding

Ik geloof blauwe bessen en nog iets :’)
Afbeelding

De courgette en het perenboompje. Weet even niet wat de andere planten zijn
Afbeelding

De pruimenboompjes, met eronder bietjes aan de rechterkant, links geen idee wat het is haha
Afbeelding

De kas
Afbeelding

Met daarin paprika’s
Afbeelding

En aan de rechterkant tomaten en komkommers
Afbeelding

Hij heeft dit jaar ook voor het eerst geprobeerd om sla, paksoi en tomaten te kweken op water met daarin vloeibare mest, en dat is tot nu toe een groot succes.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :)
Laatst bijgewerkt door Fenneeee op 10-06-20 14:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:51

Wow mooi met functioneel gebruik van de ruimte. :~ <3

Fenneeee

Berichten: 2991
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:52

Marcella schreef:
Wow mooi met functioneel gebruik van de ruimte. :~ <3


En dan hebben we zelfs nog ruimte over voor een grote lounge set met tafel, en er staat nog een grote schuur in :’)

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:20

Hoe werkt dat met die vloeibare mest?