de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manou

Berichten: 3378
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:02

Vocht is op dat moment belangrijker dan licht, genoeg soorten die je zaait met een laagje aarde er over.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:07

Dus ik zou nu wel mn tomaten kunnen voorzaaien?

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:20

Tomaten zeker en als het nu niet lukt kan je nog een keer proberen.

Tomaten die ik nu gezaaid heb zijn van eigen zaad en als het niet lukt kan gewoon nog een keer zaaien met ander zaad.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:48

Ik heb vandaag tomaten en paprika's voor gezaaid :)

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:07

Ben aan het twijfelen of ik dit jaar wel een goede tunnelkas neer zal zetten of als ik volgend jaar andere moestuin erbij heb. Zou dan ook kunnen kijken of ik afmetingen aanpas, want heb al gemerkt dat huidige afmetingen verrekt lastig zijn.

Maar heb ook zelf zitten denken om met steigerbuizen iets zelf te maken in de huidige maten. Vraag mij alleen af of dit mogelijk gaat zijn. :=

Roosje01

Berichten: 10747
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:40

Ik weet nog niet of ik mijn moestuin kan doen dit jaar. Dankzij de stormen liggen bijna al mijn schuttingen om. Plus die regen houd ook niet op de grond is zo vreselijk nat in mijn tuin. Kan er momenteel echt niks mee.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:47

Kan hier ook nog niet veel. Heb voor dit jaar wel vroege aardappelen, maar vrees of die wel vroeg de grond in kunnen.

Met daarbij doordat er geen vorst is geweest ik de boel moet laten frezen. Ga wel even in de gaten houden wanneer er gemeente compost komt.

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:11

Ik heb een probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Tijdens een van de stormen de afgelopen weken is er een ruitje uit mijn kas gesneuveld. Ik heb inmiddels diverse adressen bij langs gebeld, maar 3mm dikte lijkt nergens meer te verkrijgen? Tegenwoordig is het allemaal 4 mm.
Iemand tips waar ik een ruitje van 3 mm kan vinden? In afmeting 61*61 cm.

Edit:
Ik heb online wel een webshop gevonden waar ik hem kan bestellen, maar inclusief verzenden kost dat ruim €30. Mocht ik echt niets anders kunnen vinden ga ik dat alsnog doen, maar ik vind het heel erg veel geld voor een simpel stukje glas...

leeslampje

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:18

Hallo allemaal :wave: Ook wij hebben dit jaar weer een tijdelijk moestuintje (voorjaar tm najaar, daarna weer inleveren).

Vorig jaar hebben we met bamboestokken een constructie gemaakt om een vogelnet over gewassen te spannen. Dat werkte niet echt. Dit jaar willen we een tunnel met elektro-pvc buizen doen. Zo ongeveer:

Afbeelding

Hoe ver zouden je deze buizen in de grond moeten steken, wil ieder tunneldeel stevig blijven staan?

En dan een (vogel)net erover, of beter een doek of folie?

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:34

Wij werken ook met pvc pijpen. Die steken we aan beide kanten in een stuk metalen buis die in de grond verankerd staat. Een buisje van 15-20 cm staat heel mooi stevig en houdt het pvc gebeuren op zijn plek.
Ik heb er gewoon een net overheen. Door die aan het begin en eind goed strak te zetten blijft het pvc wel op zijn plek.
Afbeelding

leeslampje

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:19

Ziet er netjes uit JudithO! Inderdaad ongeveer hoe ik het bij mijn tuintje ook voor me zie.

Heb je die metalen buisjes zo kant & klaar gekocht bij een bouwmarkt?

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:26

Gewoon een stuk metalen pijp, en die met een metaalzaag in kleinere stukken zagen. Heel eenvoudig :)

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:45

Handig dat van een metalen pijp aangezien mijn fiberglas buizen slecht worden en ik dus niet meer kan pakken zonder handschoenen te gebruiken (zere handen van dat je splinters in je handen krijg).

leeslampje

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:31

Top idee :) Metaalzaag heb ik niet, maar mijn vader vast wel.

Ceetje_bokt
Berichten: 5186
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:35

Ik heb ze in een hogere uitvoering voor mijn aardbeibakken Afbeelding

JudithO

Berichten: 7084
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 23:27

Een haakse slijper met metaalzaag werkt ook ;)

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:40

Ik heb net drie tomaten plantjes over gezet in potjes er zaten wat blaadjes aan al na twaalf dagen, heb er nu nog 5 in het plastic bakje die laat ik wat langer om te kijken wat beter gaat. Paprika is er helemaal niet uitgekomen, ik vond de zaadjes terug maar er leek niks mee gebeurd, heb een paar nieuwe voorgezaaid.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:16

Moestuin voor mij tuin komt niet vrij, maar de bomen die ik nu in de slootkant heb staan moeten wel weg. -O- Nu aan het nadenken wat ik ga doen, want zou niet weten waar ik ze anders moet neerzetten op huidige stuk. Als ik besluit om te verhuizen is het ook met het oog op de toekomst en het feit dat ik met luchtweg problemen chronisch loop. Nadeel zou zijn om alles van huidge tuin te verhuizen met ook op het feit dat de fruit oogst mager gaat zijn.

Pootgoed wat klaar lig om te kiemen. Veel te veel zeer waarschijnlijk, maar heb ook al wat uien/sjalotjes weg kunnen gooien. :') Kleine aantallen zijn vroege aardappelen in iedere geval en de knoflook ga ik maar een paar van doen. Is meer tegen ongedierte wat er niet zo van hou. Ik hou niet van knoflook. :+
Afbeelding
Afbeelding

Huidige tuin achteraan op complex (13 roe = 13x16m). Geen schuur en kas in staat van ontbinding. :')
https://myalbum.com/photo/96WhMoP2Kibj/540.jpg

De tuin die vooraan complex vrij is gekomen (17 roe). Inclusief schuur, kas en grote kweekbakken met ramen.
Afbeelding
Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:22

Ik heb net drie krielaardappeltjes in een plastic zak met gaatjes gestopt met moestuingrond gewoon om te kijken of er wat gaat groeien.

Ik wil ook graag beginnen met zaaien in de tuin, maar het lijkt me dat de grond nog veel te nat is.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:30

Is nog te vroeg inderdaad voor buiten voor een hoop. Maar sla, radijs en tuinbonen/erwten kunnen wel al.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:39

Marcella schreef:
Is nog te vroeg inderdaad voor buiten voor een hoop. Maar sla, radijs en tuinbonen/erwten kunnen wel al.


Ja zullen tuinbonen het wel redden in de natte grond?

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:53

Natte grond niet geloof ik. Heb zelf nog nooit tuinbonen gezet. Heb op balkon wel al sucker snaps staan.

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:12

Ik zou daar nieuwe stuk pakken Marcella. Je kunt de boompjes nu nog net overzetten qua periode. De faciliteiten klinken ook beter en minder ver lopen heeft altijd mijn voorkeur (zegt degene met een stuk land van ruim 2ha,loop me altijd het schompes).

Je hebt dan dit jaar misschien een iets minder goede opbrengst maar de komende jaren misschien wel meer, ook omdat het groter is.

Marcella

Berichten: 36861
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:34

Zit het serieus te overwegen ook inderdaad, maar gaat dan ook wel een beetje afhangen van wanneer ik de sleutel zou krijgen, want wil dan zo snel mogelijk beginnen.

Maar zou niet alleen bomen en struiken verhuizen zijn, maar alles afbreken verhuizen van huidige stuk. Moet de oude tuin kaal opleveren. Omheining verwijderen alles.

Heb ook nog een bak gebouwd op een pallet daarvan moet ik even kijken of die te verhuizen is met druiven, maar ben bang dat die te zwaar is.

Deel blauwe bessen en roze bosbessen zitten in speciekuip bakken. Aardbeien heb ik ook een groot deel in bakken zitten (deel in de grond).

RianneH

Berichten: 28264
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:04

Ik heb even moeten zoeken maar uiteindelijk een moestuin topic gevonden :D Of eetbare tuin, nog leuker!

Wij mochten vorig jaar een stukje tuin proberen op stal en dat is zo goed bevallen dat we dit jaar best serieus aan de gang willen gaan. Ik zou graag het hele jaar iets willen proberen te oogsten, dus vind het lastig niet nu al de boel vol te planten. Zelfvoorzienend hoeft het niet te worden, maar vers blijven oogsten uit de tuin lijkt me wel heel leuk.
We kunnen gebruik maken van zo'n 7meter bij 1,5m, strobalen voor eenjarige groei (tomaten, sla, stokbonen denk ik) en hebben ons eigen balkon nog (op het zuiden, flink warm zomers) en vensterbanken aan die zijde.

Afbeelding

Op het strookje hebben we nu een rabarberplant staan, 4 rode koolplantjes, munt (dat is net onkruid ben ik achter gekomen..) en aardbeien. Verder hebben we gezaaid; gele bieten, pluksla, tuinbonen en radijzen.
Thuis hebben we nu tomatenplantjes die opkomen, peperplantjes en rucola. Wachten in spanning tot de sugarsnaps ontkiemen, en de spinazie op begint te komen.

In onze oude tuin staan nog 6 bloemkolen die aardig de winter door zijn gekomen. Weet iemand of die nog bloemkolen kunnen geven en of ze verplaatst mogen worden? Ze hebben vorig jaar niets gegeven, daar waren ze nog net te klein voor denk ik.