de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:28

Hopelijk staat die kas langer dan net zo soort als vorig jaar bij ons op de tuin bij medetuinder(die was ook nog wel een stuk groter).

Mijn opzet kas is frame helemaal kapot gewaaid.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:51

Hij komt bij een kassenbouwer vandaan, dus ik ga uit van een stevige kas.

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:54

Die kwam ook bij kassenbouwer vandaan, maar die ging met de storm vorig jaar helemaal plat.

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 02:04

Voor alle gesneuvelde appelboompjes.. als je de takken zelf even netjes boven een knop afknipt lopen ze waarschijnlijk wel weer uit hoor. Komt vast goed

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:48

Bij een appelboompje door de midden gaat het ben ik bang niet werken.

Quir

Berichten: 17391
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:54

Ik kom even binnen vallen met een, misschien best dringende, vraag. :))

Heb 5 fruitbomen, Jonagold appel, conference peer, kers, perzik en pruim. Nu weet ik niet meer precies welke welke is, maar staat of de perzik of pruim al vol in bloei!

Terwijl het nog -15 vriest en er 30+ cm sneeuw ligt... (Extra info, ik woon in Zweden :):) ). Nu staan ze nog in potten en zijn het nog baby boompjes (ongeveer meter hoog), omdat we hier niet blijven wonen en ze graag mee willen nemen naar ons eigen huis over een tijd. Dus heb ik m maar binnen gepakt. Alleen ga ik nu überhaupt fruit krijgen? Geen bijen en ook de enige in bloei. :=
Kan/moet ik ze zelf bevruchten? Help.

De andere bomen komen ook al tot leven op één na (de peer, als ik t goed heb, die is vorig jaar heel laat, denk augustus pas, tot leven gekomen).

Maar heb ze nu dus binnen staan, in de hal. Vrij donker en koel. Maar natuurlijk geen vorst. En moeten ze nu water krijgen?


Afbeelding
Bloemetjes, is dus de perzik of pruim

Afbeelding
Knopjes en blaadjes...

Afbeelding

Afbeelding
En de nog ver in dromenland zijnde peer. :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:41

Je kan met een zachte borstel in de bloemetjes vegen voor bevruchting. Wel heel voorzichtig zijn. Zijn ze allemaal zelfbevruchtend? Als ze kruisbevruchting nodig hebben is de opbrengst sowieso maar mwah.

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:42

Perzik is vroege bloeier.

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:50

Marcella schreef:
Perzik is vroege bloeier.

Ja alleen die bloeien knalroze dus dat is gek.
Wb je appelboompje die doormidden is.. zolang er boven de entplaats geen scheur is kun je hem daar afknippen. Dan wordt er wel een slapend oog wakker.
Als ie echt tot op de entplaats gescheurd is (wat me sterk lijkt) heb je de onderstam nog. Een leuk idee voor jou is misschien dat je de boom dan weer ent op die onderstam. Ofwel hetzelfde ras (je kunt van de gesneuvelde boom gewoon een tak afknippen om te enten), ofwel een ander ras, ofwel je ent meerdere rassen op de onderstam dmv spleetentingen als de onderstam ap dik genoeg is. Zomaar een ideetje hoor. Wellicht zit er een pomologische vereniging in jouw omgeving waar wel iemand zit die dit voor jou kan regelen. Of snel nu nog, of volgende winter. De onderstam zal waarschijnlijk niet doodgaan

Als (laten) enten niet lukt, kun je ook proberen te oculeren in augustus. Dat kan je wel zelf. Alleen kan je dan niet meer je eigen boompje gebruiken (de takken dan) want die zijn dan al dood. Wel kun je een oogje afsnijden (of een paar verschillende oogjes) van boompjes van medetuinierders met lekkere appelbomen. Wel even toestemming vragen dan

Quir

Berichten: 17391
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:58

De bloemetjes zijn wel echt roze. :j
Het moet dus ook de perzik zijn, het is de Redhaven. De pruim is de Opal en bloeit wit, herkomst is Zweden dus zou het toch ook wel moeten doen lijkt me. :7
Zijn beide zelfbevruchtend als ik het goed terug kon vinden. Dus dan maar met een kwastje langs de bloemetjes. :):)

Maar past een boom zich niet een beetje aan het klimaat aan? En begin/half maart is sowieso vroeg om te bloeien toch? Kunnen ze dan wel ooit in de volle grond? Als ze elk jaar met -15 in bloei gaan, ga ik nooit fruit krijgen als ze buiten moeten blijven. -O-

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:18

En die uit begin te lopen zou peer kunnen zijn. Hier ook op complex diverse perziken boompjes in bloei incl. die van mij die buiten staat.

Mag een nieuw boompje op kosten buren kopen dus ga gewoon een nieuwe halen. ;) Maar dan zou ik gebroken boompje ergens op een rustige plek kunnen zetten. Hoef die niet gelijk de brandstapel op al gaat het zeer waarschijnlijk wel jaren duren voor die weer zijtakken gaat krijgen mocht het lukken (en nu gelijk super laagstam). :+

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:22

Quir schreef:
De bloemetjes zijn wel echt roze. :j
Het moet dus ook de perzik zijn, het is de Redhaven. De pruim is de Opal en bloeit wit, herkomst is Zweden dus zou het toch ook wel moeten doen lijkt me. :7
Zijn beide zelfbevruchtend als ik het goed terug kon vinden. Dus dan maar met een kwastje langs de bloemetjes. :):)

Maar past een boom zich niet een beetje aan het klimaat aan? En begin/half maart is sowieso vroeg om te bloeien toch? Kunnen ze dan wel ooit in de volle grond? Als ze elk jaar met -15 in bloei gaan, ga ik nooit fruit krijgen als ze buiten moeten blijven. -O-

Al mijn perziken, abrikozen, amandelen bloeien nu ook. Ook de perzikpruim aprimira staat al in blad. Tja.. ene jaar is dat mazzel, want dan komt rotweer pas als er al bevrucht is, andere jaar is het pech. Maar daarom is het fijn om meerdere soorten fruit te hebben. Dan draagt er altijd wel wat. Sowieso de bessen en het kleinfruit doet het altijd wel
Marcella je wortelgestel is al wat ouder toch. Dus daar zit veel meer groeikracht in dan een nieuw boompje. Zomaar kans dat je kapotte de nieuwe inhaalt hoor. Alleen wel de scheurwond netjes eraf knippen. De boom afsnoeien daar waar de stam nog volledig heel is

Quir

Berichten: 17391
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:38

In NL kan ik het me wel voorstellen met het lente weer. :))

Maar ze passen zich dus niet aan aan het weer? Hier nog geen lente weer gehad haha. De grote appelbomen zijn ook nog in diepe slaap...

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:42

Boompje is vorig jaar in het najaar gepland dus vrij nieuw. En zou echt door de midden zijn is een dak op geland. -O- :')

Maar heb gelukkig ook een appelboompje dat wat langer staat ook.

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:47

Gelukkig maar Marcella dat het het jonge boompje was dan
De abrikoospruim aprimira zit trouwens niet in blad, maar tegen bloei aan
Afbeelding

Verder is in mijn bloeihaag de forsythia aan het bloeien. Nu nog ff flink groeien
Afbeelding

Abrikoos pricia
Afbeelding

Perzik
Afbeelding

Kornoeljekers
Afbeelding

Leipeer
Afbeelding

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:25

Bij mij staan de pruimen al met bloesem en één van de twee kersen ook. Da's balen, want vroeg en wrs niet tegelijk. Terwijl we vorig jaar zóveel lekkere kersen hadden.

Heb net rabarberstekken gekocht, en elders een kiwibes, japanse bes en wat kruiden. Zo lief, gewoon te geef van iemand uit de buurt!

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:16

Chubby schreef:
Bij mij staan de pruimen al met bloesem en één van de twee kersen ook. Da's balen, want vroeg en wrs niet tegelijk. Terwijl we vorig jaar zóveel lekkere kersen hadden.

Heb net rabarberstekken gekocht, en elders een kiwibes, japanse bes en wat kruiden. Zo lief, gewoon te geef van iemand uit de buurt!

Dat zijn de leukste aanwinsten
Hier 140 aardbeiplanten binnen van verschillende rassen. Staan er nu 30 in de grond dus ik moet nog wel even.. en er komt nog een bestelling aan met oa een roodvlezige abrikoos en veel roodvlezige appelrassen. Echt leuk, ben benieuwd

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:20

Ga je een professionele aardbeienkwekerij beginnen Dorine :))

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:29

Kaka schreef:
Ga je een professionele aardbeienkwekerij beginnen Dorine :))

Nee een eetbare bostuin is de bedoeling. Allemaal vreten en bloei dicht op elkaar. En dan heb ik nog een traditionele boomgaard met fatsoenlijke plantafstanden

Roosje01

Berichten: 10752
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:11

Hier nectarine ook vol in bloei maar verwacht met deze storm en regen ook geen bevruchting -O- misschien ook maar ff met kwastje er langs als het droog is.

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:07

Roosje01 schreef:
Hier nectarine ook vol in bloei maar verwacht met deze storm en regen ook geen bevruchting -O- misschien ook maar ff met kwastje er langs als het droog is.

Ik accepteer maar gewoon dat ik geen vrucht krijg waarschijnlijk. Ene jaar geen perzik/abrikoos/amandel en andere jaar geen pruimen of geen peren. Er staat genoeg dus dat is dan risicospreiding. Het kleinfruit doet het sowieso altijd wel

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:11

Vandaag bij de Lidl nog een doornloze braam en een kersenboompje meegenomen. Vreemd genoeg heb ik wel last van wilde braam, maar wil de getemde niet zo groeien en bloeien. Iemand tips?

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:31

Ceetje_bokt schreef:
Vandaag bij de Lidl nog een doornloze braam en een kersenboompje meegenomen. Vreemd genoeg heb ik wel last van wilde braam, maar wil de getemde niet zo groeien en bloeien. Iemand tips?

Welk ras doornloze braam verkopen ze?

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:05

Weet ik niet uit mijn hoofd, hopelijk denk ik eraan om te kijken als ik met de honden ga lopen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 20:24

Ceetje_bokt schreef:
Weet ik niet uit mijn hoofd, hopelijk denk ik eraan om te kijken als ik met de honden ga lopen.

Update: volgens mij staat er geen soort op, alleen dat het een doornloze is.