de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:22

Zo heb ik het ook gedaan met mijn tuin. Zit er overna te denken om nog wat oude aarbeien planten te vervangen voor nieuwe en aparte aardbeien planten.

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:49

Wat doen jullie nu in de tuin? Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen. Alles spitten? En dan? Compost erover?

Siamsmeesje

Berichten: 2241
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:14

Ik doe nu niets :)
Als ik een bed nodig heb, wied ik het onkruid, verder heb ik vooral een no-dig garden. Lekker niet te veel spitten, bemesten via mulchen (ook met compost) en zo verwen ik mijn bodemleven graag :j
Daarnaast doe ik ook aan lasagna-tuinieren, oftewel al het composteerbare materiaal gaat direct op de bedden, en wordt soms ondergeschoffeld (doe ik met zo'n drie-tand). Ook weer om het aanwezige bodemleven te verwennen :D

Zit ik wel op zand hier, dus het verteren duurt hier niet te lang. Maar voor hier werkt dit prima, scheelt ook behoorlijk in tijd.

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:27

Spitten is hier gedaan voor de vorst dan vriezen de bonken kapot.

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:38

Als je wil spitten; als je klei hebt voor de vorst spitten. Bij zand vlak voor het planten.

Compost spit je er meteen doorheen met een voor zodat de voeding direct op worteldiepte zit.

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:41

Zit inderdaad op klei. Voor de rest eigenlijk alleen onkruid wieden en een beetje klussen.

Roosje01

Berichten: 10752
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:29

Ik heb zand met klei leuke combinatie := vanmiddag 3 zakken bemeste aarde gehaald binnenkort ff wieden en omspitten en nieuwe aarde erdoor

tamary

Berichten: 29254
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:40

liiza schreef:
Wat doen jullie nu in de tuin? Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen. Alles spitten? En dan? Compost erover?

Spitten zou hier de zandlaag naar boven halen, nog afgezien van het slopen van de verbindingen in de bodem die o.a. watertransport verzorgen. Als je nu onkruid hebt is afdekken een optie, eerst schoffelen eventueel. Meerjarige ongewenste planten kan je er beter wel geheel uit trekken. Daarna afdekken met laag compost (5 cm mag zo en meer als er lang niet bemest is/grond arm is) en iets als antiworteldoek tot je gaat planten (dikke laag bladeren kan ook als je die toch kwijt moet). Dan groeit je onkruid niet terug namelijk. Minste werk is naast bijhouden er voor zorgen dat de bodem bedekt is, hetzij met planten, hetzij met een doek/laag die geen licht doorlaat. Vrijwel alle groentes (uitgezonderd snelle groeiers en lange pen wortels als radijs en wortel) kan je voorzaaien in plugjes aarde (zijn apparaatjes voor) in een zaaibak. Dan heeft je groente al voorsprong op het onkruid als je de doek oid van je plantbed afhaalt.

Maak je bedden ong. 1m breed, zodat je met 1 been aan elke kant kan staan om er iets te doen, bed wil je niet aanstampen door er op te staan als je die eenmaal gemaakt hebt. Precieze breedte is even uitproberen. Andere bedden maak je de breedte + beetje van bv een laag tunnelkasje (kan je ook in voorzaaien & groentes die tegen wat vorst kunnen vers houden/laten groeien door de winter heen). Sommige mensen stampen die tussenpaadjes enkel aan, anderen tegelen ze, het hangt er van af wat je aan spullen hebt. Zorg dat je een breed pad tussen je 2 rijen bedden hebt, anders moet je erg ver sjouwen vanaf de kruiwagen met grotere dingen/hoeveelheden.
Orienteer je rijen planten zuid-noord, zodat rij 1 niet de andere er achter in de schaduw zet. En plant wat groter wordt aan de noordkant van je tuin.

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:43

tamary schreef:
liiza schreef:
Wat doen jullie nu in de tuin? Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen. Alles spitten? En dan? Compost erover?

Spitten zou hier de zandlaag naar boven halen, nog afgezien van het slopen van de verbindingen in de bodem die o.a. watertransport verzorgen. Als je nu onkruid hebt is afdekken een optie, eerst schoffelen eventueel. Meerjarige ongewenste planten kan je er beter wel geheel uit trekken. Daarna afdekken met laag compost (5 cm mag zo en meer als er lang niet bemest is/grond arm is) en iets als antiworteldoek tot je gaat planten (dikke laag bladeren kan ook als je die toch kwijt moet). Dan groeit je onkruid niet terug namelijk. Minste werk is naast bijhouden er voor zorgen dat de bodem bedekt is, hetzij met planten, hetzij met een doek/laag die geen licht doorlaat. Vrijwel alle groentes (uitgezonderd snelle groeiers en lange pen wortels als radijs en wortel) kan je voorzaaien in plugjes aarde (zijn apparaatjes voor) in een zaaibak. Dan heeft je groente al voorsprong op het onkruid als je de doek oid van je plantbed afhaalt.

Maak je bedden ong. 1m breed, zodat je met 1 been aan elke kant kan staan om er iets te doen, bed wil je niet aanstampen door er op te staan als je die eenmaal gemaakt hebt. Precieze breedte is even uitproberen. Andere bedden maak je de breedte + beetje van bv een laag tunnelkasje (kan je ook in voorzaaien & groentes die tegen wat vorst kunnen vers houden/laten groeien door de winter heen). Sommige mensen stampen die tussenpaadjes enkel aan, anderen tegelen ze, het hangt er van af wat je aan spullen hebt. Zorg dat je een breed pad tussen je 2 rijen bedden hebt, anders moet je erg ver sjouwen vanaf de kruiwagen met grotere dingen/hoeveelheden.
Orienteer je rijen planten zuid-noord, zodat rij 1 niet de andere er achter in de schaduw zet. En plant wat groter wordt aan de noordkant van je tuin.


Wat een goede tip! Vooral die van de planten zuid-noord zetten ivm schaduw had ik nog helemaal niet over nagedacht.

Ik zit op klei. Er is al een deel gespit door een aantal lieve medetuinders die al bezig waren in dit stuk. In de rest staan nog wat vaste planten die eruit gehaald worden en nog iets van onkruid.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:41

Afbeelding
Even een vraag voor de kenners.. ik kom dit plantje tegen in de tuin. En ik vind hem verdacht veel op een kookplantje lijken (romanesco) maar wie weet is het gewoon onkruid. Jullie opinie? :D

JudithO

Berichten: 7092
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:14

Boerenkool?

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:52

Mijn moeder denkt pompoenen.. nou ik weet het niet meer :')

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:57


SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:00

He, wat een leuke app! Koolzaad ben ik niets mee, maar de boeren zaaien het hier als groenbemester. Dus waarschijnlijk een passant van daar. Bedankt!

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:11

Kreeg WhatsApp van de buurman appelboompje door de midden en bij de witte bessen wat takken eraf en die hadden nog niet zoveel takken. Waardoor dak van de schuur van de andere buren op mijn tuin. ;(

Jolienn

Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-01-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:28

Vervelend marcella, ons dak is helaas ook van het tuinhuisje gestormd. En de kas hebben we ook bij de buren uit de tuin moeten halen. Glas van mijn broeiramen die in het huisje stonden ook gesneuveld helaas. Het ging gister ook echt hard. En vandaag weer. Hopelijk verder niet te veel schade

Marcella

Berichten: 36876
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:44

Had nog gevraagd of het echt goed vast zat aangezien er al jaren zware tegels op lagen. :')

En het niet de eerste keer was.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:59

Balen alle vernielingen, mijn kasje in oprichting is nog voor z'n geboorte overleden. Toen we bezig waren hadden we al grote twijfels over de kwaliteit. Eén voordeel: we gaan naar een stevige en toch grotere kijken *\o/*

Roosje01

Berichten: 10752
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:00

Hier staat alles gelukkig nog al heeft mijn nectarine niet de beste tijd gekozen om te beginnen bloeien -O- . Er zijn al 4 knoppen open en de rest staat ook op springen dus hopelijk houd die zich nog even rustig. Met dit weer zal die niet bestoven worden en/of alles waaid of vriest kapot.

Schutting die vorig jaar al een klap heeft gehad hangt nu ook op half 7 gelukkig de kant op van de buren en niet tegen mijn appelboom.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:04

Hier de paarden ontsnapt en 2 appelbomen opgegeten. Hoop dat ze er nog door komen.

Afbeelding
Afbeelding

Siamsmeesje

Berichten: 2241
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:26

Afgezien van een afdak met een weggewaaid dak, hier gelukkig geen schade aan tuin of kas. Gelukkig ook dat mijn kersen- en citroenboompje in de kas staan, scheelt een hoop schade zo.

Hopelijk kan de verzekering wat betekenen voor iedereen met schade, al weet ik inmiddels ook dat dat lang niet altijd zo makkelijk gaat.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:58

Ik ga voor het eerst eens iets claimen, vergeet altijd dat we een verzekering hebben.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:03

Zo juist bij de kassenbouwer in het naastgelegen dorp geweest. Deze beauty wordt over een maand geplaatst. Hij wordt 2.35 bij 3.10 en zwart gepoedercoat. Helemaal blij. Het lijkt wel een oranjerie <3
Afbeelding

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:06

:wow: Heel erg mooi!
(jaloers met mijn plastic mini aldi kas :+ )

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:10

Het gaat ook om het resultaat uit de kas hè, daarmee moet ik mezelf nog bewijzen. Mijn plan voor komend seizoen is: tomaten, komkommers, klimcourgette, paprika en een deel van de aardbeien in de kas. Als iemand nog een mooie aanvulling heeft: graag!