de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:41

Ik zit te denken om een volgtopic te maken voor de aanleg van mijn voedselbos, om het meer bekend te maken en wellicht nog wat andere ideeen op te doen, is daar interesse in vanuit dit topic?

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:50

Ja, absoluut! Ik kijk graag de kunst af :D

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:53

Gaaf ja! Als ik de ruimte had stond hier ook een voedselbos <3

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:59

Sporadische meelees-steen reactie: Ja ik ben ook heel benieuwd, willen hier misschien ook nog eens zoiets maken :j

Trouwens....ik zou zeggen als man golfbaan wil, lekker het hele stuk zowel golfbaan als voedselbos maken :j Jij lekker veel zon tussen je aanplant omdat het allemaal verder uit elkaar kan, en man heeft meteen een mooi gedecoreerde golfbaan, waar je toch ook wat eilandjes met aanplant wil hebben zodat het wat speelser wordt :)

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:05

pmarena schreef:
Sporadische meelees-steen reactie: Ja ik ben ook heel benieuwd, willen hier misschien ook nog eens zoiets maken :j

Trouwens....ik zou zeggen als man golfbaan wil, lekker het hele stuk zowel golfbaan als voedselbos maken :j Jij lekker veel zon tussen je aanplant omdat het allemaal verder uit elkaar kan, en man heeft meteen een mooi gedecoreerde golfbaan, waar je toch ook wat eilandjes met aanplant wil hebben zodat het wat speelser wordt :)


We hebben toevallig gisteren gekeken hoe ver hij mept, en als we de afslagplaats 30 meter naar achteren leggen, komt hij net niet in het ontwerp terecht. Die balletjes zijn nogal hard en vind het zonde als daardoor de bomen beschadigen (vooral als ze nog jong zijn). Hij slaat ook niet altijd even recht :+ Dus dan zit zo'n eiland denk ik in de weg. Maar ik zal eens kijken hoe hij erover denkt. Het is namelijk ook het idee om de open ruimte deels te behouden om over eigen land uit te kunnen blijven kijken vanuit het huis. Straks foto's zal hopelijk duidelijker maken wat ik bedoel.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:14

[VT] [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Schiet maar raak dan ;)

Ik ben nog een hoop vergeten, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ben op het moment geloof ik niet zo helemaal helder :x
Laatst bijgewerkt door Muiz op 23-04-20 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link aangepast

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:04

Ik ben ook weer druk bezig met een ontwerp. 50% moet eetbaar zijn... Dus ik heb nog geen veel beplantings plannen te tekenen. Maar nu eerst de grote lijnen.


Afbeelding

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:08

Dat ziet er ook goed uit zeg!

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:14

Dank je. Alle bomen op de catalpa, es en wilg na gaan producten voor consumptie opleveren. Veel fruit, hopelijk wat noten en de berken gaan we aftappen als ze groot genoeg zijn.

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:07

Gaaf zeg!
Wilg kun je natuurlijk ook weer gebruiken voor hekjes/mandjes en ander vlechtwerk :D

Roosje01

Berichten: 10738
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:17

Leuk heb ff stipje gezet op je topic om later ff te lezen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:59

Prairy schreef:
[VT] [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Schiet maar raak dan ;)

Ik ben nog een hoop vergeten, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ben op het moment geloof ik niet zo helemaal helder :x

Ik ga volgen!

Mooi ontwerp Malenka.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 23-04-20 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link aangepast

Marcella

Berichten: 36763
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:00

Baal moment hier morgen vrij, maar was een dinsdag al ziek geworden ging net weer beter. Tot vandaag en heb weer koorts. Wil eigenlijk morgen naar de moestuin, maar ben bang dat ik dat kan vergeten. -O-

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:52

Ik volg meestal stil mee maar ik heb toch een vraagje voor de kenners.
Van mijn zus heb ik een ikea kweekkas met steenwolpluggen gekregen. Super leuk natuurlijk, maar ik vroeg mij af of die pluggen ook gewoon in de aarde kunnen, of kunnen ze alleen in het water? Het zou namelijk ideaal zijn als ik de plantjes in de steenwolpluggen kan opkweken en daarna in de volle grond kan zetten. Alvast bedankt voor jullie hulp!

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:39

Sorry dat ik zomaar inbreek, ook niet het hele topic gelezen. Ik heb een makkelijke moestuin bak op mijn balkon staan. Nu 2 seizoenen zaadjes van de MM gebruikt maar het lijkt of dat niet helemaal werkt. Misschien komt het doordat er een balkon boven ons balkon hangt en daardoor de zon er niet recht op staat... maar ik dacht dit jaar eens andere zaadjes uit te proberen. Waar kopen jullie zaadjes? Of van welk merk? Wat vinden jullie aanraders?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:39

Lees een paar pagina’s terug, is nog maar net besproken :)

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:46

Ik heb net besteld bij zaden enzo.
Goedkoop en is me vorig jaar goed bevallen :j

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:55

Beterschap Marcella!
Ben benieuwd hoe jullie tuinen er dit jaar uit komt te zien!

Ik wil deze/komende maand ook weer beginnen. Tijd niks meer aan gedaan, is nou één grote troep :=

We willen met planken bakken maken in de tuin. 2 planken aan elkaar, in de grond en dan met tuingrond ophogen. We hebben alleen maar super vaste kleigrond, dan kan ik ook oa schorseneren en heiplantjes neerzetten, die hebben los zand nodig. Heeft iemand nog tips hiervoor? Wel/niet met zeil? Hoe beste verzorgen?

Marcella

Berichten: 36763
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:33

ShadowFax schreef:
Sorry dat ik zomaar inbreek, ook niet het hele topic gelezen. Ik heb een makkelijke moestuin bak op mijn balkon staan. Nu 2 seizoenen zaadjes van de MM gebruikt maar het lijkt of dat niet helemaal werkt. Misschien komt het doordat er een balkon boven ons balkon hangt en daardoor de zon er niet recht op staat... maar ik dacht dit jaar eens andere zaadjes uit te proberen. Waar kopen jullie zaadjes? Of van welk merk? Wat vinden jullie aanraders?

Aan welke kant is het balkon Noord, Oost, Zuid of West. Dit kan wel een hoop verschil maken. Heb een balkon op het zuidwesten en dingen zoals wortels, radijsjes, enz. doen het super.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:16

ShadowFax schreef:
Sorry dat ik zomaar inbreek, ook niet het hele topic gelezen. Ik heb een makkelijke moestuin bak op mijn balkon staan. Nu 2 seizoenen zaadjes van de MM gebruikt maar het lijkt of dat niet helemaal werkt. Misschien komt het doordat er een balkon boven ons balkon hangt en daardoor de zon er niet recht op staat... maar ik dacht dit jaar eens andere zaadjes uit te proberen. Waar kopen jullie zaadjes? Of van welk merk? Wat vinden jullie aanraders?

Ook de aanwezigheid van eventuele andere gebouwen kan meespelen. Ik had vroeger een balkon op het westen (met een balkon er recht boven), maar doordat er een andere flat recht tegenover stond was de straat een soort windtunnel. Gevolg was dat maar enkele planten het daar wilden doen, de rest moest beschut worden of kon ik gewoon vergeten.

Marcella, vervelend dat je weer ziek bent zeg. Hoop dat je snel beter wordt, want het weer is nu te mooi om niet te kunnen voorbereiden.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 19:06

@ deMolenhoek, dank! Inmiddels gevonden! Ga eens wat anders proberen.
@ Marcella/siamsmeesje, balkon ligt op het zuidwesten. Echt de hele dag zon. Afbeelding
De bak staat achter het glas. We hebben redelijke vrije uitkijken. Tegenover ons wel complexen maar 3 hoog en zon komt daar echt ver overheen.
Wortels en radijsjes doen het hier ook goed! Er zijn maar enkele zaden die het niet goed doen, maar misschien lag dat wel aan de zaden. Alleen de totale opbrengst vind ik gewoon matig. Alles blijft een beetje maw maw. Als ik mijn bak vergelijk met bakken van andere :o Misschien ligt het idd aan de plek waar de bak staat.

Marcella

Berichten: 36763
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:21

Krijg je wel bijen en hommels op je balkon. Hoop planten zijn afhankelijk van bestuiving.

Wortels, sla en radijsjes niet. Maar erwten, bonen, tomaten hebben bestuiving nodig. Kan ook dat het zomers te warm en de grond snel droog. Moment wanneer je water geef kan ook belangrijk zijn. Beste met warm weer 's ochtends vroeg.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:15

Nou, 3-hoog is al genoeg voor een windtunnel effect (in mijn straat was ook alles 3-hoog), maar jouw overburen kunnen niet op je bord kijken zeg maar, dus de afstand valt mee. Mijn overburen konden letterlijk op m'n bord kijken als ze wilden (straat minder dan 20 m breed, inclusief tuinen, voetpaden enz).
Ik zie wel dat je een glazen balkon-afscheiding hebt. Dat werkt een beetje in je voordeel (mijn balkon had tralies). Maar mogelijk wordt het achter je gesloten balkon wat te warm in de zon. Kun je dat eens meten?

Ik snap wat je bedoelt, het groeit wel, maar je verwacht meer. Mijn eerste gok nu is dat het mogelijk te warm is, dat kan je een beetje verhelpen door wat meer water te geven, zodat ze kunnen compenseren voor wat ze verdampen. Marcella doet het liever 's ochtends vroeg, ik liever na zonsondergang (met een reserve in de pot/bak), maar dat is ook een beetje je eigen voorkeur.
Is de grond verder 'oud' (van vorig jaar) of er vers ingedaan? Want dan kan het ook nog een kwestie zijn van bemesten. Inmiddels heb ik een meer dan goede ervaring met de bemestings-korrels van de Action, voor zowel groente in pot als mijn bomen in pot.

En wat je zelf al aangaf, ook de kwaliteit van het zaad kan het zijn. Was dit zaad al van vorig jaar, en zo ja, hoe had je die bewaard?

Genoeg mogelijkheden, en inderdaad wat Marcella al zegt: bestuivers.
Al kan je soms wel een handje helpen. Tomaten voor 10 uur 's ochtends schudden bijvoorbeeld, en sommige dingen kunnen eventueel met een kwast. Maar bestuivers zijn altijd je beste keus :j

Marcella

Berichten: 36763
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:17

Ik zit 4 hoog en alleen aan de rechterkant een gebouw. In het midden is een vijver en plantsoen. Linkerkant is helemaal open en overkant straat en dan gezinswoningen. Maar bestuiven is hier een probleem.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:48

Dat zal best :x
Zelf had ik daar op de flat geen last van, maar ik plantte mijn groente ook altijd tussen de Spaanse margrieten e.d. voor de beschutting. En daar kwam genoeg op af als ze bloeiden.

Nu nog heb ik in de moestuin om die reden (enkelvoudige) dahlia's en rozen staan, het lokt net wat meer bestuivers.