de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:42

Zo, hier zijn de eerste sla plantjes in een individueel potje gezet en de koude kas in gegaan. Het is er een stuk warmer dan buiten, maar toch ook flink koeler dan binnen. Ben benieuwd of ze het overleven := En ik heb enkele hyacinten met hun voetjes in een potje aarde gezet. Ik kijk al uit naar de lekkere geurtjes. :j

Morgen gaan we een pvc compostbak halen, dan is er weer een extra stukje voldaan aan het moestuinproject :)

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:45

Ik heb in de nazomer rode biet gezaaid, dat heeft het tot nu toe overleefd maar zijn nu ca twintig cm hoge plantjes met nog maar hele kleine smalle bietjes. Heeft het zin om deze te laten staan zodat ze evt in het voorjaar weer gaan groeien?

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:51

Hier tot nu toe nog geen ervaring met bieten.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:14

peer2005 schreef:
Ik heb in de nazomer rode biet gezaaid, dat heeft het tot nu toe overleefd maar zijn nu ca twintig cm hoge plantjes met nog maar hele kleine smalle bietjes. Heeft het zin om deze te laten staan zodat ze evt in het voorjaar weer gaan groeien?

Als je de ruimte niet nodig hebt, zou ik ze laten staan. Rooien kan altijd nog.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:56

peer2005 schreef:
Ik heb in de nazomer rode biet gezaaid, dat heeft het tot nu toe overleefd maar zijn nu ca twintig cm hoge plantjes met nog maar hele kleine smalle bietjes. Heeft het zin om deze te laten staan zodat ze evt in het voorjaar weer gaan groeien?

Tunneltje er over zetten, in de gaten houden en oogsten zodra ze gaan groeien in het voorjaar als de daglengte genoeg licht geeft om te groeien weer. Laat je ze te lang, dan loop je kans dat ze doorschieten en zaad zetten omdat ze een winter doorgekomen zijn en bieten 2-jarig zijn. Of je moet er zaden van willen.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:31

Mijn nieuwe zaden zijn vandaag aangekomen :j altijd leuk!

regtur
Berichten: 888
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Noordeinde

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:54

Ik heb vorige week alle appel-en perenbomen gesnoeid. Geen idee of het goed gegaan is. Maar afgelopen jaar hebben deze jonge boompjes zoveel vrucht gegeven, dat het eigenlijk te gek was.Ik wil die boompjes ook niet te groot laten worden, zodat ik er goed omheen kan blijven lopen,wieden, snoeien,plukken etc. Is het verstandig om houtsnippers tussen de bomen te strooien? Of beter gras en dat maaien?

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:39

Ik ga bij mijn nieuw geplante boompjes en struiken doek erop en daarop houtsnippers ook tegen onkruid en zodat ik er makkelijk bij kan.

Roosje01

Berichten: 10738
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:27

Mijn nectarine is nog zo klein en weinig nieuwe takken dat ik die gelaten heb. Andere 2 weer flink ingetoomt vooral de appel schiet graag de lucht in en die wil ik ook bereikbaar houden.

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:52

Jonge bomen zo min mogelijk snoeien.

Heb alleen bij de appelboom een lange lage zijtak die de zwarte bes in groei stuk vanaf gehaald, zwarte bes een tak vanaf de grond verwijdert (is al ouder en gekregen) en bij de peren boom 2 takjes een stuk vanaf gehaald die groeide de bramen in.

Buurman heeft oudere bomen staan en ook meer snoeiwerk.

Vandaag even de zomer prei zaaien. Zit alleen te twijfelen waar neer zetten. Woonkamer vensterbank waar het minste in de weg staat of in de hobby kamer waar ik nog volop bezig ben met opknappen.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:08

Zaterdag heb ik een snoeiworkshop bij een fruitbomenkweker en dan de komende twee jaar weer om te zien hoe de jonge bomen zich ontwikkelen met ons snoeien. Ik heb er super veel zin in!

Het is extra leuk omdat mijn eigen uitgekozen en bestelde bomen er ook tussen staan. Die heb ik vorige zomer uitgekozen en mogen na drie jaar met mij mee.

Roosje01

Berichten: 10738
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:45

Oh dat is ook wel leuk om te doen zeg.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:20

Man o man... wat is het moeilijk om twee kavels van elk 2000m2 te ontwerpen.

Afbeelding

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:16

Vertel mij wat, ik heb al moeite om 1200 m2 in te richten :')

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:36

Ik heb maar een 60m² (denk ik) zou het eens moeten meten. En het is al een hele klus om de dingen een leuke plaats te geven. :=

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:16

Ik ontwerp niets meer op papier... het stuk dat we erbij gekocht hebben, hebben we laten inzaaien met gras en daar ga ik plantvakken in maken. Vorige week staptegels aangelegd. Vandaag is ons parkeergedeelte eindelijk opnieuw bestraat.
Is er hier iemand met interesse in kinderkopjes of eigenlijk kinderkoppen? Gratis af te halen in west Brabant.

leeslampje

Berichten: 1115
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:01

Dank voor de tips over planning en het in vakken indelen van mijn moestuin. Ben al aan het puzzelen met gewassen, en wat waar komt :) Net ook het hele topic doorgelezen en onwijs veel tips meegeschreven. Leerzaam, en inspirerende foto's van moestuinen ook!

Wisselteelt is voor mij niet van toepassing. Ik huur het tuintje (helaas) maar 1 jaar. Langer mag niet. Alle tuintjes worden dan opnieuw verloot onder geïnteresseerden.

Kunnen een groene en gele courgetteplant naast elkaar staan, of beter niet ivm kruisbestuiving?

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:06

Heb weer de nota van verhuur gekregen 40 euro lidmaatschap en 13 euro pachthuur (16x13 incl. helft sloot aan beide zijde). Blijft mij er iedere keer over verbazen dat het zo goedkoop is. En word nu mijn 3de jaar.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:29

Zo, ik heb mijn zaden georganiseerd. Bakken van de action: Een bak voor bloemen en een voor groente. En kaartjes gemaakt met wanneer ze gezaaid kunnen worden en of dat voorzaaien wordt of ter plekke.

Afbeelding


Afbeelding

En daarnet alvast aarbeienplantjes besteld: twee soorten doordragende elsanta en ostara. Samen met de vier soorten van vorige jaar hoop ik op een mega opbrengst :D ik heb speciale aarbeibakken gekocht bij Vreeken en die gaan in een stelling. Ik heb dan ook meer plek vrij in mijn MM-bakken. #zininmaart

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:15

Oh wat een handige bakjes!
Morgen dus even naar de Action :D

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:54

Afbeelding

Frambozen, doornloze braam, bessen en voederboompjes voor de paarden *\o/*

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:22

:? Voederboompjes voor de paarden, wat zijn dat?

Verder: mooie vangst!

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:25

Nice Chubby! Ik vergeet altijd te vragen of die framboos van mij het gered heeft.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:10

Ceetje_bokt schreef:
Nice Chubby! Ik vergeet altijd te vragen of die framboos van mij het gered heeft.


De droogte van de zomer werd hem/haar funest. Ondanks een paar keer per week wateren, heeft ie het niet gered.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 10:15

Kaka schreef:
:? Voederboompjes voor de paarden, wat zijn dat?

Verder: mooie vangst!


Bomen die van oudsher gebruikt werden als voer voor paarden. Zoals de wilg (die hebben we zat). Ik ga nu ook 2 iepen en 6 lindes, 2 mispels en 2 moerbeien planten om van te snoeien en bladeren van te voeren mettertijd.