de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43437
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:51

Het lastige is dat ze in de grond zitten, en nog diep ook := Ik heb er wel eens eentje weten uit te graven, maar die krengen zijn nog snel ook :+

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:53

Meneer moet op dieet dus opzich graven is goed voor de lijn :P , had eens een muis bij de konijnen onder een houten platform en daar zat hij de hele dag te wachten tot hij een kans had en ik snapte het eerst helemaal niet :') .


Wel lastig die muizen -O-

Roosje01

Berichten: 10742
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:56

Ik had een mol en vorig jaar zon verjager gekocht die op zonne energie werkt en dan trilt in de grond. En sindsdien gelukkig geen mol meer gezien.

8nnemiek

Berichten: 43437
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:01

Dat zijn inderdaad die verjagers die ik nu ook heb gekocht :j
Ik had er vorig jaar al eentje, maar dat was wat weinig. Nu heb ik er drie :Y)
Handig hoor, zo'n kat! Onze kat is helaas vorig jaar overleden, maar de pluizebol was al 18, daar kon ik een muis naast leggen en meneer zou er nog niet voor opstaan :')

Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:22

Ik ga zeer waarschijnlijk de rest wat nog gespit moet worden laten spitten. Mollen heb ik ook last van en veenmolletjes. Muizen tot nu toe nog weinig last van gehad.

Enige waar ik geen last van heb zijn de salamandertjes. <3

8nnemiek

Berichten: 43437
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:46

Salamanders zijn leuk <3
Padden ook, die zijn hier van harte welkom! Maar zitten er helaas niet heel veel.

Zo ligt mijn moestuin er nu bij :+
Afbeelding

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:50

Had vorig jaar paar salamanders <3 ,kikkers en padden zitten hier ook :)

Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:52

Kikkers en padden hier ook meer dan zat, maar zit ook nog in waterrijk gebied.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:01

Mag ik hier even inbreken voor jullie advies? Ik wil al een hele tijd een vijgenboom in mijn tuin. Meest voorkomende is de turkish Brown maar weet niet of die lekkere vruchten geeft. Iemand tips?

8nnemiek

Berichten: 43437
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 14:40

Ik heb de turkish brown :j
Hij krijgt grote, lekkere vruchten zonder bestuiving en is winterhard, dus ideaal voor hier in Nederland.
Voor veel vijgensoorten schijn je de vijgenwesp nodig te hebben voor de bestuiving en ik weet niet of die hier voor komt.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:31

Kijk dat is goed om te weten! Ben jij begonnen met een kleintje of al iets grotere stam?

8nnemiek

Berichten: 43437
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:51

Die van mij was een halve meter hoog ongeveer, maar het was wel gewoon een stekje. In de drie jaar dat ik em heb is ie enorm hard gegroeid en nu bijna 2 meter hoog.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:20

Leuk om te weten! Klinkt interessant :j

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:29

gaaf, een vijg! Eens kijken of ik daar een beschutte plek voor kan vinden. Want ik neem aan dat een vijg wel beschut wil staan.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:16

Bedankt 8nnemiek! Ik ga binnenkort maar eens op zoek!

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:53

Ik was dit topic alweer een tijdje kwijt, maar gelukkig kom ik m nu aan de start van het nieuwe seizoen weer tegen! Vorige week even nagedacht over wat ik dit jaar in de moestuin wil hebben, daar is het volgende uit gekomen: courgette, pastinaak, peultjes, pompoen, rode biet, rucola, sla, snijbiet, spinazie, spitskool, tomaat en een zoete aardappel experiment.

Vorig jaar bevielen de snijbiet, peultjes en spitskool erg goed. De rode biet was voor het tweede jaar op rij mislukt - snap nog niet wat ik fout doe, en van de pompoenplant kwam maar één pompoen af.

Nieuw jaar, nieuwe kansen *\o/*

Ik heb trouwens alle planten (tomaat, restje snijbiet, prei) laten staan over de winter. Hoe bereiden jullie de tuin voor? Ik las over mulchen of spitten of koemest korrels of...

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:26

Ik ga het dit jaar helemaal anders aanpakken. Afgelopen jaar was drama, denk dat alles te nat stond. Heb een strookje in mijn tuin maar die is laag dus erg nat... Tomatenplanten geel en vruchten die niet rijpten, courgette en pompoenen werden niet groter dan 8-10 cm voor ze weg rotte. Dit jaar wil ik 2 verhoogde borders maken, ongeveer 20-30 cm hoger. Dus voor mij ook nieuwe kansen imd!

Resten van planten werk ik altijd terug de aarde in. Hoe ver is/ was je prei? Als die niet gebloeid heeft kun je die van het voorjaar voor het doorschieten alsnog oogsten! Buitenste bladeren wel afhalen want taaaai!

Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:29

Tomaten niet onderspitten maak je de bodem ziek mee.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:47

Echt? Dat kan dus hebben meegeholpen aan mijn desastreuze oogst afgelopen jaar? := haal de grote altijd weg maar de kneusjes die niet groeien...

Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:56

Om ziekten te voorkomen halen we een aangetaste plant (die we maar zelden hebben hoor) direct weg, ook niet op de composthoop gooien.

Dus deze plant ook absoluut niet op de composthoop voor de wortels van kolen geld hetzelfde verwijderen en afvoeren.

Roosje01

Berichten: 10742
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 02:12

Hoeveel jaar kun je niet in de vollegrond zaaien na tomaten ziekte?

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:48

Tomaten ziekte is dezelfde als aardappelziekte (Phytophtora infestans, een schimmel), dus ik zou gewoon dezelfde regels aanhouden in dat geval. Om de vier jaar op hetzelfde stuk als je inderdaad tomatenziekte hebt gehad.
Om die reden dus ook nooit aardappels en tomaten naast elkaar zetten (heb ik ooit per ongeluk gedaan, en ja, tomaten werden na de aardappels ook besmet na veel hevige regen... :+)

Dit ook de reden dat veel mensen tomaten dus liever in pot of zak kweken. Geen gedoe daarna met besmette grond.

Roosje01

Berichten: 10742
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:46

Heb nog niet eerder aardappels gekweekt dus dat probleem heb ik gelukkig niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:30

Siamsmeesje schreef:
@DeMolenhoek, België is geen probleem, ik woon in Zeeuws-Vlaanderen bijna letterlijk op de grens met België. Vanuit de woonkamer zie ik de kerktoren aan de andere kant van de grens :D

Ik heb zelf wel de biologische slakkenkorrel, en zeker vroeg in het voorjaar werkt het hier goed bij de eerste sla in de warmte-bak. Al strooi ik een redelijk spoor wat ze dan "moeten" passeren als ze naar m'n sla willen :+
In de rest van het jaar plet ik de grote huisjesslakken met m'n klompen, of ik laat ze verhuizen via de groene container. De naaktslakken trakteer ik op verschaald bier, die kleine alcoholistjes 8-)


Ik heb er zo net wat besteld. Als je wilt hou ik jou op de hoogte hoe de kwaliteit is? :)

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:23

Graag, DeMolenhoek!
Want ik vind de site zeker interessant. Heb hem in ieder geval opgeslagen, zodat ik er later nog eens terug kan kijken.

Vandaag zijn de eerste spaanse pepers gezaaid, and now we wait.... :=