de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:29

Aan de ene kant zeg ruimte zat, maar dan weer de vraag wat moet ik ermee en zonde als het uiteindelijk allemaal weggegooid moet worden. Hoewel paprika ingemaakt kan worden ook nog.

Pepers worden hier niet gebruikt of gegeten. Komkommer krijg ik buikpijn van maar vind het af en toe wel lekker. Wel gedacht om meloen te doen......

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:17

Wie zaden wilt stuur mij maar een pb dan! Zal ik wel even kijken wat ik precies heb en dat een beetje verdelen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:21

Ik ga straks eens kijken wat ik nog zoal nodig heb, maar ik heb nog behoorlijk veel op voorraad.
Ik heb wel vandaag suikerbiet zaden besteld. Uit Amerika zelfs, omdat ze hier niet te vinden zijn in kleine hoeveelheden. Lijkt me wel gaaf, zelf suiker maken :D

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:54

Jij hebt ook altijd leuke projectjes he :p ? Is suiker maken van suikerbiet moeilijk?

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:10

Haha ja, ik vind dat soort dingen echt interessant :D

Ik heb vanochtend een paar bieten van het veld meegenomen, en die staan nu te pruttelen :D
Afbeelding
Het schijnt niet heel moeilijk te zijn. De suiker in de bieten los je op in water, de pulp scheid je van het suikerwater en dan kook je het water in totdat de suiker overblijft, even kort uitgelegd.
Ik heb de houtkachel toch aan, dus dat kan lekker pruttelen zonder dat het me iets kost.

Els_175
Berichten: 187
Geregistreerd: 07-03-11

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:36

Hoi Ik kom me ook graag melden! :Y)

Jaren bij mijn ouders een moestuintje gehad en veel plezier van gehad.
Daarna verhuisd naar een flatje en mijn balkon omgetoverd tot moestuin.
Dit jaar verhuisd naar een "normaal" huis en daar ligt een grote volkstuinencomplex achter waar ik een tuintje van huur.

Druk bezig met indeling en bedenken wat ik graag wil proberen/zaaien/oogsten. Zal even testen worden qua grond en ongedierten. Kom graag meekletsen :o

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:41

Gezellig welkom.

Zit ook op een volkstuinencomplex. *\o/*

Interessant van de suikerbieten is dat ik weinig suiker gebruik. Zou dan denk ik eerder kijken voor een bijenkast op mijn tuin aangezien ik wel verzot ben op honing. Maar volg het wel even van je 8nnemiek vind het namelijk wel interessant. :j

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 20:05

wat leuk Annelies, laat je het resultaat ook zien?

welkom els :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:48

Heel benieuwd naar het resultaat 8nnemiek!

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 20:15

jolandje schreef:
wat leuk Annelies, laat je het resultaat ook zien?

welkom els :)

ik bedoel natuurlijk annemiek :)

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:19

Zo en toen had ik 2x rode aalbessen en krijg nu ook nog een zwarte bes erbij.

Afbeelding
Berg mest lig in de compostbak. Dus kan weer verder met spitten.
Afbeelding
Alleen de koolraap staat nog.
Afbeelding
Afbeelding
Rode kool, aardbeien plantjes en 2x aalbes tijdelijk op de plek van de kas.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:52

Ik ben ook druk bezig met een plattegrond maar dan gelijk van mijn hele terrein (we zijn pas sinds september hier komen wonen). Dus ook paddock en kippenren en dierenverblijf en omheining en sierbeplanting en wegverharding.. pfff moeilijk hoor!
En dan wil ik een hele strakke moestuin. Beetje dit idee bijvoorbeeld

Afbeelding

Zodat je mooi droog en schoon staat en misschien zelfs niet eens hoeft te bukken. En dat het er in de winter ook wel oké uit ziet ipv zo'n dooie boel (hoe een moestuin er naar mijn idee normaal gesproken uit ziet). Je kunt bij zoiets in de winter er iets anders mee doen. Een versiersel erin zetten of winterbloeiende planten in kuip ofzo

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:12

Oeh, Dorine zo’n moestuin zou wel heel erg mooi zijn. <3

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:26

Ja he? Daar ga ik ook zeker voor. Ergens midden in de boomgaard ofzo. Die ik ook nog moet aanleggen

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:32

Gaaf ja! Al zou ik wel bang zijn dat het hout erg snel weg rot. En plastic in zo’n bak ben ik ook niet zo’n fan van. Vooral met pvc folie moet je oppassen. Maar het ziet er wel érg gaaf uit! En inderdaad ideaal als je niet hoeft te bukken.
Let wel op de schaduw als je in een boomgaard je moestuin wil plaatsen. Rond de middag moet de hele tuin eigenlijk vol in de zon liggen, liefst zelfs de hele dag natuurlijk.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:53

8nnemiek schreef:
Gaaf ja! Al zou ik wel bang zijn dat het hout erg snel weg rot. En plastic in zo’n bak ben ik ook niet zo’n fan van. Vooral met pvc folie moet je oppassen. Maar het ziet er wel érg gaaf uit! En inderdaad ideaal als je niet hoeft te bukken.
Let wel op de schaduw als je in een boomgaard je moestuin wil plaatsen. Rond de middag moet de hele tuin eigenlijk vol in de zon liggen, liefst zelfs de hele dag natuurlijk.

Zet ik hem tussen de laagstammen of aalbessen haagjes
Ik zou ook bakken van kunststof hout look a like gevlochten spul kunnen kiezen. Of nog een andere soort bakken. Eerst maar eens de rest van het erf inrichten. Het plan verandert elke week. Drama

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:44

Mooi hoor die bakken zou alleen niks voor mij zijn zou dan niet bij het midden kunnen komen tenzij ik erin kruip. :=

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 23:54

dorine wat gaaf, dat zou ik ook wel willen, maar ik heb natuurlijk al een grote moestuin bak

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:38

Is je suiker ondertussen al klaar Annemiek? Of is je water nog niet ingekookt :P.

En gaaf trouwens die gevlochten bakken die voorbij kwamen. Alleen rot denk ik heel snel weg. Of je moet een flink aantal knotwilgen oid hebben dan kan je zo weer nieuwe maken.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:12

Weissjee schreef:
Is je suiker ondertussen al klaar Annemiek? Of is je water nog niet ingekookt :P.

En gaaf trouwens die gevlochten bakken die voorbij kwamen. Alleen rot denk ik heel snel weg. Of je moet een flink aantal knotwilgen oid hebben dan kan je zo weer nieuwe maken.

Ja misschien maar eens kijken of ze ook in andere materialen kunnen dan hout

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:42

Heb ook gekeken voor kunststof planken, maar die kunnen door de zon uitdrogen en hierdoor makkelijk breken scheuren en lastiger met afvoeren. Houten planken kan ik nog verbranden na afloop.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:47

Soms kan je 30x30 tegels gratis krijgen in grote aantallen. Ik had er zat over en heb er een koude kas (geen glas op nu, maar toch) van gestapeld, grotere bakken kan natuurlijk ook, en meteen een zitje/werktafel voor je gereedschap. Rot niet en slaat wat warmte op, wat in het voor en najaar je net wat vorstgevoelige planten kan redden.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 21:53

dorine misschien van die composiet planken? die ze ook gebruiken voor de tuin, en terrassen en bruggetjes enzo?

mijn bak is gemaakt van volkunststof steenschotten, bevalt prima, gaat nooit kapot, en lijkt net echt

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:02

Of hardhout, maar dat is dan weer erg duur en vaak niet heel milieuvriendelijk.

Het suiker-experiment loopt nog :D
Het inkoken is op zich wel gelukt, maar doordat de melasse niet van de suiker is gescheiden houd je een vaste massa over die ook wat te veel naar melasse smaakt (maar wel lekker om drop van te maken!) en de tweede helft siroop heb ik opzij gezet om kristallen te laten vormen zonder eerst in te koken. Het kan ruim een week duren voordat het grootste deel van de suiker gekristalliseerd is, dus ik moet nog even geduld hebben. Daarna kan ik hopelijk wel de suikerkristallen mooi van de melasse scheiden, en blijft er échte pure suiker over!

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 22:04

Ben super benieuwd. :j :j