de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 15:32

Ik ben er erg huiverig voor, als hij me te pakken neemt, voel ik het 3 dagen later nog :(

Ik heb aardbeien stekjes verkocht, toch mooi €35 verdiend :D

Vandaag weer uitgegeven aan vaste bloemen planten bij de Lidl maar vooruit :')

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:44

Ik moet mijzelf echt afremmen met zaaien haha. Tomaten wil ik pas vanaf half maart zaaien ookal heb ik er echt al zin in. Ik heb nu 16 maart gemarkeerd in de agenda als maart zaaidag, nog even geduld dus.

Mijn broccolini is alleen al 10 centimeter groot dus dat gaat nog een opgave worden met binnen houden tot mei.

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:45

Vandaag bij een land en tuinbouw beurs geweest in Gorinchem. Was best leuk.

De plantjes in de bak doen het erg goed.

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 15:25

Afbeelding
In de tussentijd ook wat bijgezaaid.

En 3 meloen plantjes zijn op kamers gegaan (2 galia en 1 ananas).

De prei neem ik zo mee naar de moestuin voor in de kas.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 13:11

Nog eeeeeeven *\o/*

Afbeelding

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:57

Ik ben gisteren naar een kwekerij in de buurt geweest. Daar hebben we veel plantjes gekocht, wel nog klein maar ze staan dan ook binnen ipv buiten. Over een paar weken gaan we terug als er meer en grotere planten zijn :D

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:08

Afbeelding
Afbeelding
Tot nu toe heel tevreden en dat met action led strip. *\o/*

Moet alleen opletten als ik bezig ben en kap open dat de jongste kat niet helpt met snoeien. :+

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:06

ElfBeau_067 schreef:
Ik ben gisteren naar een kwekerij in de buurt geweest. Daar hebben we veel plantjes gekocht, wel nog klein maar ze staan dan ook binnen ipv buiten. Over een paar weken gaan we terug als er meer en grotere planten zijn :D

Leuk! Ga je zelf ook zaaien? Ik koop links en rechts wel eens een plantje, maar zelf zaaien vind ik wel echt leuker.

Een paar weken geleden heb ik samen met mijn vriend alle verhoogde bedden uitgespit, gaas onderin gemaakt en weer gevuld, dus hopelijk blijven de ratten er nu uit. Het is echt een groot probleem hier, mijn buren hebben er al 13 in de klemmen gehad, wij 4.

Omdat ik op het moment verder niet zoveel te doen heb ben ik al lekker bezig geweest met binnen voorzaaien, en ook al wat buiten gedaan.

Radijs komt al op, links knoflook
Afbeelding

Veldsla :9
Afbeelding

Weinig op te zien, maar hier ben ik heel blij mee :') De Egyptische ui moest eruit vanwege de ratten en ik heb wat van de kleine uitjes bewaard, maar die waren behoorlijk verdroogd. Ik was bang dat ze niet meer op zouden komen, maar wel dus. Straks weer unlimited uitjes *\o/*
Afbeelding

Heel veel zin in deze :Y)
Afbeelding

En vandaag deze 2 olla's opgehaald bij een kennis met een keramiek atelier, zo leuk <3
Afbeelding

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:37

black_kelpie schreef:
ElfBeau_067 schreef:
Ik ben gisteren naar een kwekerij in de buurt geweest. Daar hebben we veel plantjes gekocht, wel nog klein maar ze staan dan ook binnen ipv buiten. Over een paar weken gaan we terug als er meer en grotere planten zijn :D

Leuk! Ga je zelf ook zaaien? Ik koop links en rechts wel eens een plantje, maar zelf zaaien vind ik wel echt leuker.


Ja ook zelf zaaien! Wat bloemetjes en ook rucola en nog wat andere groenten. Moet even kijken wat er ligt thuis :o

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:39

Ik was zaterdag op de Moestuinbeurs in Baarn. Drùk, niet normaal! Moestuinieren is ineens weer razend populair kennelijk, waar het een aantal jaar geleden nog als suf gezien werd.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:45

Ik was er zondag, echt knetterdruk inderdaad! Het was ook volledig uitverkocht las ik. Door het slechte weer was het binnen helemaal niet te doen, je kon nergens bij.

Wel wat mooie dahlia's meegenomen en een kwekerij gevonden die hier niet zo ver vandaan zit met veel inheems spul, daar wil ik binnenkort eens een keer naartoe.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:49

Ja, er waren interessante deelnemers, en ik heb wat zaken nu kunnen zien zodat ik me er een beter beeld van kan vormen dan alleen via het internet. Heb nog een paar plantjes smeerwortel Bocking 14 gekocht bij een Vlaamse kweker, hij had mooie plantjes voor een redelijke prijs. Ik heb momenteel even geen moestuin, maar de smeerwortel kan ik alvast gaan opkweken tot grote planten die weer gedeeld kunnen worden.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 07:21

Oja de bocking moet ik ook even kijken om te vermeerderen. Gaat prima in paardenmest overigens.

Ik was vorig jaar naar een tuin beurs op landgoed Wierssen, daar was het ook al veel te druk. Blij dat ik niet naar die moestuin beurs geweest ben dan.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:14

Was van dezelfde organisatie Prairy, die in Wierssen, nu waren ze verhuisd naar Baarn.

Ik kreeg net mijn Charles Dowding zaaitrays binnen, wat een mooi spul is dat :j !

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:38

Hé wat leuk dit topic! Ik kom ook meekletsen/lezen als dat mag :)

Heb elk jaar veel eetbaars geplant, van de snijbonenplant vorig jaar hebben we nu nog in de vriezer liggen. Wat waren die lekker zeg!

We gaan dit jaar verhuizen dus heb (helaas) niet zo veel geplant nu. Heb nu wel bieslook, kamille, tomaat, paprika en munt in potten (zodat ik het mee kan nemen). Oh, en tulpen afgelopen zaterdag bij de Keukenhof meegenomen. Die kwamen al voorzichtig omhoog!

Het goede nieuws aan de verhuizing is een grotere tuin en dus meer ruimte voor de moestuin *\o/*

Ik heb trouwens nog 1 bak over en zit eraan te denken om daar knoflook in te doen. Kan dat gewoon met knoflook uit de supermarkt?

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 07:52

Ik heb biologische knoflook uit de winkel geplant afgelopen november en dat komt nu gewoon op, zullen zien hoe veel er aan komt :)

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:33

Sommige niet-bio is behandeld waardoor ze niet uitlopen. Volgens mij bio niet, die koop ik in ieder geval als ik misgrijp bij de speciale rassen. :')

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:53

Ah oké, weer wat geleerd. Ga ik voor de biologische knoflook!

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:11

Haa wat een leuk topic! Even een schopje.

Zijn er meer mensen aan het opkweken zonder een kas?

Ik begin altijd met de kleine kweekbakken in de vensterbanken. Als de plantjes groot genoeg zijn, verhuisden ze naar de kweekbak buiten en uiteindelijk naar de bedden.
Nu is helaas onze hoge kweekbak buiten na 3 jaar trouwe dienst kapot gegaan... :(
Dit was een eigen gemaakte kweekbak op hoogte van hardhout en een mooie deksel. De deksel is helemaal gebroken en de bak heeft de winter dus vol water gestaan wat niet bevorderlijk was...

Dus nu dacht ik om dan een kweekbak te maken op de volle grond.
Misschien hebben jullie leuke voorbeelden en ideeën? :D

Marcella

Berichten: 36726
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:53

Afbeelding
Mijn erwten in de lage bak op de volle grond.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:13

Mijn nieuwe kast. Het wil niet zo met opkweken. Over een week ben ik terug van vakantie, dan ga ik buiten in mijn bakken zaaien. Ging vorig jaar ook prima, hopelijk dit jaar ook, al zijn er nog meer slakken als vorig jaar...
Afbeelding

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:18

Ja, slakken, praat mij er niet van.
2 weken geleden 30 sla plantjes geplant, allemaal opgegeten door de slakken. Zelfs mijn kleine tomatenplantjes hebben ze tot de grond toe opgegeten.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 19:42

Bij ons wordt de tuin opgehoogd dus het gaat eerst helemaal leeg, maar in de vensterbank staan de zaailingen te wachten :D

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:14

Hier hebben die vieze vuile kleine naaktslakjes zelfs binnenshuis de zaailingen opgevroten. +rouwvliegjes die de wortels opvraten.
Dus weer opnieuw begonnen :+

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:19

Jackyyb schreef:
Haa wat een leuk topic! Even een schopje.

Zijn er meer mensen aan het opkweken zonder een kas?

Ik begin altijd met de kleine kweekbakken in de vensterbanken. Als de plantjes groot genoeg zijn, verhuisden ze naar de kweekbak buiten en uiteindelijk naar de bedden.
Nu is helaas onze hoge kweekbak buiten na 3 jaar trouwe dienst kapot gegaan... :(
Dit was een eigen gemaakte kweekbak op hoogte van hardhout en een mooie deksel. De deksel is helemaal gebroken en de bak heeft de winter dus vol water gestaan wat niet bevorderlijk was...

Dus nu dacht ik om dan een kweekbak te maken op de volle grond.
Misschien hebben jullie leuke voorbeelden en ideeën? :D

Ik heb dit staan, werkt wel prima :j

Afbeelding

Maar veruit het meeste zaai ik binnen voor en plant ik gewoon buiten uit. Het staat hier ook weer bomvol :')