de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:23

Ah zo! Ga ik eens proberen! Bij mij bleef de snijbiet eigenlijk vaak verpieteren in de tuin :o

Want dan groeide de spinazie volop, andijvie ging ook lekker...en dat pakte ik dan eerst meestal. En die snijbiet wordt zo snel groot, ik had dan geen zin meer om die grote bladeren te gaan gebruiken. Heb wel eens ergens gelezen dat je de stengel ook als asperges kan klaarmaken :D

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:29

Koper schijnt toch vaak niet goed te werken, dit schijnt beter te werken :)


Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:37

Hmmm. Dan moet ik al overal bakken rond zetten. Is weer een hoop werk en hout extra :P

Ceetje_bokt
Berichten: 5172
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:52

Interessant pmerena! Ik heb twee bakken van 1.20bij 1.50 dus dat moet te doen zijn.

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:15

Dat word geen doen heb alles gewoon in de volle grond plus mijn kat is ook graag in de tuin die wil niet onder stroom staan :+ . Maar wel goed idee om ze gewoon onder stroom te zetten.

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:36

Onze katten lopen ook buiten rond, maar die moeten wel vrij raar doen om beide draadjes tegelijk aan te raken en dat 7 volt stroompje daar zullen ze weinig last van hebben :P Sterker nog van mij mogen de katten best een klap krijgen in de buurt van de eetbare tuin want die moeten daar lekker opzouten met hun gegraaf ~~}>

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:45

Al mijn kruiden in de tuin zijn zo kapot gegaan omdat kat in de bak ging doen

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:12

Mijn kat blijft wel redelijk uit de moestuin ze ligt meestal aan de andere kant onder de planten. Maar mevr is nogal snel in paniek dus dat wil ik dr niet aan doen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:40

Als ik hier niet een klein jongetje rond had lopen die ook graag rondom de moestuin speelt, had ik een stroomdraad om de moestuin heel gelegd. Ik moet hier alles afdekken om te zorgen dat mijn groeiende plantjes blijven staan en niet omgeploegd worden door de katten. Gek wordt je ervan. Die van mijzelf heeft een keer een emmer water over haar heen gekregen toen ze aanstalten maakte om te gaan graven, maar andere katten krijg ik niet te pakken.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 01-02-18 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:43

Die grijze van ons kan ook nogal flitsend reageren maar als ze dan weg zou stuiteren houdt de heg haar nog wel tegen voordat ze de straat op knalt :')

Ik denk dat kattenschrikdraad wel een harder tikje geeft en daar gingen ze met alle liefde doorheen toen ik de tuin er mee had afgezet 10 jaar geleden, dus ik denk dat dit ook wel mee zal vallen àls ze het al voor elkaar krijgen om de 2 draadjes tegelijk aan te raken, want zo makkelijk zal dat niet zijn langs de rand van een bak :)

Ben wel benieuwd eigenlijk of je dat überhaupt een beetje voelt.
Peutermans van bijna 3 moet ook maar gewoon opletten als het een schokje geeft....meteen goede opvoeding dat hij bij het schrikdraad van de paarden uit de buurt moet blijven want daar staat echt een doodklap op waarvan ik hoop dat hij die nooit zal voelen :=

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:02

Wij hebben 5 (stal/erf)katten, maar gelukkig is geen van allen ooit in de moestuin te vinden. De honden wel, ik kan uit ervaring vertellen dat het niet zo grappig is als je hond van 65+ kilo met haar dikke kont op je plantjes gaat zitten ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:10

Mijn katten kakken en plassen tussen de plantjes , of gaan stoeien tussen de plantjes :+ . Krijg het er niet uit , kan wel roepen dat ze stout zijn maar helpt niet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-18 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:10

Wij hebben hier in het blok zo'n 15 katten rondlopen, ook 1 van mij, dus ik mag niet teveel klagen. Nu de kippen los rondlopen maken die korte metten met indringers (het zijn krieltjes, maar met een groooooot ego), maar die moeten in het groeiseizoen netjes in hun weidje blijven omdat zij ook wel raad weten met kiemende plantjes.

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 21:39

dat is een voordeel van moestuinieren in een verhoogde bak, komt geen kat in :)

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:52

Jolandje: Mijn bak thuis is 120 cm maar helaas :P

jolandje

Berichten: 14287
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 21:54

ja ze kunnen er zó inspringen, maar bij ons is zoveel ruimte dat doen ze gewoon niet haha zijn ze te lui voor

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:13

Nou die van ons zijn dan weer te lui om ergens anders naar losse aarde te gaan zoeken want die zie ik er toch wel af en toe in graven, viezerds!

Maar ik zit nog te azen op een verzinkt beton net dat ik wil gaan halen :)
Met mazen van 10 cm.

Dat wil ik dan op maat slijpen van de gemetselde bakken (2 stuks van elke 5 bij 1 meter) en dat daar in leggen met het idee dat ik daarmee:

- een mooie Makkelijke Moestuin vakverdeling heb
- er mijn druppelslangen met tie-rippies aan vast kan maken en die zo wegklapbaar maken
- het minder aantrekkelijk wordt om in te graven tussen dat raster

Dus duimen jullie mee dat het ook voor dat laatste werkt...? :P

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:51

Nou, niet om je te ontmoedigen hoor, maar ik had altijd een aardig stevig bamboerooster op mijn makkelijke moestuinbakken (verhoogd dus) en daar werd ook gewoon tussen gegraven {:)-:(

Het laatste jaar had ik de bakken bedekt met gaas over electriciteitsbuis.

Marcella

Berichten: 36731
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:58

Enige waar wij op moeten letten is dat je bessen goed afspoel wegens sproeiende katers.

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:59

Denk dat ik misschien iets van fijnmazig gaas ga halen en dat een stukje ingraaf rondom de aarbeien, of ze toch in bakken plaats aan de schutting.

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:19

Kaka, hoe groot waren die vakken van je bamboerooster dan? Bij 30 cm vakken kan een kat namelijk nog best goed graven maar bij 10 cm denk ik toch dat ze het niet meer zo leuk vinden en toch liever het zand van de paddock gebruiken ;)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:17

De MM grootte, 20x20 volgens mij. Kleiner is ook voor jezelf niet handig, denk ik.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:39

Hier gelukkig geen katten in de tuin, enige probleem wat wij al jaren hebben zijn de woelmuizen := Vorige week heb ik weer een paar van die mollenverjagers gekocht. Het lijkt in de siertuin aardig te werken, nu maar hopen dat het in de moestuin ook gaat werken.
Verder nog niks gedaan in de tuin, behalve alles afgedekt met worteldoek.

Dit weekend ga ik toch echt eens de eerste plantjes zaaien.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:41

Je mag mijn kat wel lenen haha , die eet muizen dan ook met huid en haar op :))

pmarena

Berichten: 48133
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:50

MM vakken zijn 30 bij 30 cm :)