de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 10:06

ziet er allemaal al leuk uit :D

Prairy
Berichten: 9071
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:20

Ik geloof dat ik dit topic maar even niet meer ga volgen de komende tijd :') Geen tuin, geen plek in huis en veel te veel last van jeukende handen die ook aan de slag willen :+

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:46

Marcella schreef:
http://www.tuinen.nl/combinatieteelt-in-de-moestuin
Gebruik deze site daarvoor.

De kweektafel was bij de Action Papendrecht uitverkocht. -O-


Ja en ik kan je wel vertellen waarom... :+ :D
Ze hadden er weonsdag ochtend om 9 uur 3... (moest vroeg bij de fysio zijn, dus meteen) doorgecrosst...
En ze stonden op hun normale plek en het waren er maar 3..... ik wou er nog 5....
Ra ra bij wie die nu in de gang staatn 8-)
Ze zouden wel weer nieuwe binnen krijgen en jup ze waren nu in de aanbieding 2 euro goedkoper.

Maar aangezien in de grond tuinieren niet voor mij is weggelegd, maar wat freubelen vanuit stoel wel,
kon ik ze niet laten staan!!

Sorry Marcella....

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:04

Hahaha, geweldig sjolvir!

Ik heb hier nu dus kiemen staan, maar het weer is hier danig veranderd met nog enkele weken flink wat nachtvorst. Ga dus maar eens kijken voor ze hierbinnen in grote bloempotten te zetten :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:21

DeMolenhoek schreef:
Hahaha, geweldig sjolvir!

Ik heb hier nu dus kiemen staan, maar het weer is hier danig veranderd met nog enkele weken flink wat nachtvorst. Ga dus maar eens kijken voor ze hierbinnen in grote bloempotten te zetten :)


Dat is wel alstig ja, hmmm weer de koffiefilters vergeten bij de lidl... zucht.. wou ook wat voorzaaien, mijn sierpompoenen en komkommers en papirka's (die pepers bleken te zijn) en wat bloemetjes of zo.
En prei, maar de prei van 2 jaar terug staan nog restanten van in de tuin, die hebben zich steeds weer uitgezaaid.
Bonen vind ik ook top, maar die rotslakken vreten alle bonen vaak op en doperwten idem...

Tomaatjes heb ik wel veel plezier van die moet ik zeker weer doen!

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:26

Prairy schreef:
Ik geloof dat ik dit topic maar even niet meer ga volgen de komende tijd :') Geen tuin, geen plek in huis en veel te veel last van jeukende handen die ook aan de slag willen :+

Hier ook hoor, maar ben dan ook volop aan het klussen in mijn huisje. ;)

Sjolvir -O- ;(


:+ :') :+

Heb nog koffiefilters staan, maar begin daar niet meer aan. :')

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:33

Marcella schreef:
Prairy schreef:
Ik geloof dat ik dit topic maar even niet meer ga volgen de komende tijd :') Geen tuin, geen plek in huis en veel te veel last van jeukende handen die ook aan de slag willen :+

Hier ook hoor, maar ben dan ook volop aan het klussen in mijn huisje. ;)

Sjolvir -O- ;(


:+ :') :+

Heb nog koffiefilters staan, maar begin daar niet meer aan. :')


Ze zeiden dat ze ze wel weer binnen zouden krijgen... maar niet wanneer en hoeveel...

of je moet even naar Zwijndrecht rijden, daar zit hele grote action!! neem er dan meteen 2 voor mij mee. Nou ja groot.. ze hebben meer laat ik het zo zeggen..

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:41

Prairy dat is altijd lastig. Ik moet mij ook al een flinke tijd inhouden. Maaaaar gister zijn mijn moestuinspullen naar het nieuwe huis gekomen dus ik denk dat het misschien vandaag nog zaaien wordt :).

Annemiek jij hebt de courgette en komkommer al gezaaid? Is dat niet wat vroeg? Of kan ik die vandaag ook al zaaien :').

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:37

Is eigenlijk wat te vroeg voor courgette en komkommer inderdaad, maar omdat ze bij mij meteen de koude kas in gaan en dus heel langzaam groeien is het hier niet zo’n probleem. Pompoen zaai ik wel pas in maart of april omdat die zo enorm groot worden in korte tijd.

Prairy
Berichten: 9071
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:10

Ik denk dat ik stiekem op onze huizen bezichtig route vanmiddag maar een action links of rechts probeer in te plannen :P

Drie keer is scheepsrecht hoop ik vandaag, als we onze voorkeur voor elkaar krijgen, heb ik ineens een héél groot stuk voor de moestuin (2,25ha grond) en anders ongeveer 4000m tuin.

Duimen maar dus...

Wendy15

Berichten: 11097
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:13

Ik meld me ook weer! :D Wil van het weekend in mn kasje in de vensterbank weer wat gaan voorzaaien :j

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:04

Sjolvir gaat even niet meer lukken van de week en volgende week moet ik eerst even kijken hoe het met werken gaat.

Zomerprei is goed aan het uitlopen en dan wordt er nog niet eens echt gestookt in het huis.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:05

8nnemiek schreef:
Is eigenlijk wat te vroeg voor courgette en komkommer inderdaad, maar omdat ze bij mij meteen de koude kas in gaan en dus heel langzaam groeien is het hier niet zo’n probleem. Pompoen zaai ik wel pas in maart of april omdat die zo enorm groot worden in korte tijd.


Meteen de koude kas in? Als in voor halverwege mei? Ik heb genoeg plek nu nog in de kas dus is misschien ook een optie voor mij :'). Ik wil alles het liefst nu al zien groeien hahaha

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:08

Wat is het verschil tussen warme en koude kas? :) Ik ken enkel een glazen en plastieke serre.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 15:21

net bij action een houten kistje met minikomkommers en cherry tomaatjes gekocht :D

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:24

DeMolenhoek schreef:
Wat is het verschil tussen warme en koude kas? :) Ik ken enkel een glazen en plastieke serre.


Platte bak: is duidelijk geen kas, maar heeft wel een groot deel van dezelfde voordelen. Het is een lager bouwsel, zonder deur, maar met 4 zijden en een dak in de vorm van ramen die je op kunt tillen om zo bij de planten te kunnen komen. Later nog meer over het nut ervan, de standaard maten en de mogelijkheden.
Plat glas: is een andere benaming voor een platte bak
Koude kas: is hetzelfde als een onverwarmde kas. In de koude kas worden geen verwarmingselementen gebruikt om de kas in de winter van warmte te voorzien.
Gematigde kas: in deze kas wordt wel “gestookt”, er zijn meerdere mogelijkheden om de kas van warmte te voorzien, in de gematigde kas wordt de kas zo verwarmd dat het er niet vriest.
Warme kas: een kas die meer wordt verwarmd; ze is geschikt voor intensieve winterteelt of voor de overwintering van Tropische planten. Bedenk wel dat licht minstens zo belangrijk is als warmte. In de winter kun je nog zo hard stoken, als de dagen kort en donker zijn zul je zwakke stakerige iele planten kweken (niet voor niets is de hemel boven het Westland verlicht in de nacht, om met lampen het tekort aan licht zoveel mogelijk te vervangen
Serre: is een ander woord voor kas. Nederlanders gebruiken het woord kas, Belgen gebruiken het woord Serre. Nederlanders gebruiken het woord Serre voor een aanbouw aan het huis, bij voorkeur met veel glas. Om het ingewikkeld te maken :-)). Voor alle duidelijkheid: ik gebruik in dit hele hoofdstuk het woord kas en vooral dan de koude kas
Warenhuis: een ouderwets woord voor een kas. Als je mensen boven de 70 jaar spreekt hebben zij het over een warenhuis. Ik vind het ook wel een mooi woord voor een kas eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:26

Ok thanks! Verduidelijkt veel :)

Edit: Nog een vraagje: Ik heb sla gezaaid. Nu is die beginnen schieten, maar hij tikt al tegen de 10 centimeter aan qua lengte. Is het normaal? Want zo 1 lange spriet van 10 centimeter lijkt ook zo raar :D

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 15:44

Zo die zaadjes gaan al hard. Hoe maak he die mooie vierkantjes van aarde?

Hier stonden er nog wel bakken bij action gister, maarja had er net de week ervoor al 1 gehaald. Misschien dat ik er nog een koop als ze nog is in de aanbieding zijn. Kwa zaadjes hadden ze alleen nog niks alleen bloemen. Ga denk vanmiddag ff naar de andere action zitten er 2 hier, want ik moet nog ruccola zaadjes hebben.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:25

Ik lees over gebruik van koffiefilters?
Hoe doen jullie dat dan?.

We hebben op de paardenstalling ook een moestuin.
vorig jaar niks aan gedaan,maar ik wil heel graag boontjes of pronkebonen hebben.
dus ben de stalhouder alvast aan het bewerken.

Is daar ook zat ruimte voor pompoenen O:)

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:32

Hier twee quotes van 8nnemiek over koffiefilters ;)

8nnemiek schreef:
Ik gebruik de koffiefilter methode om de zaden te laten kiemen :)
Je knipt een koffiefilter doormidden en maakt em goed nat, daar leg je de zaden tussen en dat stop je in een gripzakje of botemhamzakje tegen het uitdrogen. Dan kun je de zakjes in een bakje zetten, liefst rechtop, op een warme plek (ik zette die van mij altijd op het aquarium en nu staat ie op een warmte matje, maar ook bovenop de koelkast is het soms warmer bv) Rond de 24/26 graden is ideaal.

Vooral voor peper, paprika en meloen is dat gunstig, die hebben een hoge temperatuur nodig om te kiemen.

Zo zie je precies welke zaden het sterkst zijn, welke je wil gebruiken, en zaden die minder of niet kiemen gooi je weg. Het scheelt een hoop ruimte in je zadenbakjes.



8nnemiek schreef:
Ik plant ze zodra de groene blaadjes zichtbaar zijn. Die hebben namelijk zo snel mogelijk veel licht/zon nodig. Bij de meeste soorten zitten er dan al vrij lange worteltjes aan. Ik prik dan met een stokje een vrij diep gat in de aarde, zo diep als de wortel lang is, en dan stop ik ze er zo ver in dat het groene kiemblaadje nét bovenop de grond ligt. De steeltjes moeten zo kort en dik mogelijk worden, dus vanaf het uitplanten zorg je dat ze veel zon krijgen maar niet te veel warmte. Een koude slaapkamer is bv ideaal. Zo rond de 10 tot 15 graden liefst. Ze groeien dan niet heel snel, maar je krijgt heel erg sterke plantjes. En als het eenmaal mei is en ze naar buiten kunnen dan zijn ze de ideale grootte.

Zaaien in koffiefilters werkt trouwens minder goed voor lichtkiemers. Aardbeien bijvoorbeeld, die hebben zon nodig om te kiemen, en moet je daarom ook nooit afdekken na het zaaien in grond. Maar de meeste groenteplanten hebben dat niet nodig.

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:43

Had kalebassen vorig jaar in de tuin , pfff niet weer := . Echt super leuk maar dat is dan ook alles :P

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:22

Weissjee schreef:
Meteen de koude kas in? Als in voor halverwege mei? Ik heb genoeg plek nu nog in de kas dus is misschien ook een optie voor mij :'). Ik wil alles het liefst nu al zien groeien hahaha

In onze koude kas liggen donkere tegels en hij staat tegen het huis aan waardoor het er eigenlijk nooit vriest, en dat is ideaal om de plantjes voor te kweken. Ik laat hier ook de citrusbomen overwinteren. ‘s Nachts zakt het bij vorst tot zo’n 5 graden, overdag bij zonnig weer is het er heerlijk warm, op het moment 26 graden <3 En de plantjes doen het erg goed bij die temperaturen!
Als je een koude kas hebt waar het wel eens vriest dan zou je altijd een kacheltje of warmtematjes kunnen gebruiken bij vorst. Zo deed ik dat de eerste jaren ook :j

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 19:43

Ok,handig van die filters.
weer wat geleerd! +:)+

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:54

Ah dat klinkt als de ideale plek voor een kas. Hier vriest het nog wel eens in de kas dus ik wacht dan nog even met komkommer en courgette voorzaaien. Anders wordt alles binnen weer zo enorm groot :P.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 22:09

action :D


Afbeelding