Ik heb een vraag over het conserveren van varkensvlees op deze manier. Mijn oma heeft mij een tijdje geleden uitgelegd hoe dit moest, alleen als ik op internet kijk kom ik heel andere manieren tegen en nu vroeg ik me af of mijn oma's manier wel ok is om te gebruiken dan. Helaas ben ik niet in de gelegenheid mijn oma verder it te vragen hierover. Wel heb ik het vlees vaak gegeten van hoe zij het klaar maakte.
Mijn oma doet het op de volgende manier:
Glazen of plastic bak die afgedekt is met plastic folie.
Je maakt een mengsel van zout en suiker met verhouding 2 zout : 1 suiker.
Dit mengsel doe je in de bak en daar leg je het vlees op.
Dan ga je alle kanten van het vlees insmeren met het mengsel totdat alles goed bedekt is. Je doet de plastic folie dicht over het vlees.
Het vlees laat je vervolgens 76 uur (of meer) zo in de koelkast liggen.
Elke dag open je de folie en laat je al het sap eruit en bedek je het vlees weer opnieuw met het mengsel, sluit de folie en gaat het weer de koelkast in.
Na de (minstens) drie dagen haal je het vlees eruit en spoel je het goed af met water en droog je het.
Hier na kun je het in een nieuwe plastic folie in de vriezer bewaren. Behalve dan het stuk dat je gaat gebruiken .
Wat denken jullie hiervan? Is dit inderdaad een goede manier, en hoe lang denk je dat het vlees hierna goed blijft?
Op internet lees ik namelijk dat je het mengsel niet elke dag opnieuw aan moet brengen, je vanalles moet toevoegen (oa beetje pekelzout) en het echt weken moet drogen in open lucht etc.
Wie kan me helpen