Wat zijn nou echt goede pannen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Wat zijn nou echt goede pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 14:21

Hoi hoi,

Omdat ik een beetje gefrustreerd raak open ik een topic om wat advies in te winnen. Net een eitje gebakken in mijn BK pan en alles is weer helemaal aangebakken. Ik kan ook bijna geen vlees meer bakken zonder dat het helemaal vastkoekt aan de pan.

Pannen om in te koken (aardappelen, groenten etc) is nog niet zo'n probleem, deze hebben wij van de Ikea en gaan al bijna 2 jaar mee. Maar een goede koekenpan of hapjespan? Drama! :( We hebben al meerdere merken geprobeerd, maar binnen no time is de anti aanbaklaag aangetast en kan ik er niet fijn meer mee kokkerellen.

Wie heeft de tip voor mij? Moet ik direct overstappen naar hele dure merk pannen? Of zijn er ook goede betaalbare pannen? Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen! :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat zijn nou echt goede pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:27

Er zijn ook goedkopere goede pannen.

Maar ik vind de duurdere merken toch vaak wel langer goed blijven. Ik zou eens naar een goede kookwinkel gaan. Die hebben meestal goede merken en daarbinnen ook goedkopere en duurdere merken.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wat zijn nou echt goede pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:31

Ben geen topkok ofzo, en niet enorm kritisch.
Maar m'n ouders koken op inductie, en dat is best een succes met de goede pannen. Kookpannen hebben we van Handy??? Cheap ass Blokker merk.
Maar voor bakken viel het nogal tegen allemaal. We zijn niet zo van de super dure pannen. Maar de Ikea pannen zijn best wel heel erg goed! De anti aanbaklaag blijft ook heel erg goed. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat de pannen niet krom trekken door een extra verzwaarde bodem.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Wat zijn nou echt goede pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:33

Ik gebruik hapjes en koekenpan van de Action . beetje olie er in en gaan. Geen problemen mee en als die op is haal ik een nieuwe voor een paar euro.

wiifke

Berichten: 1475
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Friesland

Re: Wat zijn nou echt goede pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:38

Ik gebruik al 3 jaar die van Tefal, vind ze niet enorm duur en zijn nauwelijks nog beschadigd. Ik let er wel altijd erg goed op dat ik geen scherpe voorwerpen gebruik die krassen, daar gaan de pannen altijd erg snel stuk van. Ik heb in ieder geval nooit last van vastgeplakt vlees of eieren.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:46

Ik heb zelf een jaar of 2 Tefal pannen gebruikt en een tijdje geleden kwamen daar bij mij ook krassen in.
Mijn vriend heeft nu Buyer pannen gekocht voor mij. Dit zijn pannen zonder anti-aanbaklaag. Door het bakken creëert de pan zijn natuurlijke aanbaklaag.

Enige is dat je de pan niet mag afwassen met sop, dus alleen met warm water. En je moet 'm goed droogmaken, zodat hij niet gaat roesten. Ik heb ze nu pas net nieuw, tot nu toe bevallen ze goed :j

Voor verdere informatie kan je hier kijken, ik zou het niet beter uit kunnen leggen:

https://www.meesterslijpers.nl/alles-ov ... yer-pannen

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:47

Belangrijk is ook om alleen maar houten spatels te gebruiken en ze niet in elkaar te stapelen in het keukenkastje. Tenzij je er bijvoorbeeld pannenbeschermers (of in mijn geval oude pannelappen) in legt.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:47

Ik heb alleen nog maar koekenpannen van De Buyer.
Zonder anti-aanbaklaag, want dat is gemaakt van giftige zooi en gaat altijd na verloop van tijd stuk.
Deze pannen van plaatstaal hebben we eerst 'ingebakken' met olie. En daarmee hebben we zelf de anti aanbaklaag erin gemaakt.
Niet in de vaatwasmachine, maar alleen even onder een hete kraan afborstelen en klaar.
En doorgaans nog een stuk goedkoper dan die pannen met zo'n stomme laag erin.

ApWi

Berichten: 254
Geregistreerd: 30-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:48

Hier ook pannen om te bakken van BK die snel "op" waren en alles vast bleef plakken, toen nog een paar nieuwe gehaald maar waren ook binnen een jaar "op" terwijl ik ze heb behandeld zoals voorgeschreven... -O-

Daarna heb ik een wok en koekenpan van Tefal in de outlet gekocht (volgens mij zit die in Bataviastad), sindsdien breid ik het beetje bij beetje uit met Tefal. Wok en die koekenpan heb ik al 5 jaar en nog geen beschadigingen of vastplakken.

BK kookpannen doen het nog wel zoals het hoort en zien er ook nog bijna als nieuw uit, die heb ik nu zo'n 8 á 9 jaar.

Koekenpannen en wok bescherm ik met zo'n flap als ik ze opstapel, en gebruik plastic of houten spatels, geen scherpe spullen in de pan.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Wat zijn nou echt goede pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:53

Ik heb verschillende gehad van Bk en Tefal. Binnen no time die laag kapot. Ik pak nu al een hele tijd met pannen van de Action en dat bevalt me veel beter!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Wat zijn nou echt goede pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:55

The GreenPan, echt wat een ideale pan is dat :)
Ik heb ook een pan van de Wibra, met een witte binnenkant, die doet het ook al een tijdje aardig goed. Je moet ook opletten hoe je ze schoonmaakt, dat merk ik wel, zo gauw er krasjes in komen (ook de onzichtbare) dan werkt de pan niet zo goed meer en blijft alles plakken.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:57

Die anti-aanbaklaag is inderdaad rotzooi, en hartstikke slecht als het loslaat. Ik heb ze allemaal weggegooid en gebruik alleen nog keramische pannen en gietijzeren pannen. Vooral de keramische pannen vind ik geweldig. Je kan er zonder problemen eens met een vork in roeren, veel beter voor de gezondheid, je hebt niet veel olie nodig, bakt niet aan.. echt heel fijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:57

Als wok: een loodzware, maar superdegelijk gietijzeren wok! Zonder gekke laagjes oid. Lekker basic, maar werkt als een tierelier.

Goede gewone koekenpan ben ik ook nog nooit tegengekomen, ook de GreenPan niet hier :n

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:57

Ik heb deze https://www.pannenstore.be/product/5781 ... 28-cm.html maar volgens mij heb ik er minder voor betaald. Heel tevreden over. Ik steek mijn pannen wel nooit in de vaatwasser.
Mijn broer heeft ook deze plus nog een ander model van Tefal, en vindt deze ook een erg goede pan, beter dan zijn andere Tefal pan.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:00

Marije_jiplover schreef:
Ik heb alleen nog maar koekenpannen van De Buyer.
Zonder anti-aanbaklaag, want dat is gemaakt van giftige zooi en gaat altijd na verloop van tijd stuk.
Deze pannen van plaatstaal hebben we eerst 'ingebakken' met olie. En daarmee hebben we zelf de anti aanbaklaag erin gemaakt.
Niet in de vaatwasmachine, maar alleen even onder een hete kraan afborstelen en klaar.
En doorgaans nog een stuk goedkoper dan die pannen met zo'n stomme laag erin.


Ja dit! Pannen van gietijzer of staal. Ik heb er nu een braadpan van en mijn volgende koekenpan wordt ook zoiets.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:02

Ik heb nu ook 2 pannen van DeBuyer en ik vind het heerlijke pannen. Ze zijn wel behoorlijk zwaar, je moet ze inbranden en gerechten met zuur (azijn, tomaat) kan je er beter niet in maken want dat tast de natuurlijke antiaanbaklaag (die je krijgt met het inbranden) aan. Het voordeel is dat ze echt niet aanbakken, en ze kunnen loeiheet worden dus ideaal voor je biefstukje.

Edit: en DeBuyer is niet eens onwijs duur, 30-40 euro per pan.

Voor gerechten waar iets zuurs bij gaat heb ik een RVS Fissler pan (supermooi, maar duur en je moet oppassen met aanbakken) en een BK emaille pan, met zo'n blauwe bodem.

Keramisch is fijn, maar als je vlees of aardappels een mooi bruin korstje wil geven is dat wel moeilijk in keramisch, vind ik.

Demeyere is trouwens ook een goed merk, die kan je ook nog bekijken.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wat zijn nou echt goede pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:06

ik heb dit probleem ook altijd maar volgens mij komt dit door de vaatwasser.

Vind de ikea pannen fijn maar na 2 jaar enkeltje prullenbak.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:08

Ik wilde zeggen BK pannen,maar ik zie dat je daar juist niet zo tevreden mee bent. :+

Mijn dochter heeft Ikea pannen.
Was een hele set voor 50 euro geloof ik.
Die is er blij mee.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wat zijn nou echt goede pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:19

Wij hebben een grillpan en een hapjespan van le creuset en ik ben daar zo blij mee :D zeker die grillpan, ondanks dat hij rottig schoonmaken is. Mocht er ooit worden ingebroken dan is die effectief ter verdediging :')
Vorige week bij de nieuwe keuken een wok van AEG gekregen, is geloof ik ook wel een hele fijne en degelijke pan :j
Ik zou ook nog wel een goede braadpan willen :)

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:21

Wij hebben een koekenpan van DeMeyere. Dat is er wel een in het duurdere segment, maar met 30 jaar garantie

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34637
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:24

Mijn laatste aanwinst is een koeken/braad pan van BergHOFF (ja echt zo schrijf je dat) daar ben ik heel tevreden mee. Heeft even geduurd want ik heb een hoop merken geprobeerd voor ik deze vond.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:30

Gietijzer was mijn favoriete pan om in te braden. Tot ik hem een keer op de betonnen keldervloer liet vallen. Best bros gietijzer....

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:39

Als het stalen pannen zijn moet ze je eerst warm laten worden, voor je de boter of olie er in doet. Met tefalpannen moet je dat juist niet doen.
Laatst bijgewerkt door nynke55 op 11-04-17 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:39

vraag is wat je met je pannen doet. welke bakproducten gebruik je? hoe staan ze in je kastje? waar maak je ze mee schoon? gaan ze in de vaatwasser?

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Wat zijn nou echt goede pannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:15

Ik had ook goedkope pannen. Wat een ondingen!

Toen een hele mooie set van Fissler gekregen. Ja het is een vermogen, maar je bent voor de komende 30jaar klaar. Ook heb ik Le Creuset braadpannen (gietijzer). Oerdegelijk en onverwoestbaar.

En echt het maakt het koken zoveel fijner en makkelijker.