Ontslag 0-uren contract, heb ik het goed begrepen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Ontslag 0-uren contract, heb ik het goed begrepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 21:29

Vermoedelijk verdwijnen mijn werkzaamheden per februari 2017. Ik sta sinds 01-01-2014 officieel onder een 0-uren contract.
Sommige weken werk ik niet, soms werk ik fulltime. Gemiddeld werk ik de vrijdagavond en zondagavond.

Ik heb wel zitten googelen, maar weet niet zeker of ik het snap:

als ze van me af willen, mogen ze me niet zomaar niet inroosteren, maar moeten ze me verplicht de uren van de afgelopen maanden laten werken/betalen toch?

Het is nl zo dat het allemaal nog onzeker is, en men verwacht in januari meer duidelijkheid te hebben. Ik heb alleen wel vaste lasten en kan dus niet tot januari wachten of er werk voor me is. Als ik geen recht heb op een uitkering oid, dan moet ik namelijk op korte termijn gaan solliciteren.

Anoniem

Re: Ontslag 0-uren contract, heb ik het goed begrepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:35

Had je een oproepverplichting of de keus. Ga eens met het UWV aan de slag voor info. Zeker als je je je uren kan overleggen. Je hebt gewerkt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 21:38

Ik geef altijd aan wanneer ik kan en die uren krijg ik dan meestal. Maar als ze omhoog zitten qua personeel plan ik mijn coschappen zo dat ikextra kan werken.
Bv de week voor kerst. Die week heb ik op school uitgepland omdat ze anders het rooster op het werk niet rond krijgen.

Wettelijk heb je daar niet zoveel aan natuurlijk... en ik denk ook wel dat ze het netjes afhandelen, maar ik kan de gok niet nemen. Ik heb nou eenmaal behoorlijke vaste lasten.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:40

Volgens mij moet je het gemiddelde van de laatste 3 maanden aanhouden. Of wat je zegt. Vrijdag en zondag is best redelijk.

Let ook op dat recht hebt op transitievergoeding als ze je ontslaan.

En gaan solliciteren kan nooit kwaad denk ik.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 21:45

In mijn contract staat wel dat artikel 7:628 van het burgerlijk wetboek wordt uitgesloten zodat er geen recht bestaat op loon doorbetaling indien de werkgever geen werk voor me heeft, wat de reden ook moge zijn.

Maar mag dat? Een artikel uit het wetboek uitsluiten in een contract?

Het is sowieso gek, in het contract staat dat ik per 01-01-2009 in dienst ben (was eerder) en pas op 01-01-2014 krijg ik vaste aanstelling. Dat kan kkk niet omdat je maar een beperkt aantal tijdelijke contracten zou mogen geven.

Ik heb me hier nooit druk om gemaakt omdat ik verwacht had dat ik nu al afgestudeerd zou zijn en ander werk zou hebben. Beetje dom...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 21:46

Joltsje schreef:

T probleem is alleen dat ik dus heel onregelmatig kan, al 28 ben, geen diploma heb, en in juni/juli 2017 zal gaan afstuderen en dan hopelijk in mijn vakgebied kan gaan werken. Dus er zullen maar weinig werkgevers zijn die zin in mij hebben denk ik.
Maar k ga denk ik sowieso langs het uitzendbureau.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:56

Dat je werkzaamheden gaan verdwijnen, betekent natuurlijk niet dat je ook ontslagen wordt. Heeft je werkgever je daadwerkelijk ontslag aangezegd?

Ik zou je vragen eens voorleggen aan het juridisch loket of een rechtswinkel :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 22:57

Nou, ze verwachten in januari meer te weten en het werk zal in februari verdwijnen.
En ik heb hier dan echt niets meer te doen. Ik werk in de avonduren, maar dat werk verdwijnt. Overdag kan ik helaas niet ivm co-schappen

Ik snap wel dat ze er nog niets over kunnen zeggen. Als het erg tegenvalt voor hen blijft er misschien wel werk. Maar met 'misschien' kan ik de huur niet betalen helaas

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:24

Als ze inderdaad een ontslagvergoeding moeten betalen bij ontslag, dan heb je een dikke kans dat ze je niet ontslaan maar "gewoon" niet meer oproepen en dan heb je een slapend dienstverband en dat kan in principe jaren duren (ik heb er zelf ook één).

Wat ik weet is dat ze je nog wel een tijdje moeten doorbetalen, ook als ze je niet meer oproepen, en dat is dan volgens mij inderdaad het gemiddeld aantal gewerkte uren in de afgelopen x maanden (het exacte aantal weet ik niet). Als ze je dienstverband slapend houden, bloedt het loon ook vanzelf dood want er gaan steeds meer maanden meetellen waarin je niet hebt gewerkt.
Echter, je geeft aan dat ze in het contract hebben opgenomen dat ze geen loonbetaling doen bij geen werk dus dat slaat bovenstaande misschien onderuit. Ik vraag me alleen, net als jij, af of ze dan wel zomaar mogen handhaven. Ik zou echt het juridisch loket eens raadplegen en sowieso er niet vanuit gaan dat je bij deze werkgever nog blijft werken/verdienen zoals je gewend bent. Dit lijkt een aflopende zaak, dus rap aan de slag met solliciteren. En kijk ook of je WW-recht hebt, mochten ze je contract toch gaan ontbinden (en hamer op de transitievergoeding in dat geval!)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 08:55

Het klopt inderdaad dat ze je zomaar niet niet mogen inroosteren :j jij hebt na zes maanden namelijk ook recht op je gemiddelde aantal uren. Uren die je ingeroosterd staat voor een maand zijn ze ook verplicht uit te betalen, ookal ontslaan ze je halverwege die maand :)
(Heb hetzelfde meegemaakt)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:29

Neem even contact op met het juridisch loket of de vakbond. Die kijken er naar met jouw contract in handen en wat de gevolgen precies zijn. Dan heb je veel adequatere info dan de algemene info die wij kunnen geven.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:48

volgens mij mag je bij n 0-uren contract (en je werkt gemiddeld bv 16 uur per week) eisen, op basis van gewoonte dat de werkgever je een 16 uren contract geeft.. dat mag na zoveel uur werken geloof ik.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:22

RoyceMack schreef:
volgens mij mag je bij n 0-uren contract (en je werkt gemiddeld bv 16 uur per week) eisen, op basis van gewoonte dat de werkgever je een 16 uren contract geeft.. dat mag na zoveel uur werken geloof ik.

Na zes maanden inderdaad. Werkgever moet alleen niet aan kunnen tonen dat in die zes maanden bijvoorbeeld een extra drukke periode viel, bijvoorbeeld kerst. Dat gaat dan weer niet op.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:30

Lizzyy schreef:
Het klopt inderdaad dat ze je zomaar niet niet mogen inroosteren :j jij hebt na zes maanden namelijk ook recht op je gemiddelde aantal uren. Uren die je ingeroosterd staat voor een maand zijn ze ook verplicht uit te betalen, ookal ontslaan ze je halverwege die maand :)
(Heb hetzelfde meegemaakt)

Het gaat altijd om de gewerkte uren in de afgelopen 12 weken. Behalve wanneer de werkgever kan aantonen dat het gaat om seizoensgebonden werkgelegenheid.
Je zou dus helemaal niet meer op een 0-uren contract mogen werken, omdat je al te lang teveel uren hebt gemaakt.
Als ze je niet meer inplannen moet je er een zaak van maken, want dan krijg je ontslag vergoeding.
Je kunt ook gewoon WW aanvragen, want daarin wordt ook gekeken naar gewerkte uren en niet naar contracturen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:32

eilleen333 schreef:
Joltsje schreef:

T probleem is alleen dat ik dus heel onregelmatig kan, al 28 ben, geen diploma heb, en in juni/juli 2017 zal gaan afstuderen en dan hopelijk in mijn vakgebied kan gaan werken. Dus er zullen maar weinig werkgevers zijn die zin in mij hebben denk ik.
Maar k ga denk ik sowieso langs het uitzendbureau.

Kan je niet aan de slag in je vakgebied als soort van betaalde stage? En dat je dan evt kan blijven hangen op het moment dat je een diploma hebt? Zo heb ik het toendertijd ook gedaan namelijk (sportopleiding met cursus zwemlesgever). Ook is het zo dat je op een 0-urencontract de WW ingaat, je uitbetaald krijgt over het gemiddelde wat je hebt gewerkt. (Ik werkte gemiddeld 21 uur over het gehele jaar, dus op basis hiervan werd ook mijn WW berekend).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 20:54

iirrssjjee schreef:
Kan je niet aan de slag in je vakgebied als soort van betaalde stage? En dat je dan evt kan blijven hangen op het moment dat je een diploma hebt? Zo heb ik het toendertijd ook gedaan namelijk (sportopleiding met cursus zwemlesgever). Ook is het zo dat je op een 0-urencontract de WW ingaat, je uitbetaald krijgt over het gemiddelde wat je hebt gewerkt. (Ik werkte gemiddeld 21 uur over het gehele jaar, dus op basis hiervan werd ook mijn WW berekend).

Ik studeer diergeneeskunde, en praktijken zijn vaak doordeweeks of overdag open. Dan kan ik niet ivm coschappen. Ik werk nu altijd in de avond. In de avond is er in dit vakgebied niets, als je nog geen diploma hebt.
Tensminste, ik weet niets

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:05

Lizzyy schreef:
RoyceMack schreef:

Na zes maanden inderdaad. Werkgever moet alleen niet aan kunnen tonen dat in die zes maanden bijvoorbeeld een extra drukke periode viel, bijvoorbeeld kerst. Dat gaat dan weer niet op.

Drie maanden is dit. Ik zou dit proberen aan te tonen inderdaad.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:11

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:18

Lizzyy schreef:
Vera96: dat dacht ik ook, maar is na 6 maanden.
http://allesoverhr.nl/Themas/Juridisch% ... 0niet.aspx

Het gaat over drie maanden, die zes maanden hebben een andere betekenis. Als je goed terug leest zie je dit ook terug. Ik zit op mijn telefoon dus kan even heen link opzoeken, maar ik heb artikel 7:610b er even bij gepakt. Die gaat over het rechtsvermoeden arbeidsomvang en gaat over drie maanden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:25

Vera96 schreef:
Lizzyy schreef:
Vera96: dat dacht ik ook, maar is na 6 maanden.
http://allesoverhr.nl/Themas/Juridisch% ... 0niet.aspx

Het gaat over drie maanden, die zes maanden hebben een andere betekenis. Als je goed terug leest zie je dit ook terug. Ik zit op mijn telefoon dus kan even heen link opzoeken, maar ik heb artikel 7:610b er even bij gepakt. Die gaat over het rechtsvermoeden arbeidsomvang en gaat over drie maanden.

Dit haal ik eruit:
Citaat:
Zo heeft de werknemer na zes maanden recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal uren dat hij in de voorgaande drie maanden heeft gewerkt.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:36

7:610B: indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed de omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

Ik verkies een wettekst boven een internetsite. Ook zie ik niks in omliggende artikelen iets over 6 maanden.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:42

Corelli schreef:
Als ze inderdaad een ontslagvergoeding moeten betalen bij ontslag, dan heb je een dikke kans dat ze je niet ontslaan maar "gewoon" niet meer oproepen en dan heb je een slapend dienstverband en dat kan in principe jaren duren (ik heb er zelf ook één).

Wat ik weet is dat ze je nog wel een tijdje moeten doorbetalen, ook als ze je niet meer oproepen, en dat is dan volgens mij inderdaad het gemiddeld aantal gewerkte uren in de afgelopen x maanden (het exacte aantal weet ik niet). Als ze je dienstverband slapend houden, bloedt het loon ook vanzelf dood want er gaan steeds meer maanden meetellen waarin je niet hebt gewerkt.
Echter, je geeft aan dat ze in het contract hebben opgenomen dat ze geen loonbetaling doen bij geen werk dus dat slaat bovenstaande misschien onderuit. Ik vraag me alleen, net als jij, af of ze dan wel zomaar mogen handhaven. Ik zou echt het juridisch loket eens raadplegen en sowieso er niet vanuit gaan dat je bij deze werkgever nog blijft werken/verdienen zoals je gewend bent. Dit lijkt een aflopende zaak, dus rap aan de slag met solliciteren. En kijk ook of je WW-recht hebt, mochten ze je contract toch gaan ontbinden (en hamer op de transitievergoeding in dat geval!)

Overigens is gewoon niet meer oproepen ook niet zomaar toegestaan, als ik mij niet vergis gaat het hier om een arbeidscontract met uitgestelde prestatieplicht. Belangrijk onderdeel: de werknemer verbindt zich om te komen wanneer hij opgeroepen wordt, de werkgever verbindt zich om de werknemer op te roepen indien we werk is.
In Ts geval is dit misschien anders aangezien er straks daadwerkelijk geen werk is, maar als kanttekening naar andere casussen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:46

Vermoeden arbeidsomvang als je 3 maanden (niet zes) of tenminste meer dan 20 uur gemiddeld per maand hebt gewerkt kun je daar aanspraak op maken. Heeft je contract een einddatum? Betreft het een uitzendovereenkomst?
Laatst bijgewerkt door DromenLies op 16-11-16 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:48

DromenLies schreef:
Vermoeden arbeidsomvang als je 3 maanden (niet zes) meer dan 20 uur gemiddeld per week hebt gewerkt kun je daar aanspraak op maken. Heeft je contract een einddatum? Betreft het een uitzendovereenkomst?

Mag ik vragen hoe je bij meer dan 20 uur per week komt? Volgens mijn docent kan dit ook in een geval van 12 (of elk ander getal) uur per week.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:49

Sorry is per maand, niet per week.

Edit: klopt ook niet, dat heeft betrekking op vermoeden arbeidsok.
Vreemd ik meende toch echt dat er een minimum voor stond.
Laatst bijgewerkt door DromenLies op 16-11-16 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt