Kerstdessert, wat maak jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Whizz

Kerstdessert, wat maak jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 19:48

"Heel Bokt helpt" {:) ik heb net mijn kerstdessert gemaakt en het valt tegen! Ml vond het een laffe hap -O-
Ik had gedacht om een limoncello sinaasappel trifle te doen maar dat gaat het dus niet worden. Het was een lekker simpel recept, lange vingers in een sinaasappelsap-limoncello mix en dan mascarpone met een beetje van die mix, citroensap, citroenschil, vanillemerg en suiker. Dat mengsel in een laag over de bodem van lange vingers smeren en daarop frambozen en chocolade schaafsel eroverheen. Ik vond het ook te zwaar, ben een beetje misselijk :#

Dussss ik zoek een ander recept, weet jij iets lekkers en iets luchtigs :)) ? Deel je recept, ik ben je dankbaar!

MarJon

Re: Kerstdessert, wat maak jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:19

Wij zijn nog aan het denken, waarschijnlijk wordt het weer iets in de trant van ijs.. :')

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:30

Een slankere variante dan die van jou, en zonder citrus:
onderin een laagje frambozen (diepvries of vers)
daarbovenop zelfgemaakte roomjoghurt (200ml room goed stijf opkloppen met vanillesuiker, 750ml joghurt voorzichtig doorroeren, suiker of rietsuiker naar smaak)
bovenop een laagje chocolade schaafsel.
Garneren met een framboos.

Is hier bij de kinderen alvast favoriet, niet te zwaar en niet te zoet en ziet er in glazen schaaltjes ook nog eens leuk uit.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:31

Ik maak mini pavlova's, denk dat ik twee beslagjes maak. Één met chocolade en één gewoon normaal, en dan beide in één spuitzak zodat ze zo leuk swirlen. En dan een laagje slagroom en fruit erop.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:36

Ik maak hemelse modder met het recept van mijn oma.
Lekkere chocolade mousse gemaakt met chocolade repen, eiwit en vooral heel veel calorieën :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:38

Wij gaan voor stoofperen in bladerdeeg met kaneelijs of een pavlova. Ik ben niet van het testen van recepten dus we zullen met kerst zien of het wat wordt :=

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:38

Ik maak graag panna cotta, in een (cocktail)glas per persoon of in een grotere schaal met bv limoen of pistache erdoor en dan met vruchten coulis. Iets erbij met meer 'zuur' in ieder geval om het niet te zwaar te maken. Soms meng ik door de coulis ook gelatine en voeg ik hier een laag van toe als de panna cotta al opgesteven is in de koelkast. Als je je glas schuin zet krijg je ook een leuk effecf met opstijven, vooral met 2 lagen.

Maar er later (warm) bovenop is ook lekker. Misschien kun je zo de limoncello toch gebruiken?

Voordeel is dat je het van te voren kan maken, het is weinig werk maar ziet er wel leuk uit. En je kunt qua smaak en toppings eindeloos variëren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:40

Normaal doen we met kerst super simpel gourmetten en hooguit een magnum achteraf maar we hebben een nieuwe traditie waardoor ik voor het tweede jaar op rij voor een toetje mag zorgen. Vorige keer New York cheesecake gemaakt en dat viel reuze in de smaak maar nu nog iets voor dit jaar. Dus ik lees rustig mee want ik voel de druk inmiddels wel een beetje O:)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:49

_Snow_White schreef:
Lekkere chocolade mousse gemaakt met chocolade repen, eiwit en vooral heel veel calorieën :=

Ik heb vandaag een chocolademousse recept uit de Allerhande gemaakt.
Die hebben ze vast niet geproefd voor ze hem publiceerden. Dat ging nergens over, heb hem weggegooid.

Ik denk dat het hier de mango passievrucht trifle uit de allerhande wordt. Met nog iets anders bijpassends, maar daar moet ik nog over nadenken..

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:54

Ik volg even en hoop op wat lekkere tips inclusief de recepten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:00

soesita schreef:
Een slankere variante dan die van jou, en zonder citrus:
onderin een laagje frambozen (diepvries of vers)
daarbovenop zelfgemaakte roomjoghurt (200ml room goed stijf opkloppen met vanillesuiker, 750ml joghurt voorzichtig doorroeren, suiker of rietsuiker naar smaak)
bovenop een laagje chocolade schaafsel.
Garneren met een framboos.

Is hier bij de kinderen alvast favoriet, niet te zwaar en niet te zoet en ziet er in glazen schaaltjes ook nog eens leuk uit.

Of yoghurt avond van te voren uit laten lekken (schone theedoek in vergiet en kom er onder) krijg je soort van hangop van, flink dik en stevig, maar niet zo zwaar. Neem alleen wel veel yoghurt, want er blijft weinig hangop over van 1L.

Je kan er ook de smaakmakers (vanille suiker/kaneel/cacao of die van recept TS) doorroeren en de lange vingers los er bij geven als snoep variant dipsaus. Misschien ook wat prikkers met stukjes fruit er bij voor de variatie?

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:05

kamsel schreef:
_Snow_White schreef:

Ik heb vandaag een chocolademousse recept uit de Allerhande gemaakt.
Die hebben ze vast niet geproefd voor ze hem publiceerden. Dat ging nergens over, heb hem weggegooid.

Ik denk dat het hier de mango passievrucht trifle uit de allerhande wordt. Met nog iets anders bijpassends, maar daar moet ik nog over nadenken..

Dit is ons recept:
• 125g melk & 125g pure chocolade smelten (evt met een klontje boter)
• 6 eieren splitsen (eigeel en eiwit)
• Eiwit stijfkloppen
• Eigeel bij de chocolade roeren
• Eiwit voorzichtig bij het eigeel en de chocolade scheppen
• “Modder” in een kom in de koelkast zetten voor minimaal 1-2 uur

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 00:25

@MarJon, misschien vind jij ook wel iets in dit topic.

@soesita, dit klinkt al beter! Die ga ik proberen, bedankt.
@warboel, pavlova's klinkt prachtig, die ga ik googlen!
@_Snow_white, dat heb ik vorig jaar gedaan, heerlijk! Y)(^)
@Jalenka-Kyia, dat lijkt me ook wel wat. Dat wordt al twee proberen!

Kwam dat recept van die trifle uit de kerst allerhande @Kansel? Ik hou wel erg van passievruchten, dat fris zure vind ik lekker! Ik ga maar vast op water en brood want ik eet normaal nooit iets toe, en nu alles uitproberen.... Dat ga ik vast merken aan mijn kleren :r

Bedankt allemaal, wordt vervolgd als jullie dat leuk vinden.

Dawn1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:00

Ik ga chocolade mousse maken, mijn vriend gaat gevulde eieren met zalm maken :-D

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:34

Ik maak een schuimrol uit de allerhande 2015. Die is lekker!!!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:58

Ik hoef dit jaar alleen een toetje te maken dus wil uitpakken :D
Worden bollen van witte chocolade, gevuld met meringue, frambozenmousse, brownie, pistachecrumble en frambozencoulis. Ter garnering wil ik proberen carameldraden de spinnen.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:02

Hier wordt het een pavlova met rood fruit, een bolletje ijs en een klein beetje chocolademousse.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:06

secricible schreef:
Ik hoef dit jaar alleen een toetje te maken dus wil uitpakken :D
Worden bollen van witte chocolade, gevuld met meringue, frambozenmousse, brownie, pistachecrumble en frambozencoulis. Ter garnering wil ik proberen carameldraden de spinnen.

Zoiets ga ik ook maken alleen dan van pure chocolade en vullen met frambozen bavaroise.
Even kijken of ik ze dan nog ga versieren met figuurtjes met goud (eetbaar) poeder.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:28

Wij hebben gisteren een kerstdiner gehad met vrienden. Hebben arretjescake en boerenappelcake gemaakt en geserveerd met vanille-ijs. Geen hippe fancy gerechten maar het viel super goed in de smaak.

Ook weleens hoorntjes gemaakt gevuld met verschillende soorten mousse maar vond dit lekkerder.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:32

Heb vorige week een proefdessert gemaakt en die was ook lichtelijkt mislukt.

Een bodem van pepernoten, een laagje caramel, chocolademousse, overgoten met chocolade en dan versieren.

Het is gebleven bij: een bodem van pepernoten en chocolademousse vulling. Lekker, maar niet als toetje voor 12 man voor kerst. De karamel was zwaar mislukt (ondanks stevig roeren toch aangebrande stukjes er in.. Dat kon ik niet gebruiken) en de rest kan niet verkeerd gaan dus ook niet gemaakt.

Vanmiddag opnieuw proberen :Y)

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 13:46

Succes Leffroi, wat ga je vanmiddag doen? Nog een poging of iets anders maken?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:24

Ik verplaats dit topic even naar de juiste plek, namelijk Voedertijd (VT).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:26

Ik ben net opgezadeld met het toetje en ik maak pavlova en tiramisu :Y) kan niet mis gaan :')

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:28

ik maak een kerststronk! :-) Ga hem niet op voorhand maken omdat ik beperkt ben met de ingrediënten. Duimen maar dat die volgende zaterdag direct lukt. Ga hem wel s ochtends maken zodat ik toch nog iets achter de hand heb moest het een fiasco worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 14:38

Bij mij wordt altijd alles een fiasco :')