Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:42

Haha, venkel en selderij is wel wat anders inderdaad. Maar ziet er goed uit :9 .

Wij hebben vandaag fastfood gegeten, soort van quarterpounder maar dan anders :D . Vivera biefstuk en heel veel beleg op een lekker broodje en van de rest van het beleg een broodje gezond gemaakt met een eitje van onze kipjes. Kinderen mogen altijd zelf beleggen dus die broodjes zijn niet meer normaal naar binnen te werken, maar ze hebben gesmuld.

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:21

Ik ben een stille meelezer, maar geniet zo van jullie handige tips en gerechtjes! :) Zelf een beetje een flexitariër. Eet heel soms nog eens wat kip thuis en vis eet ik ook nog. Voor de rest zo goed als vegetarisch en dat heeft ook mijn voorkeur. Op 'kot' kook ik bijna altijd vegetarisch voor mijn vriend en ik.

Wou al heel lang een gerechtje maken die normaal met kip is en dan de kip vervangen met een vleesvervanger. Vandaag had ik tijd genoeg om het eens te testen en moet zeggen dat het goed geslaagd is!

Het gerechtje is dus veggie kip op Normandische wijze en is heel eenvoudig om te maken. Zelf heb ik dit gebruikt voor 2 pers:
- Greenway Chick' pieces (vegan) 2 pakjes
- Half flesje cider (pakweg 20 cl)
- 1,5 appel
- 1 rode ui
- Eetlepel maïzena
- Half flesje soya room
- Rozemarijn, tijm, peper & zout
- Suiker en kaneel (voor de appeltjes)

En zelf hebben we er kroketjes bij gegeten, maar puree/ovenaardappeltjes/rijst/etc. kan ook prima uiteraard! Beetje appelmousse past er ook lekker bij. Ik denk dat je het recept ook prima kan omtoveren naar vegan, maar ben geen kenner.

De bereiding doe je door de Chick' pieces eerst voor te bakken in een pan met wat olijfolie, vervolgens de rode ui erbij. Dan de cider en laten uitkoken tot de helft ervan weg is. Tussendoor kan je dan in een andere pan de appeltjes stoven met kaneel en suiker (met beetje boter). Bij de kip en cider voeg je dan de appeltjes toe, het geheel lekker kruiden en dan de saus aandikken met maïzena (evt. ook met mosterd, maar die hebben wij weggelaten). Wij voegen er zelf dan ook de room aan toe om een lekker sausje te hebben.

Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:58

O dat ziet er lekker uit zeg!

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:02

pien_2010 schreef:
Vanavond hebben wij heerlijk gegeten. Restjes én nogmaals de venkel geprobeerd klaargemaakt volgens recept van May_far (met port en honing laten stomen). Ik vond het vurukkuluk mijn man vond het ça va. Vorige keer heb ik waarschijnlijk selderie gepakt ipv venkel en toen ik de venkel knol zag liggen wist ik gelijk dat ik dom was geweest (zij was een beetje dom :o ).


Fijn dat ie toch lekker was :D met selderij lijkt het me ook niet zo smaken inderdaad, maar goed dat je het hebt geprobeerd, zij het onbewust :Y)

Welkom, nieuwe mensen! Veel plezier en deel je kennis (en eventuele ergernissen) :j

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:22

Yumm dat zag er lekker uit.

Als ik weer eens de moeite doe uitgebreid te koken zal ik een receptje plaatsen :D

Gisteren hebben we rijst met courgette, sperzibonen, aardappel in tomatensaus gegeten. Lekker simpel. Mijn moeder en broer hebben deze week al 3x vega gegeten! Mijn vader is pescotarier maar eet ook al veel vegetarisch.

Vanavond wordt het waarschijnlijk een zak groentesoep met vega balletjes van de Jumbo. Lekker snel.

Sintara

Berichten: 7445
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:26

Ik ga vanavond pasta eten met ca. 400 gram groente (gewoon een zak haha), een hand cherrytomaatjes, een flinke hand gedroogde linzen en tomatensaus. Even vitamientjes tanken:).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:51

Ik hoorde dat Unox tomatensoep met vega balletjes gaat verkopen :)
Geen vegan helaas maar wel lekker voor de puristen :+

8nnemiek

Berichten: 43441
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 13:57

Dat is goed nieuws! Ik zie dat er ook groentesoep komt met vega balletjes. Al snap ik het nut niet zo van de balletjes, die viste ik er vroeger zelfs al uit toen ik nog wel vlees at :+ Nooit lekker gevonden haha.
De laatste tijd viel het me op dat ze steeds meer juist mét vlees hebben. Een aantal jaren geleden had je zo veel vega soorten.. De blikken champignonsoep, groentesoep en tomatensoep waren vroeger gewoon vegetarisch. Ik hoop dat er meer vega soep terug komt!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:18

8nnemiek schreef:
Dat is goed nieuws! Ik zie dat er ook groentesoep komt met vega balletjes. Al snap ik het nut niet zo van de balletjes, die viste ik er vroeger zelfs al uit toen ik nog wel vlees at :+ Nooit lekker gevonden haha.
De laatste tijd viel het me op dat ze steeds meer juist mét vlees hebben. Een aantal jaren geleden had je zo veel vega soorten.. De blikken champignonsoep, groentesoep en tomatensoep waren vroeger gewoon vegetarisch. Ik hoop dat er meer vega soep terug komt!

Ja raar he! Ineens hamblokjes erin ofzo, hallo, die 2 hamblokjes wordt niemand echt warm van volgens mij :+

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:07

Ik dacht dat de Unox al tomatensoep met vega balletjes had! Ik heb ze net nog zien staan in de winkel :o? (Of het was een ander merk).

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:19

Hoi!
Ik ben sinds 1993 vegetarier en sinds afgelopen maandag doe ik mee aan de Vegan Challenge.
Nu kocht ik altijd al geen producten waarop stond ‘ bevat sporen van vis, schaaldieren’. Maar hoe doet een vegan persoon dat met ‘sporen van melk en ei’? Hoe streng ben je?

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:26

Sporen van is helemaal niet erg :). Dat betekent dat het in dezelfde fabriek is gemaakt. Dat zetten ze er op voor kruisbesmetting voor mensen die heel allergisch zijn. Maar voor mij, en eigenlijk bijna alle veganisten is dit geen probleem :).

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:35

Jackytje schreef:
Ik ben een stille meelezer, maar geniet zo van jullie handige tips en gerechtjes! :) Zelf een beetje een flexitariër. Eet heel soms nog eens wat kip thuis en vis eet ik ook nog. Voor de rest zo goed als vegetarisch en dat heeft ook mijn voorkeur. Op 'kot' kook ik bijna altijd vegetarisch voor mijn vriend en ik.

Wou al heel lang een gerechtje maken die normaal met kip is en dan de kip vervangen met een vleesvervanger. Vandaag had ik tijd genoeg om het eens te testen en moet zeggen dat het goed geslaagd is!

Het gerechtje is dus veggie kip op Normandische wijze en is heel eenvoudig om te maken. Zelf heb ik dit gebruikt voor 2 pers:
- Greenway Chick' pieces (vegan) 2 pakjes
- Half flesje cider (pakweg 20 cl)
- 1,5 appel
- 1 rode ui
- Eetlepel maïzena
- Half flesje soya room
- Rozemarijn, tijm, peper & zout
- Suiker en kaneel (voor de appeltjes)

En zelf hebben we er kroketjes bij gegeten, maar puree/ovenaardappeltjes/rijst/etc. kan ook prima uiteraard! Beetje appelmousse past er ook lekker bij. Ik denk dat je het recept ook prima kan omtoveren naar vegan, maar ben geen kenner.

De bereiding doe je door de Chick' pieces eerst voor te bakken in een pan met wat olijfolie, vervolgens de rode ui erbij. Dan de cider en laten uitkoken tot de helft ervan weg is. Tussendoor kan je dan in een andere pan de appeltjes stoven met kaneel en suiker (met beetje boter). Bij de kip en cider voeg je dan de appeltjes toe, het geheel lekker kruiden en dan de saus aandikken met maïzena (evt. ook met mosterd, maar die hebben wij weggelaten). Wij voegen er zelf dan ook de room aan toe om een lekker sausje te hebben.

[ [url=m/6ZX0K6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een probleem met voedsel wat er uitziet als vlees,of de naam van vlees heeft,al is het geen vlees.Voor degenen die nog niet lang vega zijn schijnt dit geen probleem te veroorzaken?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:44

Heb zo geergerd altijd aan de "groente soep! ... met balletjes" "nasi... met ham!" eten. Ik wil soms ook handig ff wat in de magnetron gooien en snel eten maar helaas. Maar deze vega versie van de Jumbo is echt zo slecht niet. Dat ze er nu pas mee komen vind ik wel echt slecht eigenlijk :o

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:46

Ik eet al jaren vega, maar ik vind het nabootsen van vleessmaken/structuren echt een leuke uitdaging in de keuken. Enerzijds mis ik de smaak en structuur, het hele hartige, daar kan ik echt van genieten. Maar het is ook een hele goede manier om mensen die liever geen of helemaal niet vega eten te introduceren met voedsel wat vergelijkbaar is, waardoor ze eerder geneigd zijn om het toch te proberen en ze te enthousiasmeren. En ik denk dat dat voor meerderen geldt. Maar hé, het is natuurlijk prima op elke manier en je kunt ook echt heerlijke, geweldige groentegerechten maken :)

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:07

Anjali: ligt eraan wat je lang noemt :) ik ben sinds mn zesde vegetariër en ben nu 21. Ik heb er echt helemaal geen moeite mee dat vegetarische dingen een ‘vleesnaam’ krijgen. Daar zijn ze immers gewoon op geïnspireerd. Ik heb geen idee hoe vlees smaakt en wat de structuur is, het is te lang geleden. Veel ‘namaak kip’ vind ik heel lekker vanwege de structuur.
Ik vind het dus ook een beetje onzin dat er zoveel geklaagd wordt over de ‘vleesnamen’. Het ligt gewoon in het vegetarische schap en het wordt bijna altijd driedubbel aangegeven dat het vegetarisch is.

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:20

Eens, ik vind de hele heisa rond dat er verwarring zou kunnen zijn echt dom. Waar mensen zich weer mee bezig houden :roll:

De Greenway Chick' pieces is eigenlijk gewoon soja. Niet meer, niet minder. Geen gekke neppe vleessmaak, wel een fijne structuur die lijkt op kip waardoor het voor gerechtjes waarin je enkel het vlees vervangt het echt perfect is. :)

Ik zelf houd jùist niet van de smaak van vlees, iets zoals de Beyond Burger is dan ook niets voor mij.

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:26

Ik eet al heel lang geen vlees meer, maar weet nog wel hoe het smaakt en ook hoe lekker ik het vond. :9 Ik zou willen dat ze het zo zouden kunnen namaken!

Maar na 20 jaar mis ik het niet meer in mijn dieet hoor. Ik hoef ook niet perse vervangers. Ik vind er geloof ik maar 3 of 4 lekker, verder kook ik gewoon zonder vlees. En of het nou gehaktbal heet of groentebol, het zou mij persoonlijk een worst wezen. :o

Maar om me heen hoor ik wel veel mensen die steeds vaker een dagje geen vlees eten en die hun kip dan vervangen door vega kipstukjes. Ik denk dat je daardoor gewoon een grotere doelgroep weet te bereiken om makkelijker te kiezen voor geen vlees. Veel mensen eten toch echt nog steeds aardappel, groente, stukje vlees. Als je die nu kan bereiken met de vega hamburger, gehaktbal of schnitzel dan ben ik alleen maar blij.

Daarbij vind ik de discussie nutteloos, omdat het geen merknamen zijn. Daar zitten rechten op. Maar een gehaktbal is nog steeds een gehaktbal ongeacht of hij van rund, varken of planten is gemaakt.

En ik vind het tegelijkertijd weer leuk, omdat de vleesindustrie zich dus duidelijk zorgen maakt.(?) Goed bezig, denk ik dan. ;)

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:27


Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:32

_O- +:)+

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:38

deksel schreef:
Sporen van is helemaal niet erg :). Dat betekent dat het in dezelfde fabriek is gemaakt. Dat zetten ze er op voor kruisbesmetting voor mensen die heel allergisch zijn. Maar voor mij, en eigenlijk bijna alle veganisten is dit geen probleem :).

Oké bedankt voor je antwoord, ik moet er nog een weg in vinden. De recepten van de VC volg ik niet trouwens.
Ik denk ook dat je de vleeseters sneller om krijgt als de namen en producten op vlees lijken.
Ik heb er zelf geen probleem mee dat het erop lijkt ieg!

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:05

Paddenstoelenrisotto met paardenbloem salade.
Afbeelding

Risotto: ui en knoflook snipperen en bakken. Risotto erdoorheen en daarna groentebouillon tot de rijst gaar is. De laatste 5 minuten er paddenstoelen doorheen gooien.

Paardenbloem salade:
Bladen een uur in water laten weken. Daarna olie en balsamico naar smaak toevoegen.

Simpel een lekker gerecht (zelfs mn man vind vegan hierbij niet erg)

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:30

Nog een wildplukker *\o/*
Ik heb vandaag heerlijke brandnetel/wilde ui soep gemaakt en een quiche met pompoen (die moeten nu rap uit de kelder), brandnetel en een mengsel van geweekte en gepureerde cashew, lijnzaad en zonnebloempitten met edelgist. Of dat lekker is meld ik later :+

Wat betreft de soep (voor veul :9 ):
- halve zak brandneteltoppen (ik gebruik zo'n linnen schoudertas, die zijn wel allemaal ongeveer gelijk van grootte), schoon gewassen. Tip: om ze te wassen kun je een gebruikte plastic zak van het brood gebruiken zodat je ze goed vast kunt pakken. Dan hoef je geen heet water te gebruiken. Mits je alleen de toppen (ca. eerste 4 grote bladeren) plukt en niet langs de rand van de weg zit er alleen een beetje stof op en dat was je er met koud water zo af.
- 4 handen wilde ui (of gewone ui of bieslook), grof gehakt
- 4 aardappels in stukjes met schil
- kwart knolselderij in stukken
- 3 tenen knoflook, groft gehakt
- 5 cm gember, in stukjes
- beetje bouillonpoeder
- 1 el gedroogde of verse dille
- 1 el gedroogde of verse basilicum
- 1 el gedroogde of verse tijm
- takje rozemarijn
- sojasaus naar smaak
- 3 el miso
- 8 el lijnzaad
- zout en peper naar smaak
- ca 2l water

Fruit de aardappels, gember, knoflook en ui aan. Voeg de uitgelekte brandnetels er in delen aan toe, giet er daarna vast een liter heet water overheen en voeg de bouillon toe. Laat even koken met het deksel erop en voeg dan zodra het mogelijk is de rest van de brandnetels en de volgende liter water toe. Mix de kruiden er doorheen en laat een kwartiertje rustig koken. Voeg op het eind de miso, sojasaus en lijnzaad toe en pureer. Breng op smaak, voeg eventueel wat havermelk of cashewcrème toe.

pien_2010

Berichten: 43617
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:03

Jackytje, welkom en veel plezier in dit leuke topic. Je recept ziet er lekker uit. Ik eet zelf ook nog af en toe vlees en vis met name als we buiten de deur eten. Dus je bent niet de enige.

chimello schreef:
Als ik weer eens de moeite doe uitgebreid te koken zal ik een receptje plaatsen :D
+:)+ en graag.

anjali schreef:
Ik heb een probleem met voedsel wat er uitziet als vlees,of de naam van vlees heeft,al is het geen vlees.
Je bent niet de enige, ik heb dat ook. Dan pak ik liever een lekkere echte kip burger bijvoorbeeld :o .

deksel schreef:
Hier heb ik zo om moeten lachen! _O- Heel erg leuk.

0091 schreef:
Paardenbloem salade:
Bladen een uur in water laten weken. Daarna olie en balsamico naar smaak toevoegen.
Ga ik zeker maken. Belangrijk is wel om daarbij te noemen dat als je paardenbloem salade maakt, je dit alleen kunt maken van groen van de paardenbloem die NIET in bloei is! Dat weet ik van mijn Franse vriendin wiens beroep tuinieren is.

Marfay, ga ik ook zeker maken jouw soep recept. Zo lekker en brandnetel zat hier zat in de tuin!

Vanochtend werden er enkele koeien bij buuf opgehaald door de slager. Buuf is onze vriend en die gaat zo top met zijn dieren om echt fantastisch. Maar die hufter van een slager is echt naar hoe hij die koeien in het vrachtwagentje jaagt met veel kabaal. Ik voelde me zo naar , had het zo te doen met de dames van buuf, en was heel bewust blij dat ik eigenlijk zelden nog vlees eet. De slager verbaasde me, dat hij wel stopte toen hij mij met de paarden zag lopen. Dat viel dan weer mee.

Gaby jouw thaise curry vandaag gemaakt [VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic. Enkele wijzigingen zoals de boerenkool daar heb ik sperciebonen voor gepakt, jackfruit heb ik zelf gemaakt mbv jouw tip van diverse paddenstoelen en een tip van iemand die de aubergine aangaf. Was erg lekker. De thaise groene curry heb ik gegoogeld op internet en zo goed als het kon nagemaakt maar die was echt wel heel erg heet :oo . De cocos melk heb ik vervangen door amandel melk.
Ik vond het geweldig om te maken want dat jack fruit maakt het geheel wat vlezerig en geef er extra "bite" aan. Ga ik vaker doen. Deze schotel die wij met noedels aten, ga ik zeker vaker maken maar wel minder scherp. Manlief en ik waanden ons op het marktje in Kuala lumpur jaren geleden _O- := , waar we ook met rode koppen waar het zweet van af gutsten zaten te smikkelen. Dus we hebben erg veel gelachen en erg lekker gegeten. Deze, maar dan wel minder pittig houden we erin. Dus dank je wel, je hebt ons een geweldige maaltijd bezorgd, veel gelach en erg veel kookplezier!

Ingrediënten klaar gezet want ik heb geen zakje thaise groene curry

Afbeelding

Afbeelding

Gaby
Berichten: 3400
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 19:20

Wat fijn dat het zo heerlijk smaakte! :D Apart dat de Thaise groene curry zo scherp was! Ik kan dus absoluut niet tegen hitte en ik vond hem helemaal niet heet. Dus of het recept wijkt af van wat Fair Trade in zijn mix stopt, of amandelmelk blust minder goed dan kokosmelk :\ ...