Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:23

Toch even een kleine kanttekening: ik dacht dat een multi slikken altijd verstandig was en dat als je ziek bent of een gezinslid ziek is dat wat extra A en C geen kwaad kon, net als extra D in de winter.
Na 6 maanden dagelijks vitamines te hebben geslikt had ik een gigantische overdosis en was ik mezelf langzaam maar zeker aan het vergiftigen. (Huisarts heeft dit vastgesteld). Denk aan hormonen op hol, ziektesymptomen, een vage zeurende pijn die continue ergens anders zit en hoofdpijn.

Dus nee, het is niet voor iedereen verstandig om zo maar vitamines te gaan slikken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:30

Multi is vaak niet nodig
En soms kan het idd zeer af te Raden zijn
Maar B12 is sowieso aan te Raden bij overwegend plantaardig

Daarnaast zou je Met enige regelmaat eens een week een eetdagboek op iets als cronometer kunnen bijhouden
Dan Krijg je een beetje een beeld van wat je Binnen Krijgt qua macro’s en micro’s
En wat evt wijsheid is om eens verder in te duiken

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:43

Je kunt een vitamine nemen speciaal voor vegetariërs?

Ik heb hier nog een hele pot staan voor je, zitten maar 4 vitamines in dacht ik. B12, omega vetten, a en ijzer.

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:46

Gaby schreef:
Wat zouden jullie doen/wat is het beste? Eerst supplementen slikken om mijn B12 en ijzer omhoog te krijgen en daarna dieet aanpassen, of is sowieso supplementen slikken beter?
Kun je van deze tekorten trouwens ook moe worden?

Gewoon beginnen met B12 en ijzer tabletten slikken en meer vega(n) eten. Heel veel omni's hebben idd ook tekorten maar daar wordt nooit over gesproken. Het is niet zo dat je veel voedingsstoffen alleen uit dierlijke producten kan halen :), genoeg plantaardige vervangers!

Ik slik zelf B12 en D3. Maar moet binnenkort eens m'n bloed laten prikken.

Gaby
Berichten: 3400
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 07:48

denice schreef:
Je kunt een vitamine nemen speciaal voor vegetariërs?

Ik heb hier nog een hele pot staan voor je, zitten maar 4 vitamines in dacht ik. B12, omega vetten, a en ijzer.

Dat klinkt wel goed! Hoe heet dat merk? :)

Edit: vandaag ga ik mijn viitamine D stootkuur ophalen bij de apotheek, en dan vraag ik ook hen om raad.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:08

Ferro drink ik vrijwel dagelijks omdat die ijzerpillen niet lekker voelen. Eerste periode meerdere glazen per dag, nooit ergens last van gehad. Veel mensen hier hebben de associatie met bloed, maar ik niet omdat mijn bloed dus ook nooit naar ijzer smaakte :P. Ik vind het best lekker spul!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:58

Ik heb door mijn zwangerschap ijzertekort, ik moet die ijzerpillen slikken maar wat een hel is dat zeg. Of je moet rennen naar het toilet of je kunt niet, het voelt gewoon niet goed. Ben er nu mee gestopt, ik was het zat.

Gaby, het zijn de yummy gums. Vegan vitamines zijn het. Gekocht voor mn zoontje maar die trapt er niet in :+

cursebreaker

Berichten: 11539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:45

* stille meelezer meldt zich.

Is het geen optie voor mensen die het ijzer willen aanvullen tussendoor, om meer stroop te eten? Mits je dit lust... Ik heb altijd begrepen dat je dmv het eten van stroop ook wel je ijzer kunt bijvullen als je dit regelmatig doet bv. De Frutesse appelstroop is bv. vegetarisch. Al is dit iets waar je weinig aan hebt op het moment dat je al een ijzertekort hebt, dan zul je denk ik echt over moeten op pillen.

8nnemiek

Berichten: 43441
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 09:46

:j
Wel opletten dat je appelstroop koopt die volledig van appels is gemaakt. In goedkope appelstroop zit vaak een groot deel suikerbietenstroop.
Het is niet genoeg om al je ijzer binnen te krijgen, maar elke dag een boterham met appelstroop helpt wel.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:49

En altijd combineren met vitamine C, dan wordt het ijzer nog beter opgenomen!

lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:55

Van mijn moeder moet ik altijd 1 x per week spinazie met verse jus nemen.
Dat doe ik braaf al jaren en ik heb nooit een te kort :+
Ik weet niet of het echt werkt maar vitamine C helpt wel om ijzer beter op te nemen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:01

Sonja_vR schreef:
Multi is vaak niet nodig
En soms kan het idd zeer af te Raden zijn
Maar B12 is sowieso aan te Raden bij overwegend plantaardig

Ja, dit bedoelde ik :j Elke dag een 3000% multi is inderdaad niet echt wat je nodig hebt. Ik doelde op vitamine D en B12.

Die ijzertabletten zijn wel heftig, ik zat een keer laag in ijzer en de huisarts wilde dat liever niet doen, dus daarom dat ik sindsdien een fles ferro in de koeling heb liggen.

Cronometer is inderdaad een goed idee!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:13

ik pak drie keer per week (ongeveer ) de timed release B12 van holland&barret en dagelijks D en Opti3 van vegetology

lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:34

Salade met visvrije tonyn <3
Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33846
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:08

Heeft iemand nog goede en goedkope b12 tips? Die ik had kost 27 euro voor 90 dagen. :=

Ik heb hoge dosering nodig...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:25


Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 15:55

Ik slik altijd B12 en vitamine D. (en magnesium citraat, maar dat heeft hier niets mee te maken) Ik gebruik Solgar voor al mijn supplementen. Ik heb verschillende uitgeprobeerd maar vind die het beste.

pien_2010

Berichten: 43617
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 16:32

Lara, Ik ben wel benieuwd wat de hoogte van je ferritine is, want vaak als je HB te laag is wordt de ferritine voorraad aangesproken om het ijzer an te vullen. Als ik jou was zou ik voor nu een kuurtje ferro roosvicé gaan doen en kijken hoe je er op reageert en of je er wel of geen obstipatie van krijgt.

liespower94 schreef:
Van mijn moeder moet ik altijd 1 x per week spinazie met verse jus nemen.
Dat doe ik braaf al jaren en ik heb nooit een te kort :+
Ik weet niet of het echt werkt maar vitamine C helpt wel om ijzer beter op te nemen.


Dit helpt wel degelijk. Want door de (verse) sinaasappelsap neemt je lichaam het ijzer dat hoog aanwezig is in spinazie gemakkelijk op. In sla zit ook extra ijzers.
Peulvruchten. ...Pompoenpitten. ...Quinoa is ook rijk aan ijzer!

Wat betreft vitamine AD het volgende. Vitamine A zit vooral in worteltjes.
Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Ons lichaam kan het zelf aanmaken in de huid onder invloed van de ultraviolette B-stralen uit het zonlicht. In Nederland hebben we te weinig vitamine D in de winter, herfst en voorjaar. Dus in die seizoenen kun je het beste af en toe wat bij slikken. In de zomer gewoon lekker buiten bezig zijn, want indirect licht werkt ook goed. Uren in de zon bakken is niet goed vanwege huidkanker, maar zeker als je veganistisch bent is het gewoon goed om af en toe in de zomer eens echt een half uurtje in de zon te pakken.

Noten:
Qua voedingswaarde is de amandel is waarschijnlijk dé topper uit dit hele lijstje. In vergelijking tot de andere noten, bevat de amandel de meeste voedingsstoffen. Het is een hele rijke bron van calcium, vitamine C, fosfor, magnesium en ijzer.
Pecannoten bestaan voor 75% uit gezonde vetten en voor ruim 10% uit eiwitten.
Hazelnoten bevatten veel vitamines en mineralen, onder andere vitamine E. Vitamine E is een hele sterke antioxidant, wat een belangrijke rol kan spelen bij het tegengaan van hart- en vaatziekten en de negatieve effecten van vrije radicalen. Een handjevol hazelnoten, ongeveer 25 gram, bevat al de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine E. Daarnaast bevatten hazelnoten heel veel andere stoffen zoals eiwitten, calcium, magnesium, fosfor, ijzer, zink, foliumzuur en vitamine B1.

Over voeding valt nog veel meer te vertellen, maar dit kwam zo eventjes bij me op.

Wat betreft bijslikken van vitamine B. Zelf pak ik een keer per week een of twee dagen een vitamine B broost bruistablet. Ik doe dit maar af en toe want zoals eerder al beschreven werd elke dag vitamine en mineralen slikken kan ongezond zijn.

Gaby
Berichten: 3400
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:40

Ik heb net mijn eerste glas Roosvicee Ferro gedronken, en van de huisarts heb ik een vitamine D boosterkuur van 6 weken gekregen.
Voor de zekerheid voor erna een verpakking met 300 stuks kauwtabletten van 20 mcg vitamine D meegenomen voor €8,55.

Ik heb hier 120 tabletten B12 a 1000 µg/microgram voor me liggen. 40000% Refentie inname. Van de Kruidvat (€4,62 per potje).
Zijn dat goede tabletten? Je kunt niet overdoseren he?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 18:54


pien_2010

Berichten: 43617
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:03

Hopelijk wordt het nu niet minder gezellig in dit topic, want ik ben het volledig met de EU eens. Ik verbaas me enorm over al die "vlees" namen die ik in dit topic voorbij heb zien komen voor vega producten. Leuke uitdaging om nieuwe namen te vinden. Maakt het veel duidelijker of je te maken heb met plantaardig,
granen of vlees /vis.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:16

Ik vind het werkelijk erg dat dat is waar zeer goed betaalde mensen zich mee bezig houden. Want uiteraard is dat echt hoogste prioriteit.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:18

Ik vind het vooral erg dat de vlees/landbouwlobby nog steeds zo sterk staat...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:19

Ah serieus het doet er toch niet toe? Ok als het lijkt op een soort vlees of melk is het wel zo handig dat de naam ernaar verwijst maar ik vind dit zo pietluttig. Of mis ik iets?

mysa

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:20

poes schreef:
Ik vind het werkelijk erg dat dat is waar zeer goed betaalde mensen zich mee bezig houden. Want uiteraard is dat echt hoogste prioriteit.


Helemaal mee eens!