Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 00:27

Ja maar dit was geloof ik wel al een paar uur bezig :+

lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:23

Ronde 1 :+

Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33844
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:52

Zijn die ook vegan? Want dan rijd ik even langs de Coop haha.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:08


lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:34

MarlindeRooz schreef:
Zijn die ook vegan? Want dan rijd ik even langs de Coop haha.


Wat ik heb gekocht zijn de spekjes en kipstuckjes vegan, de balletjes niet :)

Oh de visburger en vissticks zijn ook vegan en goddelijk!

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:06

Jeeej ik heb ook al ingeslagen!

8nnemiek

Berichten: 43440
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 15:39

Mijn eerste buit is ook binnen :D
30 bakjes, €55 korting :D
Afbeelding

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:41

Zo dan! 30 bakjes? Die krijg je toch nooit voor de houdbaarheidsdatum op?!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:42

Je kan alles invriezen.

8nnemiek

Berichten: 43440
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 15:49

Ach, die houdbaarheidsdatums.. Ik heb laatst Alpro yoghurt gegeten die drie maanden over de datum was, ik leef nog :')
Maar inderdaad, de bakjes kun je prima invriezen, dan zijn ze nog minstens een jaar houdbaar.

Mijn vriezer begint nu wel asociaal vol te raken :')
Afbeelding

lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:55

8nnemiek schreef:
Ach, die houdbaarheidsdatums.. Ik heb laatst Alpro yoghurt gegeten die drie maanden over de datum was, ik leef nog :')
Maar inderdaad, de bakjes kun je prima invriezen, dan zijn ze nog minstens een jaar houdbaar.

Mijn vriezer begint nu wel asociaal vol te raken :')
[ [url=m/eNnPqY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ben je bij meerdere Coops geweest?

Ik eet ook alpro over datum :+ zit toch geen melk in, kan prima!
En idd diepvries <3

Ik ga vanavond voor ronde 2 :')

8nnemiek

Berichten: 43440
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 15:56

Ik ben bij twee winkels geweest inderdaad, bij eentje is mijn vader mee gegaan, die heb ik apart laten afrekenen :Y)

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:29

Vind het toch wel lichtelijk overdreven hout, maar succes ermee :P Wel een fijne korting!

pien_2010

Berichten: 43603
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:06

mar_fay schreef:
Pien, iemand die op zo'n moment met een briefje zou zwaaien wat ie allemaal wel en niet mag hebben zou ik ook niet kunnen waarderen hoor. Terwijl ik met liefde en plezier (leuke uitdaging juist!) anders kook. Een dag van tevoren is wat mij betreft het minimum.
Wat je vriendin betreft, het klinkt alsof ze een hele verstandige keuze heeft gemaakt. Hersenletsel is in elke vorm al vermoeiend genoeg, zo leert de ervaring - en je eigen gezondheid is belangrijk, zolang je het respect naar dieren maar behoudt :)

Mijn ouders zijn er gelukkig super relaxed mee. Nou ben ik opgevoed met drie keer in de week een klein stukje vlees, dus ik weet niet beter dan dat we net zo vaak geen vlees aten als dat we dat wel deden. Met twee vega's in het gezin wordt er dus meerendeels vega(n) gekookt, af en toe een klein stukje vlees voor hen erbij en zo nu en dan op brood. Mijn broertje eet van iedereen het liefste vlees, maar nu vooral op brood. Zaterdag is verplichte kookdag bij hem en hij komt elke week met een nieuw, vaak vegan recept op de proppen waar ie dan 1,5 uur mee bezig is. Gisteren had ie vegan choriza gehaald en daarmee bataat-ui-ei 'rösti' hoopjes gemaakt in de oven, vergezeld van een verse geroosterde paprika-amandelpesto en een gepocheerd ei. Hij begint er steeds meer plezier in te scheppen om het bord dan mooi op te maken en voor iedereen een passende portie te maken, echt super tof om te zien dat hij daarin zo (positief) ontwikkelt :j

Afgelopen week heb ik samen met mijn sjefke een hele vegetarische rijsttafel op tafel gezet. Favorieten waren sambal lobak (pittige zoet-zure rettich salade) toemis reboeng (bamboegerecht), sambal goreng telor (ei-kerrie gerecht), sambal goreng tempeh (tempeh-ei gerecht, een absolute publiekslieveling), tahoe toemis ketjap (tahoe/tofu en/of tempeh gebakken met ketjap) en masak katjang (witte bonen saus), petjel terong (aubergines in saus) werden door de een geliefd en door de ander verafschuwd. We hadden nog wat gerechten, dus we hebben heerlijk de hele middag gekookt en 's avonds lang gegeten. Met spekkoek en een agar agar kokos/lychee pudding toe :9 met agar agar wil ik nog wel meer experimenteren. Dat werkt echt prima!

Even kijken. Ik zou nog wat dingen delen... Pien, deze link geeft het recept wat ik gebruik voor de merengues. Minus het langdurige uitpersen van bieten voor een mooi roze kleurtje. Ze worden bij mij niet mooi zwierig, eerder bol, maar wel lekker luchtig. Ze blijven maar een paar dagen goed en blijven een aparte, niet per se onaangename, nasmaak houden. Maar het lukt niet altijd. Het beste lukt het met zelfgekookte kikkererwten; ik laat ze een nacht weken, kook ze vervolgens voor een half uur en plaats ze dan in onze steenoven waar ze nagaren. Ik gebruik echt veel water, maar het verdampt een heel eind in de oven en daarmee wordt het vocht sterker als je het gebruikt. Dat lijkt veel te schelen ten opzichte van niet ingekookt vocht of potjes/blikjes.

Eens zien, sinaasappelkaramelchocotaart :9

Je hebt nodig:
Springvorm, 25cm doorsnede met bakpapier op de bodem en aan de randen


Voor het sinaasappelmengsel (dit is de tweede laag):
250ml vers sinaasappelsap
rasp van alle geperste sinaasappels
1 limoen, sap + rasp
(evt) 2 el honing/agavesiroop
100g cashews
(evt) 1/2tl kurkuma voor de kleur

Laat de cashews een half uurtje weken in de overige ingrediënten, blender het geheel dan zo fijn mogelijk. Maak ondertussen de bodem.

Voor de bodem:
250g dadels
250g (hazel)noten

Blender de dadels en de noten en druk het mengsel op de bodem van de springvorm tot deze evenredig is bedekt. Plaats zolang in de koelkast. Giet hierover het sinaasappelmengsel, zet het in de koelkast en laat het afkoelen totdat het mengsel stevig is - giet de karamel er niet eerder overheen! Begin dus niet te vroeg met je karamel, want als deze klaar is gaat hij indikken en kun je niet langer meer wachten.

Voor de karamel:
100g suiker
2 steranijs
2 sinaasappels - het sap + bewaar de grofgeraspte schil voor de garnering
40ml kokoscrème
(evt) grof zeezout

Karameliseer de suiker samen met de steranijs in een pan. Let op, dit gaat vrij snel en het moet niet te donker worden. Warm ondertussen de melk en sinaasappelsap op. Als de suiker gekarameliseerd is haal je dit even van het vuur af en voeg je ongeveer 3/4 van het vocht toe. Roer even door en plaats dan terug op laag vuur. Blijf roeren tot de karamel volledig liquide en lobbig is, voeg langzaamaan wat meer vocht toe en laat het geheel een tijdje al roerend inkoken tot gewenste dikte - de karamel wordt dikker als deze afkoelt. Giet de licht afgekoelde karamel over de sinaasappellaag heen als deze volledig 'hard' geworden is. Laat een tijdje afkoelen in de koelkast. Hou je van karamel-zeezout, gooi er dan nu naar smaak wat korrels overheen.

Voor de chocolade ganache:
40g pure chocolade (90%)
30ml kokoscrème (echt dikke crème, eventueel te vervangen door een blok santen)
2el kokosolie
evt suiker of honing naar smaak
1el citroensap
1el koffie

Smelt de chocolade en kokosolie au bain marie, voeg vervolgens de andere ingrediënten toe. Aangezien deze laag op de karamel komt heb ik de chocolade puur gelaten, anders wordt het wel heel zoet. Giet deze laag over de afgekoelde karamel heen. Laat opnieuw afkoelen in de koelkast.

Garneer de afgekoelde taart met de overige geraspte sinaasappel, amandelschilfers, chocoladekoffiebonen, eetbare bloemen, poedersuiker... wat je ook maar voor handen hebt. Haal pas net voor het serveren uit de vorm zodat de lobbige karamel er een beetje uit kan lopen, maar niet teveel. Bewaar in de koelkast tot ongeveer 3/4 dagen.


*\o/* *\o/* *\o/* Dank je wel!!

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:08

Bij mijn Coop lagen nog 2 pakjes vegetarische balletjes, 2 pakjes hamburger en 4 pakjes pompoenburger. Die laatste vind ik onwijs smerig, balletjes houd ik ook niet van en hamburgers heb ik nog in de vriezer liggen. Ik wil de krokante schnitzel verdorie. _-:(
Dus ik ga deze week nog wel een keer heen en anders rijd ik vrijdag even naar een ander dorp.

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:41

Hier ook wat vivera ingeslagen <3. En de vegan kipcorn van Mora vandaag op, lekker joh!! Lekker met veel mayo. Oh en ook nog een vegan kroket op, ookal zo lekker. Manmanman, wat een leventje toch als vegan :D.

Laatst gekookt voor vriend en z'n broer, rijst met wat groente en sesam soja saus van de AH. Die was ook erg lekker!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:11

Hier lagen ook alleen balletjes en oosterse schijven
Maar ik kom er van de week nog een keer langs

8nnemiek

Berichten: 43440
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 20:21

Goed teken eigenlijk, dat er al zo veel uitverkocht was :D
De Coop vult normaal wel redelijk vaak de schappen bij, dus inderdaad later nog eens proberen :j

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:25

Hier was alles al uitverkocht bij de Coop.... morgen poging 2. |(

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:34

mar_fay schreef:
Ik schil mijn pompoen niet als de schil niet te bobbelig is, dat scheelt (schilt :D ) heel veel.

Ik maak dahl uit de losse pols, maar zoiets:

bataat (in blokjes)
dahl naar keuze (bijvoorbeeld rode linzen / (gehalveerde) mungbonen)
kokosmelk
rode peper
ui
knoflook
gember
yoghurt
koriander(zaad)
komijnzaad
kerrie poeder
kurkuma
evt. verse koriander voor de garnering

Uien fruiten, gember en knoflook erbij, rode peper, koriander, beetje komijnzaad, kerrie poeder, kurkuma en zout erbij. Aanfruiten en vervolgens bataat toevoegen en even meefruiten. Dahl en water toevoegen zodat het rustig kan koken. Tot slot kokosmelk erbij. Yoghurt naar smaak / keuze toevoegen. Aan te raden met verse naan of roti en een beetje rijst :9



Dit was heel lekker :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33844
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:56

Ik ga inderdaad nog een keer deze week. Kan er 20 makkelijk kwijt haha. En bij de appie ook even inslaan.

Raineri
Berichten: 6260
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:07

Oei... ik mis Nederland nu zo... in Spanje is het aanbod zo beperkt! Ik zit tussen vegan en flexitarier in. Ik eet soms vlees (op advies van de dokter, bloedarmoede) en een broodje jamon serrano zeg ik geen nee tegen eerlijk gezegd. Wel ben ik lactose intolerant dus voor de veiligheid bestel ik vaak vegan.

Gelukkig hou ik onwijs veel van tempeh. Kan het zelfs rauw eten, zo lekker vind ik het :')

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:08

Fijn Poes en Pien!
En rauwe tempeh is ook lekker. Ik snap dat wel. Of gefrituurd met alleen een beetje zout, nomnom.

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:31

Ik wil op mijn stage iets van taart of cake ofzo meenemen omdat ik vrijdag stop... Maar dan wel vegan. Tips?

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:36

Maddoxx schreef:
Ik wil op mijn stage iets van taart of cake ofzo meenemen omdat ik vrijdag stop... Maar dan wel vegan. Tips?

De Hema heeft sinds kort een vegan appel kruimel taart <3.

Ik heb echt cravings voor een frikandelbroodje.. Maar hoe maak je in hemelsnaam vegan frikandellen? :')