Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:40

Als het maar gesmaakt heeft! En was de feta nog gesmolten?

Granoek
Blogger

Berichten: 10475
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:56

De feta was eigenlijk net wel/net niet gesmolten, genoeg om smeuïg te zijn en niet genoeg om uit de ravioli te lopen, perfect!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:09

Ik heb nog wel een leuk en lekker recept! (Niet vegan)

1 pakje eiermie van Conimex (andere merken zijn stugger)
2 pakjes bami goreng boemboe van Conimex
2 rode puntpaprikas
1 spitkool
1 pakje pittige gekruide biologische tofu (roerbakreepjes) van de AH
4 eitjes
Zout&peper naar smaak

Dit worden heerlijke noodles, dit is een portie voor 4 grote eters (wij doen meestal savonds en de dag erna lunchen ervan)
Voor de bereiding hiervan zal ik straks een berichtje typen. Pauze is over :Y)

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:16

Drunksheep schreef:
Hier begrijpen ze vaak niet eens wat vegan inhoudt haha. Kan hier ook bijna nergens een broodje eten of uit eten gaan eigenlijk.


Ik mag ze hier ook uitleggen wat het verschil is tussen vegetariër en veganist en dat een vegetariër ook geen vis eet, want dan is het een pescotariër. :')
Zit een stukje hoger dan jou, verstopt in het redelijk stugge Groningse boerenland, waar "wat de boer niet kent vreet ie niet" zeer zeker nog van toepassing is.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:41

Hier snappen veel mensen ook nog steeds niet dat vegetariërs ook geen vis eten maar ik denk dat dat vooral komt door de pescotariërs die zich al jaren vegetariër noemen...
Al zijn er ook mensen die vreemd opkijken “maar vis is toch geen vlees?” Eh....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:06

Ja dat soort dingen moet ik ook altijd uitleggen hoor. "Geen beesten!" :D Ook geen mosselen? Kan er wel om lachen :)

J0anieke

Berichten: 4890
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:15

Ik ben ook de pescotarier die zegt dat ze vegetariër is die wel vis eet. (Tegen vegetariërs zeg ik wel dat ik pescotarier ben). Ik denk dat maar een heeeeel klein deel van de vleeseters weet wat een 'pestotarier' is (eet jij dan alleen maar pesto? _O- )

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:27

Ik vind het persoonlijk heel irritant als pescotariërs zeggen dat ze vegetariër zijn, want daardoor kom je als vega soms in de problemen (staat er ineens vis voor je neus). Zeg dan gewoon “ik eet alleen vis, geen ander vlees”.

Was een keer ergens daar hadden ze een nieuwe kaart met als vega gerecht iets met tofu - en oestersaus. De echte dus :')

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:41

Hier ben ik heel benieuwd naar. Lag nieuw in het schap gisteren, ziet er heerlijk uit al zeg ik het zelf! Met een aardapolgratin met kaas :9

Afbeelding

Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 17:48

Terug komend op mijn post eerder; hierbij de bereiding.


Water alvast op het vuur met eventueel een bouillion blokje erin.
Vervolgens de puntpaprika in korte reepjes snijden. Zelfde met de spitskool (die reepjes houd ik meestal lang ivm slinken)
Daarna de puntpaprika en de spitskool bakken in een beetje olie. Dan, als de groente warm/gebakken zijn de tofu erbij en meebakken.
Ondertussen zal het water wel koken en kun je de eiermie bereiden (goed op het pakje lezen hoe!)
Daarna kluts je 3/4 eitjes met wat zout en peper en bak je die en als de eitjes goed zijn gooi je het vervolgens bij de groente en tofu.
Daarna de pakjes boemboe erin, even warm laten worden (goed roeren is nogal plakkerig spul) en dan de eiermie erbij en eet smakelijk :j

Afbeelding

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:02

PeerAppel schreef:
Drunksheep schreef:
Hier begrijpen ze vaak niet eens wat vegan inhoudt haha. Kan hier ook bijna nergens een broodje eten of uit eten gaan eigenlijk.


Ik mag ze hier ook uitleggen wat het verschil is tussen vegetariër en veganist en dat een vegetariër ook geen vis eet, want dan is het een pescotariër. :')
Zit een stukje hoger dan jou, verstopt in het redelijk stugge Groningse boerenland, waar "wat de boer niet kent vreet ie niet" zeer zeker nog van toepassing is.


Hier in Friesland houd het ook niet over ( behalve in Leeuwarden dan) maar was laatst een tijdje in Groningen en vooral bij de Jumbo in Vlagtwedde moest ik echt mijn best doen om een vegetarische maaltijd bij elkaar te sprokkelen toen ik daar even wat makkelijks zocht voor de avond maaltijd :roll: .

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:02

De vegan junk food bar is fantastisch :j
En de Lidl heeft (tijdelijk?) gerookte bio tofu in het schap. Dat is erg lekker :Y)

Ik heb ook wel meegemaakt dat ik dan vis kreeg want dat eten vegetariërs toch? :j Ugh. Best vervelend.
En ja ik ken hem ook hoor, "wat eet je dan??" Ik vraag me dan af wat die mensen dan de hele dag eten. Bestaat hun dieet uitsluitend uit vlees, zuivel, vis en eieren? >;) (En dan nog zeggen dat ik ongezond eet, haha)

Over 2 weken gaat de nieuwe kaart op mijn werk in en er zijn 2 vegan opties bij gekomen *\o/* Naast een (nu) volledig vega borrelplank, vegan mogelijk. Ga ik zelf falafel bij maken. :) En we gaan ook de hummus zelf maken vanaf nu. :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:04

Ohh falafel. Daar heb ik zin in! Misschien maak ik dat vanavond wel :9

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:29

Jaa zo lekker! ik moet alleen nog even een goed receptje vinden dat makkelijk is en ook ingevroren kan worden en dat in de oven afgebakken kan worden. Dus als iemand nog iets weet houd ik me aanbevolen. :)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:37

De vega biefstuk hier nog niet kunnen vinden helaas. Ben wel echt enorm benieuwd.

Vroeg me af of jullie dit herkennen: Ik ben een grote chocolade liefhebber. Liefst melk met hazelnoten. Wordt daar dolgelukkig van. Maar omdat ik toch langzaam meer vegan wil even en ik de vegan chocolade echt mega duur vind, heb ik besloten het gewoon niet meer te eten. Nu 4 weken geen chocolade gehad en ik merk dat ik aan het afkicken ben. De eerste weken had ik echt intense trek in chocolade en nu denk ik 'mweh, hoeft niet perse'.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:38

Haha, dat had ik ook. :)
Maar je kunt ook het AH huismerk pure chocola eten, dat is ook prima.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:38

PeerAppel schreef:
Ik mag ze hier ook uitleggen wat het verschil is tussen vegetariër en veganist en dat een vegetariër ook geen vis eet, want dan is het een pescotariër. :')
Zit een stukje hoger dan jou, verstopt in het redelijk stugge Groningse boerenland, waar "wat de boer niet kent vreet ie niet" zeer zeker nog van toepassing is.


Hier in Friesland houd het ook niet over ( behalve in Leeuwarden dan) maar was laatst een tijdje in Groningen en vooral bij de Jumbo in Vlagtwedde moest ik echt mijn best doen om een vegetarische maaltijd bij elkaar te sprokkelen toen ik daar even wat makkelijks zocht voor de avond maaltijd :roll: .[/quote]

Nou daar woon ik dus in de buurt. :j De Jumbo hier (andere dan die in Vlagtwedde) heeft een ontzettend zielig vegavak waar dus niet eens Vivera in ligt. Ze verkopen nu sinds een tijdje ook versbelegde pizza's. Alles met vlees of vis natuurlijk. :')

En om eerlijk te zijn: ik ben het met Fenrir eens wat betreft de pescotariërs die zich vegetariër noemen. :=

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:42

Die filet van jumbo is goud! 100x beter als verwacht. Zelfs mijn vleesliefhebbende vriend vond het heerlijk. Hij kiest trouwens ook steeds vaker voor vega. Zelfs als hij zelf de keuze heeft wat hij wilt.
Laatst kwam hij in de supermarkt aanzetten van zullen we dit vanavond eten , was verrast toen ik een verpakking met broccoliburgers zag!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 19:25

Simpel, snel falafel recept wat ik vaak maak als ik weinig tijd (of zin) heb:

Falafel (zelf maken of kopen, die pittige van Maza vind ik lekker)
Muhammara (ook zelf te maken, of die van Maza)
Feta
Gemengde sla
Cherry/snoeptomaatjes
(Punt)paprika
Bosui

Falafel bakken/frituren, pita broodje klaarmaken (doe het zelf altijd in een pan), muhammara erop smeren en dan vullen met de rest. Evt knoflooksaus erbij als je daarvan houdt (ik wel :') )
Echt heel simpel! :9

Als ik iets meer tijd heb bak ik soms wat snijboontjes, prak avocado, dan de boontjes door de avocado mengen met feta, citroensap, koriander, bosui, zout en peper. Als laatste wat rucola erdoor en het geheel op de pita met falafel erbij. Evt. nog cherrytomaatjes.
En knoflooksaus uiteraard :))

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:09

Ik bedoelde dus, dat ik de falafel zelf wil maken :Y)
Die van bij de AH is wel echt super lekker!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:11

Ja dat begreep ik, dit was niet als reactie op jou. Sorry had het er misschien even bij moeten zetten :D

J0anieke

Berichten: 4890
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:43

Ik vind die gemarineerde filet niet echt lekker.. Hij wordt bij mij heel snel droog..

Miesemuisje

Berichten: 3088
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:47

Ohh juist lekker die gemarineerde filets :9

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:52

Fenrir schreef:
Ja dat begreep ik, dit was niet als reactie op jou. Sorry had het er misschien even bij moeten zetten :D

Ah, vandaar :D Geeft niet!
Op receptensites kan dat heel ergerlijk zijn, zoek ik een recept voor een bonenburger ofzo, staat in de ingrediënten "1 pakje bonenburgers van de Jumbo" |o ugh

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:23

*steekt haar hoofd voorzichtig om het hoekje


Sinds een aantal weken zijn wij begonnen met vleesvervangers i.p.v. echt vlees. In het begin even zoeken wat nu lekker is. We eten sowieso ook vegetarisch in de week dus zonder vleesvervangers.
Mijn man is een zeer moeilijke eter maar ook deze was positief verrast. Hij ging van de week boodschappen doen en kwam zelf met vervangers thuis _/-\o_ . Als ik wel vlees koop dan zoveel mogelijk biologisch.

Het recept van sanso en fenrir heb ik in ieder geval opgeslagen.

Hebben jullie nog andere lekkere recepten dan hoor ik het graag.