Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:32

B12 vanwege het plantaardige dieet.
Verder magnesium voor mijn spieren en hoge dosis D3. Vooral voor mijn lichamelijke kreukels die los staan van wat ik eet.

WithinYuuri
Berichten: 968
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:36

Nu we het toch over supplementen hebben. Eten jullie vis en zo nee waarmee vervangen jullie dat? Want volgens mij is het lastiger vis te vervangen dan vlees en moet je daar dus wel supplementen voor slikken, maar vind het een beetje lastig. Dus vandaar de vraag wat jullie doen :D

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 10:40

Ik slik niks bij. Heb wel nog multi-vitamine staan, maar dan een soort waarin van elke vitamine 100% van de adh zit, die zijn gewoon veilig om regelmatig te slikken (alleen vergeet ik dat dus altijd, en merk ik sowieso geen verschil).
Ik heb ook B12 staan, maar ook die vergeet ik steeds :+ B12 wordt ik ook nog eens snel misselijk van, dus dat is niet mijn favoriete pil..

Vis eet ik ook niet, maar de gezonde vetten (als je daar op doelt) kun je ook binnen krijgen via noten, granen, pitten, avocado..

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:43

Nee ik eet geen vis en heb het nog nooit vervangen. Wat zou er in vis zitten waar ik niet zonder kan?

WithinYuuri
Berichten: 968
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:18

Jessix schreef:
Nee ik eet geen vis en heb het nog nooit vervangen. Wat zou er in vis zitten waar ik niet zonder kan?


Voornamelijk visvetzuren (omega 3-vetzuren). Je zou ze kunnen vervangen met visoliecapsules, alleen ik hoor niemand dat echt doen haha

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 11:30

De ALA omega 3 vetzuren zitten volgens mij vrij veel in lijnzaad(olie), chiazaad en ook in oa walnoten.
DHA zit in algenolie dacht ik.

Miesemuisje

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:31

Ik slikte tijdens de zwangerschap en nu ook nog ivm borstvoeding algenolie! Zelfde stoffen als visolie.

Afbeelding

Daenerys
Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:39

Ik slik normaalgesproken B12 en D3. Nu ivm zwangerschap ABC Plus Zwangerschap multivitamine voor vegetariërs en B12. In de multivitamine zit niet genoeg B12 vandaar dat ik die nog apart gebruik.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:04

WithinYuuri schreef:
Jessix schreef:
Nee ik eet geen vis en heb het nog nooit vervangen. Wat zou er in vis zitten waar ik niet zonder kan?


Voornamelijk visvetzuren (omega 3-vetzuren). Je zou ze kunnen vervangen met visoliecapsules, alleen ik hoor niemand dat echt doen haha

Nee ik eet geen vis omdat ik het dier niet wil opeten. Dus ook niet zijn olie in een capsule. :D

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:25

Heb net een nieuw potje multivitamine gekocht, en slik magnesium tegen mn rusteloze benen

WithinYuuri
Berichten: 968
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:29

Jessix schreef:
WithinYuuri schreef:

Voornamelijk visvetzuren (omega 3-vetzuren). Je zou ze kunnen vervangen met visoliecapsules, alleen ik hoor niemand dat echt doen haha

Nee ik eet geen vis omdat ik het dier niet wil opeten. Dus ook niet zijn olie in een capsule. :D


Ohja, had aangenomen dat het namaak visolie zou zijn maar dat is het natuurlijk helemaal niet :+ Bedankt voor de tips hierboven, zijn dus ook goede alternatieven/vervangingen voor :)

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:30

Ik eet ook geen vis en maak vaak chia puddinkjes en heb algenolietabletten van de reform winkel :)
Daarnaast heb ik B12, D (ik kom bijna niet buiten), ijzer (tekort gehad maar dat had een andere oorzaak) en vitamine C in deze iedereen valt om van de grieptijd :+
Ik ben nooit ziek trouwens

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:32

B12 en goeie vervanger voor visolie etc https://unlimitedhealth.nl/nl/omega-3-e ... HsQAvD_BwE

En D Maar dat is voor mij niet vegan getelateerd

De B12 is van holland en barret, de timed release , die pak ik een drie keer per week. Samen Met de opti3 van vegetology
D als ik Er aan Denk
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 20-12-19 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:32

Ik slik plantaardige Omega 3 (die van Testa) en magnesium. Daarnaast in de wintermaanden vitamine D.
Ik denk zelf dat je verder alles voldoende binnen krijgt als je gevarieerd eet.


Oh B12 natuurlijk een belangrijke! Zou ik iedereen aanraden. Ik heb zelf een opname probleem dus krijg injecties, die slik ik dus uiteraard niet bij.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:05

WithinYuuri schreef:
hja, had aangenomen dat het namaak visolie zou zijn maar dat is het natuurlijk helemaal niet :+ Bedankt voor de tips hierboven, zijn dus ook goede alternatieven/vervangingen voor :)


Hihi! Dacht al zoiets.. :D

Als ik zou denken dat ik een tekort aan iets zou hebben dan zou ik kiezen voor een alternatief, zoals algenolie. Maar ik eet best gevarieerd en voel me goed. (gezond) Nootjes, pitjes, chia zaadjes, af en toe een advocado. Plantaardige margarine, zit o.a. lijnzaad in. Volgens mij kom je daarmee best een eind.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:44

Ik heb kruidvat huismerk vitb12 en moet ook weer vitamine D gaan halen.

Faelynn

Berichten: 3159
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:55

Ik slik alleen vitamine B12, maar alleen omdat er ook daadwerkelijk te kort aangetoond is dmv bloedonderzoek, verder zou ik niet zomaar bij gaan slikken

Nala

Berichten: 8203
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:21

Mijn bloedwaardes waren allemaal perfect volgens de dokter, dus wat dat betreft...

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:49


Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:34

B12 tekort heeft tegenwoordig weinig meer met plantaardig eten te maken, ons vlees is ook te schoon.

Gisteren mijn bloedresultaten ook gekregen, volgens de huisarts helemaal goed maar vraag nog wel even de waarden op als ik daar over 2 weken weer ben voor de zekerheid.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:57

Sorry Pien maar die website vind ik niet betrouwbaar. Ze zijn een kei in sensationele koppen maken maar daarin niet concreet vertellen wat er aan de hand is. Woordkunstenaars voor een aantal klikken.
Vind ik.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:13

Maar dat het geadviseerd wordt om als veganist B12 bij te slikken is wel correct :j
Doet de Nederlandse Vereniging voor Veganisme ook, en eigenlijk elke veganisme-gerelateerde vereniging. Een overschot krijgen is vrijwel onmogelijk dus het kan ook gewoon geen kwaad eigenlijk.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:20

0091 schreef:
Sorry Pien maar die website vind ik niet betrouwbaar. Ze zijn een kei in sensationele koppen maken maar daarin niet concreet vertellen wat er aan de hand is. Woordkunstenaars voor een aantal klikken.
Vind ik.


Ok, en deze zijn wel betrouwbaar?
1. veganistische belgische website https://bevegan.be/nl/over-veganisme/voedingsstoffen/
Ik citeer
Citaat:
Tekort: een tekort aan vitamine B12 manifesteert zich pas na verloop van tijd en kan in extreme gevallen leiden tot bloedarmoede en zenuwschade. Symptomen van een vitamine B12-tekort zijn onder meer vermoeidheid en tintelingen in de vingers en voeten. Een tekort kan ook gemakkelijk worden vastgesteld door een bloedonderzoek bij de dokter.

2. https://www.elleeten.nl/eten-drinken/we ... inetekort/
waar ook in staat
Citaat:
Je dagelijkse hoeveelheid B12 binnenkrijgen is nogal een klus zonder dierlijke producten, waardoor vegan voedingssupplementen je beste redding zijn.


Begrijp me goed, ik ben absoluut niet tegen vegan (integendeel!!) maar ik kwam dit tegen en vandaar dat ik het hier neer zette. Magrathea is me voor en ik sluit me bij haar aan.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:22

B12 wordt inderdaad aangeraden, ook als je vegetariër bent.

Maar ook onder de vleeseters zijn veel gevallen van B12 tekort bekend. Sommige mensen kunnen het gewoon niet goed opnemen.

Ik slik het in elk geval braaf. :)

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 21:57

Ik heb juist een tijdje geleden nog gelezen dat het percentage van mensen met B12 tekort niet zo veel verschilt tussen vleeseters en veganisten. Het lag iets hoger bij veganisten dacht ik, maar geen 25%, volgens dat onderzoek.

Ik probeer zelf vooral veel uit eigen tuin te eten, bemest met de mest van onze paarden en kipjes, en daarmee zou er in/op onze groentes ook al B12 moeten zitten. Samen met de B12 die is toegevoegd aan de plantaardige melk, cornflakes, vleesvervangers enz hoop ik zonder supplementen ook al genoeg binnen te krijgen.
Als ik er aan denk probeer ik nog wel eens wat bij te slikken, maar dat is niet zo vaak :+