Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 19:23

Als je sojamelk en vleesvervangers eet dan krijg je volgens mij niet minder b12 binnen dan de rest van Nederland. Vleesvervangers zouden even veel (toegevoegde) B12 moeten bevatten als vlees, las ik laatst in een artikel. Of dat genoeg is.. geen idee. Er zijn natuurlijk ook genoeg vleeseters met b12 tekort.. maar ook genoeg veganisten zonder tekorten.
Volgend jaar hopelijk weer lekker groente uit eigen tuin, goed bemest met dierlijke mest van onze paarden en kippen.. dan krijg ik vast mijn B12 ruim voldoende binnen :Y)

B12 wordt geproduceerd in de darmen van dieren (dus ook in onze eigen darm) en zit daardoor in dierlijke mest. Groente die groeit op die mest neemt de b12 op en het komt ook op de schil/buitenkant te zitten als de groente met de mest in contact komt. Daardoor wordt het ook vrij veel gevonden op champignons, die worden geteeld op pure paardenmest/compost.
Ondanks dat we zelf b12 aanmaken in onze darmen heeft men nooit kunnen bewijzen dat we die b12 ook zelf kunnen opnemen, maar het zou dus zomaar mogelijk zijn. Ik hoop dat daar eens meer onderzoek naar gedaan wordt. Als b12 tekort bijvoorbeeld kan worden gelinkt aan antibioticagebruik (wat de bacteriën doodt die b12 produceren) dan zou dat bv een aanwijzing kunnen zijn dat we wel deze b12 opnemen, maar voor zover ik weet zijn er nooit zo’n onderzoeken gedaan.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-11-17 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:25

Mag ik hier mee lezen? Ik ben geen vega(n), maar eet elke woensdag principieel vegetarisch.
Loop alleen een beetje vast en kom niet echt verder dan vega gehakt of wokreepjes of champignons waarmee ik het vlees uit het gerecht vervang

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:38

Murthul schreef:
Je kunt ook veel Belgisch bier en frambozen nuttigen :))
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... vlees.html

fiets yeah, ik wist wel dat ik gezond bezig was :Y)

Edit: deze site tho
Citaat:
Veganisten prikkelen hun vitamine B12 productie door gist te eten, wat heel goed op de boterham kan worden gesmeerd. Gist smaakt lekker in combinatie met kaas, pindakaas en aardappelsalade op brood.

Ik betwijfel dat ze vegakaas bedoelen _O-

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 19:57

:') en aardappelsalade is ook niet echt veganistisch meestal.

LadyMadonna schreef:
Mag ik hier mee lezen? Ik ben geen vega(n), maar eet elke woensdag principieel vegetarisch.
Loop alleen een beetje vast en kom niet echt verder dan vega gehakt of wokreepjes of champignons waarmee ik het vlees uit het gerecht vervang

Kip kun je heel gemakkelijk vervangen door de kipstukjes van vivera of van de vegetarische slager, maar ook de blokjes van quorn vind ik erg lekker als kipvervanger :j
In plaats van champignons gebruik ik ook graag oesterzwammen of portobello’s.
In veel gerechten kun je gehakt ook heel goed vervangen door bonen. Kidneybonen of zwarte bonen gebruik ik daar graag voor.
Maar misschien is het ook een leuk idee om echt vegetarische gerechten te proberen, waar je geen vlees hoeft te vervangen maar de maaltijd echt om een bepaalde groente draait. Gepofte zoete aardappel met avocadosalsa bijvoorbeeld, die vind ik zelf érg lekker.

J0anieke

Berichten: 4880
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:03

Ik heb vandaag gevulde paprika's gemaakt met champignons, courgette, ui, kaas en halve cherrytomaatjes, tot mijn verbazing vallen ze hier in de smaak... :9
Afbeelding

Iemand misschien een variatie tip? Ik zat zelf nog aan iets als tomatenpuree te denken....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:31

Ik heb vandaag gevulde zoete aardappel. Prima maar niet wauw.



Afbeelding

Overigens wordt dat artikel fout gequote. Alcohol zorgt voor meer afbraak van B12 dan je ermee binnenkrijgt juist. Alcoholisten krijgen niet voor niets Korsakoff, wat juist aan stoornis is veroorzaakt door B12 tekort.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 20:33

He jammer -O-

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:05

Stef: wij aten vandaag bami, maar aangezien ik die wokblokjes niet geweldig vind gewoon cashewnoten er door gedaan. Smaakte prima.
Wil je bij gewone recepten alleen het vlees vervangen of echt een recept waarbij geen vervanging nodig is?

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:08

Ik kwam laatst een boek tegen, dat me zo interessant leek dat ik het uit de bieb heb geleend.

Mari Maris - Groentebijbel
Nederlandse die na een chef kok - carriere van 20 jaar groente ging verbouwen, dus ik denk dat ze goed weet waar ze het over heeft.

Het boek bevat 850 recepten. Er worden 65+ groentesoorten behandeld, dus ook obscure soorten zoals crosne, pattison, postelein en zuring.

Het leest als een vegakookboek met slechts een enkele variatietip van 'je kunt vlees toevoegen'. Veel recepten kunnen ge-veganised worden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:17

Sharani schreef:
Stef: wij aten vandaag bami, maar aangezien ik die wokblokjes niet geweldig vind gewoon cashewnoten er door gedaan. Smaakte prima.
Wil je bij gewone recepten alleen het vlees vervangen of echt een recept waarbij geen vervanging nodig is?

Vervangen doe ik nu en wil weleens wat anders ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:25

Ik zou juist eens veganistische recepten opzoeken. Bosh tv op Facebook is een dikke aanrader.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:36

Wij eten b.v. graag een soort chili con carne, is eigenlijk meer san carne ;) . Paar uitjes, knoflookteentjes, zoete aardappel in blokjes, paprika, bonen (net wat ik toevallig heb), mais en tomaat (vers of blik). Kruiden met djinten, paprika, chilipoeder en zout. Serveren met een kloddertje crème fraice of soya yoghurt, tortilla chips erbij. Is echt super makkelijk en lekker.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:40

Wil wel echt mensen waarschuwen voor B12!!! ik ben een jaar ziek geweest, voelde als een burn-out. Was kapot, moe en neerslachtig. Had gewoon een b12 tekort, wist ik niet! Ik liep al bij een therapeut etc.

Ben nu van 89 naar 227 gegaan in 6 maanden. Maar dat moet zeker nog naar 250 of hoger, het liefst 300 van de huisarts. ;)
Als je het merkt, ben je al veel te laat!

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:25

@Ladymadonna; ik zou juist proberen recepten te vinden waarbij je vlees gewoon kunt weglaten of helemaal niet nodig hebt. In pasta heb je bijvoorbeeld echt geen gehakt nodig. Maak een vleesloze quiche of spinazietaart, of gevulde paprika, lasagne met roomsaus? Of kijk anders eens tussen de recepten van de vegan challenge? Bij veel receptenwebsites kun je ook zoeken op vegetarische gerechten.

Bijvoorbeeld:
https://www.hellofresh.nl/recipes/romig ... 64078b4567

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... witte-kaas


Marlinde;
Ik heb toen ik nog vlees at ook jarenlang rondgelopen met b12 tekort, pas de laatste jaren wordt er eigenlijk pas beter op gelet. Mijn lijf kan de b12 gewoonweg niet opnemen en ik injecteer nu dus. Maar het kan inderdaad erg lang duren en klachten opleveren waar je eigenlijk niet over nadenkt. Better safe then sorry als je t mij vraagt. :)

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:02

In hoeverre letten jullie op e-nummers?

Letten jullie alleen op de nummers waarvan zeker is dat er dierlijke producten in zitten of houden jullie ook rekening met de 'verdacht' lijst?

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:08

Ik let er niet op. Misschien dat ik me er nog eens ik ga verdiepen, maar op het moment niet

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:28

Ik momenteel ook niet. Vind dat ik voor veganistisch eten + allergie al genoeg op moet letten en zaken moet vermijden ;)

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 14:39

Ik let er wel op dat ze niet dierlijk zijn... maar ik vermijd ze grotendeels toch al omdat wij heel veel dingen zelf maken.

J0anieke

Berichten: 4880
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:22

Hier het zelfde als de rest: ten eerste eten we weinig waar e-nummers inzitten, het meeste is vers en geen pakjes, vaak is biologisch ook met minder e-nummers. Daarnaast let ik er niet op welke het zijn, mochten ze er wel in zitten. Enige waar ik echt op let zijn de allergie dingen en of er rundergelatine in zit.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:05

Ik let ook niet op E-nummers. Wij eten bijna niets voorbewerkt of kant-en-klaar, dus die paar keer dat het wel gebeurt ga ik mij er echt niet druk om maken. Ik let wel op gelatine trouwens

Noukie22

Berichten: 280
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:05

Ldev schreef:
Ik plaats normaal niks in dit topic, maar dacht deze tip is niet verkeerd; in de allerhande staan zo'n 10 kortingsbonnen van 25%korting op vegetarisch vlees. Weet zo niet van welk merk.

Mjsschien is het wat voor jullie.


Weet iemand op welke merken deze korting zit? Dan weet ik of het de moeite waard is om even langs de ah te gaan.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:16

Is op garden gourmet :j

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 16:33

Zag vandaag dat er ook vissticks van garden gourmet zijn. Die wil ik wel eens proberen.

Noukie22

Berichten: 280
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:13


Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:17

Een klein beetje trots, vandaag dan toch vegetarische en veganistische burgers gemaakt voor het restaurant.

Twee varianten, namelijk een vegan spicy burger op basis van kikkererwten, nasikruiden, sambal, knoflook en ketjap met een beetje bloem. (Niet gelet op e-nummers, wel de rest) en de andere versie, ook vegan op kikkererwtenbasis, met courgette, paprika en kastanjechapmignons, sambal, knoflook en aromazout. Ook hier niet gelet op e-nummers.

Dan de vegetarische versie, dezelfde ingrediënten als hierboven maar quinoa ipv kikkererwten en met ei en wat extra bloem.

Ik ben echt geen groentenliefhebber, ja, ik eet de Hollandse pot en graag brood en vlees laat ik niet staan, maar ik moet me zeggen dat deze burgertjes (de spicy variant) mij best goed bevielen! Feedback van anderen (ook geen vega(n)s) was positief! Alleen ja, de structuur van de kikkererwtenburgers, toch wat melig, maar dat is niet te voorkomen denk ik? Anders zijn tips welkom.

Afbeelding
De kikkererwtenburgers, links de spicy en rechts de groenten.

Afbeelding
En de quinoa, ook links spicy en rechts groenten.