Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:19

Ik kan er ook niet altijd even goed tegen. Ik ben er de ene keer ook meer relax in dan anders.

Scheelt ook dat ik veel werk en veel sport en fysiek beter ben dan veel mensen. Maar ongezond hoor dat plantaardig eten :D

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:23

Ik vind het ook erg lastig dat sommige mensen, zoals mijn moeder, mij de hele tijd (als in wekelijks!) berichtjes en krantenartikelen stuurt over b12 die ik ongetwijfeld zal missen volgens haar, en andere dingen. Terwijl ik in blakende gezondheid voortleef :D

8nnemiek

Berichten: 43407
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 08:33

liespower94 schreef:
8nnemiek schreef:
Ik ga eigenlijk gewoon liever niet met dat soort mensen om. Zijn vaak van die bepaalde types. Daar probeer ik maar gewoon bij uit de buurt te blijven :+
Maar ik kom het nauwelijks tegen gelukkig.


Och, kan ik jouw familie even lenen? :+

:))
Mijn oom is er ook zo ene.. die vroeg zich laatst af wat er dan met al dat gras moest gebeuren als er geen dieren waren om het af te grazen.. Dat kun je toch niet allemaal gaan maaien? _O-
Ik probeer dan vooral mijn lachen in te houden :')

Sintara

Berichten: 7406
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:57

Hier ook hoor, mijn neef en zijn vriendin zijn vegetarisch en gaan richting veganistisch (buiten de deur houden ze het bij vega, thuis vegan). Prima natuurlijk, iedereen houd er rekening mee enzo.. Maar mijn opa vind het schandalig. Die vriendin heeft mijn neef ´verpest´ en nu maakt opa zich ernstig zorgen over hem :+ .Zo erg dat als neef verkouden is hij het niet eens meer durft te zeggen omdat dat meteen weer de schuld is van zijn vriendin met haar ´gekke ideeën´.
Toen ik en mijn broertje zeiden dat we thuis ook geen vlees meer eten, en zelfs oudtantes enzo flexi bleken te zijn moest opa helemaal buiten bijkomen.

Maarja, opa is heel laaggeschoold en is altijd boer geweest. Heeft melkkoeien, slachtvarkens en slachtkippen gehad. Ik denk dat het voor zijn gevoel klinkt als kritiek op zijn levenswerk van vroeger. Wat natuurlijk niet zo is, hij heeft altijd heel goed voor zijn beestjes gezorgd :(:)

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:27

Dat is het vaak met de hele discussie, mensen voelen zich persoonlijk bekritiseerd. Wat indirect natuurlijk wel zo is ook :)
Ik ga eigenlijk nooit de discussie aan maar als men vraagt om informatie geef ik die wel. En heel vaak geeft dat weerstand als reactie maar plant het wel een zaadje tot nadenken ;) en dat is ook al veel waard! Je kan de hele wereld niet in 1 keer veranderen, de mensen daarin ook niet. Maar dat er een grote verandering bezig is is wel duidelijk en dat is zo tof

Malenka

Berichten: 7570
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:41

Citaat:
:))
Mijn oom is er ook zo ene.. die vroeg zich laatst af wat er dan met al dat gras moest gebeuren als er geen dieren waren om het af te grazen.. Dat kun je toch niet allemaal gaan maaien? _O-
Ik probeer dan vooral mijn lachen in te houden :')


En ergens heeft hij toch ook een punt. Er zijn gebieden waar niet veel meer wil groeien dan gras. Als we dat oppervlak van de aarde willen benutten voor voedselproductie (en er zijn wetenschappers die beweren dat het nodig is omdat anders lokaal helemaal geen voedsel is) dan zullen we daar wel vee op moeten houden. Dat is namelijk de beste manier om gras om te zetten in voedselrijke voeding voor de mens.

Amber_anne

Berichten: 6922
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:46

Ik meld mij hier ook. Ik woon samen met mijn vriend en we zijn flexi, thuis geen vlees maar vriend buiten de deur wel. Ik eigenlijk ook nooit meer.
Thuis bij mijn moeder een vegan zusje van 16 en een vegetarisch zusje die heel streng is alles met stremsel Ed eet ze ook niet. Moeder is ook flexi met vlees eten. Omdat mijn zusje vegan is is er bijvoorbeeld altijd amandelmelk en agave siroop IPV de 'normale' producten.
Thuis ook producten waar melk of eieren inzit en het niet hoeft koop ik toch de vegan variant.

8nnemiek

Berichten: 43407
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 09:55

Malenka schreef:
En ergens heeft hij toch ook een punt. Er zijn gebieden waar niet veel meer wil groeien dan gras. Als we dat oppervlak van de aarde willen benutten voor voedselproductie (en er zijn wetenschappers die beweren dat het nodig is omdat anders lokaal helemaal geen voedsel is) dan zullen we daar wel vee op moeten houden. Dat is namelijk de beste manier om gras om te zetten in voedselrijke voeding voor de mens.

Hij had het echt over Nederland. Is niet echt een type die verder denkt dan dat :+
Hij zag zichzelf al het veld maaien van de boer als daar geen koeien meer zouden lopen (hij is tuinman) :')
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 25-07-18 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Berichten: 7570
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:22

Ach zo'n type. Komisch en een beetje sneu tegelijk.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:10

Ik ga discussies meestal uit de weg, als ik dergelijke reacties vermoed.
Denk dat die felle reacties toch komen omdat die mensen eigenlijk voor zichzelf goed praten dat ze vlees eten. Zo van, ik weet dat het zielig is, slecht voor het milieu enz. Maar als ik het niet eet wordt ik ziek, wordt al het land een gras oerwoud, wordt heel Nederland overspoeld met kippen, varkens en koeien... |o :roll: .

Malenka

Berichten: 7570
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:21

Of... "ik moet het wel eten... ik heb er het spijsverteringsstelsel voor".

Zelfs sommige huisartsen beginnen gelijk over vitaminen bij slikken. Ondanks dat bloedonderzoek uitwijst dat ik na 20 jaar nog steeds geen tekorten heb.

Sintara

Berichten: 7406
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:32

Tja ik begrijp het ook wel een beetje, zeker voor die oudjes zoals mijn opa is het ook heel raar. Het past ook niet in het verhaal dat ze hun hele leven hebben gehoord. En opa gaat ook echt niks nieuws meer leren, dus die laten we maar een beetje. Waarschijnlijk wend het wel met een paar jaar :D

Aan de andere kant kunnen sommige vegetariërs soms ook wel ongenuanceerd uit de hoek komen.. Ik kom er eerlijk voor uit dat ik afentoe ontzettend veel zin heb in vlees. En voor dingen als spareribs en een zo´n hele goede steak zijn er écht geen vega alternatieven :+ Sommige mensen kunnen daar helemaal van op tilt slaan als ik dit vertel. En serieus, ik eet dit niet vaak. Misschien 2x per jaar.. Met vakantie of in een steakhouse bijvoorbeeld voel ik me zó zielig als ik die ene suffe salade zou moeten bestellen. Ik háát sla. Maar; ik heb al hele weken dat ik helemaal geen vlees eet. Normaal minstens de helft van de week niks en dan op de dagen met vlees bv 50 gram.. Met vleesvervanger mis ik het minder snel dan helemaal zonder..

Ik doe mijn best en heb soms moeite. Sorry :+

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:39

Die ideeën van je opa kun je niet meer veranderen. Hij denkt waarschijnlijk ook heel "ouderwets" over homoseksualiteit en transgenders. De wereld is gewoon te snel veranderd en aan het veranderen voor hen.

Ik heb ook best weleens ontzettend veel zin in vlees en dan vooral in frikandel, couscous met chorizo, pizza salami en broodje knakworst, maar ik wil het echt niet. Vis mis ik eigenlijk minder en dat is best gek. Was echt een visliefhebber en kon dat tijdens mijn eerste vega-poging 2 jaar geleden ook echt niet loslaten.

Ik heb een vakantie in een all-inclusive hotel in Turkije vegetarisch overleefd! Het viel me alles mee gelukkig. Kon lekker veel bakken overslaan, maar er was ook genoeg waar geen vlees in zat.

8nnemiek

Berichten: 43407
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 11:45

Ik vind het ook zo apart dat mensen daar over vallen inderdaad, sintara. Voor sommige mensen lijken de enige goede opties te zijn om helemaal níks dierlijks te eten of juist alles zonder nadenken naar binnen te schuiven.
Ik vind het juist al prachtig als mensen vertellen dat ze minder vlees eten, flexitariër, al eten ze maar een paar dagen per week vega.
Die ene steak of spare rib, daar red je het milieu en de dieren niet mee en ik vind het idd ook belangrijk om af en toe eens te kunnen genieten. Zelf geef ik helemaal niks om vlees, maar bepaalde soorten kaas blijf ik ook af en toe eten zo lang er geen goede vervangers zijn. En dat moet wat mij betreft ook gewoon kunnen zonder dat je van alle kanten wordt veroordeeld.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:51

Mijn schoonmoeder was diep verontwaardigd toen ze mij vroeg “maar eet je dan helemáál geen vlees?” En ik antwoordde dat ik wel onze eigen kippen, ganzen geschoten door de boer en bijvoorbeeld aangereden wild eet. Dat kon toch écht niet, zomaar een kip slachten, wat zielig! Bovendien was ik dan geen echte vegetariër. Klopt, maar de term “vagetariër” is ook nog niet zo heel erg aangeslagen en ik hou niet van discussies overkijk eetkeuzes :+

8nnemiek

Berichten: 43407
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 12:02

Dat is ook best apart ja, dat een kip uit eigen tuin zielig is, dat maar die kip uit de supermarkt die een vreselijk leven heeft gehad hartstikke normaal is..
Niet dat ik het zelf ooit zou kunnen of willen, maar ik begrijp best dat mensen liever hun eigen dieren eten dan plofkip uit de supermarkt.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:08

Die heb je niet in leven gezien he? Die supermarktkip. Is zo heerlijke hypocriet.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:16

Het komt samen met mijn wens om soms wel vlees te eten en een (eerlijke) “kringloop”. Bovendien eet ik eieren (van betreffende kippen) en hebben we dus ook hanen. Ganzen worden gezien als overschot en gaan anders dus weg. Ik heb zelf geen probleem met het eten van vlees, als wel met de leefomstandigheden en de hoeveelheid (en daarmee de grote invloed op het milieu).

Sintara

Berichten: 7406
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:18

Oh wat goed dat dat hotel in Turkije aan de vega´s denkt! Ik heb wel het idee dat er steeds meer keuze in komt. Ik heb zoveel respect voor de mensen die het vroeger hebben volgehouden, in restaurants en hotels zie ik pas de laatste jaren echt verschil. Ik eet in restaurants ook vega als ze een goede keuze hebben. Goed gedrag stimuleren :)! Ook in de supermarkt is er veel meer aandacht voor.

Wat betreft opa.. Tja. Met homo´s heeft hij geen probleem, maar twee familieleden die ooit als baby uit pakistan zijn geadopteerd noemt hij nog steeds afentoe ´de zwartjes´. Hij vind dat dat een prima omschrijving is van iemand en dat daar niks kwetsend aan is. Maar hij weet wel dat de hele familie dan boos op hem wordt, dus meestal houdt hij zich in haha.

@8annemiek, dankje :D. Ik heb veel voor de wereld over, maar ik mag ook genieten van mijn leven. En ik denk altijd.. Alle beetjes helpen, elke goede keus is er weer één. Als wereldwijd iedereen zelfs maar teruggaat naar max 100 gram per dag zou het al zo´n mega groot verschil maken. De hele kudde zou moeten veranderen. Dus ik promoot het flexitarier zijn ook :D

mar_fay, bijna al het vlees dat ik nog eet is ook uit eigen tuin :) Is heel wat anders dan dat uit de winkel. Onze kippen slapen in een fruitboom en de kalkoenen op hun hok. De schapen staan 24/7 in een wei met schuilstal en soortgenoten. Zij hebben een topleven hoor! En we kijken toe hoe ze geslacht worden. Reken maar dat die in 1x fatsoenlijk doodgaan..

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:36

Goed nieuws, in augustus gaat IKEA de vegan hotdog verkopen! :9

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:36

Yentaah schreef:
Goed nieuws, in augustus gaat IKEA de vegan hotdog verkopen! :9

Aaaah wat fijn! *\o/*

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:09

Mijn eigen familie is gelukkig helemaal niet moeilijk mbt vega(n). Opa vond mijn vegan chili en burritos lekkerder dan die van oma met vlees {:}

Verder zijn mijn ouders en zusje vegetariërs, een van mijn tantes vegan, 2 nichtjes die vega eten en ook nog een vegan neefje. De andere opa en oma zijn flexitarier geworden en de rest van de ooms en tantes koken ook wekelijks 2 tot 4 dagen vleesloos.

Mijn schoonmoeder daarentegen :roll: daar wordt ik een beetje moe van. Als ze ons uitnodigd om te eten móet mijn vriend vlees van haar en ben ik de enige die een totaal anders gerecht krijgt. Laatst hadden we een BBQ en dan probeert ze mijn vriend echt vlees op te dringen.. Hij eet vrijwel geen vlees meer, alleen soms als we uiteten gaan of dus bij zijn moeder.

8nnemiek

Berichten: 43407
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 17:28

Yentaah schreef:
Goed nieuws, in augustus gaat IKEA de vegan hotdog verkopen! :9

Wat goed!

Ik was laatst bij de Ikea, en ze hadden helemaal niks vegetarisch meer, op de balletjes (die ik niet lekker vind) en de soep na. Ik heb dus een bordje droge friet gehad -O-
Dus in augustus naar Ikea *\o/*

Waaw YellowLeaf, wat een contrast tussen jouw familie en je schoonfamilie :=

Wij hebben redelijk veel geluk met de familie en schoonfamilie, al hebben we toevallig allebei zo'n suffe anti-vega oom er tussen zitten.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:32

YellowLeaf schreef:
Mijn eigen familie is gelukkig helemaal niet moeilijk mbt vega(n). Opa vond mijn vegan chili en burritos lekkerder dan die van oma met vlees {:}

Verder zijn mijn ouders en zusje vegetariërs, een van mijn tantes vegan, 2 nichtjes die vega eten en ook nog een vegan neefje. De andere opa en oma zijn flexitarier geworden en de rest van de ooms en tantes koken ook wekelijks 2 tot 4 dagen vleesloos.

Mijn schoonmoeder daarentegen :roll: daar wordt ik een beetje moe van. Als ze ons uitnodigd om te eten móet mijn vriend vlees van haar en ben ik de enige die een totaal anders gerecht krijgt. Laatst hadden we een BBQ en dan probeert ze mijn vriend echt vlees op te dringen.. Hij eet vrijwel geen vlees meer, alleen soms als we uiteten gaan of dus bij zijn moeder.


Super chill! Minder van de schoonmoeder wel. Als ze dan toch al anders kookt voor jou, is dat toch helemaal geen extra moeite? Mijn sjefke merkte juist op dat hij nu wat vaker vegetarisch eet thuis als ik er ben :)

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:36

Meelezer breekt even in:

Weet iemand een lippenbalsem, met beschermingsfactoor (hoe hoger hoe liever) , minimaal dierproefvrij maar voor mijn part vegan? En zonder palmolie!

Vast bedankt! :)