Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 22:34

Goed bezig Eline! Geen tips voor de room helaas. Laatste dag Gentse feesten hier. De vegan kon zijn hart ophalen!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 07:07

Die kaas ziet er goed uit! Laat je weten hoe hij smaakt? :D

Creme fraiche maak ik met alpro go-on, met wat citroensap en zout erin. Smaakt niet helemaal hetzelfde, maar ideaal voor ovenschotels en sauzen.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:51

In het vervolg van de laptopopschoonactie wilde ik jullie deze niet onthouden: Afbeelding
edit: en het zoveelste recept wat nog niet is uitgeprobeerd maar wat wel past bij deze temperaturen
Afbeelding

Foaly

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:07

Voor de mensen die zo af en toe eten bestellen (en in de randstad wonen): de Bezorgbeer heeft nu een vegan seizoensburger die best prima te eten is :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:00

Oeh spannend, wij bestellen amper nog (de falafel toko bezorgt niet meer en ik heb slechte ervaringen met pizza's, en degenen die wel goed zijn zijn erg duur |( )
Dus misschien is dit wel wat :D

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:29

Lol
Wij kunnen bij Bezorgen kiezen tussen de shoarma tent hier op het dorp
Of Die van dorp 1 of 2 verderop
Vegan opties
None whatsoever

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:25

Je boodschappen worden een stuk duurder en zwaarder met al dat glas als je ook nog naast vegan gaat voor zo min mogelijk plastic en producten zonder palmolie Wat doe ik mezelf aan.


Afbeelding

En het duurt nu nog 10x langer omdat ik nog moet zoeken en lezen en bang ben voor een fout. Hoop dat alles vegan is en zonder palmolie maar geloof het wel.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:40

Ik zit momenteel bij een cursus Frans en we hadden het onder andere over het zijn van vegetariër. En de cursusleider was echt zo onwetend over de impact van vlees eten op het milieu. Hij bleef bij hoog en laag volhouden dat we alle mensen niet kunnen voeden als iedereen vegetariër zou zijn en dat de enige impact op het milieu de CO2-uitstoot is. Hoe erg de andere cursisten mij ook bijstonden. Was superraar.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:49

Mijn man zei gisteren nog dat de wereld niet vegetarisch kan worden omwille van ons gebit :D mensen hebben echt hele gekke opvattingen.

Soepje gemaakt!

Afbeelding
Courgettesoep met veel mosterd

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:53

Oh salad, you so funny

Afbeelding

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:08

:’)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 11:11

Briljant :D

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:29

Het is best bizar hoe sommige menden denken. Net als mijn schoonmoeder er vast van overtuigt is dat de wereld overbevolkt met vee wordt als iedereen vegetariër zou worden.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 12:35

Ik snap ook nog steeds niet hoe mensen kunnen denken dat er te weinig voedsel is als we allemaal vegetarisch gaan eten :') Het hele buitengebied staat bomvol voedermaïs en voederbieten en graan..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:43

Ja echt..
Al moet ik zeggen dat ik niet zo goed weet hoe het zit met resten die niet eetbaar zijn voor mensen (stengels, wortels etc), en of je dat allemaal goed kunt composteren zodat (kunst)mest ook niet/minder nodig is.
Evengoed is een situatie zoals we die nu hebben helemáál niet optimaal :') (Terwijl er toch vaak in uitersten wordt gedacht door de mensen... "Dus als ik niet meer in elke maaltijd van elke dag vlees eet moet ik raw vegan worden!?!? Wat denk je wel niet!?!?" :') )

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:45

De vier KM polder tussen ons dorp en het volgende is graan, gras en heel veel Voermais idd voorbij het volgende dorp is voederbiet planet
Als je daar allemaal plantaardig voedsel zou verbouwen kom je er Met de hele gefuseerde gemeente (volgend jaar worden drie gemeentes 1) niet tegenop gegeten geloof ik


Wbt composteren
Het meeste kan idd gewoon gecomposteerd worden of laat gewoon de plantresten liggen
Een gezonde bodem werkt dat zo weg hoor

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 13:18

Veel kan inderdaad in de compost. Een ander deel kan natuurlijk nog steeds aan dieren worden gevoerd. Ik neem aan dat er altijd wel dieren blijven rondlopen.. Paarden, hobbydieren, geiten, schapen voor begrazing van dijken en wellicht dierenparken.. Er zal altijd wel wat vraag blijven naar stro en ruwvoer.
Daarnaast denk ik dat er ook veel andere slimme dingen gedaan kunnen worden met bepaalde soorten groenafval. Maïsbladeren zijn behoorlijk vezelrijk, wie weet kunnen ze daar gebruiksvoorwerpen van maken. In kleding en eetgerei worden nu ook al bv kokosvezels en bamboevezels gebruikt.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:30

He zou al helpen als mensen eerst flexitarier werden en vervolgens vegetarier. Ik ben op dit moment flexitarier en ik probeer zo veel mogelijk elke week een nieuw vega(n) gerecht te bereiden.

Ik raakte vandaag wel gemotiveerd door de cijfers bij punt 2 in deze blogpost. Voortaan maak ik mijn kruidenboter van plantaardige margarine.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 13:46

Wat goed dat je er bewust mee bezig bent :j
Zelf probeer ik zo veel mogelijk met olie te werken. Is natuurlijk niet handig voor kruidenboter, maar wel om mee te bakken en koken. Het nadeel van margarine vind ik dat er zo enorm veel palmolie in zit.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:47

Ja, dat denk ik ook vaak. Zelfs als je geen veganist wil worden is het toch een kleine moeite om bijv de plantaardige pure chocoladehagelslag te pakken? Ga je die 1% melkpoeder echt proeven? Of chips, daar zijn in vrijwel alle smaken plantaardige varianten van te krijgen (ok niet de speciale dan, maar toch wel in de meest gegeten smaken)

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:53

Heel eerlijk ik vind margarine ronduit smerig, dat komt bij mij het huis niet is. In de keuken gebruik ik olie, maar op mijn brood gaat echt roomboter.
Alleen om deze reden blijf ik vegetarisch eten en niet 100% vegan.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 14:17

De blogpost klopt niet helemaal trouwens.. Het zou best kunnen dat je voor een kilo roomboter zo'n 25 liter melk nodig hebt, maar van die melk maak je geen boter. Gek genoeg is de boter eigenlijk het afvalproduct van melk. Vroeger werd roomboter juist gegeten door de arme mensen. Rauwe melk wordt afgeroomd, die room wordt gebruikt voor slagroom en roomboter, en de melk zelf wordt gewoon gedronken of verwerkt.
Roomboter is altijd enorm goedkoop geweest, juist omdat het afval was en een ongezonde reputatie had. Nu dat mensen erachter komen dat roomboter juist beter is voor hart- en bloedvaten dan margarine schiet de prijs omhoog, van minder dan een euro naar 2,50 in een paar jaar tijd :=
Ik gebruik zelf ook liever de roomboter dan de margarine, maar dat is hooguit een paar keer per jaar, als ik linzenvlaai bak bv. Verder kan ik het bijna overal vervangen door olie.

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:05

Ik weet niet of jullie het ook hebben maar ik kan ook zo verdrietig worden als mensen van die opmerkingen maken als in, ja we moeten vlees eten. Of dat ze vervelende opmerkingen richting jou maken omdat jij wel vega eet. Ik denk dan echt, gebruik toch eens één hersencel ofzo.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 08:11

Ik ga eigenlijk gewoon liever niet met dat soort mensen om. Zijn vaak van die bepaalde types. Daar probeer ik maar gewoon bij uit de buurt te blijven :+
Maar ik kom het nauwelijks tegen gelukkig.

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:12

8nnemiek schreef:
Ik ga eigenlijk gewoon liever niet met dat soort mensen om. Zijn vaak van die bepaalde types. Daar probeer ik maar gewoon bij uit de buurt te blijven :+
Maar ik kom het nauwelijks tegen gelukkig.


Och, kan ik jouw familie even lenen? :+