Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:42

Afbeelding
Deze. Bij de AH en de Jumbo. Echt lekker! Smaakt wel naar chocoladevla ipv chocomel maar goed dat mag de pret niet drukken. Ik klok hier liters van weg in de winter *\o/*

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:26

Crème fraiche vervangen met cashew Cream ,1 cup cashews weken (dagje of nachtje )
Dan cashews , water en citroensap in de foodprocessor et voila

Kaas , daar ben ik ook nog steeds baar op zoek
Wilmersburger heeft een rasp die veel mensen goed vinden

Zelf maak ik een kaas sausje wat cheddar achtig aan doet en dat doe ik er over voor het de oven in gaat

Verder gooi ik er vega kruimgehakt op wat ik met tacokruiden oid klaar maak

En verder alles wat je er normaal op gooit

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:30

Mijn schoonmoeder neemt dus altijd een stukje Leidse kaas mee voor mijn vriend en deze week had ze ook een mini stukje cashewbrie mee! Die verkopen ze daar blijkbaar. Ik viel wel bijna van mijn stoel toen ik het prijsplakkertje zag :') Laten we zeggen dat ik blij ben dat zij het meenam. Het is echt heerlijk. <3

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:57

Heb ook wel eens soya kwark van alpro gebruikt in plaats van crème fraice, niet helemaal hetzelfde maar best lekker bij de chili con carne. Maar ga die cashewcréme zeker eens proberen.
Vegan kaas ben ik nog niet uit. Toevallig vanavond enchiladas gegeten waar best iets van kaas bij past maar geen tijd en zin om naar een supermarkt die kaasvervangers heeft te gaan. Daarom gewoon maar wat edelgist vlokken erdoor gedaan en dat smaakte prima.

Wat chocomelk betreft inderdaad Oatly, de smaak met sinaasappel vind ik ook een aanrader. Eigenlijk alle oatly wel.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:20

Ik vind die met sinaasappel dan weer helemaal niks :')
Maar mijn vriend wel dus ik zal wel een uitzondering zijn.

Alpro rood fruit is ook yummy, smaakt naar Fristi *\o/*

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 20:25

Qua sojamelk vond ik de extra dark versie heel erg lekker, volgens mij van Alpro, maar die hebben ze niet meer bij onze AH -O-
Nu maak ik hem meestal zelf, de warme choco dan. Gewoon van plantaardige melk met een eetlepel cacao en een eetlepel suiker. Ik hoor wel eens dat mensen er dan nog wat zeezout bij doen, geen idee of dat nog lekkerder is.

Een echt lekkere kaasvervanger heb ik ook nog niet gevonden, maar ik houd dan ook vooral van oude kaas, brokkelkaas, rookkaas.. en die zijn toch minder populair schijnbaar.

Creme fraiche maak ik met Alpro go-on. Beetje citroensap en een beetje zout erdoor roeren, en het kan prima voor creme fraiche door :j Ik maak er ook ovenschotels mee enzo.

Heeft iemand de Alpro yoghurt toevallig al eens geprobeerd in te vriezen?
Ik heb goed ingeslagen bij de AH vandaag :Y)

Heb ook de Unox vega balletjes in tomatensaus en die in satesaus meegenomen om te proberen. De tomatensaus was niet zo geslaagd := De sate nog niet geprobeerd..

Edit, dit is em, mijn lievelings chocomelk <3
Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:49

Jep heb ik wel eens gedaan :j Het ziet er niet heel jofel uit als je de beker opendoet maar als je het goed doorroert is het weer normaal.

Ik wil ook nog steeds een keer yoghurtijsjes maken, net als vroeger :D

Miesemuisje

Berichten: 3087
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:12

Yoghurt ijsjes maken van soja yoghurt is idd erg lekker! Doe k al heel lang, omdat k vroeger een koemelkallergie had en daardoor nooit ijsjes kon eten. En ook meteen een stuk gezonder dan een Magnum oid :+ :D

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 22:42

8nnemiek: de Alpro Go on bedoelde ik met de alpro kwark.

Die saté balletjes waren geen succes bij mijn gezin.

Zelf chocomelk maken doe ik inderdaad ook wel.

De nieuwe smaken van de alpro yoghurt zijn hier ook goedgekeurd. Morgen nog maar even wat van inslaan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:14

Ik maak dus echt iets kei lekkers op werk wat ik tot vandaag nog niet geproefd had := Ook had ik niet helemaal de juiste ingrediënten in huis maar dat mag de pret niet drukken! Het was heel lekker en jullie moeten het ook maken :Y)

Het is ingemaakte courgette en is kei makkelijk te maken. Je neemt een courgette en snijdt die in zo dun mogelijke plakken (met een dunschiller werkt goed, het laatste restje sneed ik in dunne sliertjes met een scherp mes). Doe ze in een bakje dat je kunt afsluiten. Gooi er een handje (gekneusde) muntblaadjes en in stukjes gesneden knoflooktenen bij (hoeft niet heel klein). Overgiet met balsamicoazijn (had ik niet in huis maar appelazijn blijkt ook prima te smaken :Y) ) en meng met je handen of een vork. Sluit het bakje en zet het in de koeling voor enkele uren (als je niet kunt wachten is een kwartiertje ook wel prima). Uw borrelhapje/broodjestopping/bijgerecht/saladevulling is klaar :) :)
Het blijft door de azijn makkelijk een week goed, waarschijnlijk wel langer ook (maar dan wordt de smaak erg sterk denk ik)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:41

Hoeveel azijn gebruik je zo?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:46

Uhh geen idee :7 ik gok zo 2-3 eetlepels op een hele courgette? Bij balsamico kan je het goed zien, maar op alle courgette moet een dun laagje zitten.
Bij twijfel kun je het altijd even een uurtje aankijken en eventueel wat meer erbij doen.
Hangt ook een beetje vanaf hoe sterk je de smaak wil hebben :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:52

Ok helder!

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 21:42

Dat recept komt goed van pas, mijn man krijgt van een collega steeds courgettes en ben het wel een beetje zat om ze in iedere roerbak, pasta saus enz. te stoppen en weggooien is ook zo zonde.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 22:00

Graag gedaan :) Dat het je mag smaken *\o/*
Het is echt lekker op heel veel dingen (wij serveren het oa bij de borrel en op het broodje hummus), ik denk ook dat het best wel lang goed blijft. In het café is het binnen de week altijd wel op maar ik denk dat het na een paar weken ook nog wel goed is :) Mits je dus niet teveel smaakmakers erin hebt gedaan.

O trouwens, wat peper(korrels) is ook lekker :)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 03:27

Klinkt goed Magrathea!
Ik ben door iemand naar Calgary gestuurd en heb hier nu een paar dagen om alles te bestuderen. Heerlijk in het nationale park gekampeerd en brood gegeten, gisteren naar de stampede geweest en me verbaasd over al het vlees (en dan vooral de hoeveelheden) en vandaag door Chinatown gestruind. En daar kwam ik toch een vega tent tegen (nu ja, alles vegan)! Man man, keuze stress in een restaurant, dat is echt al heeeeeel erg lang geleden. En het was echt heerlijk. Ik heb zelfs een foto van de kaart als aandenken en inspiratiebron gemaakt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:34

Vandaag de Bosh! Creamy carbonara. Ik heb nu hun kookboek, is anders maar wel makkelijk. Lekker weer! Vooral de marinade voor de portobello, ging best richting spek qua smaak. Gaf in elk geval de juiste touch. Hun recepten zijn echt altijd goed :) ik word er blij van:)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:45


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:54

Ben benieuwd naar die eerste!

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 18:57

Voor de mensen die nog op zoek zijn naar zoet broodbeleg, de choco hummus van AH is echt een aanrader! Vind het echt ruiken naar chocolademousse, en ook zo smaken :j

Ik ben benieuwd naar die laatste taart :)) hou echt van de combi kersen met chocola.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:02

Die frosting is echt heerlijk :9 :9 dit moet ik niet te vaak maken als ik op gewicht wil blijven O:)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 00:39

Vandaag heerlijk (grotendeels vegan) gegeten met mijn (oud) bestuursgenootjes *\o/*

Voorgerecht: gazpacho met watermeloen van Squatcilla.nl (enigszins vrije interpretatie van het recept omdat ik enkele ingrediënten was vergeten :+ ) en quiche, mijn mede-kok had een klassieke Lorraine gemaakt en ik had een vegan quiche gemaakt die ook redelijk in de smaak viel (sterk vleesetend publiek dus dat was wel een uitdaging := ) . Ik had het simpel gehouden, gewoon wat groenten gebakken, ovenschaal bekleden met bladerdeeg, tofu mixen met wat sojamelk tot een egale massa en dat samen roeren en in de ovenschaal storten, dan een uur bakken op 170 graden. Ik had er nog pompoenpitjes over gestrooid, het zag er erg mooi uit <3

Het hoofdgerecht waren enkele schalen: broccoli uit de oven met stukjes seitan ( https://vegetus.nl/italiaanse-seitan-worstjes/ ) en knoflook, couscous met munt, rozijnen, komkommer, kikkererwten en komijn, salade met spinazie, ingemaakte courgette, bosui, komkommer en nog wat dingetjes. Daar had nog feta naast gemoeten voor de kaaseters (iedereen minus mijzelf plus een melkallergisch persoon) maar die waren we vergeten _O- Oja en ik had knoflookbrood gebakken (gewoon witbrood met een soort aioli door het deeg gemengd met een vegan tzatziki ernaast).
Na was een eenvoudige chocomousse (alpro opkloproom tot slagroom kloppen en dan gesmolten chocola erin mengen en een theelepeltje cacao) en wat sorbetijs. Oja en Irish coffee, ook met diezelfde room. :)

De seitan viel wel in de smaak *\o/* Hoewel de meningen wisselden over hoe "vlezig" het was vond iedereen het wel lekker. Hij was helaas wel wat droog geworden maar ach.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 01:38

Jij bent echt een inspiratie magrathea :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 02:54

poes schreef:
Jij bent echt een inspiratie magrathea :j

<3 aww dankjewel! Ik moet zeggen dat ik ook maar wat doe hoor! Ik haal ook veel tips uit hier :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 12:58

Weet er iemand iets lekkers met bleekselderij? Ik heb een hele stronk over maar ik gebruik steeds maar weinig := en vind het ook weer zo wat om het weg te moeten gooien