koolydraad arm eten, waar te koop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:31

Zo gauw er aspartaam inzit weet ik dat ik de volgende dag migraine heb.
Dus dat soort rommel in producten zit ik ook niet op te wachten. Helaas zit dat wel erg vaak in de zogenaamde minder suiker producten.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:35

Ja vreselijk he. Ik heb ook wel eens van die eiwit-bars gekocht maar die geef ik allemaal weer weg, want ik vind dat ZO vies. Ik proef dat uren later nog. Of nouja proeven... het is meer een gevoel ofzo, kan niet uitleggen.

Ik drink 1x per dag een nespresso-apparaat koffie met gestoomde melk, en daar doe ik 1 tabletje natrena in. Dat is het enige dat ik kan hebben.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:36

Amaris schreef:
nvanriet je mag dat gerust noemen en ik ben dan ook wel benieuwd.

Zolang ik gewoon werk is het allemaal prima te doen, maar onderweg vind ik het ook lastig om iets te verzinnen om mee te nemen. Kan wel noten blijven eten, maar dat is op den duur ook niet meer afwisselend. Ben zeer benieuwd waar je de repen koopt! Maar ben ook wel benieuwd of er zoetstoffen in zitten, want daar kan ik dus absoluut niet tegen. Vind dat ZO vies.


daar kun je wel op rekenen ja. Die repen zijn allemaal op basis van zoete smaken (chocolade, snickersachtig), dus daar zullen ze iets aan toe moeten voegen voor die zoete smaak als er geen khd in kunnen zitten.
Zoek het dan eens in de hartige dingen om mee te nemen: kaas (cheesestrings, babybell), vlees (pakje vleeswaren, bifi, enz.), rauwkost, enz. Of zorg dat je gewoon een maaltijd in een bakje doet en neem die mee :)

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:37

Mijn reden om minder koolhydraten te eten is daf je van vetten en eiwitten veel voller zit. Daarnaast at ik vroeger altijd brood in de ochtend en middag en dan had ik na een uur alweer honger.

Ik eet nu smiddags kwark of volle griekse yoghurt met daardoorheen wat koolhydraatarme muesli met bijvoorbeeld noten. Daar doe ik dan ook nog een klein beetje fruit doorheen voor de vitamines, afhankelijk van het seizoen welk fruit, en dan red ik het de hele middag. Soms toch nog trek, dan eet ik een gekookt eitje als tussendoor.

Werkt voor mij aardig goed. Als ik dan niet snoep savonds en gewoon eet (aardappels, vlees en groentes normale portie) val ik af. Ik drink nauwelijks frisdrank, meestal water. Het gaat niet snel, maar ik merk gewoon dat ik verzadigder ben en er komen ieder geval geen kilo's meer aan. Ik heb de snoep neiging veel minder, dat was voor mij blijkbaar de zere plek.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:45

Wat heb jij een fijne manier van schrijven secrible !!

Bij mij zijn er 2 redenen om kh arm te eten.
Ten eerste om geen vreetbuien en honger meer te hebben. Zodra ik vet teveel beperk krijg ik honger
En ten tweede om af te vallen. Maar eigenlijk is dat gerelateerd aan de eerste. Zodra ik biet kharm/beperkt bezig ben krijg ik vreetbuien en kom ik aan. en met dit val ik af.
Op den duur ga ik bv wel veel meer groenten eten maar bv pasta's en brood en rijst is gewoon niet slim om te eten hier.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:49

Het scheelt bij mij trouwens wel heel veel wat voor khd ik eet, merken anderen dat ook zo duidelijk? Als ik met bijv groenten een keer hoog in khd zat, had ik daar helemaal geen last van, terwijl als ik evenveel khd uit bijv crackers of brood haalde ik echt meteen honger had.

MoniqueT

Berichten: 8847
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:56

Secricible, bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier kan ik wat mee.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 11:07

Bedankt voor de tips en goede informatie!

Ik moet bepaalde hoeveelheid, calorieën, eiwitten ,vetten en koolhydraten bijhouden.

En om toch afwisselend te eten en niet te eentonig bedacht ik dat minder koolhydraten het beste is omdat ik via gewoon eten al snel over me aantal koolhydraten zit, die ik per dag nodig heb.

Maar wil mezelf niet uithongeren.

Ik heb echt heel veel aan dit topic thx

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:41

suikermeisje schreef:
elenaMM77 schreef:
supermarkt/markt en gewoon online zoeken naar recepten.

en goed onderscheid maken tussen wat voor koolhydraten..

zo heb je bijvoorbeeld wasa vezelrijke crackers,
42 gram koolhydraten volgens mij per 100 gram
daarvan zijn echter slechts 2 gram suiker.
29 gram is vezels, die vallen ook onder koolhydraten bijvoorbeeld.

niet zozeer stuk staren het mijden van koolhydraten en speciaal voedsel online gaan inkopen.
Maar met gezond verstand winkelen en goed kijken waar de koolhydraten inzitten.


Ik wil omdat ik diabetes heb minder koolhydraten eten. Maar die vezels vallen niet onder koolhydraten. Niet op tabellen op verpakkingen maar ook niet wat je lichaam ermee doet. Vezels komen nauwelijks in de bloedbaan terecht.

Dus als er 2 gram suiker is, hoeveel staat er bij koolhydraten? Want die worden net zo goed door je lichaam omgetoverd in suikers en als diabeet word je daar niet vrolijk van.
Ik zal eens in de winkel kijken naar die krakers want anders kan ik dat af en toe eens als tussendoortje eten.


er staat 42 gram koolhydraten
waarvan 2 gram suiker
29 gram voedingsvezels..

dat heb ik rechtstreeks van de verpakking gehaald ;)
de voedingsvezels staan bij de wasa verpakking wel onder de koolhydraten (waarschijnlijk amerikaanse invloed, want daar wordt er geen onderscheid gemaakt in de bron van koolhydraten, de voedingsvezel is een koolhydraat en wordt daar als koolhydraat benoemd).. voedingsvezels worden niet omgetoverd in suikers in het lichaam.


beats me, waar de resteren de 11 gram in zit.. Volgens een vriendin van mij die 'grip op koolhydraten' volgt als eetmethode, mag zij de vezelrijke crackers wel, omdat daar gekeken wordt naar het suikergehalte, niet naar het totale koolhydraten nummer op de verpakking an sich.




nog even over degene die buitelen over het 'crackertje met kaas'.
dit was slechts een voorbeeld.. ja ik vind een crackertje met kaas ontzettend lekker en mijn lichaam reageert er goed op qua verbranding.. Echter, ik heb niet genoeg aan 1 crackertje kaas.. daarom eet ik er sowieso al 2 en ik hap er nog een bakje magere yoghurt bij weg... Daarom kies ik om de volvette yoghurt te laten staan, deze te vervangen door een kleiner bakje magere yoghurt, zodat ik ook nog mijn twee crackertjes met kaas, waar mijn lichaam ook nog eens wat aan meer aan heeft, dan de volle yoghurt voor mij doet. daarmee creeer ik 2-3 eetmomenten.

ja volle yoghurt is gezond, dat is overduidelijk natuurlijk. Maar die volle yoghurt moet je dan wel weer verreiken om er een volledig maaltijdje van te maken. daarom geef ik aan, voor mijn lijf doet een cracker met kaas meer dan een schaaltje volle yoghurt. als je het volle bakje yoghurt verreikt, dan kan ik daar rustig weer mijn bakje magere yoghurt tegenover stellen.. beiden hebben hun voors en tegens qua gezond en voedzaam.. mijn uiteindelijke keuze komt dan op het totaal aantal kcal v.s. hoeveel ik dan in totaal kan eten nog die dag.. Als ik voor volvette yoghurt kies, zeker verreikt, dan is de rest van mijn keuzes een stuk beperkter. 75 kcal verschil lijkt helemaal niet zoveel, is het ook niet natuurlijk. Maar maak ik een keuze voor meer eetmomentjes waarmee ik zelfs wat minder calorieen tot mij neem, dan kan ik daarvoor in de plaats zelfs nog een lekker glaasje halfvolle melk s avonds pakken na het eten, waar ik ontzettend van geniet.

ik zeg niet dat volle yoghurt niet ontzettend gezond is, of dat het een verkeerde keuze is voor iedereen.. Maar voor mij persoonlijk maak ik die keuze niet, simpelweg doordat ik keuzes over houd en meer eet momenten gedurende de dag als ik het volle bakje yoghurt (met verrijking) laat staan.

ik ben overigens ook niet scherp op vetinname, simpelweg omdat gezonde vetten belangrijk zijn. Wat dat betreft ben ik scherper op mijn koolhydraat inname, die houd ik liever laag en langzaam.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:53

Het staat inderdaad onder de koolhydraten, maar niet vernoemd als "waarvan vezels" zoals bij de suikers wel gebeurt.
Overigens staan ze inderdaad bij amerikaanse producten bij de koolhydraten vermeld, dus wel "waarvan vezels", maar ieder amerikaans dieet dat ik ken (ken ze heus niet allemaal maar ben met een aantal goed bekend) kijkt naar de netto koolhydraten, en daar worden de vezels en polyolen vanaf getrokken.

Ik ken ook aardig wat mensen die grip op koolhydraten volgen, maar zij eten allen geen crackers. Is blijkbaar toch een stukje interpretatie. Uitzondering is het koolhydratenuurtje, dan mogen wel koolhydraten gegeten worden. Maar de meesten die ik ken gebruiken dat voor fruit of de avondmaaltijd.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:14

ik denk het inderdaad..

ook bij de fora over suikerziekte (ook handig als je wat grip op je koolhydraten wilt hebben) worden de vezelrijke crackers besproken over de voors en de na's. hij staat in de top 3 van de verkozen ontbijtproducten (op de derde plek dan hehe) vanwege de combinatie van vezels en langzame koolhydraten.

de grip op koolhydraten verschilt nogal inderdaad, de mensen die het heel strict nemen, die proberen en 0 buiten hun uurtje te houden, ook al is dat geen verplichting.. snap het wel, dan heb je natuurlijk het meeste effect, maar het wordt wel een hoop gepuzzel denk ik..

voor mij zijn de vezels behoorlijk belangrijk, vanwege het langere verzadigde gevoel (geef mij geen crackotters want dan kan ik het hele pak wel leegeten en heb ik nog steeds honger), maar ook voor de darmwerking. schaaltje fruit vind ik ook ontzettend lekker als ontbijt, maar daar vind ik de fruitsuikers weer relatief hoog van, waardoor ik weer lekkere trek krijg snel (meestal een grote behoefte aan een bak koffie met alles erop en eraan).. rauwkost heerlijk, maar gemiddeld genomen moet je dan smorgens twee schaaltjes wegknagen en ik ben geen super grote eter (heerlijke rauwkostsalade als lunch, dat dan wel :D).

vind het soms nog best lastig om boven de 30 gram vezels uit te komen per dag, je denkt goed bezig te zijn, maar als je die vezels dan optelt, dan lijkt het weer nergens op.. voordeel is wel dat gemiddeld genomen de bron van hoge vezels meetal niet zo heel calorierijk is, alleen oppassen dan weer met de hoeveelheid andere suikers die erin zitten.

ik gebruik vaak deze er nog even bij en dan die weer vergelijken met de glycemische index.. met name wanneer ik zin heb in even wat anders of mijn inspiratie opraakt.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 02-11-16 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:16

Die redenatie klopt nog steeds niet Elena.
Koolhydraten is een verzamelnaam van meerdere stoffen, namelijk enkelvoudig, tweevoudig, meervoudig en suikeralcoholen. Uiteindelijk worden al deze stoffen afgebroken tot hele kleine stukjes, namelijk glucose.

Enkelvoudige koolhydraten zijn al zo klein afgebroken, dit is dus pure glucose (druivensuiker)
tweevoudige koolhydraten zijn dus eigenlijk 2 stukjes, dit is tafelsuiker, rietsuiker, enz.
Meervoudige koolhydraten zijn lange koolhydraatketens, die veel mensen zien als de "langzame koolhydraten". Denk aan zetmeel, tarwe, enz.
En polyolen, dit zijn zoetstoffen.

Er zit 42 gram koolhydraten in dit product.
2 gram daarvan is suiker, als ik naar de ingrediëntenlijst kijk is er geen suiker toegevoegd dus zullen dit natuurlijke suikers zijn die ontstaan zijn in het product.
40 gram zijn meervoudige koolhydraten, wat logisch is door de granen die er in zitten.
Verder heb je nog 29 gram voedingsvezels.

Conclusie: het is een product met veel vezels, geen toegevoegde suikers en weinig (producteigen) suikers.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:26

welke redenatie bedoel je secrible?
want wat je zegt is mij an sich bekend.

of bedoel je dat die 29 gram vezels geheel losstaat van de 42 gram genoemde koolhydraten?

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:36

Ja, dat bedoel ik inderdaad.

per 100gram
42 gram zijn opneembare koolhydraten, waarvan 2 gram suikers en 40 gram meervoudige koolhydraten
29 gram vezels

Je komt dan op 71 gram "bruto koolhydraten" om het maar even zo aan te duiden. M.a.w. op een Amerikaanse verpakking zou staan 71 gram koolhydraten, waarvan 42 gram netto koolhydraten.

Dan kun je ook een logische rekensom maken, namelijk

42 gram koolhydraten per 100gram
29 gram vezels per 100 gram
12.5 gram eiwitten (ik vermoed grotendeels uit gluten) per 100 gram
7 gram vetten per 100gram

En dan kom je op 100gram uit (ongeveer, aangezien er wat afrondingsafwijkingen in zitten)

EDIT: gezakt voor mijn reken-examen. Ik kom op 90.5gram uit en vraag me af waar die afwijking dan nog zit. Ik vermoed in de vezels, maar daar ga ik nog even naar zoeken. De rest klopt overigens wel :+ Klinkt ineens minder geloofwaardig, maar het is echt zo.
EDIT: maar het is ook logisch dat hij niet tot 100gram komt, je hebt nog droge delen en as. Zie https://www.kijkmagazine.nl/science/waa ... -100-gram/

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:21

Klopt, je komt nooit helemaal tot 100%

Ik smul van alle info, vind t reuze interessant :D

Overigens eet ik nu zelf niet koolhydraatarm, vond het lastig te combineren met mn (jonge) kinderen en werd er mega chagrijnig van. Eet nu wel weer koolhydraten, maar heb wel een aantal dingen meegenomen in mn huidige dieet, waaronder meer eiwitten en vet. Eindelijk (bijna) geen honger meer en val goed af.. *\o/*

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:37

secricible schreef:
Ja, dat bedoel ik inderdaad.

per 100gram
42 gram zijn opneembare koolhydraten, waarvan 2 gram suikers en 40 gram meervoudige koolhydraten
29 gram vezels

Je komt dan op 71 gram "bruto koolhydraten" om het maar even zo aan te duiden. M.a.w. op een Amerikaanse verpakking zou staan 71 gram koolhydraten, waarvan 42 gram netto koolhydraten.

Dan kun je ook een logische rekensom maken, namelijk

42 gram koolhydraten per 100gram
29 gram vezels per 100 gram
12.5 gram eiwitten (ik vermoed grotendeels uit gluten) per 100 gram
7 gram vetten per 100gram

En dan kom je op 100gram uit (ongeveer, aangezien er wat afrondingsafwijkingen in zitten)

EDIT: gezakt voor mijn reken-examen. Ik kom op 90.5gram uit en vraag me af waar die afwijking dan nog zit. Ik vermoed in de vezels, maar daar ga ik nog even naar zoeken. De rest klopt overigens wel :+ Klinkt ineens minder geloofwaardig, maar het is echt zo.
EDIT: maar het is ook logisch dat hij niet tot 100gram komt, je hebt nog droge delen en as. Zie https://www.kijkmagazine.nl/science/waa ... -100-gram/


:') geeft niets, ik geloof je van harte maar zou ook willen weten waar de verdwenen grammen zijn..

hmm t smaakt dan wel naar licht gezout karton, maar het zou natuurlijk vocht en meegebakken lucht kunnen zijn die laatste grammen..

maar zie ook alweer een linkje verschijnen, lees daar weer even verder ook..
super bedankt vast ook voor je toelichting


Laura:
stricte methoden van eten (behalve als er een medische reden voor is), is ook niets voor mij..
dan vlieg ik op een gegeven moment de supermarkt in en eet alles wat god of montiniac of atkins of sonnee bakker verboden heeft.

ik pik er de goede punten uit en houd daar rekening mee in wat ik eet en hoe, zolang je een beetje in balans blijft kun je overal wel wat goede zaken vandaan pikken en gebruiken zoals dat het beste in je voedingspatroon en wensen past denk ik

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:56

ooohhh even iets heel anders maar ik heb me vandaag toch een lekker khd vrij/arm ontbijtje gegeten....

chamignons bakken, daar twee geklopte eitjes overheen, laten bakken, als min of meer droog is aan de bovenkant verse spinazie daarop en plakken geitenkaas. Deksel erop, paar min goed warm laten worden (de kaas smelt niet echt) en dan op een bord. LEKKER!!!

sorry voor de off topic maar ben er zo blij van, haha.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:09

secricible schreef:
Ja, dat bedoel ik inderdaad.

per 100gram
42 gram zijn opneembare koolhydraten, waarvan 2 gram suikers en 40 gram meervoudige koolhydraten
29 gram vezels

Je komt dan op 71 gram "bruto koolhydraten" om het maar even zo aan te duiden. M.a.w. op een Amerikaanse verpakking zou staan 71 gram koolhydraten, waarvan 42 gram netto koolhydraten.

Dan kun je ook een logische rekensom maken, namelijk

42 gram koolhydraten per 100gram
29 gram vezels per 100 gram
12.5 gram eiwitten (ik vermoed grotendeels uit gluten) per 100 gram
7 gram vetten per 100gram

En dan kom je op 100gram uit (ongeveer, aangezien er wat afrondingsafwijkingen in zitten)

EDIT: gezakt voor mijn reken-examen. Ik kom op 90.5gram uit en vraag me af waar die afwijking dan nog zit. Ik vermoed in de vezels, maar daar ga ik nog even naar zoeken. De rest klopt overigens wel :+ Klinkt ineens minder geloofwaardig, maar het is echt zo.
EDIT: maar het is ook logisch dat hij niet tot 100gram komt, je hebt nog droge delen en as. Zie https://www.kijkmagazine.nl/science/waa ... -100-gram/


Gemiddeld is bij een granenproduct het vochtgehalte zo'n 10% (dat is bij brokken: hond, kat of paard ook zo). Dus het klopt keurig.

Wat mij meer verbaast is het feit dat 42 gram koolhydraten, 12.5g eiwit en 7g vet bij elkaar 339kcal (per 100g) zouden zijn (vezels verteer je in principe nauwelijks tot niet). Terwijl als je 42*4+12.5*4+7*9 doet, je uitkomt op 281kcal uitkomt.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:18

arabella2000 schreef:
Veel kun je zelf doen.
Als tussendoortje heb ik vaak een bolletje leverworst (lidl, 0.8kh/100gr). Wat kaas of een bifiworstje.

Als lunch bv een salade met als dressing mayonaise met weinig kh. Of een blikje vis met mayo (en zilveruitjes en augurk van de plus /kesbeke(minder kh)

Al die producten die zeggen dat ze kh arm zijn zijn het vaak niet. Puur eten is dan het slimste.

Ipv spagetti kan bv slierten komkommer of courgette gebruikt worden. Ipv crackers gemalen lijnzaad met een beetje water op een bakpapierje 1 min in de magnetron.


Nee, dit klinkt echt als een gezond eetpatroon :n

Het valt me vaak op in zulke topics dat mensen wel ergens een klok hebben horen luiden en dan dingen compleet uit hun voedingspatroon schrappen en daarvoor in de plaats dingen stoppen die echt niet in de categorie 'goed voor je lijf' passen :n

Er is echt niks mis met een paar koolhydraten, je lijf heeft ze nodig!
Er is ook niks mis met volkorenbrood, pasta of aardappels. Witte rijst of pasta zou ik met mate eten, maar volkorenproducten passen prima in een gezond eetpatroon.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:43

Gelukkig zijn daar de meningen over verdeeld verootje. Ik moet echt niet proberen volkoren producten te eten. Dan verga ik van de pijn.
Dus niet voor iedereen is hetzelfde goed en ik denk dat iedereeb moet accepteren dat mensen doen wat goed voor hun is. Voor de een is dit goed en voor de ander is het niet goed ;)

Vanochtend hier een lekker geruld ei met schapenfetakaas gemaakt. Als ik een beetje tijd extra heb probeer ik dit altijd te maken. Echt lekker :)

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:50

Mizora schreef:
secricible schreef:
Ja, dat bedoel ik inderdaad.

per 100gram
42 gram zijn opneembare koolhydraten, waarvan 2 gram suikers en 40 gram meervoudige koolhydraten
29 gram vezels

Je komt dan op 71 gram "bruto koolhydraten" om het maar even zo aan te duiden. M.a.w. op een Amerikaanse verpakking zou staan 71 gram koolhydraten, waarvan 42 gram netto koolhydraten.

Dan kun je ook een logische rekensom maken, namelijk

42 gram koolhydraten per 100gram
29 gram vezels per 100 gram
12.5 gram eiwitten (ik vermoed grotendeels uit gluten) per 100 gram
7 gram vetten per 100gram

En dan kom je op 100gram uit (ongeveer, aangezien er wat afrondingsafwijkingen in zitten)

EDIT: gezakt voor mijn reken-examen. Ik kom op 90.5gram uit en vraag me af waar die afwijking dan nog zit. Ik vermoed in de vezels, maar daar ga ik nog even naar zoeken. De rest klopt overigens wel :+ Klinkt ineens minder geloofwaardig, maar het is echt zo.
EDIT: maar het is ook logisch dat hij niet tot 100gram komt, je hebt nog droge delen en as. Zie https://www.kijkmagazine.nl/science/waa ... -100-gram/


Gemiddeld is bij een granenproduct het vochtgehalte zo'n 10% (dat is bij brokken: hond, kat of paard ook zo). Dus het klopt keurig.

Wat mij meer verbaast is het feit dat 42 gram koolhydraten, 12.5g eiwit en 7g vet bij elkaar 339kcal (per 100g) zouden zijn (vezels verteer je in principe nauwelijks tot niet). Terwijl als je 42*4+12.5*4+7*9 doet, je uitkomt op 281kcal uitkomt.


Daar moest ik ook even naar kijken, maar vezels bevatten ook kcal. Dus die zullen er wel uit zijn gekomen bij de kcalmeting. Dat is het moeilijke met dit soort producten, je kunt je afvragen of je als mens die kcal ook verbruikt of niet, maar bij de kcalmeting komen ze wel naar boven. Ik vermoed dus dat het daar zit, maar heb gisteren een mailtje gestuurd naar Wasa omdat ik hier ook benieuwd naar was :+

En verootjoo, zie mijn lange post eerder. Niet voor iedereen zijn koolhydraten handig als je wil afvallen. Insulineresistentie/diabetes kan er voor zorgen dat het eten van koolhydraten je afvalproces ontzettend in de weg staat. En veel mensen met flink overgewicht zijn insulineresistent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:01

verootjoo schreef:
arabella2000 schreef:
Veel kun je zelf doen.
Als tussendoortje heb ik vaak een bolletje leverworst (lidl, 0.8kh/100gr). Wat kaas of een bifiworstje.

Als lunch bv een salade met als dressing mayonaise met weinig kh. Of een blikje vis met mayo (en zilveruitjes en augurk van de plus /kesbeke(minder kh)

Al die producten die zeggen dat ze kh arm zijn zijn het vaak niet. Puur eten is dan het slimste.

Ipv spagetti kan bv slierten komkommer of courgette gebruikt worden. Ipv crackers gemalen lijnzaad met een beetje water op een bakpapierje 1 min in de magnetron.


Nee, dit klinkt echt als een gezond eetpatroon :n

Het valt me vaak op in zulke topics dat mensen wel ergens een klok hebben horen luiden en dan dingen compleet uit hun voedingspatroon schrappen en daarvoor in de plaats dingen stoppen die echt niet in de categorie 'goed voor je lijf' passen :n

Er is echt niks mis met een paar koolhydraten, je lijf heeft ze nodig!
Er is ook niks mis met volkorenbrood, pasta of aardappels. Witte rijst of pasta zou ik met mate eten, maar volkorenproducten passen prima in een gezond eetpatroon.



Het is maar net wat er bij jouw lijf past, ook wat jij zegt is dus niet waar.


Voor veel mensen zijn witte rijst en pasta en aardappelen belangrijk. Mijn moeder heeft dat soort dingen echter uit haar voedingspatroon geschrapt en iets aangenomen wat op het voedingspatroon van arabella lijkt. Het enige wat ze per dag aan koolhydraten eet is een volkorenbogerhammetje bij het ontbijt. And guess what: ze voelt zich geweldig en is zeer blij met haar lijf op 56-jarige leeftijd. En nee, ze is niet te dun. Ik ken zelfs maar weinig 56-jarigen die zo'n conditie als zij hebben en er zo uitzien.

Ik kan er echt niet tegen wanneer mensen voor anderen beslissen wat wel en niet gezond is. :n Iedereen is anders.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-16 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:01

arabella2000 schreef:
Gelukkig zijn daar de meningen over verdeeld verootje. Ik moet echt niet proberen volkoren producten te eten. Dan verga ik van de pijn.
Dus niet voor iedereen is hetzelfde goed en ik denk dat iedereeb moet accepteren dat mensen doen wat goed voor hun is. Voor de een is dit goed en voor de ander is het niet goed ;)

Vanochtend hier een lekker geruld ei met schapenfetakaas gemaakt. Als ik een beetje tijd extra heb probeer ik dit altijd te maken. Echt lekker :)


hee dat klinkt een beetje als mijn ei met geitenkaas (en spinazie).

Hoe maak jij jouw schapenkaas ei?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:03

verootjoo schreef:
arabella2000 schreef:
Veel kun je zelf doen.
Als tussendoortje heb ik vaak een bolletje leverworst (lidl, 0.8kh/100gr). Wat kaas of een bifiworstje.

Als lunch bv een salade met als dressing mayonaise met weinig kh. Of een blikje vis met mayo (en zilveruitjes en augurk van de plus /kesbeke(minder kh)

Al die producten die zeggen dat ze kh arm zijn zijn het vaak niet. Puur eten is dan het slimste.

Ipv spagetti kan bv slierten komkommer of courgette gebruikt worden. Ipv crackers gemalen lijnzaad met een beetje water op een bakpapierje 1 min in de magnetron.


Nee, dit klinkt echt als een gezond eetpatroon :n

Het valt me vaak op in zulke topics dat mensen wel ergens een klok hebben horen luiden en dan dingen compleet uit hun voedingspatroon schrappen en daarvoor in de plaats dingen stoppen die echt niet in de categorie 'goed voor je lijf' passen :n

Er is echt niks mis met een paar koolhydraten, je lijf heeft ze nodig!
Er is ook niks mis met volkorenbrood, pasta of aardappels. Witte rijst of pasta zou ik met mate eten, maar volkorenproducten passen prima in een gezond eetpatroon.


Je kunt prima een gezond eetpatroon hebben met volkorenbrood, pasta, aardappels. Maar er zijn ook genoeg gezonde eetpatronen ZONDER volkorenbrood, pasta, aardappels.

Het een is niet per definitie beter dan het ander. Maar voor veel mensen is het een wel beter dan het ander.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: koolydraad arm eten, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:16

@amaris:
3 eieren met een scheutje slagroom (optioneel). Een reepje schapenfeta en eventueel nog gewone kaas in een kommetje. Een kloppen en dan de pan in. Blijven roeren totdat het droger begint te worden. (Gewoon scrambled eggs eienlijk) En dan in een kommetje doen ;)