Kerst menu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:07

Ff een stip hier.

Ik krijg ouders (eten alles net als wij) en schoonouders (doe maar gewoon AGV want wat ik niet ken.....) en broer (chefkok) en schoonzus op de kerst.

Oja en zelf zwanger dus dat heeft ook nog beperkingen.

Lastig gezelschap dus.

Neig heel erg naar gourmetten met iets aparts erbij.....maar ja gourmetten is ook maar......gourmetten.

Wil dus wel uitpakken en iets aparts maar schoonoudersproof. Mijn broertje helpt graag maar gun hem ook gewoon zijn vrije dag ;-)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:12

Ik mag het kerstdiner verzinnen voor eerste kerstdag (mam vond goed idee dat ik dat deed) *\o/*

Heb wel afgesproken dat het helemaal vegetarisch gaat zijn. Dus mooi opzoek naar een mooie vegetarisch hoofdgerecht maar wel beetje klassiek kerstidee.
Tot nu toe recept voor een Paddestoelnwellington met bramen gevonden of een Hartige taart met paddestoelen, hazelnoten en cranberry. Beide dus wel echt kerstsfeer.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:17

Niet vega
Wel kerstwaardig en simpel
Varkenshaasje ingewreven met Provençaalse kruiden. Ff aanbraden. Dan insnijden en vullen met camembert en spekjes
Dan garen in de oven
super lekker

Ik neem hem hier iig in overweging

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:18

Ik schrijf ook alvast even wat, ben al wel bezig geweest maar nog weinig inspiratie. :+

Morgen even op het gemak dit topic en die van vorig jaar doorlezen, maar die paddenstoelen van bladzijde 1 zien er lekker uit!

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:03

Evelijn schreef:
Ik mag het kerstdiner verzinnen voor eerste kerstdag (mam vond goed idee dat ik dat deed) *\o/*

Heb wel afgesproken dat het helemaal vegetarisch gaat zijn. Dus mooi opzoek naar een mooie vegetarisch hoofdgerecht maar wel beetje klassiek kerstidee.
Tot nu toe recept voor een Paddestoelnwellington met bramen gevonden of een Hartige taart met paddestoelen, hazelnoten en cranberry. Beide dus wel echt kerstsfeer.

Yvette van Boven maakte in haar programma laatst een prachtige gevulde pompoen: http://www.vpro.nl/koken-met-van-boven/ ... astei.html Past ook goed bij kerst, vind ik.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:10

Ik heb vorig jaar een grote pompoen gevuld met pompoenrisotto en in de oven gezet. Héérlijk!

Afgelopen weeken heb ik aardappelgratin in cupcake vormpjes gemaakt, als proefje, en dat was zo goed gelukt dat die ook bij ons kerstdiner komen :9
Aardappel door de hakselaar, mengen met spinazie en kleine broccoli roosjes en geraspte kaas, en dat in de cupcake vormpjes overgieten met een sausje gemaakt van cremefraiche, (soja)melk, peper, zout en een eitje.. 35 minuten in de oven op 200 graden en klaar :9

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:52

Pompoen is inderdaad ook wel feestelijk op die manier.
Die aardappelgratin in cupcakebakjes is ook goed idee... volgens mij heb ik nog gouden liggen dus dat is wel leuk idee. Binnenkort maar eens uitproberen.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:28

Ik volg ook even. Weet nog niet of ik er dit jaar ben met kerst maar anders zal het zowel gluten als lactose vrij moeten worden.
Ben bang dat het nog een hele opgave gaat worden dan :')

Als iemand leuke, simpele ideeën heeft graag :)

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:56

op het toetje na niet zo heel lastig toch?

Vlees: altijd lactosevrij, kies voor mooi stuk vlees met kruiden, zit je altijd safe :)
Aardappelen: idem, ook gluten en lactosevrij. Geroosterde aardappels, puree (maken met lactosevrije melk), of maak zelf aardappelkroketjes met glutenvrij paneermeel.
Groente: kan ook zonder enige moeite, zie de rest :)
Saus: zelf maken, bijvoorbeeld obv een dubbel getrokken jus of een rode wijn saus. Zelf een saus maken met een roux met glutenvrij meel kan ook nog. Roomsaus obv lactosevrije room kan ook.

Wat vind je lekker, waar houd je van? Meeste is wel glutenvrij en lactosevrij te maken, zolang je het brood maar laat staan. Moet het strict glutenvrij zijn ivm coeliakie, of is er een mate van tolerantie en kan wat gluten in een saus eventueel wel gewoon?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:02

Dit jaar geen kerst diner. Maar mijn droom is als ik straks een grote oven heb een echt kerstkalkoen! Lijkt me zo gaaf.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:08

Salsa schreef:
Ff een stip hier.

Ik krijg ouders (eten alles net als wij) en schoonouders (doe maar gewoon AGV want wat ik niet ken.....) en broer (chefkok) en schoonzus op de kerst.

Oja en zelf zwanger dus dat heeft ook nog beperkingen.

Lastig gezelschap dus.

Neig heel erg naar gourmetten met iets aparts erbij.....maar ja gourmetten is ook maar......gourmetten.

Wil dus wel uitpakken en iets aparts maar schoonoudersproof. Mijn broertje helpt graag maar gun hem ook gewoon zijn vrije dag ;-)


Zo hadden wij het vorig jaar ook helaas. En dan nog een schoonvader die zegt; ik hoeft geen voorgerecht want dan zit ik al vol....

Het werden dus:
Bordje met amuses vooraf (elke keer 1 was teveel gedoe voor de AGV eters ;P)
had gevulde carpaccio bonbons, minibakjes met ragout, gevulde champignons, helder soepje in borrelglas

Hoofd was bij ons gourmetten, daar kom je helaas niet tussen.

En na lekker ijs met vruchten, chocoladesaus warm, slagroom, soesjes enz.

Ondanks alle protesten vooraf was iedereen happy met het voorgerecht en was ook alles op!

Dit jaar gelukkig mijn familie bij ons en die kan je echt alles voorzetten <3

Goldwynn

Berichten: 1428
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:17

Oh! Wat krijg ik toch trek van dit topic, zowel lekkere trek als gewone haha. Maar goed dat het zo tijd is voor het avondeten :P.

Thuis doen wij meestal iets van een soepje vooraf, een carpaccio (met of zonder garnalen voor die dat lusten cq niet lusten) en dan heerlijk gourmetten. Is echt onze kerst traditie haha, en ik geniet er ook altijd van. Maybe een beetje cliché en 'simpel', maar ontzettend gezellig. Lekker lang tafelen, kletsen, lekker eten.

Ik denk dat het dit jaar voor mij Korean BBQ word, hoop ik tenminste! Ook doe het zelf, alleen dan een tikkeltje anders. Lekker met mijn nieuwe contacten hier ^^. Maar wel raar, kerst niet thuis vieren, en m'n familie niet eens kunnen zien :P

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:23

ik lees ook mee..

Zowel man als ik zijn geen sterren in de keuken en nu heeft hij zijn ouders, zusje + broer uitgenodigd om bij ons te komen eten op 2de kerstdag %) :')
Maar er is er een vegetarisch en een glutenvrij en daar hebben wij al helemaal geen ervaring mee.

Ik had wat in gedachten, maar weet dus ook niet zo goed wat nou precies glutenvrij is.
voorgerecht: vega tomatensoep + brood met aioli/kruidenboter. (+ glutenvrij brood)
hoofdgerecht: Draadjesvlees + groente: gegrilde mais/worteltjes/sperziebonen + aardappels uit de oven. (is dit allemaal glutenvrij? en jus ook?) en dan dus nog iets voor de vegetariër %)
Toetje: nog geen idee :o

Mijn man is er nogal rustig onder, maar die beseft waarschijnlijk nog niet dat we het lastig gaan krijgen :')

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:31

secricible, ah als ik het zo zie is het helemaal niet ingewikkeld :') Ik zag gewoon weer beren. Bedankt voor de opheldering :)
Liefst helemaal vrij, maar tot nu toe geen coeliakie. Hier kan ik zeker wat mee!

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:37

Jenkins, als je mijn berichten even terug leest dan kom je een paar heerlijke vegetarische en glutenvrije ideeën en recepten tegen :j

Verder kun je bv oesterzwammen bakken met gefruitte ui en feta met een beetje peper. Mijn gasten dachten dat het kip was :+ Een heerlijk smaakvol en romig gerecht!
Of champignonragout (gemaakt met glutenvrije bloem) <3
Paddestoelen hebben een heerlijk vleesachtige structuur en bite en zijn dus perfecte vervangers.

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:42

En je kan enorm veel met paddenstoelen! Heerlijk! :+:

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:44

Jenkins schreef:
ik lees ook mee..

Zowel man als ik zijn geen sterren in de keuken en nu heeft hij zijn ouders, zusje + broer uitgenodigd om bij ons te komen eten op 2de kerstdag %) :')
Maar er is er een vegetarisch en een glutenvrij en daar hebben wij al helemaal geen ervaring mee.

Ik had wat in gedachten, maar weet dus ook niet zo goed wat nou precies glutenvrij is.
voorgerecht: vega tomatensoep + brood met aioli/kruidenboter. (+ glutenvrij brood)
hoofdgerecht: Draadjesvlees + groente: gegrilde mais/worteltjes/sperziebonen + aardappels uit de oven. (is dit allemaal glutenvrij? en jus ook?) en dan dus nog iets voor de vegetariër %)
Toetje: nog geen idee :o

Mijn man is er nogal rustig onder, maar die beseft waarschijnlijk nog niet dat we het lastig gaan krijgen :')


Afhankelijk van de mate van allergie ook goed oppassen voor kruisbesmetting.
Dus geen glutenvrij brood in het mandje stoppen van het glutenbrood.
Geen glutenvrij brood snijden op het plankje en met het mes waar je net het glutenbrood op hebt gesneden enz. enz.

Wil je het jezelf makkelijk maken? Dan lekker een ieder zelf zaken mee laten nemen en een paar algemene recepten zelf maken.

Sommige dingen zijn gewoon best lastig als je er geen ervaring mee hebt. Bv chips: naturel = glutenvrij, paprika niet!

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:21

Ik krijg 15 mensen te eten en het koken en voorbereiden vind ik wel heel leuk alleen de kosten, ik wil niet vragen om geld maar het gaat wel heel duur worden anders :o

Ik dacht vooraf iets van soep en kipvleugeltjes, mini loempias en stokbrood met salades

Hoofdgerecht varkenshaas omwikkeld met spek, rollade, geroosterde wortels en verder weet ik het nog niet?

Nagerecht bevroren banaan gedoopt in chocola en discodip en verder?

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:40

moonsparkle schreef:
Ik krijg 15 mensen te eten en het koken en voorbereiden vind ik wel heel leuk alleen de kosten, ik wil niet vragen om geld maar het gaat wel heel duur worden anders :o

Ik dacht vooraf iets van soep en kipvleugeltjes, mini loempias en stokbrood met salades

Hoofdgerecht varkenshaas omwikkeld met spek, rollade, geroosterde wortels en verder weet ik het nog niet?

Nagerecht bevroren banaan gedoopt in chocola en discodip en verder?



of laat iedereen wat meenemen, soort Amerikaanse party

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:48

Ja alleen hoe voorkom je dan dat mensen hetzelfde meenemen of dat het wel een beetje bij elkaar kan? Ik wil ze dan ook geen opdracht geven qua recepten ofzo :o of ik geef door wat ik tot nu toe heb een wel zelf maak een dan kan de rest dingen toevoegen die erbij passen en nog ontbreken

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:54

De gevulde pompoen met pompoenrisotto heeft mij vorig jaar niet meer dan 5 euro gekost, en dat was genoeg voor 20 personen :Y)
Ik had er oesterzwammen met een sausje en wat garnering bij, maar dat was ook het geld niet.
Het is best mogelijk om een mooi, goedkoop diner te bereiden :j

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:03

moonsparkle schreef:
Ja alleen hoe voorkom je dan dat mensen hetzelfde meenemen of dat het wel een beetje bij elkaar kan? Ik wil ze dan ook geen opdracht geven qua recepten ofzo :o of ik geef door wat ik tot nu toe heb een wel zelf maak een dan kan de rest dingen toevoegen die erbij passen en nog ontbreken


Ik zou gewoon aangeven: jongens ik stel mijn huis beschikbaar, kook het eten maar het wordt me financieel wel wat te gortig als ik voor 15 man de kosten moet dragen. Zouden jullie wat bij willen dragen?
Neem toch aan als je 15 man krijgt met de Kerst dat het mensen zijn waar je dat gewoon tegen zeggen kan. (moet zeggen dat ze het hier zelf aanbieden...)

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:33

moonsparkle schreef:
Ja alleen hoe voorkom je dan dat mensen hetzelfde meenemen of dat het wel een beetje bij elkaar kan? Ik wil ze dan ook geen opdracht geven qua recepten ofzo :o of ik geef door wat ik tot nu toe heb een wel zelf maak een dan kan de rest dingen toevoegen die erbij passen en nog ontbreken



in mijn schoonfamilie gaat het als volgt.
er wordt een lijst gedeeld ( per mail) met gerechten en iedereen kan daarop aangeven wat ze willen doen of meenemen.

bv

voorgerechtjes 3 opties
hoofdgerecht: salade
vlees ( wat je wilt) evt met optie dat dit samen mag met iemand anders
groentes
aardappel of andere ideen
nagerecht: ijs meerdere mensen kunnen ideeën opgeven cq aanvullen

amyke

Berichten: 688
Geregistreerd: 04-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:54

Hier komen ongeveer 20 mensen eten. Wat ik ga maken weet ik nog lang niet. Ben niet echt een keukenprinses en koken is ook niet echt een hobby. Vorig jaar was Kerstmis ook bij mij en mijn vriend en hebben mijn moeder en grootmoeder het hoofdgerecht en voorgerecht gemaakt en de rekening aan mij gegeven zoals afgesproken. Het dessert was wel voor mij en was een lekkere kerststronk. Iedereen lust wel ijs en was lekker makkelijk :-D!

Dit jaar ga ik denk ik stoofvleessaus met frietjes maken, is makkelijk te maken de dag op voorhand en lust iedereen bij ons aan tafel. Ik moet er ook op letten dat het halal is en rundvlees kan ik bij de haal slager halen.

Kerstmis is voor ons eerder gezellig samen zijn en het eten is bijzaak. Wil dit jaar wel meer zelfgemaakte hapjes maken ipv de frituur en icon hapjes uit de winkel.

Ik las hier ook dat het voor sommige mensen nogal duur is. Als wij met vrienden vieren, meestal oud en nieuw, leggen wij allemaal 50 euro voor eten en drinken. We vieren dan bij iemand thuis en de overschot van het geld wordt in de pot gestoken om 'S nachts te gaan vieren of als we eens op café gaan.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:17

Leuk topic!

Ik heb voor de tweede kerstdag waar er allerlei vrienden en aanhang komen het toetje op kunnen eisen.
Kerstavond voor het eerst bij vriend thuis dus ben benieuwd en eerste kerstdag wordt alles geregeld.

Nu wil ik erg graag iets totaal niet standaards maken, waarbij ik in het tijdschrift van de sligro wel grappige dingen zag staan. (Op de website van de sligro vind ik trouwens sowieso best aardige dingen staan)

Afbeelding

Afbeelding
De eerste drie ga ik waarschijnlijk proefdraaien met mijn vriend en even kijken of het iets is.
Verder is de visite wel een beetje 'wat de boer niet kent', maar ik denk dat ik gewoon mijn mond van te voren houdt over wat er in zit :))

Andere leuke tips zijn altijd welkom en ik ga fijn mee lezen.