Lichamelijke klachten danwel allergie's mbt soya?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Lichamelijke klachten danwel allergie's mbt soya?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 09:58

Ik was benieuwd of er Bokkers zijn die allergische verschijnselen krijgen na het drinken van (pure) soyamelk? Danwel andere nadelen door het drinken van deze melk. Dergelijke reacties op soya-voedsel mogen wat mij betreft ook.

Ik ben namelijk sinds twee weken van koemelk overgegaan op ongezoete soyamelk en ik heb ook een pak vanilleyoghurt geprobeerd in die periode (beiden van alpro en provomel - dat laatste is een soort dochtermerk van alpro zelf, ontzettend biologische soya) en kan eigenlijk drie (lichamelijke) punten noteren die volgens mij direct te linken zijn aan die soya. De constante misselijkheid die vanaf de middag oploopt tot in de avond vind ik nog wel het vervelendst. Ik drink maar twee glaasjes per dag en dan 's avonds nog die vanille geprobeerd. Die is nu op, dus ik ben benieuwd of dat al voor wat vermindering zorgt. Ik heb nog anderhalf pak en zit ernstig te twijfelen of ik die op ga maken.

Zijn er meer mensen die klachten hebben na of met het consumeren van soya? Ik ben dus niet echt op zoek naar mensen die nergens last van hebben, want ik snap zelf ook wel dat die er zijn :)

Anoniem

Re: Lichamelijke klachten danwel allergie's mbt soya?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:02

Ik reageer even kort want geen tijd, maar dan is ie gestipt. Het is bekend dat sommige mensen met een overgevoeligheid voor koemelk ook niet tegen soja kunnen. Mijn nichtje heeft dit probleem ook, zij drinkt nu rijst/amandelmelk en dat gaat wel uitstekend.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:04

Niet van soja, wel van andere voedselsoorten helaas.
Ik was ineens 24/7 kotsmisselijk, maagpijn, darmklachten, kon nauwelijks eten en drinken, tot twee keer ziekenhuisopname wegens uitdroging.
Ik bleek dus bijna 20 voedselallergieën te hebben :=

Nu (1,5 jaar later) kan ik goed onderscheiden welke klachten van welke voedselsoort komt :j

Let wel op dat het echt weken duurt voordat alle allergenen uit je lichaam zijn. Bij mij duurde het zo'n acht weken tijdens het vermijdingsdieet. voordat ik helemaal 'clean' was en mijn klachten voor 90% weg waren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:04

Ja dat kan!

Ik zou als ik jou was producten op basis van amandel of haver proberen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 10:33

Acht weken :wow: Dan stop ik zeker acuut. Dan geef ik dat overgebleven pak wel aan vrienden van ons.

Voor koemelk ben ik ook niet allergisch, tenminste niet dat ik weet :)) Dit was van mij meer een probeersel om wat 'gezondere' dingen te proberen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 10:37

Familie van mij probeerde ook eens sojamelk en is met spoed naar het ziekenhuis gebracht in verband met een allergische reactie.

Of producten als sojamelk gezond zijn valt ook over te discussiëren. Interessant om te lezen:
http://jessevandervelde.com/sojamelk-we ... ytinezuur/

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:35

Sammie schreef:
Acht weken :wow: Dan stop ik zeker acuut. Dan geef ik dat overgebleven pak wel aan vrienden van ons.

Voor koemelk ben ik ook niet allergisch, tenminste niet dat ik weet :)) Dit was van mij meer een probeersel om wat 'gezondere' dingen te proberen.

De ergste klachten waren bij mij wel weg na een week of vier, maar ik heb ook wel meerdere allergieën.
Wie weet dat het met een enkele allergie sneller resultaat geeft :j
Je kunt ook bij een allergoloog laten testen of je allergisch ben. Heb je toevallig ook hooikoorts (dan heb je kans dat je meer voedselallergieën gaat ontwikkelen)?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 12:18

Daar zeg je wat. Echt hooikoorts wil ik het niet noemen, in mijn tienerjaren heb ik jaren achtereen echt ontzettende kriebelogen gehad in het voorjaar, Jeuk, droog, geirriteerd. Geen loopneus of verstoppingen. Dat werd elk jaar erger tot het opeens compleet over was. Tot afgelopen week, toen heb ik weer de ogen uit mn kop gewreven.. Gisteren en vandaag viel/valt wel mee. Nu kan dat ook liggen aan het soort pol dat in de lucht zweeft, maar ik vind het wel iets opvallend.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:35

In ieder geval iets om in de gaten te houden :j
Mocht je meer klachten gaan ontwikkelen, dan weet je in welke richting je kan zoeken.
Ik werd weg gestuurd door de internisten met 'je hebt PDS, leer er maar mee leven', gelukkig was ik zo eigenwijs om bij mijn allergoloog aan te kloppen ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:19

Zelf geen last van gelukkig, maar soja is wel een peulvrucht waar redelijk wat mensen allergisch voor zijn. Maar ik ken (van horen zeggen) vooral klachten als buikpijn/diarree en huiduitslag.
Tegenwoordig wordt in erg veel kant- en klaarproducten sojameel en soja-eiwit gebruikt. Van koekjes en wafels tot sauzen en chips. Heb je er bij het eten van zo'n soort producten al eens eerder last van gehad?

Het is nu wel echt hooikoortstijd inderdaad, maar zou dat ook voor misselijkheid zorgen?

Ben je in een keer overgestapt van een paar glazen koemelk naar een paar glazen sojamelk? Het kan natuurlijk ook gewoon de overgang zijn van het een naar het ander.

Anders zou ik eens overstappen van sojamelk naar rijstmelk of een andere plantaardige melk. Als de klachten dan afnemen dan weet je het zeker :D

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:38

Ik zou als ik jou was ook niet te veel soja nemen. Ik vind 2 glazen namelijk echt absurd veel, je hebt het nergens voor nodig. Als je je inleest, snap je waarom men een allergie ontwikkelt voor zoiets als soja (of andere peulvruchten). Een goed alternatief voor soja is amandelmelk of rijstmelk, kokosmelk kan ook, maar om het echt drinkbaar te maken gaat er vaak weer veel rotzooi doorheen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 15:54

Waarom zou 2 glazen sojamelk absurd veel zijn? Ik heb iemand dat nog nooit horen zeggen over 2 glazen koemelk? En bij 'inlezen' kom ik zelfs voorbeelden tegen van een liter per dag. Dat vind ik pas absurd veel :') Koemelk heb je in principe ook niet nodig, maar ik mix het (totaal 400ml) met een voedingssupplement dat niet gemixt kan worden met water, helaas. Het is dus koemelk of een vervanging ervan.

Kant- en klaarproduct vermijd ik het liefst zoveel mogelijk. Maak sausen het liefst zelf. Al besef ik wel dat het ook wel eens in chocolade zit, dus moet het ongetwijfeld al eens eerder binnen hebben gehad. Maar dat zijn dan weer compleet andere hoeveelheden dan 'pure' sojamelk, vermoed ik zo.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 15:59

Omdat ongefermenteerde soja gewoon heel lastig is voor je lichaam om te verwerken. Ik eet geen soya en ook geen zuivel, omdat het voor mijn lichaam gewoon niet werkt en ik hoor en lees genoeg verhalen bij anderen waar het ook niet goed verwerkt kan worden. Lactose is iets dat van nature niet makkelijk te verteren is, 2 glazen koemelk zou ik dus ook erg veel vinden.

Melk en soja wordt overigens in heel veel producten verwerkt. Daar zul je nog versteld van staan.

Maar goed, dat vind ik en als je iets wil waarmee je het wel kan mengen, dan zou ik eens naar amandelmelk kijken. Ik zou dan wel opletten of er dan geen suiker aan toegevoegd is, dat is namelijk in veel gevallen wel zo. Zelf maken kan ook nog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 16:15

Op zich zit er geen gigantische hoeveelheid soja in sojamelk. Rond de 100 gram per liter, wat neer komt op 20 gram in een drinkglas.
Soja-eiwit wordt nog wel eens in brood gebruikt als broodverbeteraar, en het is juist dat eiwit waar mensen allergisch voor zijn, maar ik zou eigenlijk niet weten in welke hoeveelheden ze dat gebruiken en of dat vergelijkbaar is met een glas sojamelk.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 00:01

8nnemiek schreef:
Het is nu wel echt hooikoortstijd inderdaad, maar zou dat ook voor misselijkheid zorgen?

Nee, maar met hooikoorts kun je makkelijk voedselallergieën (kruisallergieën) ontwikkelen.
Soja is één van de meest voorkomende kruisallergieën helaas.