Gebak en/of koekjes zonder tarwe én ei?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Gebak en/of koekjes zonder tarwe én ei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 18:19

Omdat ik er sinds kort achter ben dat ik intolerant ben voor zowel tarwe als ei, ben ik mijn voedingsschema drastisch aan het aanpassen.
Voor ontbijt, lunch en dinner lukt mij dat aardig maar op de (wat minder verantwoorde :D ) tussendoortjes loop ik vast.
Ik ben een enorme zoetekouw en ik mis de lekkere tussendoortjes als in snoep, koek en cake enorm. Opzich is het natuurlijk niet eens zo erg dat ik al die slechte dingen moet laten staan, maar het is ook veel moeilijker vol te houden als je helemaal niks lekkers meer kunt eten.

Nu is dus het probleem dat cake en koekjes wel tarwe-vrij te verkrijgen zijn, maar dan zit er weer ei in.
En als ze zonder ei zijn, dan zit er weer tarwe in.. -O-
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een product (of recept, want ik bak graag) waar zowel tarwe als ei niet in verwerkt zijn.

Heeft iemand een lekker cake-recept of een goed idee van een product in de supermarkt? Ik hoor het graag! :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:24

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:26

Heb je al in de glutenvrije schappen gekeken? al die hippe bio-organische-vegane toestanden zijn vaak glutenvrij en daarmee ook zowel tarwe als eivrij. (en vaak ook lactose vrij).

AH heeft bijvoorbeeld een hele lekkere glutenvrije vanille cake bakmix die ook eivrij is, je moet zelf ei toevoegen of dan in jou geval eivervanger. van het merk Peak, free from. paarsige verpakking.

en wat betreft zoetekouw... hoe kun je iets tekort komen? al die glutenvrije dingen zijn rijstemeel met suiker... ik ben helemaal geen zoetekouw en vind alles zo verschrikkelijk zoet -O-
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 02-06-16 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Re: Gebak en/of koekjes zonder tarwe én ei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:27

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:28

Honing noten reep? Lekker en ook wel zoet

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 18:30

Ilsemarie schreef:
en wat betreft zoetekouw... hoe kun je iets tekort komen? al die glutenvrije dingen zijn rijstemeel met suiker... ik ben helemaal geen zoetekouw en vind alles zo verschrikkelijk zoet -O-

Vind het wel meevallen eigenlijk.. :))
Heb nu chocolade en cola in huis, maar zelfs dat gaat op den duur vervelen. :+

En thanks voor je tip betreft de cakemix, ik ga eens kijken! +:)+

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:30

http://geweldig-gezond.blogspot.nl/2012 ... er-en.html

Ik heb een tijdje geleden ook koekjes gebakken van amandelmeel, boter en suiker. Alleen was de boter niet nodig geweest denk ik, de amandelmeel bevat al vet en nu waren ze een beetje té vettig.

Ook zelfgebakken koekjes van amandelmeel met kokos of met (raw) chocolate chips zijn me al goed bevallen. Hier had ik ook geen ei in

Bij Jumbo (maar ongetwijfeld ook andere supermarkten) verkopen ze biologische amandelmeel, havermoutmeel en speltmeel bij de cake- en koekbakproducten

EDIT oeps, dezelfde link als een bovenstaande reactie..
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 02-06-16 18:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 18:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:31

Havermoutkoekjes? Of is dat ook tarwe?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 23:47

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 00:14

Je kan met alle soorten meel koekjes bakken, zoals rijstmeel, tapioca, kokosmeel, havermeel (kan je zelf maken oor havervlokken te maken in koffiemolen), etcetera. Boter erdoor heen en iets zoets. Suiker kan, maar ook honing, stevia of banaan. Maak een stevig deeg en leg dit in de oven. Kan je heerlijk mee variëren :)

Ook pannenkoekjes kan je op deze manier maken. Alleen dan in plaats van boter gebruik je dan melk of water en maak je een wat stevig beslag in plaats van deeg. De pannenkoeken worden dan niet soepel, maar harder. Maar lekker :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 00:18

Simpel!!
Alle brosse koekjes hoeft geen ei.. Dus varieer naar hartelust! Dus havervlokken rotjes met vers fruit of rozijnen etc. Echte zandkoekjes met meel etc.
Alle kleffere dingen.. Je kunt eens experimenteren met geprakte banaan.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 00:18

heel veel te vinden op google.. veel glutenvrije producten die ook ei vrij zijn.. heb ook verschillende kookboeken thuis.. maar google zelf bijna altijd

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 00:39

Ik heb een tijd strikt geen gluten en melk gegeten, ik maakte saaiere koekjes gerust lekkerder door er zelf gesmolten chocolade op te doen of wat anders. :)
Echt ik moet even graven of een van mijn recepten toevallig ook geen ei bevat. :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 00:55

Zelf schuimpjes maken van het sap uit een blik kikkererwten ipv eiwit. Echt een aanrader!

Of lekkere kokosmakronen van gecondenseerde melk en kokosschaafsel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:40

Zoek sowieso eens naar vegan recepten, meel is vaak wel te vervangen.
Dus boekweit ipv tarwe bijvoorbeeld of glutenvrije bakmixen .
Maar die recepten zijn sowieso ei vrij.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:57

Lekker zelf bakken met speltmeel of iets dergelijks.

Ik vind het vooral jammer dat de recepten op internet dan ook meteen suikervrij zijn over het algemeen, dat hoeft niet zo van mij :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:30

Bisquit deeg is eivrij ook te maken, heb je aleen gist of baking soda voor nodig. Als je dat maakt met speltmeel is dat best lekker. Je kunt er vanille, cacao, of fruit doorheen draaien ook.