Koken met plezier en weinig tijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Koken met plezier en weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:15

Hallo :wave:

Je kent het misschien wel, je vindt koken heel leuk maar hebt er door de week weinig tijd voor, en in het weekend niet altijd evenveel zin. Ondertussen staan je kookboeken (bijna) onaangeroerd in de boekenkast, je beschuldigend aan te kijken >;) ; evenals al die kruiden die je hebt gehaald bij de toko.

Dit is in ieder geval wel mijn situatie; ik houd erg van koken, maar ben door de week pas laat thuis en heb vaak geen zin meer om nog uitgebreid in de keuken te staan. Daardoor eet ik weinig gevarieerd en vaak iets snels (maar wel gezond). Ik wil hier verandering in brengen door elke dat, met af en toe een snipperdag, een gerecht uit een van de kookboeken te koken.

Gerechten die ik tot nu toe gekookt heb zijn bijvoorbeeld: Vispasta uit de oven, gevulde aubergine, pasta met pompoen, kabeljauwcurry en pesto-lasagne met sperziebonen.

Misschien dat meer bokkers in deze situatie zitten en het leuk vinden om mee te kletsen, gerechten te delen (evt. met foto) en elkaar te motiveren? Lijkt mij erg leuk! *\o/*

Marije_jiplover

Re: Koken met plezier en weinig tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:24

Leuk!

Wat hier goed werkt is een beetje nadenken over timing.
De dag dat er wel tijd is alvast meer doen dan de maaltijd voor die dag alleen.
Een pan pastasaus kan op zondag prima 2,5 uur pruttelen terwijl ik ondertussen de badkamer poets of de woonkamer stofzuig.
Veel dingen zijn niet eens zoveel werk, maar hebben wachttijd.
Zelf pizzadeeg maken met verse gist. Mjammie! En ipv op 1 dag het hele rijsproces door laten maken, kun je dat ook prima de avond te voren even kneden en dan de nacht over koud laten rijzen in de koelkast.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:28

Oh ik volg! En ik kook niet eens zelf (mijn man is de kok in huis), maar we hebben vaak geen inspiratie. Nu bestellen we af en toe een Hello Fresh box (kooktijd is meestal rond de 30 minuten van de recepten) en we hebben daar al wel wat gerechten uit gehaald die we nu af en toe maken. En ik probeer de regel te hanteren dat we 1 x per week 'wat nieuws' eten, dus inderdaad iets wat we nog nooit gemaakt hebben. Het recept daarvoor halen we meestal uit een van onze kookboeken of van bv de AH-site.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 20:39

Welkom! *\o/*

Ik heb net pompoen-zoete-aardappelgebakjes gemaakt, van nature zoet en was erg lekker :).
Van te voren eten maken is inderdaad verstandig! Ik bedacht vaak pas op de avond zelf wat ik eigenlijk wilde eten, en dan heb je weinig tijd en op een bepaald moment ook weinig inspiratie.
Eén keer per week wat nieuws eten is ook verstandig! Ik heb ook al meerdere nieuwe dingen uitgeprobeerd, voornamelijk nieuwe bereidingswijzes, en dat motiveert ook!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 22:16

Vandaag ook wat nieuws geprobeerd, zeewierrolletjes met tonijn en kastanjepurree. Heel bijzonder, en ik had er weinig van verwacht, maar het was lekker!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:28

Leuk topic! De oven gebruiken scheelt ook, dan kun je mooi tussendoor nog van alles doen terwijl je eten in de maak is :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:07

Hier ook herkenbaar.
De slowcooker is mijn grote vriend. 'S ochtends alles er in kiepen en bij thuiskomst aanschuiven, echt top.
Verder probeer ik veilige recepten te zoeken die niet teveel tijd kosten. Weekmenu maken helpt daar voor mij een hoop bij, met de agenda er naast zodat ik weet hoeveel tijd ik die avond heb.
Ik heb er een pinterest bord voor. Eerst had ik allemaal linkjes in mijn notities maar zonder plaatjes kies je snel voor wat je kent.
Kookboeken gebruik ik weinig doordeweeks, vaak recepten die te tijdrovend zijn (maar dat ligt ook aan de kookboeken die je hebt natuurlijk)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:15

Mag ik even aansluiten?

De slowcooker.. ik twijfel om zo'n ding aan te schaffen aangezien er ook niemand thuis is als het staat te pruttelen. Is dit een ongegronde twijfel?
Het lijkt me zo leuk, maar heb wat schrik voor aanbranden/keukenbrandjes en dergelijke. :-/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:24

aanbranden is vrijwel onmogelijk, hoogstens droogkoken maar dat lijkt me ook wel echt iets waar je talent voor moet hebben. Het is mij iig nog nooit overkomen.
Keukenbrandjes lijkt me ook sterk, hoogstens door kortsluiting maar dei kans is net zo groot als de vaatwasser of de koelkast die draait als je niet thuis bent. Er is geen vuurtje bij betrokken, het werkt electrisch :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:43

Jaa, vooral omdat ik als student zijnde vaak alleen kook. :j Dat motiveert totaal niet!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:46

30 minute meals van Jamie Oliver is wel een aanrader of de recepten van Chicks love food....gezonde kapsalon is heerlijk.
Ik zou het niet durven een slowcooker aan laten staan, ik laat de droger ook niet aan als ik niet thuis ben

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:01

Ik kook wel altijd alleen, en ziet me vaak te verlekkeren op de slowcookermeals maar durfde het tot nu toe nog niet aan.

Die 30 minute meals, daar doe ik meestal veel langer over x).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 07:26

Die 30 en 15 minute meals kun je wel in de aangegeven tijd doen , maar dan moet je wel alles al hebben klaar staan En liggen
Dus water gekook, keukenapparaat etc op het aanrecht etc
En dan is het nog best doorwerken hoor
Echt niet relaxed een half uurtje in de keuken :n tenzij je het heel vaak doet en er heel handig in bent geworden

Zeker omdat je van recept werkt en het niet eigen is zeg maar