Gebalanceerde en gezond eten, laag in kcal...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Gebalanceerde en gezond eten, laag in kcal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 11:10

Ik merk dat ik heel erg veel moeite heb met gebalanceerd en gezond eten. Op zich weet ik heel goed wat gezond eten is en in de normale situatie was dit ook echt perfect en ging t goed.

Echter nu ben ik ernstig ziek, zware (pijn)medicatie en géén mogelijkheid tot beweging. Ik ben iemand die een verveel eter is, niet handig nu...

Nu heb ik besloten om een schema voor mezelf te gaan maken voor twee weken en die elke twee weken dus te herhalen. Zodat ik een houvast heb (nu begin ik elke keer met gezond goed eten, maar zodra t niet meer lukt of niets meer weet, vreet ik alles wat los en vast zit...). Echter, ik kom er niet uit. Het moet laag in calorieën zijn, omdat ik niet tot nauwelijks beweeg. Niet omdat ik niet wil, maar omdat t gewoon echt niet kan en vooral ook niet mag... Dus meer bewegen is voor nu helaas echt geen optie!

Nu hoop ik hier een beetje hulp te kunnen vinden! Voor lunch en avondeten mag best wat werk in zitten (maar wel mogelijk in tussen stappen, daar ik niet langer dan 15min achter elkaar mag staan/zitten) en graag ook veel met verse producten/groente/fruit. Echter wel "makkelijke" tussen doortjes en ontbijt (anders ben ik snel geneigd ontbijt over te slaan). Ik lust heel erg veel, maar moet ook (zeker met avond eten) beetje rekening houden met vriendje.

Mijn grootste probleem waar ik nu niet uit kom is t aantal calorieën... Dus eigenlijk is t belangrijk dat t toch wel vullend is, ook in kleinere hoeveelheden. Richtlijn voor aantal kcal is 1500... Dus da's niet zo veel.

Ik wil geen dingen gaan schrappen! Dus geen koolhydraatarm of iets dergelijks. Dus netjes "schijf van vijf". Heb m'n voedingstoffen allemaal hard zat nodig. :)

Hopelijk kunnen jullie mij tips geven voor verschillende maaltijden en tussendoortjes. Ik zou daar in ieder geval heel erg blij mee zijn!

Bedankt alvast. :)

BelleTessa

Re: Gebalanceerde en gezond eten, laag in kcal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:22

Magere yoghurt/kwark/optimel met een halve banaan en klein beetje muesli als ontbijt.
Rijstwafels met slankie en komkommer
Meergranen crackers met kipfilet als beleg
Couscous met roerbakgroenten en kip als diner

Veel groenten eten, vult goed en weinig kcal. Dingen met veel vet zoals pindakaas en avocado bevatten tegelijk ook meer kcal dus die dan beperken, eiwitten vullen goed zoals in kwark en kip.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:33

Aarbeien eet ik vaak als tussendoortje. Die bevatten weinig calorien en geeft mij een vol gevoel.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:38

onpaard schreef:
Aarbeien eet ik vaak als tussendoortje. Die bevatten weinig calorien en geeft mij een vol gevoel.

aardbeien , hmmm lekker , wist je dat er een stofje dat afvallen bevorderd in aardbeien zit? ook zijn aardbeien , blauwe bessen, en frambozen low calories fruit! wel oppassen met kersen want daar zitten heel veel calorieen in! :j maar inderdaad eet voornamelijk groentje, fruit als tussendoortje ofzo :j er zit namelijk in fruit veel suikers in tegenstelling tot groentje ! (veel water) over water gesproken, probeer 2 a 3 liter te drinken! dat reinigt je lichaam en blijf je op gewicht (of valt af) ...dat zegt iemand die eigenlijk bijna niet drinkt :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:49

Ik zou sowieso geen snoep meer kopen. Als je het niet in huis hebt blijf je er ook niet steeds aan denken.
En dan zou ik gewoon kommetjes met wat groente in de ijskast neer zetten, zodat je altijd even snel iets kan pakken tussendoor. Komkommer-reepjes, snoeptomaatjes, paprika-reepjes, augurken, worteltjes, radijs.. of stukjes fruit.. En dan geen dipsausje erbij, maar liever gewoon een mengseltje van wat zout, peper en kruiden :)
Noten zijn ook gezond en stillen de trek beter, maar daar zitten dan wel wat meer calorieën in.. maar een handje kan zeker geen kwaad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:14

wat ik sinds ik op "dieet" ben vaak eet, zijn groentenpuree's: 1 deel aardappelen en 2 delen groenten, pureren met wat melk en klein klontje boter (je mag/moet iets van vetten hebben; ik doe +/- 25g op 1.5kg puree) hier kan je aardig je buik mee rond eten zonder al te veel calorien. een gekookt ei of een mager stukje vlees erbij als je dat wenst.
Verder erg veel wokken of stomen en wat couscous erbij of zelf gebakken rijst maken met extra veel groenten of slaatjes

kortom veel groenten en kleine hoeveelheid aardappelen/rijst/pasta en vlees(vervanger) voor de verzadigingsgraad. Zo kan je eten zonder continu het gevoel te hebben dat je amper mag eten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:38

Voor ontbijt kan ik je in ieder geval dit brood aanraden: http://www.ah.nl/producten/product/wi22 ... speltkoren
Verzadigd enorm goed en is laag in calorieën. Met mager beleg als kipfilet of kalkoenfilet heel erg verantwoord :)
Ik heb aan ontbijt echt ruim genoeg aan 1 snee van dit brood :j

Ook volkoren knackebrood vind ik zelf erg lekker, of magere kwark met havermout en wat fruit

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:14

rijstwafels, cracottes, fruit, gekookt ei, kwark/yoghurt met honing als tussendoortje

omelet met spinazi, kipfilet (evt gemarineerd) met groete of salade, kwark met fruit, brood met mager beleg als lunch

avond eten..tja alles zonder gesolten kaas :P en niet uit pakjes (wereldgerechten van knorr ofzo)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 21:31

Zoek naar eiwitrijke voeding. Eiwitten en vetten zorgen voor verzadiging. Eventueel kun je er voor kiezen om je eten eens een paar weken bij te houden in een app.

Ontbijt: magere kwark, brood met mager beleg, fruit, magere yoghurt. Vermijd vette belegsoorten, zoet beleg en dingen als cruesli en muesli.
Lunch: denk aan salades, aangevuld met fruit, crackers. Eiwitten dmv kipfilet, peulvruchten, eieren (eventueel eiwitten zonder eigeel), tonijn en witvis
Avondeten: salades, mager vlees, veel groente, niet teveel aardappels of rijst. Mijdt teveel gebruik van sauzen, room of pasta.

Tussendoor: rauwkost, eieren, fruit, eventueel groentesmoothies. Met mate kijken naar dingen als noten, zaden en pitten.