Mijn lieve lactose-intolerante (dus geen melk/yoghurt/kwark etc) echtgenoot moet sinds kort ook zoutarm eten en cholesterol verlagend. Daarnaast kan hij niet tegen niet-oplosbare vezels (dus geen volkoren granen) en mag hij zeker niet afvallen, liever een kilo of 5-10 erbij.
Men wat is dat lastig!
Lactosevrij doen we al een tijdje dus dat zit er al goed in.
Momenteel eet hij voor ontbijt/lunch vooral wit brood met kaas of pindakaas (alle drie erg zout
) en wisselen we qua avondeten af tussen rijst, pasta en aardappels met zo nu en dan uitstapjes naar couscous en bulgur met daarbij vaak roerbakgroente (paprika, ui, champignons, courgette, dat soort dingen) in tomatensaus (zelf gemaak op basis van tomatofrito, vol met zout
) of andere sausjes (allemaal vol met zout ). Soms gekookte groente maar niet vaak, dat lusten we niet graag. Verder regelmatig een omeletje (hoog in cholesterol
). Snoepen doet hij vrijwel niet, alleen af en toe chips (heel veel zout).
Wat hij echt niet graag eet is brinta/ havermout achtige dingen en fruit.
Ongezouten cashewnoten heb ik zelf al aan gedacht (andere noten lust hij niet graag) maar verder vind ik het erg lastig!
Ik hoor heel graag tips en trucs! Vooral calorie rijke zaken hoor ikgraag!
Bij voorkeur dank!
) en uitgebreid koken ook niet echt, in de ochtend moet het wel binnen 5 minuten klaar zijn (ontbijt +meeneemlunch) en over het avond eten bereiden doen we altijd max 20 minuten (jaja als je overdag werkt wil je 'savonds ook nog tijd aan je kind besteden en nog naar paardlief toe). Dat zijn nog wat extra beperkingen.