Recepten voor stoomoven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EedihcrO

Recepten voor stoomoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 10:47

Wij zijn bezig met het plaatsen van een nieuwe keuken en in deze keuken hebben wij een stoomoven genomen. Nu ben ik op zoek naar lekkere recepten die ik hierin klaar kan maken. Op internet vind ik wel wat, maar dan moet er 1 stapje in de oven, ik zou het liefst hele maaltijden erin bereiden.

Wie weet er wat lekkers? :Y)

benangelique

Re: Recepten voor stoomoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:44

Ik volg. Heb er al 6 jaar 1 en nog nooit wat in gemaakt. ...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:51

Goh, hier zat er een stoomoven in het huis toen we het kochten en ik zeg altijd dat als ik hetzelfde geld mocht uitgeven voor een keuken ik nooit meer zo'n ding zou nemen, dan liever een quooker. :o
Hier gebruiken we hem om vis te stomen, behoudt lekker z'n smaak en om verse groente (beet)gaar te stomen. Ik roep al jaren dat ik zelf broodjes bapao wil gaan maken, maar nog nooit gedaan.
Vorige eigenaars hadden het ding ook nooit gebruikt en hier 5 jaar gewoond, maar goed, die hadden de gewone oven ook niet gebruikt, alleen de combimagnetron had gebruikerssporen. :Y)

Er bestaan trouwens ook kookboeken voor stoomovens, misschien daar eens naar op zoek?

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 08:23

Heb je hem zelf bewust gekocht Benangelique? Of zat hij er toevallig bij in de keuken? Omdat je hem nooit gebruikt?

Dreamybol, hoe lang doe jij de vis en de groente dan? En in 1 keer? Of los van elkaar? Wil van de week broccoli en zalm maken bijvoorbeeld, dat kan misschien wel samen? Kijken naar een boek is wel een idee ja. Heb je tips? Of ben je gewoon zelf begonnen met uitvinden?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:40

Ik heb er 1, combi magnetron/stoom. Doe er heel erg weinig mee, in deze duurt het heel lang om iets klaar te maken, en ik moet constant water in het bakje doen. En er past voor ons gezin van 6 net te weinig in..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 09:31

Ik heb m zelf gekocht, dat is t erge. Ik wilde niet, werd overtuigd door zo'n speciale workshop en heb m dus aangeschaft. Ik gebruik alleen de oven functie erop

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 11:41

Wij hebben hem gekocht omdat hij in de aanbieding goedkoper was dan de gewone oven met dezelfde functies. En helemaal omdat wij nog een kinderwens hebben wilden wij graag kunnen stomen. Dan kunnen er gezonde groentes bereid worden. Maar dus ook voor onszelf.

Wel bijzonder dat zoveel mensen hem hebben, maar dat niemand hem dus echt gebruikt :P . Hopelijk staat hij bij ons straks niet zo stil...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:05

EedihcrO schreef:
Heb je hem zelf bewust gekocht Benangelique? Of zat hij er toevallig bij in de keuken? Omdat je hem nooit gebruikt?

Dreamybol, hoe lang doe jij de vis en de groente dan? En in 1 keer? Of los van elkaar? Wil van de week broccoli en zalm maken bijvoorbeeld, dat kan misschien wel samen? Kijken naar een boek is wel een idee ja. Heb je tips? Of ben je gewoon zelf begonnen met uitvinden?

Sorry, was het topic even uit het oog verloren.. Hopelijk zie je dit nog. :)

Ik doe vis en groenten niet tegelijk, lijkt me naar elkaar gaan smaken. Dat baseer ik ook op het feit dat je na ieder gebruik de stoomoven heel goed moet schoonmaken.. Het lijkt gewoon water, maar doordat het natuurlijk in aanraking komt met je eten, gaat dat er ook iets inzitten ofzo. Bij vergeten goed schoon te maken krijg je gauw rare luchtjes in elk geval. -O-

Ik heb kooktijden van groenten uitgeprobeerd met het boekje dat bij de oven zat, en dan zelf een minuut erbij of af. Ik houd bijvoorbeeld wel van beetgare boontjes, maar worteltjes wil ik weer echt zacht hebben. Dus beetje proberen hier en daar.
Oh en niet vergeten dat dat ding eerst tijd nodig heeft om warm te worden. Bij broccoli bijvoorbeeld zet ik hem op 7 minuten, maar zet hem 10 minuten voordat mijn vlees klaar zou moeten zijn aan, anders zit ik weer op mijn groente te wachten. :Y)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 17:14

Heeft iemand al eens afbakbroodjes gemaakt in de oven?
Die schijnen vele malen beter te lukken dan in een gewone oven.