Koken voor kleintjes - lekkere recepten voor kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Koken voor kleintjes - lekkere recepten voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 13:03

Mijn zoontje is nu 7 maanden en zijn al een maand met de Rapley methode bezig.
Dit is echt geweldig om te zien hoe zoiets ontwikkeld. Hij zit echt al lekker te smikkelen van alles wat wij hem voor leggen.

Ben echter geen keukenprinses en mijn man ook niet :+
Dus verder dan groenten stomen, aardappeltjes in de oven en vlees op de grill komen wij niet echt.

Dus leek mij leuk om een topic te openen voor/met andere bokt mama's met ideeën en recepten :D

Meer info over Rapley en Baby Led Weaning:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rapley-methode
http://www.babyledweaning.com/

Boek van Gill Rapley (in zeer goed te begrijpen engels)
https://www.bol.com/nl/p/baby-led-weani ... 8828007650

----------------------------------

Ik wil vanavond dit recept uit gaan proberen. Alleen nog even kijken voor aardappelen en hoe je die moet koken (ik weet het, best erg.)
https://rapleymama.wordpress.com/2015/0 ... -stamppot/
Laatst bijgewerkt door Keet op 09-02-16 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:06

Even een tip, aardappelen zijn geen pasta. Ik gooide de aardappelen in kokend water :+ je zet ze dus in koud water op het vuur haha

Ik lees even mee :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 13:13

vuurneon schreef:
Even een tip, aardappelen zijn geen pasta. Ik gooide de aardappelen in kokend water :+ je zet ze dus in koud water op het vuur haha

Ik lees even mee :)

Goede tip! Kan water laten aanbranden dus dat is al een goed begin :+
Pasta pas in kokendwater? Ook een goede :+ kan het mooi onder in de pan als we groenten aan het stomen zijn :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:16

Oh grappig. Ik heb mijn jongste min of meer volgens de Rapley methode te eten gegeven zonder dat ik het wist. (Nog nooit van gehoord zelfs)

Hij bliefde geen potje en of gepureerd voedsel. Hij weigerde echt.
En pakte de worteltjes van ons bord.

Ok prima...toen zijn we over gestapt op de eten wat de pot schaft methode.
Uiteraard niet gegeven wat kleintjes nog niet mogen( weinig/geen zout, oppassen met nitraat rijke voeding etc)
Maar geen knoflook, gember op peper weglaten. Niet niet loeiheet eten. Maar ook niet zonder enig pittig smaakje.

Heb geen speciale recepten echter voor deze methode.

Keet

Re: Koken voor kleintjes - lekkere recepten voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 13:20

Hoeven ook geen recepten speciaal voor Rapley te zijn hoor Natasja :) maar ben geen keukenprinses dus alle tips over wat in goede aarde viel bij andere kindjes zijn altijd welkom :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:24

Ohh dan moet ik even heeeeel diep nadenken.
Jongste word nu 8. :o

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:07

Mag je aardappelen niet in kokend water doen en dan verder koken? Wij hebben een quooker en ik doe het voor baby altijd zo. Eten zelf geen gekookte aardappels omdat we het niet lekker vinden.

Ehm wij geven baby vaak wat de pot schaft maar dan gewoon gekookt ipv verwerkt. Eigenlijk alles behalve zout en veel kruiden.

Gehakt, kip, goed doorbakken biefreepjes, gekookt ei, pastinaak, doperwten, avocado, knolselderij, tomaat, rode bieten, sperziebonen, wortels, aardappels.

We prakken hier wel, ben ook met de gewone ouderwetse gepureerde spul begonnen. Een keer een stronk broccoli gegeven, baby smeerde het overal behalve in haar mond. Ik vind het al zo vies om overal etensresten tegen te komen dat dat me echt te ver ging. Ze eet brood wel in grote stukken en ze eet verder alles dus ik ga me maar niet aan rapley wagen.

Er zijn heel veel kinderkookboeken. Ik heb zelf Puur Natuur, staan ook verrassende recepten in. Op verlanglijstje staat het easypeasy kookboek. Ook over het ah kookboek voor kinderen hoor ik positieve verhalen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 17:11

Opperdepop heb ik staan :) in zowel het boek van Rapley als Kleintjes staan ook recepten :)

Groenten doen wij stomen ivm de vitamines/mineralen :) maar aardappelen zouden dan onderin de stoompan kunnen net als pasta

Vind het heerlijk om Gup zoveel plezier te zien hebben met eten :) grote hydrofiel doek onder zijn kinderstoel en na het eten die uitkloppen en even met een doekje en de kruimelzuiger erlangs en vind geen etensresten hoor :D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:44

Hier allebei niet volledig eten gegeven volgens rapley, maar wel deels en ben er wel bekend mee. De oudste heeft nooit echt gepureerd gegeten maar wilde wel graag geholpen worden met hapjes, de jongste was ontzettend hongerig en had echt niet genoeg aan wat hij zelf weg werkte, daardoor raakte hij heel ongeduldig en overstuur, dus die heeft deels gepureerd en deels volgens rapley gegeten.

In principe kan je alles wat je zelf eet en wat ze mogen, ook aan je kleintje geven. Allerlei soorten fruit, gekookte/gestoomde/gegrilde/gewokte groenten, aardappelen gekookt, gebakken, uit de oven. Verschillende soorten vlees die niet de moeilijk te kauwen zijn, een eitje.

Wat hier verder altijd een groot succes is geweest is pasta. Ik maakte zelf een verse tomatensaus (beetje gehakt rullen, verschillende soorten groenten in kleine stukjes meebakken en dan een blikje tomatenblokjes of wat passata erbij). Evt klein beetje geraspte kaas erover, en smullen maar.

Of rijst met geroerbakte groenten en kip, ook lekker! Stamppot gaat er hier bij allebei ook prima in.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:34

Mijn kleine is nu 8 maanden en wat ik hier nog niet voorbij zie komen, vis. Stukje kabeljauw of zalm bijv.

En als wij onderweg ergens kibbeling of zo eten dan krijgt hij wat van de binnenkant.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:47

Friesham, dat deed ik ook maar toen er nog een verdwaald graatje in zat ben ik erg geschrokken!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:54

Wij deden toen hij nog zo jong was (7 maanden) echt nog rustig opbouwen. 1 'ding' per keer. Dus sochtends een rijstwafel, smiddags een stukje brood (evt met roomboter) en savonds groente die wij aten. Evt een boterham of rijstwafel vervangen door een stuk fruit (of juist andersom) en dan een paar dagen hetzelfde. Ging dat goed? Dan steeds wat uitbreiden, bijvoorbeeld een aardappel naast de groente.

Wij 'mogen' over 3,5 maand pas maar ben wel van plan het weer op die manier aan te pakken.

Wij eten hier thuis veganistisch dus zal vooral veel plantaardig voedsel zijn. Evt na een jaar eens in de tijd een stukje biologisch vlees, ben ik nog niet helemaal over uit.

Ik heb een heleboel gezonde en lekkere recepten, ga ze eens even opzoeken :)

http://www.degroenemeisjes.nl/veggie-lasagne/
Deze site heeft een boel lekkers.

Iets simpels kan bijvoorbeeld ook zijn om een (zoete) aardappel in stukjes snijden en in de oven af te bakken, is heerlijk!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:32

kwita schreef:
Friesham, dat deed ik ook maar toen er nog een verdwaald graatje in zat ben ik erg geschrokken!

Ik pluis de kleine stukjes die hij krijgt heel goed uit.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:07

Ik zat toevallig net te bedenken dat ik vis vergeten was te noemen :')

Uiteraard kregen ze niet alles direct al na het starten met bijvoeding, ik heb alles genoemd wat we tussen de start en 1 jaar hebben gegeven.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:44

Ik lees mee,hier een meisje van 7,5 maand die ook goed eet.
Pompoen vind ze erg lekker en laatst heeft ze asperges gehad,dat ging er ook goed in.

Rapley heb ik voor ik bevallen was wel over nagedacht ,maar vind t een beetje eng,hadden jullie dat niet? Ben als de dood dat ze ergens in stikt nml. Graag jullie ervaringen ermee.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:57

Hier aten ze gelijk met de pot mee. Kregen dan alleen wat van de groenten op hun bordje. Mijn jongste is geen Rapley kind, hij raakte het eten niet aan tot hij een vork kreeg en ik het eten in kleine prikbsre stukjes had gesneden, eigenwijsje hihi. Hij is nu 4 en eet alles (net als zijn zussen gelukkig).
De fruitschaal is niet veilig hier thuis.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:57

Hier ook van die alles eters. Ze eten beter dan ik. Ik doe 1X in de week voor in de vriezer hun hapjes maken.

Ik heb zo'n stoom toren. En dat werkt hier heel makkelijk. Meeste werk Is het schoonmaken van groenten en aardappelen. Ze krijgen 2X in de week vlees en 1X in de week vis. En de rest zonder vlees.

De recepten haal ik uit opperdepop. Of van internet.

Pasta en rijst zijn hier favoriet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 10:18

obelix schreef:
Ik lees mee,hier een meisje van 7,5 maand die ook goed eet.
Pompoen vind ze erg lekker en laatst heeft ze asperges gehad,dat ging er ook goed in.

Rapley heb ik voor ik bevallen was wel over nagedacht ,maar vind t een beetje eng,hadden jullie dat niet? Ben als de dood dat ze ergens in stikt nml. Graag jullie ervaringen ermee.

Nee, geen moment bang voor geweest. Ze verslikken zich sneller in iets "vloeibaars" dan in vastvoedsel.
Weten wat je moet doen bij eventueel "stikken" kan je veel gerustheid geven :)
Ik heb het boek van Gill Rapley gelezen en daar staat ook veel uitgelegd over bijvoorbeeld het kokhalsreflex en hoe dat allemaal werkt. Echt verhelderend :) :j
Ben nu 1,5 maand bezig en heel af en toe gebruikt hij zijn kokhalsreflex om een te groot stukje opnieuw te "verwerken" Gaat heel rustig, hij is niet in paniek en als hij het kleiner heeft gemaakt slikt hij het weer door :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:31

Ik heb wel momenten gehad hor dat m'n hart in m'n keel zat.. Maar hij was er zelf zo rustig onder dat dat vanzelf veel minder werd :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:18

Esmée is wel eens echt gestikt in een stuk peer, heb dr echt flink op de rug moeten slaan voor het los schoot. Toen ben ik wel voorzichtiger geworden, dat vond ik wel heel eng, ze was al helemaal blauw. Sindsdien kreeg ze alleen zachtere dingen en dingen die niet glad waren, tot ik er wat meer vertrouwen in had dat ze het goed kon verwerken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:36

Ik ben niet zo van die methodes, ze heeft hier alles mee gegeten wat ze wilde en wat kon....
Ik heb nu een kind wat alles lust en eet!. Natuurlijk heeft ze haar voorkeuren ijsbergsla vind ze heerlijk, spruitjes dat hangt er vanaf hoe bitter.Boeren en rode kool vind ze niet zo lekker maar eet wel een beetje...fruit verdwijnt vanzelf.Melk en kaas kan ze niet tegen en van nature eet ze dat ook niet graag, dus dat is makkelijk , maar vla zou ze het liefst een schaaltje vol eten dus dat is het enige waar we op moeten sturen( gelukkig).
Gewoon ter plekke kijken hoe of wat en gewoon met de pot mee eten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:38

Mallow schreef:
Wij eten hier thuis veganistisch dus zal vooral veel plantaardig voedsel zijn. Evt na een jaar eens in de tijd een stukje biologisch vlees, ben ik nog niet helemaal over uit.

Nu heb ik gewoon de vraag hoe gaat dat met veganisme als ze straks wel eens bij vriendjes eten, mogen ze dan wel vlees en kan hun spijsvertering dat dan aan?
Geef je dat als ouders dan aan en hoe reageren anderen daar dan op, zelf zou ik het niet erg vinden.
(gewoon interesse en geen relschopperij hoor!)

Eigenlijk best interessant hoe anderen de maaltijden aanpakken!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 13:10

Even omhoog schoppen

Wil smoothies maken voor gup voor onderweg. Heb hervulbare knijpfruitzakjes liggen.

Maar welke smaken gaan goed samen? Eet zelf geen fruit dus kan dat slecht inschatten.
Heb nu framboos, aardbei en zomerfruit in de diepvries liggen. Dat lijkt mij wel samen te gaan
Maar verder?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:18

appel - aardbei
appel - kers
appel - banaan
banaan - kiwi
banaan - aardbei
mango - citroen/limoen
mango - banaan

ik denk dat je eigenlijk alles van fruit wel kan samengooien. Banaan vind ik altijd een leuke basis kwa neutrale smaak en om de boel wat dikker te maken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 13:26

Keet schreef:
Even omhoog schoppen

Wil smoothies maken voor gup voor onderweg. Heb hervulbare knijpfruitzakjes liggen.

Maar welke smaken gaan goed samen? Eet zelf geen fruit dus kan dat slecht inschatten.
Heb nu framboos, aardbei en zomerfruit in de diepvries liggen. Dat lijkt mij wel samen te gaan
Maar verder?

waar haal jij die hervulbare knijpfruitzakjes?