Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik ben toen ik 14 was vegetarisch,later veganistisch, geworden ,ben nu 62 en nooit b12 tekort gehad. Aan veel soyaproducten is het toegevoege en ook aan sommige gevitaminiseerde vruchtendrankjes. Mijn vader daarentegen was een grote vleeseter en had wel vitamineB12 gebrek.Dit kwam omdat zijn spijsvertering het niet kon opnemen, en daarom kreeg hij B12-injecties daarvoor.
het is blijkbaar heel erg slecht om ze weinig b12 te hebben .
little_birdy schreef:Oké dankje. zelf spuiten durf ik niet aan . ik hen 9 jaar geleden ook eens een tekort gehad dat was minder erg als nu.
en 2 jaar geleden ook bloed geprikt en toen was alles gewoon goed ook.
als het geen opname probleem is denk ik dat je na de injecties over kunt op tabletten.
kelum schreef:Het kan er zeker wel aan liggen dat je vegetarisch bent, b12 zit namelijk in dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren. Extra groente, fruit en peulvruchten gaat je dan niet helpenals het geen opname probleem is denk ik dat je na de injecties over kunt op tabletten.
Zelf ook een extreem te kort en jaren vegetarisch. Krijg maar 1 keer in de week een injectie dus hoop dat dat genoeg is.
little_birdy schreef:Klopt ja. merk dat nu ik smorgens geen brood meer uit voel ik me een stuk frisser in de ochtend . wel gooi ik 2 scheppen suiker door men yoghurt prak met alles heen anders is het niet te eten zo zuur