Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:03

Na een aantal jaren er een beetje omheen gedraaid te hebben ben ik sinds kort gestopt met vlees eten.

Uiteraard waren er gezondheidsreden en het dierenleed maar mij gaat het in de eerste plaats om het duurzaamheidsaspect...

Lubach wist het mooi brengen:

http://www.vpro.nl/speel.POMS_VPRO_2442345.html

Dus,...laten we het hier vegetarische recepten, tussendoortjes en wat niet meer is bespreken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 23-11-15 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Re: Recpeten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:06

Ojee, je beginpost is wat wild nu, haha.

Ik ben erg benieuwd, leuk topic!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:07

Huh???? Oh ik haal er effe wat tussenuit... :')

Zooo even de OP hersteld :)

xManon_

Re: Recpeten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:11

Ik meld me! Sinds mijn twaalfde vegetariër. Let sinds de vegan challenge ook wat meer op stremsel en gelatine, vind het nog wat hypocriet van mezelf dat ik dat wel eet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:16

Ja dat zijn voor mij dingen die later komen.

Het is zo al een uitdaging voor mij.

Ik ben voor mijn werk heel veel op de weg. En effe een hamburger bij de Macksnack was zo gehaald. Ok, geen cullnair hoogstandje natuurlijk maar wel iets warms.
En als je dan onderweg bent in een dorp waar je de weg niet kent is het lastig om onderweg even iets warm naar binnen te krijgen...

Dat maakt het voor mij dus nu wel wat moeilijker....

Geen vlees was stap 1 en daarna zien we wel of we weer zaken kunnen en willen verbeteren.

Ik denk dat geen vlees al veel uitmaakt als iedereen dat zou doen of in ieder geval zou minderen. Voor het milieu en qua dierenleed.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:21

Ik meld me aan! Ben al 10 jaar vegatariër en ondanks dat ik nog niet voor mezelf hoef te koken ben ik wel benieuwd naar alle recepten :)

Edit: Ik lees net de berichten over stremsel en gelatine. Ik moet eerlijk toegeven dat ik dat zelf ook gewoon eet. Het is vaak al behoorlijk lastig om vleesproducten te mijden, om dan ook nog alle gelatineproducten te mijden maakt het wel erg ingewikkeld :o En dan bedoel ik niet met mijden dat ik het wel graag wil maar niet mag eten, maar dat vlees gewoon heel vaak een vast onderdeel in maaltijden is.
Laatst bijgewerkt door Free2 op 23-11-15 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:21

Vega sate stukjes met saus, rijst en soepgroenten. De ingrediënten voor een heerlijke maaltijd.
jammieeeeee

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:23

Ik meld me hier ook! Ik eet sinds 3 maanden geen vlees meer en ik voel me er echt zo veel beter bij! Vooral het milieu was iets wat erg belangrijk vind.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:24

Vandaag oosterse roerbakstukjes met thaise roerbakgroente met zilvervliesrijst.

Zeer eenvoudig maar erg lekker.

Amyyy

Re: Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:27

Ik had mexicaanse wokgroente met couscous, super makkelijk maar wel lekker

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:28

Natas dat is ook erg lekker zeg.

ik ben sinds mij elf/twaalfde vegetariër. In het begin veel last van bloedarmoede gehad maar tegenwoordig gaat het super.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:43

Ik heb net trouwens het stukje van Arjen Lubach gezien uit de OP. Geniaal :') Maar met de dingen die er worden gezegd, dan word ik toch wel blij dat ik vegatariër ben.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:00

Sinds mijn achtste vegetariër en het kost me echt geen moeite.
Bij de Mac eten kan je nog steeds: veel Macs hebben een groenteburger. Wordt vaak 'vers' voor je klaargemaakt dus heel lekker warm en sowieso goed te eten :j Niet alle Macs hebben ze, maar vaak als je het restaurant googled kun je bij hun icoontjes bekijken of ze groenteburgers hebben of niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:08

Ik ben geen vegatarier maar heb in oktober besloten veel minder vlees te gaan eten. Gaat mij vooral om de duurzaamheid en ter compensatie van de vervuiling een lange vliegreis. Pak daarvoor overigens ook veel vaker de fiets dan de auto en zet de verwarming een graadje lager dan voorheen.

Eet thuis helemaal geen vlees meer maar met uit eten of bij iemand anders eten wel. :) Flexitarier heet dat toch tegenwoordig? :D

Ben momenteel nogal gek op de Maza hot&spicy falafel, kant en klaar te koop bij de Vomar. Lekker met wat rucola, rode ui, paprika, komkommer en een klodder knoflooksaus in een groot pitabroodje.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:22

Ik denk idd ook dat geen vlees eten het meest doet. :j
Groenteburger bij Mac is wel lekker en wat ik vaak eet daar is een broodje hamburger zonder vlees erop. Bij burger king doen ze dan vaak sla etc erop als vervanging maar alleen het broodje met augurk en saus vind ik ook lekker :o

Mijn avondeten was een Gado Gado maaltijdsalade van de jumbo, wat mij betreft echt een aanrader! Zitten vegetarische roerbakreepjes in die heel smaakvol zijn.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:40

Ik ben nu zo'n twaalf jaar vegetariër en still going strong! Sinds een paar jaar kook ik elke dinsdagavond om het te leren voor als ik straks op kamers ga. Erg leuk!
Ik maak vaak soep en vegetarische lasagne. Heerlijk! Ook vegetarische (semi-Indiase) currys zijn erg lekker. Daar deel ik later vandaag wel een receptje voor, moet ik even goed nadenken voor mezelf, haha.

We hebben sinds een tijdje ook hello fresh, de veggiebox. Die recepten zijn ook erg leuk en erg lekker, ik denk dat dat erg leuk kan zijn als je net vegetariër bent, dan leer je even lekkere, bijzondere gerechten waar je het vlees écht niet mist :)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 08:47

Ik ben niet volledig vegetarisch, maar grotendeels wel want ik vind vlees (zeker 's avonds zo'n stuk) helemaal niet zo lekker.

Ik ben redelijk van de 1pans maaltijden (student, dan krijg je dat). Wat ikzelf altijd lekker vind is een gnocchi, pasta, rijst met een lekkere saus (dit soort sausen zijn zo makkelijk zonder vlees te maken) of gegrilde groentes/ratatouille.

Groentes haal ik altijd op de markt, scheelt mega in prijs en is vaak biologisch

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:19

Ik ben pescotariër vanaf mijn 13e, ik eet dus wel vis. Ik ben de behoefte aan vlees geheel kwijt geraakt.
Ik eet wel gelatine en stremsel, maar vind het goede hieraan juist dat alles van een geslacht dier wordt gebruikt (ik ben namelijk niet tegen vlees eten in het algemeen).

Ik ben vooral verzot aan gegrilde stukjes van de AH. En af en toe vindt ik een broodje hamburger speciaal heerlijk, ook het liefst met de vegaburgers van AH.
Tijdje terug heb ik van vivera de grillworst ontdekt, lijkt een beetje op gehakt en is heerlijk bij hollandse maaltijden.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:48

Meld me hier ook!
Ben nou zo'n 6 jaar vegetarisch, eet ook geen galantine producten enzo.
Ben ook bezig om zuivelproducten de mijden, dit ook voor mijn gezondheid.
Zoek altijd naar nieuwe leuke en lekker receptjes, om zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten :D

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:05

:wave:
Mijn vriend en ik zijn in de overgang naar vegetariër :) we kopen geen vlees meer maar eten wel nog de producten die we in huis hebben (grote vriezer maar de lade met vlees is eindelijk bijna leeg en er ligt nu meer vleesvervanger in dan vlees :D )
Ik kan jullie hulp voor lekkere recepten dus heel goed gebruiken om dit vol te houden.

We blijven wel nog flexibel, met etentjes bij anderen of in restaurants willen we bijv nog wel af en toe vlees/vis blijven eten. En voorlopig gaat het ook nog echt om vlees en niet om gelatine enz.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:11

Ohhh, dit topic ga ik volgen! Ik zou graag wat vaker vegetarisch eten, en dan niet enkel eieren en vegaburgers e.d.

Pas in de bibiliotheek nog vegetarische kookboeken zitten lezen, maar dat was een ramp. Of je moest het frituren (lekker gezond), of het bevat ingredienten waarvan je 1 kilo moet kopen in de winkel en 1 theelepel gebruikt, of de ingredienten moet je bij de toko e.d. halen, of er zat een waslijst aan ingredienten in t recept.
Ik ben een beginner, en ik woon nog alleen ook, en ik zoek meer makkelijke gerechten om mee te beginnen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:12

Sinds ik vegetariër kon worden (mocht niet van ouders) ben ik het :) Nu inmiddels 9 jaar.

Vleesvervangers eet ik amper. Vind het niet lekker, vaak schrik je van de kcal en heb het ook niet nodig.

Stampot eet ik veel in deze tijd van het jaar en daarnaast is de wok mijn beste vriend. Verse groenten met couscous, quinoa, bulgur, rijst etc. :)

Vriend eet wel vlees maar dit is beperkt tot maximaal 2 keer per week. De overige 5 dagen eet hij netjes met mij mee haha

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:12

Ik meld me ook! Ik ben vanaf mijn 6e vegetarisch. 3 jaar geleden werd er een lactose-intollerantie geconstateerd dus toen ben ik langzaam weer wat biologisch vlees gaan eten omdat ik het lastig vond om melk en vlees te vermijden, maar ik voelde me er niet goed bij en ben inmiddels weer volledig vegetarisch.

Het enige wat ik heel lastig vind is dat ik ook niet tegen soja kan (word ik bijna nog zieker van dan van melk) dus de in de supermarkt verkrijgbare vleesvervangers en sojamelkproducten kan ik allemaal niet hebben.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:25

Ik volg hier ook mee.
Als student op kot zijn handige, simpele vegetarische receptjes altijd welkom! Idd wat hierboven al staat; in sommige boeken staan van die receptjes waar je vreemde, peperdure dingen voor nodig hebt en vaak gebruik je er bijna niets van. Nou dat gaat dus niet hier xD
Ik eet al een tijdje vegetarisch maar ik probeer nu zoveel mogelijk dierlijke producten te vermijden; echt vegan vind ik nu gewoon nog te moeilijk.
Als ik thuis eet, eet ik wel vleesvervangers, burgers etc; om dat dat gewoon makkelijk is, ook voor hen. Soms maken we wel iets fatsoenlijks zonder vlees, ze eten nu al veel minder vlees dan vroeger *\%/*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:30

Ik eet ook al 10 jaar geen vlees en ik ben ook student. Ik woon op mezelf dus iets meer variatie mag wel!